P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP1/423-199-220/05/PS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.09.2005, sygn. 1472/ROP1/423-199-220/05/PS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 30.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.06.2005 r.)

p o s t a n a w i a

uznać za nieprawidłowe stanowisko Spółki w przedmiocie problemu Nr 2 przedmiotowego wniosku.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka podpisała z firmą zajmującą się windykacją należności Umowę Powierniczej Cesji Wierzytelności, w oparciu o którą przekazała poprzez Cesję Wierzytelności i Praw swoją trudną do odzyskania wierzytelność w celu jej ściągnięcia lub sprzedaży poprzez wystawienie jej na sprzedaż w internetowej Ogólnopolskiej Giełdzie Wierzytelności. Strony umowy ustaliły, że firma windykacyjna, w przypadku gdyby nie udało się jej odzyskać całości wierzytelności, ma obowiązek dokonania cesji zwrotnej powierzonej wierzytelności. W związku z tym, Spółka wnosi o rozstrzygnięcie następujących problemów:

Problem Nr 2.

Strony umowy postanowiły, że w przypadku skierowania spraw o zapłatę należności objętych Umową Powierniczej Cesji Wierzytelności i objętych poszczególnymi cesjami wierzytelności i praw na drogę postępowania sądowego Cedent - Powierzający czyli Spółka przekaże Cesjonariuszowi - Firmie windykacyjnej zryczałtowaną opłatę na pokrycie kosztów administracyjnych, skarbowych i pocztowych związanych ze zgromadzeniem potrzebnych dokumentów i przekazaniem sprawy do sądu w kwocie 150 zł plus VAT. Na powyższą kwotę Cesjonariusz - Przejmujący, czyli firma windykacyjna wystawi Cedentowi - Powierzającemu, czyli Spółce fakturę VAT.

Zdaniem Spółki zaksięgowanie powyższej faktury w koszty uzyskania przychodu powinno nastąpić w momencie otrzymania tej faktury.

Naczelnik II MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi we wniosku okolicznościami ustosunkowując się do wyżej przedstawionego problemu informuje, co następuje:

W przedmiotowej sprawie kwoty poniesione na rzecz firmy windykacyjnej są kosztem uzyskania przychodu dla Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dalej ustawa o pdop - (tekst jednolity Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.). W myśl postanowień w nim zawartych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

W przedmiotowej sprawie (problem Nr 2), przekazane przez Spółkę firmie windykacyjnej kwoty związane ze zryczałtowaną opłatą na pokrycie kosztów administracyjnych, skarbowych i pocztowych związanych ze zgromadzeniem potrzebnych dokumentów i przekazaniem sprawy do sądu w kwocie 150 zł + VAT - zdaniem Naczelnika II MUS - winny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z treścią ww. art. 15 ust. 4 ustawy o pdop w momencie ich poniesienia przez Spółkę, gdyż zarachowanie tych kosztów w momencie zaliczenia wierzytelności do przychodów należnych w przedstawionym stanie faktycznym nie było możliwe.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik II MUS postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika - ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie