
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 30 kwietnia 2005 r. złożono w tut. Urzędzie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:Fundacja prowadzi działalność statutową oraz gospodarczą, na realizację zadań statutowych otrzymuje dotacje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze. Dotacje te oraz dopłaty zgodnie z umowami przeznaczone są bezpośrednio na realizację określonego zadania oraz na pokrycie kosztów administracyjnych Fundacji.
Od 2005 r. Fundacja aplikuje o dotacje, które należą do grupy dotacji strukturalnych - w skład których wchodzi 75 % udział środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz w 25 % sfinansowane będą z budżetu państwa.
Czy w przypadku dotacji otrzymanej z funduszy strukturalnych w roku 2005, z której w 2006 r. sfinansowane będą zakupy w tym środków trwałych należy wykazać przychód w roku 2005, czy też należy dotację rozliczać tzn. wykazywać jako przychody w równowartości wydatków z niej sfinansowanych ? Czy należy identyfikować wartość otrzymanej dotacji z wydatkami z niej sfinansowanymi ?
Podatnik w przedmiotowej sprawie zajął następujące stanowisko:
W nawiązaniu do przedstawionego wyżej stanu faktycznego uznał, że wartość dotacji należy uwzględnić w pozycjach przychodów w chwili jej otrzymania, natomiast wydatki sfinansowane z niej rozliczane są w okresie, którego dotyczą.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
Na podstawie zapisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) "przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe".
Na podstawie cytowanego przepisu z chwilą otrzymania dotacji tj. w roku 2005 powstanie przychód Fundacji z którego w 2006 r. będą finansowane wydatki. Dotacje będą więc przychodem z chwilą ich faktycznego otrzymania a nie w momencie wydatkowania. Otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 i 23 ustawy z dnia 15.02.1992 r. j.w.
Natomiast z chwilą wydatkowania dotacji - powstaną koszty, które zgodnie z zapisem art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów w części, w jakiej pokryte zostały otrzymaną dotacją - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów "wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14-14b, 23-25 i 27 (...)" ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wydatki na nabycie środków trwałych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia, natomiast kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami cyt. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
Stosownie do zapisu art. 15 ust. 6 ww. ustawy, "kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16".
Przepis art. 16a ww. ustawy stanowi, że amortyzacji podlegają środki trwałe wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.
Jeżeli Fundacja otrzyma dotację na działalność statutową, to zakupione z tych funduszy środki trwałe wykorzystywane w działalności statutowej nie mogą być amortyzowane dla celów podatkowych. Natomiast jak wynika z przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) środki trwałe podlegają amortyzacji dla celów bilansowych.
Na podstawie zapisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z 15 lutego 1992 r., będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia i na podstawie zapisu art. 15 ust. 1 i 4 ustawy - tylko w części w jakiej nie zostały sfinansowane otrzymaną dotacją.
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
