
Temat interpretacji
Pytanie podatnika
Działając na podstawie art. 14e § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej: Ordynacja podatkowa), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 24 czerwca 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1994 r. Nr 47, poz. 189; dalej: umowa polsko-czeska),
Minister Finansów uznaje
za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez X sp. z
o.o., we wniosku z dnia 21 marca 2006 r. dotyczącym uznania wypłacanych dywidend do udziałowca będącego rezydentem w Republice Czeskiej za niepodlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.
Uzasadnienie
W dniu 23 marca 2006 r. wpłynął do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wniosek spółki X sp. z o.o., z dnia 21 marca 2006 r. w sprawie interpretacji przepisów umowy polsko-czeskiej.
Stosownie do art. 170 Ordynacji podatkowej Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przy piśmie z dnia 31 marca 2006 r., nr PD II/070-1/06/BP, przekazał Ministrowi Finansów wniosek złożony przez X do załatwienia zgodnie z właściwością. Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie wystosowane prze Ministra Finansów, przy piśmie z dnia 18 kwietnia 2006 r. uzupełnił złożony wniosek o opłatę skarbową.
We wniosku z dnia 21 marca 2006 r., X przedstawiła, że jedyny wspólnik X podjął na Zgromadzeniu Wspólników decyzję o wypłacie dywidendy z części zysku wypracowanego w roku 2005. Jedyny wspólnik jest rezydentem w Republice Czeskiej, zarejestrowanym jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i płatnikiem podatku VAT.
X zwróciła się z zapytaniem, w jakiej wysokości należy pobrać i odprowadzić podatek dochodowy od wypłaconej dywidendy.
Wnioskodawca twierdzi, że zgodnie z literą prawa "dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w umawiającym się państwie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie mogą być opodatkowane w tym drugim umawiającym się Państwie". Zdaniem Wnioskodawcy, oznacza to, że od dywidendy wypłacanej do Republiki Czeskiej nie musi on potrącać podatku dochodowego w Polsce.
Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej: updop), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 updop, podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19%. Przepis ten stosuje się z zastrzeżeniem ust. 2, który stanowi, że podatek dochodowy od dochodów, o których mowa w ust. 1, od osób wymienionych w art. 3 ust. 2 updop ustala się w wysokości 19 % przychodu, chyba że umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem miejsca siedziby lub zarządu podatnika stanowi inaczej.
Zastosowanie zatem w tym przypadku znajdzie umowa polsko-czeska.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 umowy polsko-czeskiej, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Polsce osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Czechach mogą być opodatkowane w Czechach. Zaś zgodnie z ust. 2 tego artykułu, dywidendy te mogą być jednak opodatkowane w Polsce i według prawa obowiązującego w Polsce.
Wnioskodawca twierdzi, że wyrażenie "mogą być opodatkowane" oznacza, że nie musi on potrącać podatku dochodowego od dywidend. Stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.
Na wstępie należy wyjaśnić, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są źródłem międzynarodowego prawa publicznego, a więc regulują prawa i obowiązki państw-stron takiej umowy, nie zaś podatników, choć w konsekwencji realizacji przez państwa tych praw i obowiązków wpływają również na obowiązki podatkowe podatników.
Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie nadają państwom żadnych nowych praw do opodatkowania w tym państwie dochodów osób zagranicznych, a jedynie ograniczają już istniejące prawa. Dlatego też dane państwo, na podstawie samej tylko umowy, nie może nałożyć na rezydenta podatkowego innego państwa obowiązków podatkowych ponad te, które wynikają z jego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego, może tylko ograniczyć obowiązki wynikające z własnego wewnętrznego ustawodawstwa podatkowego. Dlatego też w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania używa się sformułowania, że dane dochody podatnika "mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie", bowiem o tym czy będą tam opodatkowane zdecyduje już wyłącznie dane państwo, którego prawa taki zapis dotyczy i które z prawa do opodatkowania takich dochodów może zrezygnować
W świetle powyższego, stanowisko Spółki, z którego wynika, że na podstawie postanowień art. 10 ust. 1 umowy polsko-czeskiej, wnioskodawca nie musi potrącać podatku dochodowego od dywidend wypłacanych na rzecz podmiotu czeskiego, jest nieprawidłowe.
Jak wskazano powyżej, dywidendy wypłacane na rzecz podatników niemających na terytorium Polski siedziby lub zarządu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce. Natomiast, podatek dochodowy od tych dochodów ustala się w wysokości 19 % przychodu, chyba że umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem miejsca siedziby lub zarządu podatnika stanowi inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 umowy polsko-czeskiej, dywidendy mogą być opodatkowane także w Polsce i według prawa Polski - czyli państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę - ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek ten nie może przekroczyć:
- 5% kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 20%,
- 10% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.
Wnioskodawca twierdził, że podmiot czeski jest jedynym wspólnikiem X. W tej sytuacji zastosowanie znalazłby art. 10 ust. 2 lit a umowy polsko-czeskiej. Zatem stawka podatku z tytułu wypłaty dywidendy przez podmiot z siedzibą w Polsce na rzecz spółki czeskiej, której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 20%, została określona jako 5% kwoty dywidend brutto, pod warunkiem posiadania przez wnioskodawcę certyfikatu rezydencji podmiotu czeskiego (zgodnie z art. 26 ust. 1 updop).
Zgodnie z zapytaniem podatnika niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie postanowień umowy polsko-czeskiej i jest wydana przez Ministra Finansów. Zgodnie z art. 13 § 2 pkt 4 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów jest bowiem organem właściwym w sprawach interpretacji postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, zaś zgodnie z art. 14e § 1 wydaje on wyłącznie pisemne interpretacje wyłącznie w zakresie postanowień tych umów. Natomiast Minister Finansów nie jest właściwym organem do wydania interpretacji na temat ewentualnego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów z dywidend na podstawie art. 22 ust. 4 updop. X może w tej sprawie zwrócić się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie interpretacji na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.
Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.
Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Minister Finansów
