Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT:

-zajęć taneczno-muzyczno-ruchowych i warsztatów rękodzieła – jest prawidłowe,

-wykładów prowadzonych przez wykładowców (...) i spotkań z ciekawymi ludźmi, jogi, nordic walkingu, spotkań z kosmetyczką, warsztatów zielarskich oraz wyjazdów krajoznawczych – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od podatku VAT zajęć na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Uzupełnili go Państwo pismem z 17 września 2025 r. (wpływ 17 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Gminny Ośrodek Kultury w (...) (GOK) jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina (...). Gminny Ośrodek Kultury w (...) jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Wójta Gminy (...) pod numerem (...). Podmiot jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Do podstawowych zadań GOK należy między innymi: realizacja zadań w dziedzinie edukacji kulturalnej, popularyzacji kultury i sztuki oraz usług kulturalnych, sygnalizowanych jako potrzeby przez poszczególne środowiska lokalne gminy.

Gminny Ośrodek Kultury w (...) planuje utworzyć Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW), który stanowić będzie jedną z form działalności statutowej. Uniwersytet Trzeciego Wieku jest formą ustawicznego kształcenia dla osób dorosłych, zainteresowanych nauką i rozwojem osobistym w wieku powyżej 60 r.ż.

Celem UTW jest m.in. propagowanie kształcenia, rozwijanie zainteresowań, pogłębianie umiejętności, społeczna aktywizacja, wspieranie rozwoju osobistego oraz promocja zdrowego stylu życia poprzez stymulowanie intelektualnej, psychicznej i fizycznej sprawności poprzez integrację.

Do zadań UTW należy w szczególności: (…).

W ramach cyklu prowadzone będą zajęcia z następujących tematów: (…).

Zajęcia UTW będą odpłatne w formie czesnego za każdy semestr. W ramach czesnego gwarantowane są cotygodniowe wykłady i spotkania przewidziane w harmonogramie zajęć.

Wysokość opłaty wnoszona przez uczestników będzie ustalana regulaminem przez Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w (...).

W piśmie z 17 września 2025 r. Wnioskodawca wskazał:

Ad 1) Jakie konkretne zajęcia, realizowane dla uczestników w ramach UTW, które będą opłacane w ramach czesnego są objęte zakresem postawionego we wniosku pytania (jakie zajęcia objęte są opłatą czesnego)?

Zajęcia realizowane dla uczestników w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku (UTW), które będą opłacane w ramach czesnego to:

1.wykłady prowadzone przez wykładowców (...) oraz spotkania z ciekawymi ludźmi,

2.zajęcia taneczno-muzyczno-ruchowe, joga, nordic walking,

3.zajęcia warsztatowe z różnych dziedzin (np. warsztaty rękodzieła, zielarskie, spotkania z kosmetyczką),

4.wyjazdy krajoznawcze.

Ad 2) Czy usługi dla seniorów, realizowane w formie zajęć prowadzonych w ramach UTW, stanowią usługi kulturalne – TAK. Zajęcia adresowane do seniorów mają na celu upowszechnianie kultury, wiedzy, zdrowego stylu życia oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Ich istotą nie jest działalność komercyjna, lecz realizacja zadań w sferze edukacyjnej i kulturalnej, zgodnie z ideą powszechnego dostępu do dóbr kultury.

Ad a) Czy ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Prosimy opisać w jaki sposób realizowany jest powyższy cel?

1.Wykłady prowadzone przez wykładowców (...) oraz spotkania z ciekawymi ludźmi – to działalność edukacyjno-kulturalna, której celem jest popularyzacja wiedzy humanistycznej, społecznej i przyrodniczej, rozwijanie kompetencji kulturowych uczestników, poszerzenie wiedzy o kulturze i horyzontów intelektualnych. Wykłady i możliwość dyskusji kształtują świadomość obywatelską, intelektualną i kulturalną. Powyższy cel jest realizowany głównie poprzez odpowiednią tematykę wykładów i spotkań.

2.Zajęcia taneczno-muzyczno-ruchowe, joga, nordic walking – poza celami prozdrowotnymi i rekreacyjnymi, stanowią formę uczestnictwa w kulturze fizycznej. Rozwijają świadomość ciała, wrażliwość na rytm, muzykę i ruch artystyczny, prezentują inne kultury i upowszechniają wiedzę o własnych tradycjach muzycznych i tanecznych. Zajęcia te pomagają także utrzymać zdrowie.

