Naczelnik Pierwszego Urzedu Skarbowego, działając w trybie art.14a §1 i §3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz.U.Nr.137 poz.926 z późn.zm.), w odpow... - Interpretacja - PR-II/423/45/JS/04

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.08.2004, sygn. PR-II/423/45/JS/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzedu Skarbowego, działając w trybie art.14a §1 i §3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz.U.Nr.137 poz.926 z późn.zm.), w odpowiedzi na przedmiotowe pismo uprzejmie informuje:

Zgodnie z przepisem art.15 ust.1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj.Dz.U. z 2000r. nr.54, poz.654 z późn.zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1.

Samochody zarejestrowane jako pojazdy do jazd próbnych nie tracą statusu towaru handlowego, bowiem nadal są przeznaczone do sprzedaży. Nie ulega wątpliwości, że jazdy próbne są ogólnie przyjętym sposobem presentacji towaru, racjonalnym z ekonomicznego punktu widzenia sprzedawcy i pożądanym ze strony potencjalnego nabywcy, szczególnie gdy klient chce nabyć luksusowy samochód o wartości przekraczającej 20.000 EURO.

Dlatego też kosztem uzyskania przychodu są nie tylko wydatki poniesione w związku z jazdami próbnymi, takie jak zakup paliwa, czy niezbednych części samochodowych ale i ubezpieczenie samochodu w pełnej wysokości. W takim przypadku powołany w piśmie przepis art.16 ust.1 pkt.49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zdaniem tut.organu podatkowego, nie ma zastosowania.

Wyjaśnić jednak należy, że kosztem uzyskania przychodu może być wyłącznie ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu (OC). Wynika to z treści art.23 ust.1 ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.Nr.124, poz.1152 ze zm.), który stanowi, że posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiazany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu.

Kosztem uzyskania przychodów nie będą więc inne ubezpieczenia, powszechnie stosowane przy ubezpieczeniu komunikacyjnym pojazdów, takie jak autocasco (AC) czy od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Taki samochód może być bowiem ubezpieczony jako towar handlowy i takie ubezpieczenie również będzie kosztem uzyskania przychodu. Zatem jeżeli nawet podatnik, dobrowolnie zawrze jeszcze ubezpieczenie AC czy NNW na samochód będący towarem, to poniesionych wydatków nie bedzie mógł uznać za koszty uzyskania przychodów.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku