
Temat interpretacji
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej ustalenia wartości nieodpłatnych świadczeń dotyczących otrzymanych odpadów poużytkowych z opon przeznaczonych do utylizacji na podstawie art. 12 ust. 1-5 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uznajeza nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
Pismem z dnia 06.09.2006 r. (data wpływu 12.09.2006 r.), uzupełnionym na wezwanie tutejszego organu pismem z dnia 21.09.2006 r. (data wpływu 27.09.2006 r.) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie dotyczącej wyceny przekazanych nieodpłatnie do utylizacji odpadów poużytkowych z opon - na podstawie art. 12 ust. 1-5 oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka świadczy usługę utylizacji opon, potwierdzając tę operację wystawieniem faktury VAT. Utylizowane opony stanowią paliwo alternatywne wykorzystywane do produkcji klinkieru, w efekcie czego zmniejsza się zużycie miału węglowego.Opony dostarczane są do siedziby Spółki w ramach umowy, zawartej pomiędzy Spółką a Centrum U... S.A., na odzysk odpadów poużytkowych
powstałych z opon. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym:
- Spółka zobowiązuje się do przyjmowania odpadów poużytkowych powstałych z opon, zgodnie z harmonogramem dostaw, w ściśle określonym miejscu i czasie, oraz do odzysku 100 % opon przyjętych od dostawcy,
- rozładunek opon dokonywany jest przez Spółkę - na jej koszt i ryzyko,
- Spółka potwierdza odbiór opon na karcie przekazania odpadu,
- opony składowane są w miejscu wyznaczonym przez Spółkę, w sposób zgodny z decyzją Wojewody Łódzkiego,
- dostawca płaci Spółce określoną kwotę wynagrodzenia za 1 tonę masy opon poddawanych utylizacji, powiększoną o podatek VAT.
Zgodnie z przyjętymi w Spółce zasadami Polityki Rachunkowości zapasy magazynowe materiałów, surowców, paliw, wyrobów gotowych ujmowane są w ewidencji ilościowo-wartościowej. Z uwagi na konieczność pełnej ewidencji obrotu oponami (przyjęcie wg kart przekazania odpadu, utylizacja wg kart odpadów i stan ilościowy na
składowisku), zaistniał problem wyceny opon przy wykorzystaniu systemu informatycznego, stosującego wyłącznie ewidencję ilościowo-wartościową. System ten wymaga określenia ceny jako wartości dodatniej, większej od "0". Spółka zwraca się z pytaniem czy przyjęcie symbolicznej ceny opon na poziomie 0,01 zł/t będzie prawidłowe na gruncie art. 12 ust. 1 i art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem wnioskodawcy nieodpłatnie otrzymane opony winny zostać wycenione jako świadczenie nieodpłatne, służące działalności gospodarczej - wg cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Jednakże w wyniku analizy rynku wnioskodawca stwierdza brak możliwości ustalenia ceny rynkowej opon poużytkowych jako materiału. Cena rynkowa takiej opony wynosi "0", a wskazując precyzyjnie należałoby ją określić jako wartość ujemną, tj. - 0,30 zł/t.W związku z powyższym określenie ceny na
poziomie minimalnym 0,01 zł/t w tej sytuacji będzie w pełni uzasadnione. Spółka będzie więc wykazywała przychód podatkowy jako iloczyn ilości przyjętych opon w tonach i ceny 0,01 zł/t, oraz koszt uzyskania przychodu jako iloczyn zużytych opon w tonach i ceny 0,01 zł/t. Operacje przyjęcia i zużycia opon w cenie 0,01 zł/t spowodują powstanie przychodu i kosztów na tym samym poziomie. Dodatkowo przychód podatkowy kreowany jest poprzez usługę utylizacji opon.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, iż zgodnie z art. 12 ust. 1-3 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodem podatnika podatku dochodowego od osób prawnych jest:
- wartość otrzymanych rzeczy lub praw,
- wartość częściowo odpłatnych rzeczy lub praw,
- wartość innych nieodpłatnych świadczeń,
- wartość innych świadczeń, które są częściowo odpłatne.
Ze względu na fakt, iż przepisy ww.
ustawy nie definiują pojęcia świadczeń nieodpłatnych, a jedynie wskazują w art. 12 ust. 5 i 6 sposób ich wyceny, należy odwoływać się do orzecznictwa sądowego.
W wyroku z dnia 29.10.1999 r. syg. akt I SA/Gd 1290/98 Naczelny Sąd Administracyjny w Gdańsku orzekł, że przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, czyli niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika. Przy czym przysporzenia takie winny mieć jednocześnie wymiar finansowy.
Natomiast zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN w potocznym znaczeniu "nieodpłatny" oznacza niewymagający opłaty; taki za który się nie płaci, bezpłatny.
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Spółka podpisując umowę z Centrum U... S.A. zobowiązała się do przyjmowania odpadów poużytkowych powstałych z opon, odzysku 100% przyjętych odpadów oraz do ponoszenia (nie określonych kwotowo w umowie)
kosztów związanych z m.in. rozładunkiem opon. Ponadto Spółka za wykonanie umownych obowiązków uzyskuje wynagrodzenie obliczane za 1 tonę masy opon poddanych utylizacji, powiększoną o podatek VAT. Odpady poużytkowe z opon (zużyte opony o kodzie 16 01 03), jako odpady inne niż niebezpieczne, wnioskodawca wykorzystuje jako paliwo w procesie produkcyjnym.Umowa, którą Spółka zawarła z Centrum U... S.A. wynika z obowiązku (Centrum U...S.A. uregulowanego w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 ze zm.). Jak wynika z art. 5 ww. ustawy o odpadach w przypadku podejmowania działań powodujących, lub mogących powodować powstawanie odpadów, należy działania te planować, projektować i prowadzić tak, aby m.in.:
- zapewnić odzysk odpadów, zgodny z zasadami ochrony środowiska (jeżeli nie udało się zapobiec powstaniu tych odpadów),
- zapewnić unieszkodliwianie odpadów, zgodnie z zasadami ochrony środowiska (jeżeli nie udało się zapobiec ich powstaniu lub nie udało się poddać ich odzyskowi).
Jeżeli odpadów nie można poddać odzyskowi lub nie można ich unieszkodliwić w miejscu ich powstawania, wówczas na podstawie art. 9 ust. 2 ww. ustawy o odpadach wytwórca odpadów ma obowiązek przekazania ich do najbliżej położonych miejsc, w których mogą być poddane odzyskowi lub unieszkodliwione.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach nie określa przypadków odpłatnego przekazywania odpadów poużytkowych. Posiadacz odpadów - Centrum U... S.A., realizując obowiązki ustawowe, przekazuje odpady poużytkowe nieodpłatnie.
Przy ustalaniu skutków podatkowych związanych z uzyskiwaniem świadczeń należy jednak badać całokształt związanych z nimi okoliczności. W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że nie wystąpiły przesłanki nieodpłatności.
Wnioskodawca otrzymując odpady poużytkowane przeznaczone na paliwo w procesie produkcyjnym, nie uzyskuje świadczenia nieodpłatnego, bowiem musi ponosić wydatki
związane z uzyskaniem odpadów w postaci kosztów rozładunku, czy też składowania.
W świetle powyższego, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 06.09.2006 r. jest nieprawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.