3.Zajęcia warsztatowe z różnych dziedzin (np. warsztaty rękodzieła, zielarskie, spotkania z kosmetyczką) – choć pozornie mają charakter użytkowy, w istocie dotyczą sfery kultury artystycznej, zdrowotnej i estetycznej. Celem jest rozwój twórczości artystycznej uczestników, podnoszenie świadomości dbania o zdrowie i wizerunek. To dotyczy szeroko rozumianej kultury życia codziennego. Słuchacze UTW będą mogli poznać rękodzieło jako formę twórczości i pielęgnowania tradycyjnych technik artystycznych, zdobyć umiejętności i osobiście zaangażować się w aktywność artystyczną.

4.Wyjazdy krajoznawcze – stanowią formę turystyki kulturowej, umożliwiając seniorom poznawanie dziedzictwa historycznego, przyrodniczego i kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem architektury i przyrody) regionu oraz kraju.

Ad b) W czym się przejawia działalność kulturalna?

1.Wykłady prowadzone przez wykładowców (...) oraz spotkania z ciekawymi ludźmi

-w upowszechnianiu wiedzy i kultury intelektualnej – słuchacze mają możliwość obcowania z nauką, literaturą, sztuką, historią i tradycją,

-w uczestniczeniu seniorów w procesie edukacji kulturalnej, wchodzenie w dialog z wartościami kulturowymi,

-w poszerzaniu horyzontów, co stanowi integralny element uczestnictwa w kulturze.

2.Zajęcia taneczno-muzyczno-ruchowe, joga, nordic walking

-w uczestniczeniu w kulturze fizycznej i estetycznej - uczestnicy obcują z muzyką i rytmem, uczą się wyrażania siebie poprzez ruch, dbają o ciało jako element tożsamości kulturowej,

-w kształtowaniu nawyku uczestnictwa w kulturze fizycznej, która w polskim systemie prawnym jest traktowana jako część kultury narodowej.

3.Zajęcia warsztatowe z różnych dziedzin (np. warsztaty rękodzieła, zielarskie, spotkania z kosmetyczką)

-w poznawaniu kultury życia codziennego i kultury estetycznej. Edukacja w zakresie dbałości o zdrowie, higienę i wygląd zewnętrzny ma swoje miejsce w obszarze kultury, ponieważ odnosi się do kształtowania postaw społecznych, estetycznych i prozdrowotnych,

-w kultywowaniu tradycji poprzez poznawanie różnych form rękodzieła jako formy twórczości oraz uczenia się nowych umiejętności,

-w zachęcaniu do zaangażowania w aktywność artystyczną,

-w uczeniu troski o własny wizerunek, co również jest elementem szeroko pojętej kultury osobistej i społecznej.

4.Wyjazdy krajoznawcze

-w odwiedzaniu ważnych kulturowo i turystycznie miejsc będących dziedzictwem kulturalnym. Uczestnicy poznają zabytki, miejsca historyczne, przyrodnicze i kulturowe.

-w umożliwieniu seniorom uczestnictwa w kulturze regionu i kraju oraz przekazywaniu wiedzy o dziedzictwie kulturowym.

Ad c) i d) Jakie konkretne czynności decydują o kulturalnym charakterze tych usług? W jaki sposób wykonywane usługi przyczyniają się do rozwijania i upowszechniania dorobku kulturowego?

1.Wykłady prowadzone przez wykładowców (...) oraz spotkania z ciekawymi ludźmi. Wykłady, w swojej tematyce, będą dawać możliwość rozbudzania zainteresowań słuchaczy i rozwijać ideę kształcenia przez całe życie. Słuchacze poszerzą wiedzę z różnych dziedzin kultury, sztuki, literatury, historii regionu i kraju oraz z zakresu profilaktyki zdrowia i wiedzy o zagrożeniach dla seniorów (tak w realu jak i w sieci).

2.Zajęcia taneczno-muzyczno-ruchowe, joga, nordic walking – Zajęcia przekazują i upowszechniają kulturę muzyczną i taneczną (ze szczególnym uwzględnieniem muzyki tradycyjnej, związanej z regionem) i umożliwiają poznawanie innych kultur. Podczas aktywności ruchowej możliwe jest poznawanie okolicy, regionu. Uczestnicy obcują z kulturą muzyczną, kształtują świadomość estetyczną, rozwijają aktywność artystyczno-ruchową. Zajęcia pomagają w utrzymaniu integracji społecznej, więzi społecznych i komunikacji międzyludzkiej.

