Pytanie podatnika - Interpretacja - PB4-6/ML-033-0448-70-2023/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2006, sygn. PB4-6/ML-033-0448-70-2023/05, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko SPÓŁKI przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2005 r., w sprawie dotyczącej opodatkowania dochodów uzyskiwanych w Polsce przez podmiot zagraniczny z tytułu dywidendy.

Uzasadnienie

W dniu 18 listopada 2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosek SPÓŁKI o wydanie pisemnej interpretacji w indywidualnej sprawie, dotyczącej postanowień umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90).

Z dniem 1 września 2005 r., zgodnie z art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz. 60 z późn. zm.) organem właściwym w sprawie wydawania pisemnych interpretacji w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się i nie toczyło postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wyłącznie w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej jest Minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Z uwagi na powyższe, stosownie do art. 170 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego przekazał Ministrowi Finansów przy piśmie z dnia 14 grudnia 2005 r., wniosek SPÓŁKI do załatwienia zgodnie z właściwością. Z treści złożonego wniosku wynika, iż SPÓŁKA dokonuje wypłaty dywidendy na rzecz udziałowca spółka KG z siedzibą w Niemczech. Wspólnikami spółki KG są spółki kapitałowe: jedna (Spółka A) posiadająca udziały w wysokości 98% oraz druga (spółka B) posiadająca pozostałe 2% udziałów.

W ocenie Spółki, w niniejszej sprawie zastosowanie będą miały przepisy art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalniające wypłacaną dywidendę z podatku dochodowego, albowiem spełnione są wszystkie przesłanki wymienione we wskazanym artykule upoważniające do zwolnienia wypłacanej dywidendy. Wypłacającym dywidendę jest SPÓŁKA z siedzibą w Polsce. Spółka KG z siedzibą w Niemczech nie jest podatnikiem podatku dochodowego w Niemczech, a podatnikiem podatku dochodowego od uzyskanego przez nią dochodu z tytułu dywidendy są wspólnicy, tj. SPÓŁKI A i B. W związku z powyższym, wnioskujący uważa, iż odbiorcami dywidend uzyskującymi przychody z tytułu dywidend są wspólnicy spółki KG. Zdaniem wnioskodawcy, powiązanie pomiędzy SPÓŁKĄ a wspólnikami spółki KG ma charakter bezpośredni, gdyż spółka KG nie jest traktowana w Niemczech do celów podatkowych jako odrębny podatnik.

Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami) zwanej dalej: updop, podatnicy, jeśli nie mają na terytorium Polski siedziby ani zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 1 updop stanowi, iż podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, od podatników nieposiadających w Polsce siedziby ani zarządu, ustala się w wysokości 19% przychodu, chyba że umowa w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem miejsca siedziby lub zarządu podatnika stanowi inaczej.

Ustawodawca polski przewidział jednak w art. 22 ust. 4 updop zwolnienie od podatku dochodowego dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 20% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
  4. odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
  1. spółka, o której mowa w pkt 2,
  2. położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, w rozumieniu art. 20 ust. 13, spółki, o której mowa w pkt 2, jeżeli osiągnięty dochód (przychód) podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

W myśl art. 22 ust. 6 updop zwolnienie ma zastosowanie do podmiotów uzyskujących dochody z dywidend, wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. W przypadku Niemiec są to spółki utworzone według prawa niemieckiego, określone jako: "Aktiengesellschaft", "Kommanditgesellschaft auf Aktien", "Gesellschaft mit beschränkter Haftung", "Versicherungsverein auf Gegenseitigkeit", "Erwerbs- und Wirtschaftsgenossenschaft", "betriebe gewerblicher Art von juristischen Personen des öffentliches Rechts", i inne spółki utworzone zgodnie z przepisami prawa niemieckiego podlegające opodatkowaniu niemieckim podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dla celów skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania u źródła wypłacanych dywidend spółka niemiecka obowiązana jest przedstawić wypłacającej dywidendę spółce polskiej certyfikat rezydencji, stosownie do postanowień art. 26 ust. 1c updop.

Warunki uzyskania zwolnienia, wymienione w art. 22 ust. 4 updop powinny być spełnione łącznie. W sytuacji, gdy podmioty uczestniczące w wypłacie dywidendy nie spełniają tych przesłanek, dywidenda będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z postanowieniami umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu zawartej przez Polskę z krajem miejsca siedziby lub zarządu podatnika uzyskującego te dochody.

