W związku z otrzymaniem od Państwa zapytania z dnia 24.06.2004r. (wpłynęło do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 25.06.2004r.) - złożonego w trybie ... - Interpretacja - US72/ROP1/423/553/04/AW

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.07.2004, sygn. US72/ROP1/423/553/04/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z otrzymaniem od Państwa zapytania z dnia 24.06.2004r. (wpłynęło do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 25.06.2004r.) - złożonego w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz.926 ze zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje co następuje:

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę prowadzi ona działalność w zakresie dystrybucji elektronicznych systemów zabezpieczeń firm, przemysłu i instytucji państwowych. W ramach swojej działalności uzyskuje przychody z tytułu wynajmu systemów HV, które służą do nadzoru wizyjnego miejsc i obiektów. Przedmiotowe systemy stanowią dla Spółki środki trwałe podlegające amortyzacji. W związku z szybkim postępem technicznym część z tych urządzeń przekazana do użytkowania na podstawie umów najmu wraca do Spółki w wyniku zakończenia ich realizacji bądź w wyniku ich rozwiązania. Znaczna część ze zwróconych i używanych systemów nie znajdzie według podatnika nabywcy czy najemcy ze względu na ich zużycie technologiczne w związku z czym zamierza je zlikwidować. Jednakże w momencie likwidacji przedmiotowe środki trwałe nie są jeszcze w pełni zamortyzowane. Jednocześnie Spółka informuje, iż nie zostały dokonane żadne zmiany w umowie Spółki dotyczące zakresu jej działalności. Nadal wytwarza, udoskonala technologicznie i wprowadza na rynek nowoczesne systemy związane z bezpieczeństwem dla firm i innych podmiotów a przedmiotowa likwidacja podyktowana jest brakiem zainteresowania ze strony nabywców dotychczas oferowanych produktów i wyborem przez konsumentów bardziej nowoczesnych elektronicznych systemów nadzoru dostępnych w ofercie Spółki pomimo wyższych kosztów.

W związku z powyższym Spółka pyta czy straty powstałe w wyniku likwidacji systemów HV będą stanowiły dla niej koszty uzyskania przychodów?.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r.o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 54 z 2000r., poz.654) nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje iż:

Spółka może zaliczyć stratę związaną z likwidacją nie w pełni umorzonych środków trwałych w postaci systemów HV do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ według opisanego stanu faktycznego nie uległy zmianie ani rodzaj ani metoda prowadzonej przez Spółkę działalności. Jeżeli likwidacja przedmiotowych środków trwałych była konieczna ze względów gospodarczych i uzasadniona ekonomicznie (gdyż utraciły one swoją przydatność, brakowało zainteresowania ze strony konsumentów) - nie ma przeszkód by strata z tego tytułu była zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie