
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.03.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.03.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy poniesione przez Spółkę wydatki związane z realizacją projektów w Ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich finansowanych z budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego mogą być przez Spółkę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku gdy dochód uzyskany z dofinansowania tych projektów nie będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła w dniu 12.12.2005r. Umowę o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej jako PARP). Umowa dotyczyła projektu Akademia Profesjonalnych Sklepów Prasowych współfinansowanego z budżetu państwa i z Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej jako EFS). Spółka zawarła również w dniu 31.10.2006r. analogiczną umowę dotyczącą projektu Partner prasowy kompleksowy rozwój kadr punktów dystrybucji prasy.Celem projektów jest m.in. podniesienie kwalifikacji pracowników i konkurencyjności podległych Spółce przedsiębiorstw oraz zwiększenie ich efektywności przez organizację szkoleń głównie w zakresie pozyskiwania i obsługi klienta, zarządzania małym sklepem, jak również podniesienia kwalifikacji przedsiębiorców i pracowników sieci. Dofinansowanie w ramach powyższych projektów pochodzi w 75% z EFS, a w 25% z budżetu państwa. Część środków dofinansowania pochodząca z budżetu państwa zostanie bezpośrednio przekazana do PARP, która wypłaci te środki Spółce w ustalonych terminach i po spełnieniu określonych warunków. Natomiast część środków pochodząca z EFS zostanie przekazana Spółce na zasadzie prefinansowania. Oznacza to, że środki odpowiadające kwocie należnej z EFS w ramach projektu zostaną przekazane z budżetu państwa do PARP, a następnie w ustalonych terminach i po spełnieniu określonych warunków do Spółki. Z kolei EFS wpłaci tę samą kwotę do budżetu w późniejszym terminie, po spełnieniu warunków projektu. Natomiast Spółka nie zwraca żadnych środków otrzymanych w ramach dofinansowania projektu, jeśli warunki określone w umowie oraz w stosownych przepisach zostaną przez nią wypełnione. Zdaniem Strony, w przypadku uznania przez organ podatkowy, iż środki otrzymane przez Spółkę z EFS oraz z budżetu państwa w ramach dofinansowania przedmiotowych projektów stanowią dla Spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, to Spółka będzie miała prawo do zaliczenia wydatków związanych z realizacją tych projektów do kosztów uzyskania przychodów.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego, stwierdza, co następuje:
W wydanym dla Spółki postanowieniu z dnia 11.06.2007r. nr 1471/DPR1/423/35/07/MK/1 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, Naczelnik tut. Urzędu uznał, iż dofinansowanie z budżetu państwa oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymane w związku z realizowanymi projektami w Ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich nie będzie stanowić dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 jak i art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem zaś w myśl art. 7 ust. 2 ustawy jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Biorąc powyższe pod uwagę, dofinansowanie projektów jako otrzymane pieniądze należy zaliczyć do przychodów na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast jako koszty uzyskania przychodów wartość wydatków poniesionych w związku z tymi projektami, których dofinansowanie dotyczyło. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są, w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, zaś zgodnie z art. 15 ust. 1 powyższej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Tym samym przychody z otrzymanej pomocy zostaną zrównoważone kosztami, na które wydatkowano środki pomocowe. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