Mając zatem powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w przedstawionym przez SPÓŁKĘ, stanie faktycznym nie są spełnione łącznie warunki zezwalające na zwolnienie dywidendy z opodatkowania w Polsce. Spółka KG z siedzibą w Niemczech jest traktowana na potrzeby podatku dochodowego w Niemczech zgodnie z zasadą transparencji. Oznacza to, iż podatnikami tego podatku nie jest ta Spółka KG, lecz jej wspólnicy.

Zwolnienie dywidendy z opodatkowania w państwie źródła zagwarantowane przepisami art. 22 ust. 4 updop jest następstwem implementacji postanowień Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych Państw Członkowskich (90/435/EWG), która została zmieniona postanowieniami Dyrektywy Rady z 22 grudnia 2003 r. (2003/123/EC).

Celem powyższej Dyrektywy jest wprowadzenie do wewnętrznych przepisów państw członkowskich, regulacji dotyczących stosunków gospodarczych pomiędzy spółkami dominującymi i spółkami zależnymi, które to regulacje ułatwiałyby konsolidację tych spółek. Jednym z elementów tych uregulowań jest wskazanie, iż przywileje wynikające z tejże Dyrektywy dotyczą udziałowców (spółek dominujących) uprawnionych do dochodu z tytułu otrzymanej dywidendy wypłaconej przez spółkę zależną.

Również polskie przepisy podatkowe (art. 22 ust. 4 pkt. 2 i 3) jasno wskazują, iż spółka uzyskująca dochód z dywidendy powinna posiadać bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej tę dywidendę.

Tymczasem, w przedstawionym przez Wnioskującego stanie faktycznym następuje rozdzielenie podmiotu, który jest udziałowcem spółki wypłacającej dywidendę (spółka KG) od podmiotów uzyskujących dochód z tej dywidendy (spółek A i B). Zatem, nawet jeżeli wspólnikami Spółki KG są spółki kapitałowe, to nie mają one bezpośredniego udziału w kapitale spółki polskiej.

Ponadto, wspomniana Dyrektywa Rady nr 2003/123/EC wymienia w załączniku formy prawne spółek, które są objęte przywilejami tej Dyrektywy, która to lista została powielona do załacznika nr 4 do updop. Wśród podmiotów objętych prawem do zwolnienia, wynikającym z art. 22 ust. 4, nie wymienia się spółki niemieckiej działającej jako eine Kommanditgesellschaft (KG), której odpowiednikiem w polskiej jurysdykcji jest spółka komandytowa, jako podmiotu objętego przywilejami dotyczącymi zwolnienia wypłacanej dywidendy z opodatkowania u źródła.

W przedstawionym stanie faktycznym, zastosowanie będą miały postanowienia umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (zwanej dalej: umową), a w szczególności przepisy art. 10 ust. 1 i ust. 2 umowy. Stosownie bowiem do art. 10 ust. 1 umowy, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Polsce osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech mogą być opodatkowane w Niemczech. Jednakże, w myśl postanowień art. 10 ust. 2 tej umowy dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Polsce, gdzie spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem polskim, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niemczech, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Zastosowanie stawki niższej wynikającej z umowy polsko-niemieckiej, jest możliwe wyłącznie w sytuacji udokumentowania miejsca siedziby podatnika aktualnym certyfikatem rezydencji.

Należy stwierdzić, iż w odniesieniu do płatności z tytułu uzyskanej dywidendy podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są udziałowcy spółki KG, będącej odbiorcą dywidendy. Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, na których ciąży obowiązek podatkowy z tytułu dochodów od wypłaconej dywidendy, są więc spółki kapitałowe: spółka A i spółka B.

Zatem, od wypłaconej przez polski podmiot dywidendy, podatek u źródła będzie pobrany w wysokości 15% kwoty dywidendy brutto przekazanej do spółki A i B, albowiem żadna ze spółek uprawnionych do dywidendy (nie będąca spółką osobową) nie posiada bezpośredniego udziału w kapitale spółki wypłacającej dywidendę.

Minister Finansów informuje dodatkowo, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Minister Finansów