POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a art. 216 art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 nr 8 poz. 60 ze zm.) ... - Interpretacja - 1443/PD/41/415/308/15/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.09.2005, sygn. 1443/PD/41/415/308/15/05, Urząd Skarbowy w Wyszkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a art. 216 art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych częściowo sfinansowanych dotacjąuznaje stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku za prawidłowe

Wnioskiem z dnia 22.07.2005 r. spółka z o.o. w zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółka w m-cu lipcu br. zakupiła wtryskarkę do tworzyw sztucznych, od której od miesiąca sierpnia br. będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych i zaliczać je do kosztów uzyskania przychodu. Zakup w/w wtryskarki będzie sfinansowany przez PARP ze środków funduszy UE w wysokości około 50%. Termin otrzymania dotacji zależy od decyzji PARP w związku z powyższym spółka zwraca się z zapytaniem jak należy zastosować art. 16 ust. 1 pkt. 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem spółki, do czasu otrzymania dotacji z funduszy UE kosztem uzyskania przychodów winny być odpisy amortyzacyjne w całości naliczane od wartości początkowej środka trwałego. Od miesiąca w którym spółka otrzyma dotację nie będzie już zaliczać do kosztów uzyskania przychodu tej części odpisu amortyzacyjnego, która proporcjonalnie odpowiada zrefundowanym wydatkom na nabycie wtryskarki, czyli około 50% każdego odpisu nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodu.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: W zakresie ponoszonych przez podatników kosztów sfinansowanych otrzymanymi przez podatników dotacjami zasadniczo mają zastosowanie dwa przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: art. 16 ust. 1 pkt. 58, który dotyczy wszelkich wydatków lub kosztów sfinansowanych otrzymanymi przez podatników dotacjami zwolnionymi od podatku dochodowego i zgodnie z którymi nie uważa się za koszty uzyskania przychodów "wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 14a, 23 i 24(...); art. 16 ust. 1 pkt. 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że wszelkie dotacje, subwencje, dopłaty otrzymane środki pieniężne stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych wchodzą w zakres postanowień powołanego art. 16 ust. 1 pkt. 48 ustawy

Z obu tych przepisów wynika, że dokonywane przez Spółkę odpisy amortyzacyjne od zakupionych przez nią środków trwałych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w części, w jakiej zostały one sfinansowane otrzymaną dotacją, podlegającą zwolnieniu od podatku dochodowego

Skoro zatem część wartości nabywanego środka trwałego zostanie podatnikowi zwrócona poprzez dofinansowanie jego zakupu ze środków pomocowych Unii Europejskiej, to przytoczone przepisy wyłączają z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od pokrytej dotacją (w chwili jej faktycznego otrzymania) części wartości początkowej nabytego wcześniej środka trwałego.Zatem od momentu otrzymania dotacji kwotę odpisów amortyzacyjnych nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek dopłaty do wartości początkowej tego środka.Tym samym stanowisko wnioskodawcy w tym przedmiocie jest prawidłowe. Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie dokonania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie wniesione do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Ciechanowie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł do zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Wyszkowie