3.Zajęcia warsztatowe z różnych dziedzin (np. warsztaty rękodzieła, zielarskie, spotkania z kosmetyczką) – Uczestnicy poznają różne formy rękodzieła jako formy twórczości. Będą kultywować tradycyjne umiejętności, uczyć się nowych umiejętności artystycznych i manualnych. Będą zachęcani do zaangażowania się w aktywność artystyczną dla twórczego i ciekawego spędzania czasu wolnego. Zajęcia te sprzyjają również podnoszeniu świadomości prozdrowotnej i estetycznej seniorów.

4.Wyjazdy krajoznawcze – Uczestnicy poznają dziedzictwo historyczne, przyrodnicze i kulturowego regionu oraz kraju. Wycieczki i wyjazdy edukacyjne umożliwią seniorom budowanie i wzmocnienie więzi społecznych i tworzenie wspólnoty.

Podsumowując:

Działalność kulturalna przejawia się w tym, że wszystkie wskazane formy zajęć:

·umożliwiają bezpośrednie uczestnictwo w kulturze (sztuka, wiedza, turystyka kulturowa, estetyka życia),

·przyczyniają się do upowszechniania kultury i jej dostępności w grupie seniorów,

·wspierają rozwój osobisty, społeczny i kulturalny uczestników,

·nie mają charakteru komercyjnego, lecz realizują misję społeczną i edukacyjno-kulturalną.

Ad 3) Wnioskodawca nie uzyskuje systematycznego zysku z tytułu organizacji zajęć dla seniorów w ramach UTW. Gdyby w przyszłości pojawił się zysk, zostanie on w całości przeznaczony na kontynuację lub doskonalenie powyższych usług.

Ad 4) Świadcząc wyżej wymienione usługi, realizowane w formie zajęć prowadzonych w ramach UTW, Gminny Ośrodek Kultury nie będzie wykonywał usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.).

Pytanie

Czy prawidłowym będzie klasyfikowanie czesnego za zajęcia jako opłaty zwolnionej od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż świadczona przez GOK forma prowadzonych zajęć stanowi usługę kulturalną, kwalifikuje się do zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a.

Zastosowanie ww. zwolnienia w przypadku organizowanych przez GOK zajęć ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, a przytoczony przepis prawa jak najbardziej odnosi się do tego typu działalności GOK jako podmiotu będącego instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury oraz utworzoną przez organizatora (gminę) w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Czynniki decydujące o kulturalnym charakterze zajęć dla seniorów w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku to przede wszystkim przekazywanie tradycji i kultury, tworzenie społeczności, rozwój osobisty, promocja kultury, rozwój świadomości kulturowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT czesnego jako opłaty za zajęcia w formie:

-zajęć taneczno-muzyczno-ruchowych i warsztatów rękodzieła – jest prawidłowe,

-wykładów prowadzonych przez wykładowców (...) i spotkań z ciekawymi ludźmi, jogi, nordic walkingu, spotkań z kosmetyczką, warsztatów zielarskich oraz wyjazdów krajoznawczych – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność, stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów;.

Jednocześnie stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, w zakresie usług kulturalnych zauważenia wymaga, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina (...) oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Do Państwa podstawowych zadań należy między innymi: realizacja zadań w dziedzinie edukacji kulturalnej, popularyzacji kultury i sztuki oraz usług kulturalnych, sygnalizowanych jako potrzeby przez poszczególne środowiska lokalne gminy.

Planują Państwo utworzyć Uniwersytet Trzeciego Wieku (UTW), który stanowić będzie jedną z form działalności statutowej.

W ramach UTW będą realizowane następujące zajęcia, za które będą Państwo pobierali opłaty:

1.wykłady prowadzone przez wykładowców (...) oraz spotkania z ciekawymi ludźmi,

2.zajęcia taneczno-muzyczno-ruchowe, joga, nordic walking,

3.zajęcia warsztatowe z różnych dziedzin (np. warsztaty rękodzieła, zielarskie, spotkania z kosmetyczką),

4.wyjazdy krajoznawcze.

Państwa wątpliwości objęte zakresem postawionego we wniosku pytania dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla ww. zajęć na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Wójta Gminy (...) pod numerem (...).

W następnej kolejności zbadania wymaga, czy będące przedmiotem wniosku zajęcia dla seniorów realizowane w ramach UTW, wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, można stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość, itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtmüller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” można zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu, w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87):

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Przepis art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, że:

Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Zgodnie z art. 10 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

1.Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.

