Jednostka wyjaśnia, że jest samorządową osobą prawną, która przeznacza uzyskane dochody w całości na działalność statutową i korzysta ze zwolnienia p... - Interpretacja - P-3/423-6/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.03.2004, sygn. P-3/423-6/04, Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Jednostka wyjaśnia, że jest samorządową osobą prawną, która przeznacza uzyskane dochody w całości na działalność statutową i korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych z art. 17 ust. 1 pkt 4-8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Ponosi pewne wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną, której kwota jest limitowana do wysokości 0,25 % przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 28). W związku z tym prosi o wyjaśnienie, czy przysługuje mu wymieniony limit wydatków na reprezentację i reklamę, jako kwota nieopodatkowana oraz czy konieczne jest zatwierdzenie wymienionego limitu przez organ nadrzędny. Zdaniem Podatnika wymieniony limit 0,25 % przychodów jest kosztem uzyskania przychodów, gdyż dotyczy działalności statutowej, tj. egzaminów na prawo jazdy oraz szkoleń.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Podstawową zasadą zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę jest poniesienie danego wydatku w celu osiągnięcia przychodu. Należy więc określić związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem wydatku a uzyskaniem przychodu. Wydatkowanie kwot powinno ponadto mieć związek z prowadzoną działalnością Wydatki poniesione na reklamę o charakterze publicznym, a więc skierowaną do nieograniczonego kręgu odbiorców, zalicza się do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych w oparciu o generalną definicję kosztów uzyskania zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy

Ustawodawca przewidział ograniczenia w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków na niepubliczną reprezentację i reklamę. Wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów do wysokości nieprzekraczającej 0,25 % wartości przychodów. W przypadku gdy kwota zarachowana w ciężar kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej przekroczy limit 0,25 % przychodów ustalonych dla celów podatkowych, nadwyżka ponad limit nie jest uwzględniana w kosztach przy ustalaniu dochodu do opodatkowania. Przepisy podatkowe nie regulują kwestii zatwierdzania, przez organ nadrzędny, limitu wydatków na reprezentację i reklamę. Zagadnienie zatwierdzania limitu przez jednostkę nadrzędną, jest wewnętrzną sprawą Jednostki i wykracza poza zakres określony w art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie