POSTANOWIENIE - Interpretacja - D1/423-9/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.04.2007, sygn. D1/423-9/07, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa, oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 08.02.2007r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 26.02.2007 r. w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Jednostka jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Rejestrze Stowarzyszeń w Sądzie Wojewódzkim ... . Klub nie prowadzi działalności gospodarczej, a otrzymane dochody przeznacza na cele statutowe. W związku z powyższym, na podstawie art.17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Cele statutowe Klubu realizowane są poprzez organizowanie zebrań otwartych, odczytów, wykładów, zebrań dyskusyjnych, imprez artystycznych. Prelegentami, wykładowcami, gośćmi stowarzyszenia są osoby z różnych środowisk naukowych, literackich i innych, zarówno z Lubelszczyzny, jak i całego kraju. Zakup napojów (kawa, herbata, woda) i drobnych słodyczy w tej sytuacji jest nieodzowny.

Podatnik zwraca sie z zapytaniem:

Czy w związku z powyższym Klub może traktować zakup kawy, herbaty, wody mineralnej, ciastek jako koszt uzyskania przychodów ?

W ww. sprawie podatnik zajął następujące stanowisko:
Wydatki powyższe stanowią koszty działalności stowarzyszenia.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Stosownie do zapisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust. 1. Z powyższego zapisu wynika, że aby wydatek mógł być kosztem uzyskania przychodu, winien spełniać łącznie następujące warunki:
- pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,
- nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Od 1 stycznia 2007 r. nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów - na podstawie zapisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ustawodawca stosując przykładowe wyliczenie według formuły w szczególności wskazał, że powołane w nim rodzaje wydatków są przykładowe i nie stanowią zamkniętego katalogu.

W przepisach podatkowych nie ma definicji kosztów reprezentacji, dlatego należy opierać się o określenia słownikowe, z których wynika, iż koszty reprezentacji są związane z występowaniem w imieniu podatnika i wiążą się z pewną formą okazałości i wytworności których celem jest m.in. kształtowanie pozytywnego obrazu podatnika. Reprezentacja nie jest związana tylko z działalnością w sferze gospodarczej, może występować również poza nią, w prezentowaniu podatnika (stowarzyszenia) wobec innych podmiotów, a w szczególności sponsorów, gości, mogą mieścić się działania o charakterze reprezentacyjnym związane z zorganizowaniem odczytu, wykładu, zebrań otwartych czy dyskusyjnych.

W świetle powyższych okoliczności zorganizowanie odczytu, zebrania itp., wiąże się z ponoszeniem kosztów reprezentacji, które są wykluczone z kosztów podatkowych. Ponieważ w otwartym katalogu podatkowym kosztów reprezentacji znajdują się usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym wymienione wydatki na alkohol, to po wprowadzeniu takiego zapisu oczywistym jest że wydatki reprezentacyjne związane z nabyciem tych usług, żywności i alkoholu nie są kosztem podatkowym.

Wykluczenie jednak wydatków reprezentacyjnych z kosztów podatkowych nie oznacza, iż Klub z tego tytułu będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego. Klub jako stowarzyszenie posiadające osobowość prawną i realizujący cele statutowe, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 wyżej wymienionej ustawy.

Jeżeli koszty wydatkowane przez Stowarzyszenie wiążą się z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do przedmiotowego zwolnienia, to wówczas równowartość dochodu odpowiadająca tym kosztom jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie