Pismem z 31.08.2005 r., uzupełnionym pismem z 23.11.2005 r., Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu... - Interpretacja - P-I/423/86/EW/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.11.2005, sygn. P-I/423/86/EW/05, Podlaski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z 31.08.2005 r., uzupełnionym pismem z 23.11.2005 r., Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody uzyskane przez podatnika pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy są wolne od podatku.

Spółka otrzymała kwotę pomocy z funduszy Unii Europejskiej - dofinansowanie z Sektorowego Programu Operacyjnego ?Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw" Działanie 2.2.1. Wsparcie dla przedsiębiorstw dokonujących nowych inwestycji, jako dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy otrzymane, w ramach wymienionego we wniosku programu, dofinansowanie rodzi konieczność opodatkowania go (dofinansowania) podatkiem dochodowym?

Według stanowiska Spółki, otrzymane dofinansowanie nie rodzi konieczności zapłaty podatku dochodowego od tej kwoty. Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody uzyskane przez podatnika pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy są wolne od podatku.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Fundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Celem polityki strukturalnej jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich i w konsekwencji zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju i życia pomiędzy poszczególnymi obszarami. Fundusze strukturalne obejmują, oprócz: Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Orientacji (EFOiGR), Finansowego Instrumentu Wspierania Rybołówstwa (FIWR), również Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Zgodnie z art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.), przez wspieranie rozwoju regionalnego rozumie się: zespół działań Rady Ministrów na rzecz trwałego i zrównoważonego rozwoju województw, oparty na jednolitych zasadach dostępu województw do publicznych środków krajowych i publicznych środków wspólnotowych, których przeznaczenie określają priorytety rozwoju regionalnego ustalone w Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego.

Sektorowy program operacyjny to dokument służący realizacji Narodowego Planu Rozwoju, składający się ze spójnego zestawienia priorytetów operacyjnych i działań, odnoszący się do sektora gospodarki, przygotowany przez właściwego ministra (art. 2 pkt 13 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju).

Programy te, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Sektorowy Program Operacyjny ?Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw? jest jednym z siedmiu programów operacyjnych, które będą wdrażane w Polsce w ramach strategii krajowej, ujętej w Narodowym Planie Rozwoju na lata 2004 ? 2006. Program ten określa cele, priorytety i działania dotyczące realizacji polityki na rzecz rozwijania przedsiębiorczości i innowacyjności, ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Główny cel Sektorowego Programu Operacyjnego ?Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw? zostanie osiągnięty w drodze realizacji działań współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Wynika z tego, że podatnik, aby mógł mieć prawo do tego zwolnienia przedmiotowego powinien jednocześnie spełniać dwa warunki:
1) uzyskać środki od wskazanego w w/w przepisie podmiotu zagranicznego, bezpośrednio lub za pośrednictwem krajowego podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielenia;
2) środki te muszą mieć określony w przepisie charakter, tj. stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną.

Do zwolnienia nie wystarczy zatem wykazanie ?pochodzenia? dochodów ze środków bezzwrotnej pomocy, istotne jest również ich uzyskanie w sposób określony w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, otrzymane przez Spółkę dofinansowanie z Sektorowego Programu Operacyjnego ?Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw" jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, pod warunkiem, że dofinansowanie to stanowi bezzwrotną pomoc zagraniczną, a ponadto otrzymane środki pomocowe pochodzą w całości od wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy podmiotu zagranicznego (z funduszy Unii Europejskiej).

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy podziela stanowisko Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.

Końcowo informuje się, iż otrzymane środki finansowe w dacie otrzymania stanowią przychód podatkowy, a następnie podlegają odliczeniu od dochodu jako dochody wolne (poz. 9 informacji CIT-2/0 lub poz. 9 informacji CIT-8/0 oraz poz. 27 deklaracji CIT-2 lub poz. 36 zeznania CIT-8).

Podlaski Urząd Skarbowy