2.Ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Reasumując, za usługi kulturalne można uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

W okolicznościach niniejszej sprawy wskazali Państwo, że:

·Wykłady prowadzone przez wykładowców (...) oraz spotkania z ciekawymi ludźmi to działalność edukacyjno-kulturalna, której celem jest popularyzacja wiedzy humanistycznej, społecznej i przyrodniczej, rozwijanie kompetencji kulturowych uczestników, poszerzenie wiedzy o kulturze i horyzontów intelektualnych. Wykłady będą dawać możliwość rozbudzania zainteresowań słuchaczy i rozwijać ideę kształcenia przez całe życie. Słuchacze poszerzą wiedzę z różnych dziedzin kultury, sztuki, literatury, historii regionu i kraju oraz z zakresu profilaktyki zdrowia i wiedzy o zagrożeniach dla seniorów.

·Zajęcia taneczno-muzyczno-ruchowe, joga, nordic walking rozwijają świadomość ciała, wrażliwość na rytm, muzykę i ruch artystyczny, prezentują inne kultury i upowszechniają wiedzę o własnych tradycjach muzycznych i tanecznych. Zajęcia przekazują i upowszechniają kulturę muzyczną i taneczną (ze szczególnym uwzględnieniem muzyki tradycyjnej, związanej z regionem) i umożliwiają poznawanie innych kultur. Podczas aktywności ruchowej możliwe jest poznawanie okolicy, regionu.

·Zajęcia warsztatowe z różnych dziedzin (np. warsztaty rękodzieła, zielarskie, spotkania z kosmetyczką) dotyczą sfery kultury artystycznej, zdrowotnej i estetycznej. W ramach zajęć uczestnicy poznają różne formy rękodzieła jako formy twórczości. Będą kultywować tradycyjne umiejętności, uczyć się nowych umiejętności artystycznych i manualnych.

·Wyjazdy krajoznawcze stanowią formę turystyki kulturowej, umożliwiając seniorom poznawanie dziedzictwa historycznego, przyrodniczego i kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem architektury i przyrody) regionu oraz kraju. W ramach wyjazdów krajoznawczych uczestnicy poznają dziedzictwo historyczne, przyrodnicze i kulturowego regionu oraz kraju.

Ponadto wskazali Państwo, że wszystkie ww. formy zajęć:

·umożliwiają bezpośrednie uczestnictwo w kulturze (sztuka, wiedza, turystyka kulturowa, estetyka życia),

·przyczyniają się do upowszechniania kultury i jej dostępności w grupie seniorów,

·wspierają rozwój osobisty, społeczny i kulturalny uczestników,

·nie mają charakteru komercyjnego, lecz realizują misję społeczną i edukacyjno-kulturalną.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy zajęcia realizowane dla seniorów w ramach UTW, tj.: - wykłady prowadzone przez wykładowców (...) oraz spotkania z ciekawymi ludźmi; - zajęcia taneczno-muzyczno-ruchowe, joga, nordic walking; - zajęcia warsztatowe z różnych dziedzin (warsztaty rękodzieła, zielarskie, spotkania z kosmetyczką); - wyjazdy krajoznawcze są formą Państwa działalności statutowej, do której należy m.in. realizacja zadań w dziedzinie edukacji kulturalnej, popularyzacji kultury i sztuki oraz usług kulturalnych.

W związku z powyższym w okolicznościach niniejszej sprawy uznać należy, że usługi realizowane dla seniorów w formie zajęć prowadzonych w ramach UTW, tj. zajęcia taneczno-muzyczno-ruchowe oraz warsztaty rękodzieła, są – jak Państwo wskazali - usługami kulturalnymi. Ww. zajęcia adresowane do seniorów mają na celu tworzenie i upowszechnianie kultury, a ich istotą jest realizacja zadań w sferze kulturalnej, zgodnie z ideą powszechnego dostępu do dóbr kultury.

W opisie sprawy wskazali Państwo również, że nie uzyskują systematycznego zysku z tytułu organizacji zajęć dla seniorów w ramach UTW. Gdyby w przyszłości pojawił się zysk, zostanie on w całości przeznaczony na kontynuację lub doskonalenie powyższych usług. Świadcząc ww. usługi realizowane w formie zajęć prowadzonych przez UTW nie wykonują Państwo usług, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa – jako samorządową instytucję kultury – usługi kulturalne polegające na prowadzeniu zajęć taneczno-muzyczno-ruchowych oraz warsztatów rękodzieła dla seniorów w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Tym samym oceniając Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT ww. zajęć, tj. zajęć taneczno-muzyczno-ruchowych oraz warsztatów rękodzieła, uznałem je za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do usług realizowanych dla seniorów w formie wykładów prowadzonych przez wykładowców (...) i spotkań z ciekawymi ludźmi, zajęć jogi, nordic walkingu, spotkań z kosmetyczką, warsztatów zielarskich oraz wyjazdów krajoznawczych, prowadzonych w ramach UTW, nie sposób zgodzić się z Państwem, iż są to usługi kulturalne.

