
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących dochodów uzyskanych w wyniku realizacji umowy zawartej z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej stwierdzam, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Wnioskodawca przedstawił następujący opis stanu faktycznego:
Urząd Komitetu Integracji Europejskiej przeprowadził przetarg na realizację umowy, której przedmiotem jest Organizacja szkoleń dla przyszłych użytkowników Zintegrowanego systemu Katastralnego w ramach projektu PHARE PL/2003/004-379.01.11 Zintegrowany System Katastralny faza III. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wybrano ofertę Konsorcjum przedsiębiorstw, w skład którego wchodzi, sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku. W dniu 30 listopada 2005 roku podpisana została umowa pomiędzy Konsorcjum, a Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej reprezentowanym przez Fundację Współpracy, jednostkę finansująco kontraktującą. Umowa ta została zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. Podmiot X sp. z o.o. - uczestnik tego konsorcjum, po podpisaniu umowy przystąpiła do jej realizacji.
Pytanie Spółki:
Czy dochody uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowej umowy są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP z dnia 15 lutego 1992 r.
Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:
Zdaniem spółki, w takim stanie faktycznym, dochody uzyskane przez Spółkę pochodzą od organizacji międzynarodowych Unii Europejskiej - w ramach projektu PHARE, podlegają zwolnieniu przedmiotowo podmiotowemu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP z dnia 15 lutego 1992r. Swoje stanowisko Spółka uzasadnia tym, że realizuje bezpośrednio umowę podpisaną z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej przez Konsorcjum firm w zakresie organizacji i realizacji szkoleń objętych programem PHARE PL/2003/004-379.01.11 Zintegrowany System Katastralny faza III.
Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny stanowisko Organu podatkowego jest następujące:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają, jak sama nazwa tego podatku wskazuje, dochody uzyskiwane przez osoby prawne oraz inne jednostki organizacyjne z wyłączeniem spółek osobowych. Dochodami tymi są uzyskane przez powyższe podmioty przychody, po odjęciu kosztów ich uzyskania (art.7 ust. 2 u.p.d.o.p.).
Do przychodów tych zalicza się między innymi otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe oraz wartości otrzymanych nieodpłatnych świadczeń oraz przychodów w naturze (z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie), przy czym za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 u.p.d.o.p.).
Środki uzyskane z funduszu PHARE są więc przychodami w rozumieniu art. 12 u.p.d.o.p. Nie oznacza to jednak, iż będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zgodnie z zapisem art. 17 ust.1 pkt 23 u.p.d.o.p. Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe (w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc). A zatem wszystkie przesłanki przepisu art. 17 ust.1 pkt 23 u.p.d.o.p. (w omawianej sytuacji) należy uznać za spełnione. Skoro więc omawiane środki Spółka otrzymuje od organizacji międzynarodowych przyznawanych na podstawie umów zawartych z tymi organizacjami przez właściwych ministrów (w tym za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy), to otrzymanie ich spowoduje powstanie, (u spółki ) strumienia przychodu, ale będzie to przychód nie podlegający opodatkowaniu.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, w przedstawionym stanie faktycznym, uwzględniając powołane powyżej przepisy, stwierdza, że Spółka ma prawo uzyskane dochody od Unii Europejskiej jako organizacji międzynarodowej rozdysponowane przez upoważniony do tego, przez właściwego ministra, podmiot czyli Fundację Funduszu Współpracy uznać jako zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.p.
Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu stanowisko zaprezentowane przez Spółkę we wniosku jest prawidłowe.
