
Temat interpretacji
29.06.2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Jednostki, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który uzupełniono 20.08.2007r.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, razem ze Spółką X, której jest większościowym akcjonariuszem, zaangażowany jest w realizację projektu Oczyszczanie ścieków i dostawa wody dla miasta X (zwanego dalej: Projekt), współfinansowanego z funduszu ISPA 2000 (zwanego dalej: Fundusz). Zasady finansowania z Funduszu określa Memorandum Finansowe, zgodnie z którym beneficjentem końcowym środków z Funduszu przeznaczonych na realizację Projektu jest Wnioskodawca. Zgodnie z Memorandum Finansowym z Funduszu zostanie sfinansowane 57% wydatków kwalifikowanych Projektu.
17 sierpnia 2006r. Spółka X zawarła z Wnioskodawcą umowę w sprawie delegowania realizacji Projektu (zwaną dalej: Umową), która znajduje się w fazie zatwierdzania przez instytucje rządowe. Zgodnie z zawartą Umową, realizacja Projektu została oddelegowana przez Wnioskodawcę na Spółkę X. Po wejściu Umowy w życie, rozliczone zostaną nakłady poniesione przez Wnioskodawcę do tego momentu na finansowanie Projektu, tzn. nakłady finansowane ze środków ISPA oraz nakłady finansowane ze środków własnych Wnioskodawcy.
Jak wskazuje Wnioskodawca, faktura wystawiona przez niego będzie obejmowała rozliczenie wszelkich nakładów poniesionych przez Jednostkę w związku z realizacją Projektu. To znaczy rozliczone zostaną nakłady ponoszone zarówno ze środków własnych Wnioskodawcy, jak również środków z Funduszu, którego beneficjentem jest Wnioskodawca. Na rozliczane nakłady składają się wszelkie koszty inwestycyjne związane z Projektem. W szczególności są to koszty usług budowlanych oraz wszelkie inne koszty towarzyszące, bezpośrednio związane z realizacją Projektu, np. koszty usług architektonicznych.
Wnioskodawca podnosi, iż istota planowanych rozliczeń polega na tym, że ponosi on obecnie nakłady (finansuje) związane z realizacją Projektu oraz ujmuje je w swoich księgach rachunkowych. Nakłady te zwiększają wartość majątku, który stanowi własność Spółki X i który będzie przez nią wykorzystywany w jej działalności gospodarczej. W związku z powyższym, istotą rozliczeń będzie obciążenie Spółki przez Wnioskodawcę wszelkimi kosztami związanymi z Projektem. Ponadto Jednostka wskazuje, iż po wejściu w życie umowy z 17 sierpnia 2006r. w sprawie delegowania realizacji Projektu, nie będzie już ona finansowała Projektu z własnych dochodów budżetowych. Wnioskodawca będzie finansował dalszą realizację Projektu przez Spółkę X ze środków jakie otrzymuje z Funduszu. Wobec powyższego, po wejściu Umowy w życie wzajemne rozliczenia dotyczyć będą jedynie środków z Funduszu.
Wnioskodawca wskazuje, iż ponosi nakłady na finansowanie Projektu, którego efektem będzie powstanie majątku stanowiącego własność Spółki. Jednostka nie będzie prawnym właścicielem tego majątku, niemniej jednak, w związku z jego finansowaniem, przysługuje jej prawo do poniesionych nakładów, tym samym, nakłady poniesione na finansowanie tego majątku stanowią rodzaj praw majątkowych.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy rozliczenie nakładów może być dokonane wg rzeczywistych kosztów poniesionych przez Jednostkę (koszty prac budowlanych związanych z Projektem)? To znaczy, czy powinien on obciążyć Spółkę X faktycznie poniesionymi kosztami związanymi z Projektem, na podstawie faktury VAT?
Wnioskodawca wskazuje, iż transakcja będąca przedmiotem zapytania polega na rozliczeniu nakładów, które on poniósł. W opinii Jednostki, nakłady stanowią rodzaj praw majątkowych, a zatem do ich rozliczenia zastosowanie ma art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.
W praktyce, zdaniem Wnioskodawcy, art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oznacza, że rozliczenie nakładów powinno zostać dokonane według cen rynkowych. Zdaniem Jednostki, w analizowanym stanie faktycznym oznacza to, że nakłady powinny być rozliczone według poniesionych rzeczywistych kosztów (koszty prac budowlanych związanych z Projektem).
W opinii Wnioskodawcy, do ustalenia przychodu z tytułu rozliczenia nakładów poczynionych na realizację Projektu, zastosowanie co do zasady będzie miał art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak bowiem wskazano powyżej nakłady te stanowią dla Jednostki rodzaj praw majątkowych.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:
Organ podatkowy wskazuje, iż Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, w postanowieniu nr ZD/4061-170/07 uznał, iż dochód uzyskany z tytułu rozliczeń poniesionych przez Jednostkę nakładów, w przedstawionym stanie faktycznym, jako stanowiący dochód jednostki samorządu terytorialnego z jej majątku, zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.
Przytoczony przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, służy ustaleniu przychodu do opodatkowania z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych.
Stosownie natomiast do brzmienia przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy podatkowej, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotowe zwolnienie, z którego korzysta dochód Wnioskodawcy z tytułu rozliczeń poniesionych przez niego nakładów, zdaniem organu podatkowego, wyłącza możliwość zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym powołanego przez Spółkę przepisu art. 14 ust. 1 ustawy podatkowej.
W świetle powyższego stwierdzić należy, iż u Wnioskodawcy z tytułu rozliczeń nakładów nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
