P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - ZD/423-21-12/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2005, sygn. ZD/423-21-12/05, Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy po analizie złożonego w dniu 14 stycznia 2005 r. wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko jest prawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 14 stycznia 2005 r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.; ostatnia zmiana Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533).

W piśmie tym Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka przeprowadza liczne akcje promocyjne dla bezpośrednich klientów w celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów i towarów alkoholowych.

Dla każdej akcji promocyjnej ustalany jest regulamin promocji, z którego wynikają warunki, jakie musi spełnić kupujący, aby otrzymać premię. Premię mogą stanowić produkty Spółki, towary handlowe dystrybuowane przez Spółkę jak i gadżety nie będące produktami lub towarami handlowymi oferowanymi przez Spółkę.

W przypadku, kiedy ilość zamawianego przez klienta produktu lub towaru jest zgodna z regulaminem promocji kupujący otrzymuje premię. Premia zostaje dostarczona kupującemu wraz z zamawianymi produktami lub towarami handlowymi a jej przekazanie udokumentowane jest w formie wzmianki na liście przewozowym.

Zdaniem Jednostki, koszty związane ze sprzedażą premiową nie są kosztem reklamy limitowanej lecz w całości stanowią koszt uzyskania przychodów. Sprzedaż premiowa polega na publicznym przyrzeczeniu, że w zamian za spełnienie określonych warunków zostanie przyznana nagroda - premia, w związku z powyższym nie można jej utożsamiać z reklamą. Reklama bowiem zgodnie z definicją słownika języka polskiego to : "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś".

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż jest ono prawidłowe.

Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową, jeżeli:

  • dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi.
  • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
  • nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż wszystkie wyżej wymienione warunki zostały spełnione.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów(...)

Wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej oraz zakupem nagród wydanych w ramach tej sprzedaży mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu. W związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią w całości koszt uzyskania przychodu.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji postanowienia.

Zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie.

Zażalenie, zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy