
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2000 r. Dz.U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm) po rozpatrzeniu wniosku R. Sp. z o.o., z dnia 19.03.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.04.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów podatkowych w zakresie uznania przekazywanych klientom towarów z logo firmy jako kosztów reklamy zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na podstawie regulaminu dotyczącego reklamy przedstawiciele handlowi spółki mogą pobierać towar z magazynu celem prezentacji go u klientów spółki. Pobrane towary oznaczone są napisem informacyjnym spółki i są traktowane podczas prezentowania klientowi przez przedstawicieli handlowych jako wzory użytkowe będące w dystrybucji spółki, próbki nowych towarów, testowania nowych opakowań, testowania sposobu pakowania itp. Spółka niejednokrotnie przekazuje też określone partie towarów, które przeznaczone są w sieciach sklepów jako gratis dla ostatecznych odbiorców. Przekazanie towaru w ramach reklamy nie jest bezpośrednim następstwem zawarcia transakcji sprzedaży, lecz wstępną próbą zainteresowania potencjalnego nabywcy ofertą handlową, a zatem stanowi rodzaj swoistej zachęty do dokonania zakupu. Istota reklamy polega w tym przypadku na umożliwieniu spodziewanemu przyszłemu klientowi darmowego przetestowania oferowanego artykułu, co dopiero później może skłonić go do podjęcia decyzji o zakupie. Zdaniem Spółki powyższe koszty są to koszt reklamy, które w świetle prawa podatkowego od 01.01.2007 r. mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości.
Spółka pyta czy przekazywane klientom towary z logo spółki można uznać za koszty reklamy które w świetle prawa podatkowego od 01.01.2007 r. mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu w pełnej wysokości.
Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska Podatnika tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.
Do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy należą m.in. (pkt 28) koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. W katalogu wyłączeń nie wymieniono natomiast wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości pod warunkiem, że spełnione są pozostałe przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 w/w ustawy. Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy należy posługiwać się wykładnią słownikową, która definiuje reprezentację jako:
- grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,
- okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Z kolei reklama jest definiowana jako:
- działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
- napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi, efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).
Podobna definicja przyjęta została również powszechnie w orzecznictwie gdzie pojęcie reklama oznacza - rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia, chwalenie czegoś, zalecanie czegoś. Natomiast pojęcie reprezentacja- to działanie zmierzające do wywołania jak najlepszego wrażenia przez okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia, związane ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Przepisy podatkowe nie określają również rodzaju wydatków, które można zaliczyć odpowiednio do kosztów reprezentacji lub reklamy, zatem przy ocenie tych wydatków istotnym kryterium jest ich charakter. Niewątpliwie oznakowanie towaru logo firmy przesądza o tym, że towar ten ma charakter reklamowy.
Z powyższego wynika, iż opisane we wniosku działania Spółki podejmowane poprzez jej przedstawicieli mieszczą się w szeroko rozumianej definicji reklamy, postrzeganej jako działania mające na celu zachęcanie ewentualnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług, rozpowszechniania informacji o towarach. Prezentowane towary są bowiem oznaczone napisem informacyjnym spółki i traktowane jako wzory użytkowe będące w dystrybucji spółki, próbki nowych towarów, próbki do testowania nowych opakowań i sposobu ich pakowania itp. Reasumując tut. organ podatkowy potwierdza stanowisko Podatnika, iż koszty poniesione na zakup towarów z logo firmy, przeznaczonych na reklamę w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszt uzyskania przychodów.
152197, 150647, 151142, 150537
