POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.III/415-24/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.04.2005, sygn. US.III/415-24/05, Urząd Skarbowy w Kętrzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w brzmieniu nadanym art. 27 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie z 14.03.2005 r.:

  • w części odnoszącej się do zaliczenia diet za czas podróży służbowej do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. jako nieprawidłowe,
  • w części odnoszącej się do zaliczenia wydatków na noclegi oraz zakup kart "POP" do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionych okoliczności faktycznych wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie "usług kierowania pojazdami w celu przewozu towarów wyłącznie na rzecz jednego podmiotu". Samochód ciężarowy, którym Pan kieruje jest własnością podmiotu zlecającego wykonanie usługi. W ramach świadczonych usług przewozi Pan paszę i komponenty do jej produkcji na obszarze kraju. Podróże trwają 12 godzin i powyżej. Czas pracy kierowcy ograniczony został dodatkowo unormowaniami ustawowymi. W związku z tym ma Pan ograniczone możliwości skrócenia czasu wyjazdów wykonywanych w ramach świadczonych usług. W celu zapewnienia kontaktu ze zleceniodawcą korzysta Pan z telefonu komórkowego i ponosi z tego tytułu wydatki związane z zakupem kart "POP".

Wątpliwości Pana dotyczą kwestii możliwości zaliczenia diet za czas podróży służbowej i ewentualnych kosztów noclegów oraz wydatków związanych z zakupem kart "POP" do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Pana zdaniem, diety za czas podróży służbowej, koszty noclegów oraz wydatki związane z zakupem kart "POP" stanowią koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług kierowania pojazdami.

Tutejszy organ podatkowy nie podziela w całości Pana stanowiska.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych wart. 23. Art. 23 ust. 1 pkt 52 wyżej wymienionej ustawy stanowi, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nim współpracujących w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących - pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.). Z brzmienia tego przepisu wynika możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą.

Warunkiem kwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów diet osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest ustalenie zakresu pojęcia podróży służbowej, które nie jest definiowane na gruncie przepisów podatkowych. Definicje podróży służbowej zawiera art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy pracownika. W związku z powyższym ważne jest dokładne określenie miejsca wykonywania pracy dla stwierdzenia faktu nabycia przez pracownika uprawnień do świadczeń przysługujących z tytułu podróży służbowych. Podobny wymóg dotyczy również osoby prowadzącej działalność gospodarczą.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług kierowania pojazdami. Tak więc nie ma możliwości wskazania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - co jak wykazano powyżej jest warunkiem koniecznym do uznania wyjazdu jako podróży służbowej.

Należy przyjąć, iż świadczenie usług kierowania pojazdami w ramachwykonywanej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej stanowi, istotę tej działalności. Stałe wykonywanie różnych zadań w różnych miejscowościach w ramach rodzaju pracy nie mieści się w zakresie pojęcia podróży służbowej. Mając powyższena uwadze stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowaniaart. 23 ust 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dopuszczającymożliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartość diet z tytułu podróży.

Możliwym jest jednak zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów innych wydatkówDoniesionych podczas wyjazdów związanych z prowadzeniem działalnościgospodarczej przez podatnika świadczącego usługi w zakresie kierowania pojazdamila zasadach ogólnych, np.: rachunki za pobyt w hotelu, opłaty za przejazd płatną autostradą, wskazane przez Pana wydatki poniesione na zakup kart "POP" do telefonu komórkowego. Warunkiem koniecznym jest jednak, aby poniesiony wydatek był związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i w celu uzyskania przychodu. Poniesiony wydatek powinien być również prawidłowo udokumentowany.

Ponadto tutejszy organ informuje, iż:

  • interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
  • interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia,
  • interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie w terminie 7 dni od daty doręczenia - art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

W przypadku złożenia zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,- zł i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Kętrzynie