W odpowiedzi na wniosek z dnia 15.01.2004 r. (wpłynął 20.01.2004.) o wydanie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesien... - Interpretacja - US72/ROP1/423-66/MP/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 11.03.2004, sygn. US72/ROP1/423-66/MP/04, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na wniosek z dnia 15.01.2004 r. (wpłynął 20.01.2004.) o wydanie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do podatkowego traktowania kosztów reklamy, uzupełniony w dniu 09.02.2004 r., Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, działając w trybie art. 14a. § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze m.) informuje:

Jak wynika z pisma, Podatnik zamierza rozpocząć realizację programu skierowanego do konsumentów produktów Spółki, jak też do potencjalnych nabywców tych produktów. Będą to dotychczasowi klienci Spółki, którzy wzięli udział w ogólnodostępnych akcjach promocyjnych oraz osoby, których dane zakupiono od strony trzeciej.

Uczestnicy programu trzy razy w roku otrzymają bezpłatnie za pośrednictwem poczty pakiet, składający się z: magazynu konsumenckiego, ankiety dotyczącej używania produktów Spółki, kuponu dla "przyjaciółki", koperty zwrotnej, próbek produktów Spółki oraz ulotki informującej o nowych produktach Spółki. Podatnik wnosi o udzielenie informacji, czy wydatki związane z powyższą reklamą produktów Spółki stanowią w całości koszty uzyskania przychodów.

W świetle wyjaśnień Spółki - Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zauważa, że część działań wymienionych przez Spółkę nie jest w istocie reklamą - rozumianą potocznie (ustawa jej nie definiuje) jako rozpowszechnianie informacji o zaletach, funkcjach i możliwościach nabycia towaru - ale promocją generalnie wyrobów czy wizerunku firmy. Nie każda forma promocji stanowi reklamę w powyższym znaczeniu. Do promocji produktów i marki Spółki X można zaliczyć :

- wydawanie magazynu (zawierającego oprócz przykładów zastosowania produktów spółki tematy dotyczące zdrowia, urody, urządzania mieszkań czy przepisów kulinarnych),

- ankiety dotyczące używania produktów spółki,

- kupon dla "przyjaciółki".

Ponieważ koszty poniesione na przedmiotową działalność niewątpliwie poniesiono w celu zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnienie oferty i wizerunku firmy - stanowią one zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 19 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) koszty uzyskania przychodów. Rozsyłanie próbek produktów i ulotek informujących o nowych produktach jest zaś formą reklamy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Natomiast wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Reklama nosi znamiona publicznej, jeżeli dotyczy ogółu ludzi, dostępna jest dla wszystkich.

W przypadku Spółki w/w materiały reklamowe będą rozsyłane do osób znajdujących się w bazach danych osobowych Spółki. Tego rodzaju działania, kierowane zarówno do dotychczasowych klientów Spółki, którzy wzięli udział w ogólnodostępnych akcjach promocyjnych oraz do osób, których dane zakupiono od strony trzeciej, stanowią rodzaj reklamy prowadzonej publicznie. Cechą kwalifikującą takie działania do reklamy publicznej jest fakt, że Spółka nie miała wpływu na dobór podmiotów znajdujących się w bazach danych. Zatem tutejszy organ podatkowy potwierdza stanowisko Podatnika, że:

wydatki związane z rozsyłaniem na zasadach opisanych powyżej pakietów reklamowych do konsumentów stanowią w całości koszty uzyskania przychodów.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie