Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w odpowiedzi na pismo z dnia 23 października 2003 r. (data wpływu: 30 październik 2003 r.) uzupełnione o... - Interpretacja - PB1-443/66/03

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 11.12.2003, sygn. PB1-443/66/03, Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w odpowiedzi na pismo z dnia 23 października 2003 r. (data wpływu: 30 październik 2003 r.) uzupełnione opłatą skarbową oraz dodatkowymi informacjami w dniu 3 grudnia 2003 r. - w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:

S.A podpisała umowę o współpracy z firmą telekomunikacyjną w sprawie świadczenia usług dostępu do sieci Internet poprzez wykorzystanie sieci telekomunikacyjnej należącej do tej firmy. W ramach w/w umowy S.A. prowadząc portal internetowy, z którego korzystają użytkownicy Internetu jest zobowiązana do kształtowania usługi dostępu do Internetu poprzez sieć telekomunikacyjną, promowania jej bezpośrednio wśród indywidualnych użytkowników, prowadzenia działalności marketingowej w celu zdobycia jak największej liczby użytkowników oraz maksymalizacji czasu korzystania z usługi, a w szczególności, prowadzenia kampanii marketingowych. Z tytułu wygenerowania ruchu w sieci Internet firma telekomunikacyjna będzie osiągała określony przychód od użytkowników (opłaty od użytkowników z tytułu korzystania z sieci Internet ). S.A. będzie partycypować w tym przychodzie na zasadach określonych umową.
Ponadto realizując postanowienia ww. umowy S.A. zamierza zorganizować "program lojalnościowy", który przewiduje przyznawanie użytkownikom punktów za czas spędzony w Internet. Za określoną ilość punktów użytkownicy będą mogli otrzymać od S.A. bez konieczności zapłaty np. konta pocztowe czy inne płatne usługi, które dostępne są w ofercie rynkowej za określone sumy pieniężne.

Pytanie dotyczy czy świadczenia na rzecz firmy telekomunikacyjnej podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym oraz czy wydatki związane z uatrakcyjnieniem sprzedawanej usługi stanowią koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

S.A. będzie prowadziła działalność polegającą na promowaniu firmy telekomunikacyjnej poprzez reklamę, marketing i sprzedaż ,,programu lojalnościowego", w związku z powyższym zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) - "opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz świadczenie usług na potrzeby reprezentacji i reklamy".
Czynności te będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usługi według stawki 22% (art. 18 ust. 1 ustawy VAT).

Wydatki związane z uatrakcyjnieniem sprzedawanej usługi w sieci Internet (konta pocztowe, inne płatne usługi, które dostępne są w ofercie rynkowej za określone sumy pieniężne), pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią więc w całości, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 luty 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz. 654 ze zm.) koszty uzyskania przychodu.

Zaznacza się, iż koniecznym będzie w takim przypadku udokumentowanie poza faktem poniesienia wydatków na "program lojalnościowy" również ich wydanie nabywcy produktów (usług) przyznawanych w jego ramach.

Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza