POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDIII 406/1/227/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.10.2005, sygn. PDIII 406/1/227/05, Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a par 1 i par 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze stwierdza, że stanowisko Sp. z o. o. w organizacji z/s w Jeleniej Górze - reprezentowanej przez pełnomocnika - przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2005. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia do inwestycji w rozumieniu przepisu par 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U, z 2004 r., Nr 222, poz. 2250 ze zm.) nabytej nieruchomości wraz z rozpoczętą budową hali produkcyjnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze wpłynął wniosek od "sp. z o. o. w organizacji za pośrednictwem Pełnomocnika o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14 a par 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 par 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny oraz stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w opisywanej sprawie.

Spółka z o. o. znajduje się obecnie w fazie organizacji. Przedmiotem jej działalności będzie głównie produkcja płyt, arkuszy, rur, kształtowników z tworzyw sztucznych, jak i wytwarzanie wyrobów z tworzyw sztucznych. Spółka zamierza prowadzić działalność na obszarze Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W tym celu ma zamiar wystąpić do Ministra Gospodarki o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE. Spółka ponadto zamierza nabyć nieruchomość i wybudować na niej halę produkcyjną. W celu skrócenia czasu budowy oraz jak najszybszego rozpoczęcia procesu produkcyjnego Spółka chce kupić działkę z już rozpoczętymi pracami budowlanymi, która to budowa znajduje się na terenie SSE. Nabycie obiektu nastąpi po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie działalności w Specjalnej Kamiennogórskiej Strefie Ekonomicznej.

Zapytanie Jednostki brzmi: czy nabycie nieruchomości wraz z rozpoczętą budową hali produkcyjnej, znajdującej się na terenie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w celu dokończenia budowy i rozpoczęcia działalności produkcyjnej zgodnie z przedmiotem działalności Spółki będzie stanowiło inwestycję w rozumieniu przepisu par 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U, z 2004 r., Nr 222, poz. 2250 ze zm.) ?

Zdaniem Jednostki nabędzie ona środki trwałe, które następnie we własnym zakresie przetworzy tak, by móc prowadzić działalność przemysłową w Strefie, na której prowadzenie uzyskała zezwolenie. Wydatki na nabycie środków trwałych w postaci gruntów oraz rozpoczętej budowy służyć będą wytworzeniu obiektu przemysłowego i powiększą jego wartość początkową. Ponieważ nabyty obiekt znajdować się będzie na terenie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jego nabycie nastąpi dopiero po uzyskaniu przez Spółkę zezwolenia na prowadzenie działalności w tejże Strefie spełnione zostaną wszystkie przesłanki określone w par 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U, z 2004 r., Nr 222, poz. 2250 ze zm.).

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zapytanie podatnika dotyczy zaliczenia do inwestycji w rozumieniu przepisu par 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U, z 2004 r., Nr 222, poz. 2250 za zm.) nabytej nieruchomości wraz z rozpoczętą budową hali produkcyjnej.

Pomoc regionalna udzielona przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U, z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych odpowiednio w par 6-8, lub

2) tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Warunkiem udzielenia pomocy z tytułu nowej inwestycji jest udział środków własnych przedsiębiorcy rozumianych jako środki, które nie zostały uzyskane w ramach udzielonej mu pomocy, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów inwestycji.

Maksymalna intensywność pomocy regionalnej dla obszarów Kamiennogórskiej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości wynosi 50% kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą (par 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r.) a kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą publiczną są wydatki inwestycyjne określone w par 6 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na :

1) zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia - zgodnie z odrębnymi do składników majątku podatnika,

2) rozbudowę lub modernizacje istniejących środków trwałych- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Koszty inwestycji, o których mowa ww. przepisie mogą być podwyższone o wydatki na wytworzenie lub zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych z uzyskaniem patentów, licencji operacyjnych bądź opatentowanych licencji typu know-how oraz nieopatentowanego know-how, z uwzględnieniem ust. 3 i 4.

W przypadku przedsiębiorców innych niż mali i średni koszty inwestycji mogą być podwyższone maksymalnie o 25% kosztów, o których mowa w ust. 1, jednak nie więcej niż o wartość poniesionych wydatków (par 6 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia MF).

Przepisem art. 3 ust. 1 pkt 16 znowelizowanej ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U, z 2002 r, Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) wprowadzone zostało nowe pojęcie "inwestycji rozpoczętych", które obecnie brzmi "środki trwałe w budowie".

"Środkiem trwałym w budowie" są zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu czy ulepszenia już istniejącego środka trwałego.

Zdaniem tut. organu wydatki, które Spółka w organizacji zamierza ponieść na zakup rozpoczętej budowy hali produkcyjnej mieszczą się w definicji "środka trwałego w budowie", zatem kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną jako wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy tj. na wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych.

Zakup nieruchomości również stanowi wydatek kwalifikujący się do objęcia pomocą, o której mowa w przepisie par 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie SKSSE.

Grunt, który Spółka zamierza nabyć na własność przy spełnieniu warunków o których stanowi przepis art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości tj. okres używania dłuższy niż 1 rok oraz wykorzystywanie na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub do oddania w używanie innym podmiotom na podstawie umowy dzierżawy lub innej o podobnym charakterze stanowi środek trwały.

Od gruntów zaliczonych do środków trwałych zgodnie z brzmieniem przepisu art. 16 c pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U, z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych.

Wobec powyższego nabycie nieruchomości wraz z rozpoczętą budową hali produkcyjnej, znajdującej się na terenie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w celu dokończenia budowy i rozpoczęcia działalności produkcyjnej zgodnie z przedmiotem działalności Spółki będzie stanowiło inwestycję w rozumieniu przepisu par 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U, z 2004 r., Nr 222, poz. 2250 ze zm.).

Zgodnie z art. 14a par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b par 1 i par 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze