Czy poniesione przez Spó3ke koszty opisanego w stanie faktycznym pikniku, w czeoci przypadaj1cej zarówno na pracowników, jak i zleceniobiorców z rod... - Interpretacja - 2461-IBPB-1-2.4510.1004.2016.1.BD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.01.2017, sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.1004.2016.1.BD, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy poniesione przez Spó3ke koszty opisanego w stanie faktycznym pikniku, w czeoci przypadaj1cej zarówno na pracowników, jak i zleceniobiorców z rodzinami, mog1 zostaa zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 UPDOP?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 listopada 2016 r. (data wp3ywu do tut. BKIP 25 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie mo?liwooci zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych organizacje pikniku jest prawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2016 r. wp3yn13 do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie mo?liwooci zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych organizacje pikniku.

We wniosku zosta3 przedstawiony nastepuj1cy stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej równie?: Spó3ka) jest producentem szerokiego asortymentu komponentów dla motoryzacji, w szczególnooci t3oków do silników spalinowych. Spó3ka zatrudnia ponad 1600 pracowników, korzysta równie? jako pracodawca-u?ytkownik z pracowników tymczasowych zatrudnionych przez agencje pracy tymczasowej, a tak?e w mniejszym zakresie korzysta z us3ug zleceniobiorców. Z okazji 15-lecia istnienia Spó3ka zorganizowa3a impreze integracyjn1 - piknik dla pracowników i ich rodzin. W pikniku mogli wzi1a udzia3 zarówno pracownicy, jak i pracownicy tymczasowi oraz zleceniobiorcy z rodzinami. Piknik zosta3 przygotowany z myol1 o wszystkich pracuj1cych w Spó3ce osobach oraz ich rodzinach - nie weryfikowano, którzy z pracowników rzeczywiocie wzieli udzia3 w imprezie i z jakich atrakcji korzystali. Piknik nie by3 dostepny dla osób z zewn1trz, które nie zalicza3yby sie do ?adnej z kategorii osób wczeoniej wymienionych. Celem pikniku by3o stworzenie mo?liwooci nawi1zania relacji pomiedzy osobami pracuj1cymi w Spó3ce na ró?nych podstawach, poprawa komunikacji wewnetrznej i motywacji do pracy poprzez integrowanie pracowników z firm1, umacnianie zespo3u, polepszanie atmosfery pracy i w efekcie uzyskanie zwiekszenia efektywnooci pracy, a tym samym zwiekszenia przychodów osi1ganych przez Wnioskodawce. Osoby zainteresowane udzia3em w pikniku pobiera3y bloczki uprawniaj1ce do korzystania z okreolonych owiadczen w ramach cateringu oraz mog3y dowolnie korzystaa z atrakcji dostepnych dla wszystkich, takich jak koncerty zespo3ów muzycznych, zabawy dla dzieci itp. Osoby uczestnicz1ce w pikniku nie by3y zobowi1zane do ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Wszystkie koszty imprezy ponios3a Spó3ka i zosta3y one sfinansowane ze orodków obrotowych Wnioskodawcy.

W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytanie:

Czy poniesione przez Spó3ke koszty opisanego w stanie faktycznym pikniku mog1 zostaa zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 UPDOP?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym koszty organizacji imprezy integracyjnej - pikniku mog1 zostaa w ca3ooci zaliczone do kosztów podatkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 UPDOP, kosztami uzyskania przychodów s1 koszty poniesione w celu osi1gniecia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia Yród3a przychodów, z wyj1tkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W owietle treoci cytowanego przepisu za koszty uzyskania przychodów nale?y uznaa wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione oraz definitywnie poniesione wydatki, których celem jest osi1gniecie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich Yród3a, zwi1zane z prowadzon1 dzia3alnooci1 gospodarcz1, o ile nie zosta3y one wymienione w katalogu kosztów (wydatków) zawartym w art. 16. W analizowanym zakresie za kierunkowe kryterium wyk3adni art. 15 ust. 1 UPDOP przyj1a trzeba kryterium celu poniesionego kosztu. Wi1?e sie ono z zamiarem dzia3ania podatnika zdeterminowanym na osi1gniecie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich Yród3a, tym samym z istnieniem zwi1zku przyczynowego, który wyra?a sie we wp3ywie (bezpoorednim lub poorednim) ponoszonego kosztu na powstanie lub zwiekszenie osi1ganego przychodu lub we wp3ywie na zachowanie (np. równie? w stanie polegaj1cym na wyeliminowaniu, czy te? ograniczeniu generowania strat pomniejszaj1cych przychód) albo zabezpieczenie jego Yród3a. W tym wiec kontekocie istotne jest, aby ocena zachowania podatnika, kwalifikuj1cego okreolony koszt jako koszt podatkowy, dokonywana by3a równie? z perspektywy zwi1zku tego wydatku z prowadzon1 dzia3alnooci1 gospodarcz1 oraz wiedzy o zwi1zkach przyczynowych, tj. w tym zakresie, ?e dany wydatek (koszt) mo?e obiektywnie przyczynia sie do realizacji po?1danego celu - osi1gniecia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego Yród3a - co jednak oczywiocie nie oznacza, ?e cel ten zostanie osi1gniety (por. postanowienie 7 sedziów NSA z 8 kwietnia 2013 r., II FPS 7/12).

Wydatki na integracje pracowników wi1?1 sie z ca3okszta3tem funkcjonowania firmy i jako pozostaj1ce w poorednim zwi1zku z uzyskanymi przez podatnika przychodami, mo?na je uznaa za koszty podatkowe. Koszty te nie zosta3y wymienione w katalogu negatywnym z art. 16 ust. 1 UPDOP, zatem mo?liwooa ich zaliczenia w poczet kosztów podatkowych nale?y rozpatrywaa jedynie z punktu widzenia przes3anek okreolonych w art. 15 ust. 1.

Aby dany wydatek pracowniczy móg3 zostaa zaliczony do kosztów podatkowych w rozumieniu tego przepisu, musz1 bya spe3nione nastepuj1ce warunki:

  • wydatek zosta3 poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostaa pokryty z zasobów maj1tkowych podatnika (nie stanowi1 kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zosta3y poniesione na dzia3alnooa podatnika przez osoby inne ni? podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartooa poniesionego wydatku nie zosta3a podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w zwi1zku z prowadzon1 przez podatnika dzia3alnooci1 gospodarcz1,
  • poniesiony zosta3 w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mo?e miea wp3yw na wielkooa osi1gnietych przychodów,
  • zosta3 w3aociwie udokumentowany.

Aby okreolony wydatek mo?na by3o uznaa za koszt uzyskania przychodu, miedzy tym wydatkiem, a osi1gnieciem przychodu musi zachodzia zwi1zek przyczynowy tego typu, ?e poniesienie wydatku ma wp3yw na powstanie lub zwiekszenie tego przychodu, albo zabezpieczenie jego Yród3a. Kosztami takimi s1 wszelkie koszty pracownicze, zwi1zane z zapewnieniem dzia3ania przedsiebiorstwa podatnika generuj1cego dochody, tj. p3ace zasadnicze, premie i nagrody, diety, koszty podnoszenia kwalifikacji zawodowych, szkolen, a tak?e integracji, jeoli jest ona po?1dana dla uzyskania lepszej wydajnooci pracy zatrudnionych osób. W opisanym stanie faktycznym integracja ma bardzo istotne znaczenie równie? z uwagi na ró?ne podstawy prawne zatrudnienia poszczególnych osób w Spó3ce. W szczególnooci stworzenie pozytywnych relacji pomiedzy pracownikami i pracownikami tymczasowymi ma dla Wnioskodawcy praktyczn1 wartooa polegaj1c1 na lepszej komunikacji miedzy tymi osobami w trakcie wykonywania zadan. Równie? udzia3 cz3onków rodzin, który jest wa?ny dla samego pracownika, wp3ywa pozytywnie na zaanga?owanie w prace oraz przyczynia sie do lojalnooci pracowników wobec Spó3ki. Te czynniki z kolei przek3adaj1 sie na trwa3ooa zatrudnienia, mniejsz1 rotacje pracowników, przez co Spó3ka zatrzymuje wykwalifikowan1 i doowiadczon1 kadre i mo?e bez przeszkód rozwijaa dzia3alnooa produkcyjn1.

Podsumowuj1c, zdaniem Spó3ki, wydatki na organizacje pikniku w czeoci przypadaj1cej zarówno na jej pracowników, jak i pozosta3ych uczestników, bed1 mog3y stanowia koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko spó3ki znajduje potwierdzenie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych, m.in. interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 31 marca 2015 r. (sygn. IBPBI/2/423-1570/14/AP), 30 czerwca 2015 r, (sygn. IBPBI/2/4510-377/15/PC) i z 28 sierpnia 2015 r. (sygn. IBPB-1-3/4510-129/15/AW).

W owiatle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje sie za prawid3owe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888), kosztami uzyskania przychodów s1 koszty poniesione w celu osi1gniecia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia Yród3a przychodów, z wyj1tkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powy?sze oznacza, ?e wszystkie poniesione wydatki zwi1zane z prowadzon1 dzia3alnooci1 gospodarcz1, po wy31czeniu zastrze?onych w ustawie, s1 kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostaj1 w zwi1zku przyczynowo-skutkowym z osi1ganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów s1 wiec wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki zwi1zane z dzia3alnooci1 gospodarcz1, których celem jest osi1gniecie, zabezpieczenie lub zachowanie Yród3a przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczya wszystkie koszty, zarówno te bezpoorednio, jak i poorednio zwi1zane z przychodami, o ile zosta3y prawid3owo udokumentowane, za wyj1tkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowi1ce kosztów uzyskania przychodów.

W owietle powy?szego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowi3 dla niego koszt uzyskania przychodu, musz1 bya spe3nione nastepuj1ce warunki:

  • zosta3 poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostaa pokryty z zasobów maj1tkowych podatnika (nie stanowi1 kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zosta3y poniesione na dzia3alnooa podatnika przez osoby inne ni? podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartooa poniesionego wydatku nie zosta3a podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w zwi1zku z prowadzon1 przez podatnika dzia3alnooci1 gospodarcz1,
  • poniesiony zosta3 w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mo?e miea wp3yw na wielkooa osi1gnietych przychodów,
  • zosta3 w3aociwie udokumentowany,
  • nie mo?e znajdowaa sie w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uwa?a sie za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika nale?y ocenia pod k1tem ich celowooci, a wiec d1?enia do uzyskania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania Yród3a przychodów. Aby okreolony wydatek mo?na by3o uznaa za koszt uzyskania przychodu, miedzy tym wydatkiem, a osi1gnieciem przychodu musi zachodzia zwi1zek przyczynowy tego typu, ?e poniesienie wydatku ma wp3yw na powstanie lub zwiekszenie tego przychodu. Kosztami bed1 zarówno koszty pozostaj1ce w bezpoorednim zwi1zku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostaj1ce w zwi1zku poorednim, je?eli zostanie wykazane, ?e zosta3y w sposób racjonalny poniesione w celu osi1gniecia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osi1gniety.

Kosztami podatkowymi s1 m.in. tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmuj1 przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki zwi1zane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mog1 równie? obejmowaa wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich spotkan integracyjnych (okolicznoociowych). S1 one bowiem zwi1zane z prowadzon1 przez podatnika dzia3alnooci1, maj1 na celu poprawe atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawc1, co w konsekwencji wp3ynie na zwiekszenie efektywnooci ich pracy. Kosztami pracowniczymi mog1 bya tak?e wydatki na organizacje imprezy integracyjnej dla cz3onków rodzin pracowników. Owiadczenie to bowiem zwi1zane jest ze stosunkiem pracy 31cz1cym pracownika z pracodawc1 (gdyby nie ten stosunek cz3onkowie rodziny nie uczestniczyliby w spotkaniu).

W ka?dej sytuacji jednak?e trzeba sprawdzia, jaki jest cel takiego spotkania. W przypadku, je?eli wydatki poniesione zosta3y na zorganizowanie spotkania integracyjnego maj1cego na celu poprawe komunikacji wewnetrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników z firm1, budowanie zespo3u, poprawy atmosfery pracy oraz u3atwienie u3o?enia wzajemnych relacji miedzy pracownikami i w efekcie poprawe efektywnooci pracy, a przez to zwiekszenie przychodów osi1ganych przez podatnika, to wówczas spe3niaj1 warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mog1 zostaa zakwalifikowane do kosztów podatkowych.

W tym miejscu nale?y podkreolia, ?e to obowi1zkiem podatnika, jako odnosz1cego korzyoa z faktu zaliczenia okreolonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, zwi1zku pomiedzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem Yród3a przychodów), zgodnie z dyspozycj1 powo3anego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Zaznaczya nale?y, ?e to organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów wydatków, w oparciu o zgromadzony przez tych?e podatników materia3 dowodowy. Dowody powinny potwierdzaa wyst1pienie zwi1zku przyczynowo-skutkowego pomiedzy kosztami, a przychodami Spó3ki.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, ?e Wnioskodawca prowadzi dzia3alnooa gospodarcz1 w zakresie produkcji szerokiego asortymentu komponentów dla motoryzacji. W celu prowadzenia przedmiotowej dzia3alnooci Spó3ka zatrudnia pracowników sta3ych, tymczasowych oraz korzysta z us3ug zleceniobiorców. Z okazji jubileuszu dzia3alnooci Spó3ki zorganizowana zosta3a impreza integracyjna, w której udzia3 wzieli wszyscy pracownicy Spó3ki i zleceniobiorcy wraz z rodzinami. Osoby zainteresowane udzia3em w pikniku pobiera3y bloczki uprawniaj1ce do korzystania z okreolonych owiadczen. Piknik zosta3 sfinansowany w ca3ooci ze orodków obrotowych Wnioskodawcy, a jego celem by3a poprawa komunikacji wewnetrznej i motywacji do pracy poprzez integracje osób pracuj1cych na ró?nych poziomach.

Odnosz1c powy?sze uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawce stanu faktycznego stwierdzia nale?y, ?e sfinansowane wydatki na organizacje pikniku przypadaj1ce zarówno na pracowników, w tym pracowników tymczasowych, jak i cz3onków ich rodzin, a tak?e zleceniobiorców wraz z rodzinami mog1 stanowia koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zauwa?ya nale?y, ?e wydatki te zwi1zane s1 niew1tpliwie z prowadzon1 dzia3alnooci1 podatnika i maj1 na celu zintegrowanie za3ogi, co przyczyni sie do efektywniejszej pracy i ostatecznie prze3o?y sie na wielkooa osi1gnietych przez Wnioskodawce przychodów.

Reasumuj1c, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie mo?liwooci zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na organizacje pikniku nale?y uznaa za prawid3owe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednoczeonie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach