Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź- Górna, w związku z pismem z dnia 19.01.2004 r. (data wpływu do Urzędu) po stwierdzeniu, że zapytanie doty... - Interpretacja - II/423-3/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.02.2004, sygn. II/423-3/04, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź- Górna, w związku z pismem z dnia 19.01.2004 r. (data wpływu do Urzędu) po stwierdzeniu, że zapytanie dotyczy indywidualnej sprawy podatnika, w której nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, że w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Spółka zajmuje się sprzedażą preparatu farmaceutycznego, którego głównymi odbiorcami są firmy farmaceutyczne, apteki i gabinety lekarskie. W ramach działalności reklamowej Jednostka zakupiła ściereczki, na których zamieszczono nazwę powyższego preparatu. Ściereczki te według Spółki przeznaczone są do ekspozycji w ogólnie dostępnych miejscach, takich jak gabinety lekarskie, apteki zajmujące się sprzedażą ww. preparatu. Jak wynika z pisma ww. wydatek został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jako reklama publiczna.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów cyt.: "kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 proc. przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób".

Reklama publiczna według słownika języka polskiego (PWN, Warszawa 1981) występuje wtedy, gdy:

  1. jest skierowana do anonimowego odbiorcy (do nie oznaczonego z góry adresata),
  2. obejmuje swoim zasięgiem możliwie najszerszy krąg odbiorców.

W związku z powyższym - zdaniem tutejszego organu podatkowego - przedstawione w ww. piśmie stanowisko Spółki w zakresie przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe, pod warunkiem, że ściereczki te będą umieszczone w miejscach stale dostępnych dla klientów gabinetów lekarskich i aptek, a więc reklama skierowana będzie do anonimowego odbiorcy w nieograniczonym zakresie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna