POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1433/IP1/423/239/07/AG

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.06.2007, sygn. 1433/IP1/423/239/07/AG, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 16.03.2007r. (data wpływu do urzędu - 28.03.2007r), uzupełnionym w dniu 01.06.2007r. oraz 13.06.2007r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów

postanawia

nie uznać przedstawionego stanowiska Wspólnoty Mieszkaniowej we wniosku za p r a w i d ł o w e .

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej zarządza nieruchomością o powierzchni użytkowej 1359,83 m 2. W skład tej powierzchni wchodzi schron położony w piwnicy budynku, wynajmowany przez Wspólnotę firmie na lokal użytkowy o powierzchni 75,29 m2 . Dotychczas pożytek z wynajmu w/w lokalu liczony był następująco: stawka za wynajem minus stawka na zarządzanie, obowiązująca zgodnie z planem przyjętym uchwałą, minus stawka na fundusz remontowy.

Pytanie podatnika brzmi: Wnioskodawca zwraca się z prośbą o potwierdzenie, czy w świetle aktualnych przepisów, podatek CIT powinien być odprowadzany od podstawy wyliczonej w sposób przedstawiony we wniosku?

Stanowisko Wnioskodawcy:Zdaniem Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej, odprowadzenie podatku CIT w tym zakresie powinno być wyliczane tylko od części przychodów z tytułu wynajęcia tego pomieszczenia dotyczącej pożytku czyli od kwoty 95,62 zł.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów ustosunkowując się do stanowiska Wnioskodawcy wyjaśnia:

Artykuł 12 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (tj. Dz. U. z 2000 roku Nr 80, poz. 903 ze zm.) wskazuje, że pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem.

W myśl art. 13 ust. 1 w/w ustawy, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w formie comiesięcznych zaliczek (art.15 ust.1 ustawy o w.l.).

Na koszty zarządu nieruchomością wspólną, w myśl art. 14 ustawy o w.l., składają się w szczególności:

1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację,

2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,

3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba, że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, podlegają przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) i z tego tytułu zobowiązane są rozliczać się z urzędem skarbowym.

Zgodnie zatem z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są między innymi otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. PRZYCHODEM Wspólnoty są więc wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na jej rachunek, w tym zarówno zaliczki wpłacane przez jej członków na poczet kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej, wpłaty na fundusz remontowy jak i kwoty wpłacane na poczet wydatków z tytułu eksploatacji lokali.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa, że KOSZTAMI uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych: DOCHODEM JEST NADWYŻKA PRZYCHODÓW NAD KOSZTAMI ICH UZYSKANIA, osiągnięta w roku podatkowym.

Na podstawie art. 17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 18 lit. a) tiret 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217 poz. 1589), według stanu prawnego obowiązującego na dzień 01.01.2007 roku, zwolnione są:

dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Opodatkowaniu podlegać będzie zatem DOCHÓD (PRZYCHODY minus KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW) z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez wspólnoty mieszkaniowe. Działalnością taką jest np. wynajmowanie lokali użytkowych, powierzchni reklamowych na budynkach, miejsc na dachach pod anteny satelitarne oraz telefonii komórkowej.

Tutejszy organ nie podziela stanowiska Wspólnoty przedstawionego w piśmie z dnia 01.06.2007r., że schron znajdujący się w piwnicy budynku jest pomieszczeniem związanym z administrowaniem całego budynku, jak również, że takie pomieszczenie mieści się pod pojęciem gospodarki finansowej.

Ponadto organ nie uznaje stanowiska Wspólnoty, że odprowadzenie podatku CIT powinno być wyliczane tylko od części przychodów z tytułu wynajęcia tego pomieszczenia.

Z dniem 01.01.2007r. od DOCHODU uzyskanego z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (przychody pomniejszone o koszty utrzymania nieruchomości wspólnej) zachodzi obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych, według stawki 19% (artykuł 19 ustawy o pdop).

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów postanowił jak w sentencji.

W powyższej sprawie stanowisko Ministra Finansów zostało również wyrażone w piśmie Nr DD6-8213-438/WK/06/339/391 z dnia 22.12.2006r. skierowane do Ministerstwa Budownictwa, stanowiące urzędową wykładnię prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 wyżej wymienionej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Powinno ono odpowiadać wymogom art. 222 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów