
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę
przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona ponosi wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną, które przekraczają limit 0,25 % przychodów i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. W związku tym, Strona zwróciła o potwierdzenie stanowiska, iż mimo to jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, które służą reprezentacji i reklamie niepublicznej, jeżeli kwoty wydatków wynikających z tych faktur nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu z uwagi na przekroczenie limitu określonego w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Według Strony w
przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja tego prawa została obostrzona ograniczeniami określonymi w art. 88 i 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego wynikającymi z art. 91 ustawy. Jeden z przypadków, w którym nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego określony został w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu
przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyjątkiem przypadków, gdy brak jest możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu.
Z cytowanych przepisów wynika, że przekroczenie limitu wydatków na tzw. reprezentację i reklamę niepubliczną skutkuje brakiem możliwości odliczenia podatku naliczonego.
Jednocześnie zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przepis ust. 1 i 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów i świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. W takim przypadku podatek
należny może być obniżony o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług bez względu na to, czy wydatki na nabycie towarów i usług mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
