POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1433/NG/423/13/07/IW

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.01.2007, sygn. 1433/NG/423/13/07/IW, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 11.10.2006r. (data wpływu do urzędu - 18.10.2006r) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów

postanawia

nie uznać za prawidłowe stanowiska podatnika w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanej dotacji (współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej) przeznaczonej na wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnej i prawnej w postaci portalu internetowego oraz informatycznych aplikacji sieciowych.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uzyskała dotacje (współfinansowane ze środków Unii Europejskiej) z przeznaczeniem na wytworzenie we własnym zakresie (także poprzez zakup zewnętrznych usług) wartości niematerialnych i prawnych w postaci internetowego portalu podróżniczego oraz informatycznych aplikacji sieciowych wykorzystywanych przez Spółkę we własnej działalności. Spółka w związku z uzyskaniem dotacji poniosła koszty w postaci wynagrodzenia dla podmiotu zewnętrznego przygotowującego wniosek o udzielenie dotacji, opłaty za weksel, taksy notarialnej i innych wymagalnych w procesie przyznawania dotacji kosztów. Dotacja została przekazana Spółce już po rozpoczęciu amortyzacji wytworzonej wartości niematerialnej i prawnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczą następujących kwestii: Czy dotacje udzielone Spółce (współfinansowane ze środków Unii Europejskiej) z przeznaczeniem na wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnej i prawnej w postaci portalu internetowego oraz aplikacji sieciowych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zgodnie ze stanowiskiem Spółki dotyczącym problemu zawartego w punkcie 1 dotacje udzielone Spółce (współfinansowane ze środków Unii Europejskiej) z przeznaczeniem na wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnej i prawnej w postaci podróżniczego portalu internetowego oraz aplikacji sieciowych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami).

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów nie potwierdzając stanowiska Wnioskodawcy wyjaśnia:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami) wolne od podatku są:

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a 16m.

Z treści przepisu wynika, że aby dochód mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego przepisem musi spełniać łącznie następujące kryteria:

#61607; dochód musi być uzyskany w postaci otrzymanej dotacji, subwencji, dopłaty, a także innego nieodpłatnego świadczenia,

#61607; powyższe środki muszą zostać przekazane na konkretnie określony cel, a mianowicie pokrycie kosztów, zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych,

#61607; od powyższych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a 16m.

W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z dotacją udzieloną Spółce z konkretnym przeznaczeniem, na wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnej i prawnej wykorzystywanej w prowadzonej działalności gospodarczej. Wartości niematerialne i prawne, na które udzielana jest dotacja stanowią: podróżniczy portal internetowy oraz informatyczne aplikacje sieciowe. Wytwarzanie tych produktów odbywać się będzie z wykorzystaniem zewnętrznych usług. Aby więc odpowiedzieć na pytanie Wnioskodawcy należy przeanalizować czy przedstawiona sytuacja w zaistniałym stanie faktycznym spełnia warunki określone w cytowanym wyżej przepisie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z informacją podatnika przedstawioną we wniosku jest ona beneficjentem dotacji współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej. Tak więc pierwszy warunek wymieniony w omawianym przepisie został spełniony dochód objęty zwolnieniem uzyskany został poprzez jedną z form w nim wymienionych. Kolejny warunek również został spełniony, gdyż dotacja udzielona została Spółce na wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnych i prawnych. Jednakże nie można się zgodzić z twierdzeniem, że opisana sytuacja spełnia trzeci warunek określony w przepisie czyli, że od wytworzonych we własnym zakresie wartości niematerialnych i prawnych w postaci portalu internetowego i aplikacji sieciowych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a 16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wartości niematerialne i prawne, które podlegają amortyzacji podatkowej, wymienione zostały w art. 16b ustawy. Zgodnie z tymi przepisami amortyzacji podatkowej podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

    #61607; spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,#61607; spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,#61607; prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,#61607; autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,#61607; licencje,#61607; prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,#61607; wartości stanowiące równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).

Mimo, że ustawa podatkowa nie wymienia literalnie produktów multimedialnych i internetowych takich jak programy komputerowe, strony www, serwisy, domeny i portale internetowe jako wartości niematerialne i prawne, to jednak strony www, serwisy, portale czy domeny internetowe jako efekty pracy twórczej w zakresie sztuki komputerowej, porównywalne np. do utworów z zakresu grafiki są przedmiotem prawa autorskiego uregulowanego przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 roku, Nr 80, poz. 904 z późn. zmianami) i w związku z tym licencje i prawa autorskie związane z tego rodzaju wytworami pracy twórczej jako wartości niematerialne i prawne podlegają amortyzacji podatkowej.

Jednakże, co jest kluczowym elementem rozpatrywanego zagadnienia, uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych w sposób jednoznaczny dopuszczają dokonywanie odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodów od licencji oraz autorskich i pokrewnych praw majątkowych, które zostały przez podatnika nabyte, a nie wytworzone we własnym zakresie, po uwzględnieniu pozostałych warunków wymienionych w przepisie art. 16b ustawy. Definicja kosztów wytworzenia jako elementu wpływającego na wartość początkową amortyzowanego składnika majątku podatnika zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy dotyczy wyłącznie środków trwałych. Wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 16g ust. 14 ustawy stanowi cena ich nabycia. Przepisy podatkowe nie przewidują amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych we własnym zakresie.

W związku z powyższym nie można zgodzić się z tezą Wnioskodawcy, że udzielona dotacja przeznaczona na wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnej i prawnej w postaci portalu internetowego oraz aplikacji internetowych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z faktem, że nie spełnia jednego z warunków określonych tym przepisem, a mianowicie od wytworzonych we własnym zakresie wartości niematerialnych i prawnych nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a 16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Otrzymana dotacja po spełnieniu warunków określonych w przepisach może stanowić dochód wolny podatnika w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23, jednakże na podstawie przedstawionego stanu faktycznego brak jest możliwości wydania wiążącej interpretacji w tym zakresie, zwłaszcza, że zagadnienie to nie było przedmiotem wystosowanego przez Wnioskodawcę zapytania.

Tutejszy organ zauważa ponadto, że w sytuacji wytworzenia we własnym zakresie wartości niematerialnej i prawnej, służącej prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu lub w przypadku podatników których przedmiotem działalności jest wytwarzanie produktów multimedialnych i internetowych, do kosztów z tym procesem związanych zastosowanie będą miały przepisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów zawarte w art. 15 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 wyżej wymienionej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Powinno ono odpowiadać wymogom art. 222 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów