- Interpretacja - ZD/406-62/CIT/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.06.2005, sygn. ZD/406-62/CIT/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

      W dniu 18.03.2005r. Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

      Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji oraz dystrybucji piwa. Zgodnie z przyjętą przez Spółkę polityką rozprowadzania produktów będących w ofercie Spółki, bezpośrednimi ich nabywcami są podmioty prowadzące działalność w zakresie handlu hurtowego. Podmioty te rozprowadzają następnie produkty Spółki wśród punktów sprzedaży detalicznej, w skład których wchodzą takie podmioty jak m.in. sklepy, hotele, lokale gastronomiczne oraz inne placówki handlowe prowadzące działalność polegającą na sprzedaży piwa ostatecznym konsumentom.

      Wnioskująca wskazuje, iż podmiotami bezpośrednio kształtującymi wielkość sprzedaży oferowanych przez Nią produktów, a tym samym wpływającymi na wysokość przychodów z działalności operacyjnej są podmioty zajmujące się handlem hurtowym oraz detalicznym. Wspomniani powyżej kontrahenci stanowią zatem jedną z głównych grup, w stosunku do których Spółka kieruje działania mające na celu zintensyfikowanie sprzedaży oferowanych przez siebie produktów.

      W ramach realizacji przyjętej strategii marketingowej Spółka kierowała działania wspierające sprzedaż zarówno do podmiotów zajmujących się rozprowadzaniem produktów jak i bezpośrednio do pracowników hurtowni lub punktów sprzedaży detalicznej.

      Podatnik wskazuje, iż na mocy porozumień zawartych z podmiotami zajmującymi się dystrybucją oferowanych przez Spółkę produktów (hurtownie, punkty sprzedaży detalicznej), w przypadku osiągnięcia odpowiedniej wielkości zakupów w określonym czasie, odbiorcom produktów Spółki przyznawana była premia w postaci rzeczowej lub pieniężnej. Podatnik zaznacza, iż dokonanie zakupów produktów na określonym poziomie (wartościowym lub ilościowym) było jedynym i wystarczającym warunkiem do otrzymania premii.

      Wnioskodawca podnosi, iż w ramach działań wspierających sprzedaż oferuje premie rzeczowe oraz pieniężne również pracownikom firm zajmujących się dystrybucją Jego produktów. Wartość przyznanej pracownikowi hurtowni premii uzależniona jest od ilości sprzedanych przez daną hurtownię produktów Spółki w rezultacie działań handlowych danego pracownika (osiągnięcie określonych poziomów sprzedaży jest warunkiem uzyskania premii przez pracownika hurtowni). W przypadku pracownika punktu sprzedaży detalicznej wartość przyznanej pracownikowi premii uzależniona jest od ilości produktów zakupionych przez dany punkt sprzedaży (osiągnięcie określonych poziomów zakupu produktów oferowanych przez Spółkę jest warunkiem uzyskania premii przez pracowników danego punktu sprzedaży detalicznej).

      Podatnik informuje, iż podstawą działań mających na celu zintensyfikowanie sprzedaży oferowanych towarów są pisemne porozumienia oraz regulaminy precyzujące zasady przyznawania premii oraz dokumentacja potwierdzająca realizację przez kontrahentów umownych poziomów zakupów lub sprzedaży produktów Spółki.

      Ponadto wskazano, iż w przypadku opisanych promocji, przy przekazywaniu towarów stanowiących premie rzeczowe, Spółka naliczała podatek VAT należny od wartości takich towarów.

      Zdaniem Spółki, czynności polegające na przekazaniu Jej kontrahentom (pracownikom kontrahentów) premii rzeczowych w ramach organizowanych akcji promocyjnych nie mogą być uznane za przekazanie lub zużycie towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy. Działanie takie nie mogą być również uznane za sprzedaż towarów lub odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak również nie istnieją podstawy do uznania ich za jakąkolwiek inną czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy, przekazanie premii rzeczowych kontrahentom (pracownikom kontrahentów) w ramach akcji promocyjnych organizowanych przez Spółkę, pod rządami ustawy o VAT (tj. do 30 kwietnia 2004r.), nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

      Spółka podkreśla, iż opisane powyżej zasady prowadzenia akcji promocyjnych obowiązują obecnie, jak również obowiązywały w niezmiennej formie w roku 2004 oraz latach wcześniejszych.

      Gdyby jednak uznać, iż opisane w stanie faktycznym przekazania towarów w promocjach sprzedażowych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, to - w opinii Wnioskującej - podatek taki powinien stanowić koszt podatkowy, jako koszt związany bezpośrednio z uzyskiwaniem przez Spółkę przychodów.

      Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

      Co do zasady, przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów należnego podatku od towarów i usług.

      Zatem, jako wyjątek od wskazanej reguły należy traktować regulacje art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) przywołanej ustawy, które w enumeratywnie wskazanych sytuacjach zezwalają na odniesienie w ciężar kosztów uzyskania przychodów należnego podatku VAT.

      W stanie prawnym roku 2004, zgodnie z art.16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy podatkowej, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami. Przywołana powyżej treść przepisu art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy została wprowadzona do ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez art. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 20 listopada 1999r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1999r. Nr 95, poz. 1101) i obowiązywała od dnia 01.01.2000r.

      Jak z powyższego wynika, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obowiązujące w roku 2004 i latach wcześniejszych, zezwalały na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów podatku należnego VAT, w sytuacji, gdy wydatki ponoszone przez Podatnika zakwalifikowane zostały w poczet wydatków na reprezentację i reklamę, a zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) podatnik obowiązany był naliczać podatek należny VAT.

      Wobec powyższego, w sytuacji, gdy Podatnik nie ponosi wydatków z tytułu przekazania lub zużycia towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, natomiast dokonał On naliczenia należnego podatku VAT, wówczas kwota wskazanego podatku należnego nie będzie mogła stanowić kosztów uzyskania przychodów, gdyż możliwość taką wyklucza regulacja przywołanego art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy podatkowej, stanowiąca wyjątek od reguły nie uznawania podatku należnego VAT za koszt uzyskania przychodów.

      Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

      Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu