
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 - tekst jednolity) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 14.04.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 14.04.2005r.)
postanawia
uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż jako pracodawca dba o stałe podnoszenie efektywności oraz jakości pracy. Dobrze zmotywowany pracownik, zintegrowany zespół ludzi wzajemnie wspierających się w wykonywanej pracy, przyjazny klimat w firmie zdaniem Spółki ma znaczący wpływ na osiągane przez firmę wyniki.
Spółka organizuje sporadycznie dla całego zespołu pracowników lub określonych działów, spotkania, które najczęściej przyjmują formę imprez turystycznych sportowych np.: wspólna gra w bilard, kulturalnych, lub też spotkań integracyjnych, organizowanych w lokalach gastronomicznych lub w plenerze. Czasami spotkania okolicznościowe z pracownikami organizowane są w siedzibie Spółki jak np.: pożegnania osób przechodzących na emeryturę, spotkania wigilijne.
Wydatki tego typu nie są finansowane ze środków na działalność socjalną. XXX S.A. pokrywa koszty imprezy dla pracowników w formie ryczałtu. W związku z powyższym Spółka pyta:
Jaki wpływ mają wydatki związane z ich organizacją na koszty uzyskania przychodu pracodawcy?.
Zdaniem Spółki wydatki związane z imprezami okolicznościowymi, dla pracowników, m.in. spotkania integracyjne, przyjęcia świąteczne i imprezy rekreacyjno - sportowe można zakwalifikować jako wydatki na rzecz pracowników, stanowiące u pracodawcy koszt uzyskania przychodów.
Naczelnik Drugiego MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt. 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenie urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
Z kolei poprzez sformułowanie działalność socjalna, o której mowa przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych użyte w art. 16 ust. 1 pkt. 45 ustawy o p.d.o.p. rozumie się wszelką działalność socjalną, o ile jej zakres odpowiada zakresowi zdefiniowanemu w ustawie z dnia 04 marca 1994r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (Dz.U. Nr 70 z 1996. poz.335 zezm.). Zgodnie z art. 2 pkt. 1 tej ustawy pojęcie działalność socjalna oznacza usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno - oświatowej, sportowo - rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Powyższe oznacza, że wszelkie wydatki na działalność socjalną sfinansowane przez pracodawców nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Odnosi się to zarówno do pracodawców tworzących Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych jak również do pracodawców nie tworzących tego funduszu, bądź nie wypłacających świadczeń urlopowych.Ze złożonego przez Spółkę wniosku wynika, iż organizowane przez nią spotkania najczęściej przyjmują formę imprez turystycznych, sportowych i kulturalnych.
Zdaniem Naczelnika Drugiego MUS spełniają więc wszelkie warunki zawierające się w definicji działalności socjalnej w rozumieniu ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W związku z powyższym powinny być sfinansowane ze środków tego funduszu i wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 45 ustawy o p.d.o.p. Kosztem uzyskania przychodów są natomiast te odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu w myśl przepisu art. 16 ust. 1 pkt. 9b ustawy o p.d.o.p.)Jeżeli chodzi o organizację spotkań integracyjnych w lokalach gastronomicznych lub w plenerze czy też spotkań okolicznościowych z pracownikami w siedzibie Spółki jak np.: pożegnania osób przechodzących na emeryturę, spotkania wigilijne należy zauważyć, iż wprawdzie wydatki poniesione na "imprezy integracyjne" nie zostały wymienione w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zawiera wyliczenie kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, ale zarazem nie jest możliwe wykazanie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy takim wydatkiem, a osiągniętymi z tego tytułu przychodami. Wydatki te nie są bowiem ani bezpośrednio jak też i pośrednio związane z tymi przychodami.
Pomimo, iż generalnie do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć tzw. koszty pracownicze - pojęcie to obejmuje przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, jak też wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. W ramach tych wydatków nie mieszczą się jednak wydatki poniesione na zorganizowanie tak określonego spotkania integracyjnego tym bardziej, że często koszty te pracodawca wylicza ryczałtowo.
W związku z tym niesłuszne jest stanowisko Spółki, iż opisane we wniosku wydatki na rzecz pracowników powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Na podstawie analizowanych wyżej przepisów winny być one finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i wyłączone z kosztów podatkowych, a w przypadku imprez integracyjnych - nie mogą koszty ich organizacji w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. - stanowić kosztów uzyskania przychodów.
W zakresie obowiązków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych odpowiedź zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanawia jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, składane za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
