
Temat interpretacji
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że CENTRUM będące niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej zawarło umowy ze szpitalem na wykonanie usług medycznych m.in. laboratoryjnych, USG, RTG. Wśród tych usług nie wymieniono badań EEG. Lekarz neurolog, świadczący dla CENTRUM usługi w oparciu o zlecenie w ramach prowadzonej działalności wystawiał w imieniu CENTRUM skierowania na badania EEG, które nie były objęte umowami.W 2005r szpital wystawił dla CENTRUM fakturę VAT za świadczone usługi medyczne w latach 2003 - 2004.
Jednostka zapytuje więc, czy takie udokumentowanie wydatków będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w bieżącym roku podatkowym, a jeśli nie, to czy będą one korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych / Dz.U.Nr 54 z 2000r, poz. 654 z późn. zm./.
Zdaniem Jednostki wydatki poniesione w 2005r w związku z zapłatą za usługi medyczne wykonane w latach 2003 - 2004 przez szpital nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 4 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych , ale będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 17 ust.1 pkt 4 tej ustawy jako wydatki związane z celami statutowymi.
Stanowisko organu podatkowego z przytoczeniem przepisów prawa :Przepis art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych / Dz. U. Nr 54 z 2000r, poz. 654 z późn. zm./ reguluje dwie zasadnicze kwestie, czyli pojęcie kosztów uzyskania przychodów oraz zasadę potrącania kosztów w czasie.Zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Są to więc wydatki /koszty/ pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym dla zagwarantowania źródła przychodówPotrącalność kosztów w czasie określa natomiast art. 15 ust. 4 tejże ustawy, który stanowi, że koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. potrącalne są także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.Wyżej przytoczony przepis art. 15 ust.4 ustawy wskazuje na obowiązek rozliczenia kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, którego koszty dotyczą.Można jednak potrącić w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej koszty jeszcze nieponiesione , jeżeli: - odnoszą się do danego roku podatkowego,- są określone co do rodzaju i kwoty,- zostały zarachowane mimo ich nieponiesienia.Wszystkie trzy wymienione warunki muszą wystąpić łącznie.Dopuszczalne jest również potrącenie kosztów w roku następnym / w latach następnych / po roku , w którym wystąpił przychód, jeżeli:- odnosiły się do minionego roku podatkowego,- były określone co do rodzaju i kwoty,- zostały poniesione w roku, w którym je potrącono,- ich zarachowanie w roku podatkowym nie było możliwe.Wszystkie cztery wymienione warunki muszą wystąpić łącznie.Zarachowanie do kosztów uzyskania przychodów w latach 2003 - 2004 wartości wykonanych usług medycznych przez szpital na rzecz CENTRUM nie było możliwe, gdyż spowodowane zostało czynnikami obiektywnymi / brakiem stosownej dokumentacji księgowej/ , a zatem koszty takie mogą być potrącalne w roku ich poniesienia tj. w 2005r.Z postanowień statutu niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Centrum Rehabilitacyjno-Readaptacyjne dla Dzieci Niepełnosprawnych " NADZIEJA" wynika, że celem działania jest udzielanie świadczeń zdrowotnych oraz pedagogiczno-terapeutycznych dzieciom z dysfunkcją rozwojową ośrodkowego układu nerwowego lub narządu ruchu.Jednostka utrzymuje się m.in. z odpłatnych świadczeń zdrowotnych refundowanych przez Kasy Chorych wykonywanych na rzecz pacjentów ubezpieczonych, z odpłatnych świadczeń wykonywanych na rzecz pacjentów.CENTRUM może ponadto pozyskiwać środki finansowe w szczególności:- z realizacji zadań i programów zdrowotnych,- z dotacji, darowizn, spadków, ofiarności publicznej.Zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) objęte są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Stosownie do treści art. 17 ust. 1b ustawy zwolnieniem objęte są dochody przeznaczone i - bez względu na termin - wydatkowane na ww. cele, w tym także przeznaczone i wydatkowane na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednostka musi spełniać dwa warunki:1. jej celem statutowym musi być działalność wymieniona w tym przepisie,2. uzyskane przez jednostkę dochody muszą być przeznaczone na ten cel . Otrzymane dotacje co do zasady są przychodem dla celów podatkowych. Zgodnie natomiast z art. 17 ust.1 pkt 14 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. Konsekwentnie natomiast na podstawie art. 16 ust 1 pkt 58tejże ustawy, wydatki sfinansowane z otrzymanej dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.W związku z powyższym, zwolnienie tytułem podatku dochodowego od osób prawnych dotyczy wszystkich podmiotów otrzymujących dotacje, jednakże pod warunkiem, że otrzymana wypłata jest dokonywana tytułem dotacji, zaś źródłem wypłaty jest budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego , niezależnie od celu ich przeznaczenia.Jeżeli otrzymane przez CENTRUM dochody spełnią jednocześnie kryteria zakwalifikowania ich do dotacji i do dochodów na podstawie zapisów art. 17 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy, to kwoty te będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Realizując zatem działalność z zakresu ochrony zdrowia CENTRUM ma prawo do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia , pod warunkiem przeznaczenia środków finansowych pozostających w jego dyspozycji ze zwolnionego dochodu na realizację działalności statutowej tj. w tym konkretnym przypadku na realizację zadań z zakresu ochrony zdrowia.
Przedstawione zatem stanowisko w przedmiotowej sprawie uznaje się za nieprawidłowe.