W okolicznościach niniejszej sprawy wskazali Państwo, że:

·wykłady prowadzone przez wykładowców (...) oraz spotkania z ciekawymi ludźmi to działalność edukacyjno-kulturalna, której celem jest popularyzacja wiedzy humanistycznej, społecznej i przyrodniczej, rozwijanie kompetencji kulturowych uczestników, poszerzenie wiedzy o kulturze i horyzontów intelektualnych. Wykłady, w swojej tematyce, będą dawać możliwość rozbudzania zainteresowań słuchaczy i rozwijać ideę kształcenia przez całe życie. Słuchacze poszerzą wiedzę z różnych dziedzin kultury, sztuki, literatury, historii regionu i kraju oraz z zakresu profilaktyki zdrowia i wiedzy o zagrożeniach dla seniorów.

·zajęcia warsztatowe w formie spotkań z kosmetyczką oraz warsztaty zielarskie dotyczą m.in. sfery kultury zdrowotnej i estetycznej, uczą troski o własny wizerunek. Edukacja w zakresie dbałości o zdrowie, higienę i wygląd zewnętrzny ma swoje miejsce w obszarze kultury, ponieważ odnosi się do kształtowania postaw społecznych, estetycznych i prozdrowotnych. Zajęcia te sprzyjają również podnoszeniu świadomości prozdrowotnej i estetycznej seniorów.

A zatem, z okoliczności sprawy wynika, że cechą charakterystyczną i jednocześnie podstawowym celem tych zajęć jest świadczenie edukacyjne, a nie kulturalne.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż ww. zajęcia w formie wykładów prowadzonych przez wykładowców (...) i spotkań z ciekawymi ludźmi, zajęć warsztatowych w formie spotkań z kosmetyczką oraz warsztatów zielarskich stanowią usługi związane z edukacją.

Z kolei jak wskazali Państwo w opisie sprawy:

·zajęcia z nordic walking będą prowadzone jako jedna z form podnoszenia kreatywności i sprawności działania mózgu, obniżania hormonów stresu, poprawiająca koncentrację i pamięć, co sprzyja w utrzymaniu dobrej kondycji psychicznej i emocjonalnej,

·joga w kontekście społeczno-kulturowym, również jako forma poprawy samopoczucia, wyciszenia, przeciwdziałania stresowi, ćwiczenia pamięci.

Jakkolwiek wskazali Państwo, że zajęcia umożliwiają poznawanie innych kultur, podczas aktywności ruchowej możliwe jest poznawanie okolicy, regionu i uczestnicy obcują z kulturą muzyczną, to jednak należy stwierdzić, iż ww. zajęcia jogi i nordic walkingu stanowią usługi związane z rekreacją i sportem, ponieważ ich głównym celem jest rozwój aktywności ruchowej.

Natomiast w zakresie wyjazdów krajoznawczych wskazali Państwo, że stanowią one formę turystyki kulturowej, umożliwiającą seniorom poznawanie dziedzictwa historycznego, przyrodniczego i kulturowego (ze szczególnym uwzględnieniem architektury i przyrody) regionu oraz kraju.

A zatem, jak wynika z okoliczności sprawy, zajęcia w formie wyjazdów krajoznawczych nie stanowią usług kulturalnych, lecz związane są w istocie z usługami turystyki. Przedmiotowe zajęcia – jak sami Państwo wskazali - są formą spędzania wolnego czasu i poznawania nieznanych wcześniej miejsc.

W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa – jako samorządową instytucję kultury – usługi polegające na prowadzeniu wykładów przez wykładowców (...) i spotkań z ciekawymi ludźmi, zajęć jogi, nordic walkingu, spotkań z kosmetyczką, warsztatów zielarskich oraz wyjazdów krajoznawczych dla seniorów w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku nie są działalnością kulturalną polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, i tym samym nie spełniają przesłanki przedmiotowej warunkującej zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

W związku z powyższym ww. zajęcia nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Tym samym oceniając Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykładów prowadzonych przez wykładowców (...) i spotkań z ciekawymi ludźmi, zajęć jogi, nordic walkingu, spotkań z kosmetyczką, warsztatów zielarskich oraz wyjazdów krajoznawczych uznałem je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, iż wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie prowadzę postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Informuje, iż nie jestem właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację przedstawionego przez Państwa opisu sprawy.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.