Zagadnienie dopłat otrzymywanych od agencji rządowych uregulowane zostało w art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy z dnia 15. 02. 1992 r. - Interpretacja - PD.423-23/04

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 01.04.2004, sygn. PD.423-23/04, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zagadnienie dopłat otrzymywanych od agencji rządowych uregulowane zostało w art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy z dnia 15. 02. 1992 r.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14b wolne od podatku są " kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach".

Agencja Rynku Rolnego ( dalej ARR ) posiada status agencji rządowej stosownie do art. 5 pkt 11 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( tekst jednolity - Dz. U. nr 15 z 2003 r., poz. 148 ze zm.).

Do zadań agencji w imieniu państwa należy wspieranie wybranych rodzajów działalności gospodarczej. Z tego względu agencja otrzymuje środki z budżetu państwa na konkretny cel i pośredniczy w ich przekazywaniu innym podmiotom.

Przez "kwoty otrzymane, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14b należy rozumieć również dopłaty do produkcji mleka w proszku otrzymywane od ARR na podstawie zawartych umów z tą agencją.

Opisane przez Spółkę dopłaty otrzymane zostały na podstawie umowy zawartej z ARR stosownie do postanowień uchwały Nr 132/2003 Rady Ministrów z dnia 20 maja 2003 r. w sprawie udzielania przez ARR krajowym producentom mleka w proszku i kazeiny dopłat do produkcji.

Analogicznie należy potraktować również dopłaty do eksportu mleka, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2003r.w sprawie ustanowienia dopłaty do wywozu odtłuszczonego mleka w proszku ( Dz.U. nr 83 z 2003 r., poz. 766 ), pod warunkiem spełnienia warunków w nim określonych.

Nie należy podzielić stanowiska Spółki w kwestii zaliczania do wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów kosztów wytworzenia wyrobów ( produkcji mleka), w rozumieniu, art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy " nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów ( przychodów ), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. Nr 96, poz. 873)"

Powyższy przepis nie powołuje art. 17 ust. 1 pkt 14b, w związku z czym, nie można uznać za wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów kosztów wytworzenia produktów sfinansowanych dopłatami w rozumieniu tego przepisu Zasadne będzie zastosowanie przepisów art.7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 " przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
1) przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych żródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
2) przychodów wymienionych w art. 21 i 22,
3) kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt. 1 i 2

Wyżej wymieniony przepis wprowadza generalną zasadę, iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku. Związane z tymi przychodami koszty uzyskania przychodówsą neutralne podatkowo, tj. nie mogą pomniejszać przychodów uzyskiwanych z innych źródeł. Zakaz uwzględniania przychodów i odpowiadających im kosztów, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt. 1-3 ustawy obowiązuje także przy ustalaniu straty.W związku z powyższym otrzymanie przez Spółkę dopłat z ARR do produkcji mleka przypadających na jednostkę wyrobu do wysokości kosztów wytworzenia wyrobów stanowi przychód wolny od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 14b natomiast koszty wytworzenia do wysokości dopłat nie stanowią kosztów uzyskania stosownie do postanowień art. 7 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

Analogicznie należy potraktować dopłaty do eksportu mleka wyprodukowanego przez Spółkę jak i zakupionego od innych producentów krajowych pod warunkiem spełnienia postanowień zawartych w umowach z agencją rządową ( ARR). Kosztem niestanowiącym kosztu uzyskania przychodu przy ustalaniu podstawy opodatkowania w przypadku zakupu mleka będzie cena zakupu przypadająca na jednostkę towaru.

Lubelski Urząd Skarbowy