
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne
3 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.20.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 6 sierpnia 2025 r. oraz pismem z 3 października 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od marca 2022 r., wpisaną do CEIDG pod nazwą …. Początkowo działalność była zarejestrowana z kodem PKD 70.22.Z, natomiast od 2025 r. funkcjonuje pod kodem PKD 70.20.Z. Przedmiotem działalności jest kompleksowe, operacyjne zarządzanie projektami informatycznymi.
W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca opracowuje konspekty i harmonogramy projektów, uwzględniając szczegółowe budżetowanie, ze wskazaniem kamieni milowych, alokacją zasobów, kosztami licencji oraz pracy zespołu. Pod Jego nadzorem przeprowadzane są analizy ofert od dostawców – Wnioskodawca zbiera je, ocenia i przedstawia klientowi, który podejmuje ostateczną decyzję.
Wnioskodawca koordynuje prace zespołu (analitycy, programiści, testerzy, administratorzy), dba o jakość wykonania i terminowość realizacji zgodnie z planem. Projektowe działania są wspierane raportami cyklicznymi - cotygodniowymi lub comiesięcznymi - przedstawiającymi szczegółowo stan budżetu, postępu prac, harmonogramu oraz zidentyfikowanych ryzyk. Raporty mają charakter operacyjny i informacyjny. W ich treści nie znajdują się autonomiczne rekomendacje typu „zaleca się...”, „proponuję...”, które mogłyby wskazywać na charakter doradczy. Każda rekomendacja opiera się na przedstawionych danych i wymaga wyraźnej zgody Klienta przed wdrożeniem jakichkolwiek działań.
W żadnym z dokumentów - umowach, briefach, ofertach, prezentacjach, ani e-mailach - nie występują zwroty takie jak „usługi doradcze”, „consulting”, „strategie”, „restrukturyzacja”, czy inne określenia sugerujące charakter strategiczny. Wnioskodawca nie sporządzał dokumentów takich jak „strategia firmy”, „restrukturyzacja organizacyjna”, czy „plan rozwoju” i nie prowadził analiz procesowych, ani rekomendacji organizacyjnych. Jego działania mają wyłącznie charakter operacyjny i techniczny, wykonywany zgodnie z wytycznymi Klienta, bez samodzielnego podejmowania decyzji co do budżetu, zakresu, harmonogramu lub zespołu. Wszelkie decyzje wymagają akceptacji sponsora projektu lub właściciela biznesowego.
Historia działalności Wnioskodawcy obejmuje realizację wstępnego projektu w 2022 r. (konspekt i harmonogram), po czym działalność została czasowo zawieszona. Wnioskodawca w czerwcu 2025 r. rozpoczął realizację pierwszego projektu produkcyjnego, a kolejny jest planowany do uruchomienia w nadchodzącym tygodniu. Projekty realizowane są na podstawie umów B2B i rozliczane jako ryczałt ewidencjonowany na podstawie ewidencji godzin pracy i osiągniętych przychodów.
Wnioskodawca współpracuje z podwykonawcami, zbierając ich oferty, koordynując pracę i wspierając wdrożenie, jednak umowy z podwykonawcami zawiera i reguluje Zamawiający - Wnioskodawca nie wystawia faktur za prace podwykonawców i nie odpowiada za ich zobowiązania finansowe. Rola Wnioskodawcy ma charakter wykonawczy i koordynacyjny wobec działań Klienta.
Działalność została sklasyfikowana przez Wnioskodawcę jako PKWiU: 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, bez projektów budowlanych”. Wnioskodawca uznał tę klasyfikację za adekwatną, nawet bez formalnej opinii GUS. Od początku działalności Wnioskodawca rozlicza przychody ryczałtem ewidencjonowanym, stosując stawkę 8,5%.
W związku z faktem, że świadczone usługi mają wyłącznie charakter operacyjno-wdrożeniowy, Wnioskodawca występuje o wydanie interpretacji potwierdzającej możliwość stosowania tej preferencyjnej stawki do przychodów uzyskiwanych w ramach opisanej działalności.
Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje korzystną dla Jego sprawy interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 czerwca 2025 r. (0113-KDIPT2-1.4011.366.2025.2.KKO), w której potwierdzono, że: „przychody ze świadczenia usług zarządzania projektami, sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 są opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu.”
Ponadto, Wnioskodawca powołuje się na wyrok NSA z 26 stycznia 2024 r. (sygn. II FSK 487/23), w którym sąd uznał, że ochrona wynikająca z interpretacji indywidualnej powinna opierać się na rzeczywistym charakterze świadczonych usług, a nie na formalnym przyporządkowaniu kodu PKWiU - co potwierdza, że kody PKWiU nie determinują prawa do ochrony.
W uzupełnieniu wniosku z 6 sierpnia 2025 r. Wnioskodawca wskazał, że dotychczas (od daty rozpoczęcia działalności, tj. w marcu 2022 r.) przychody z prowadzonej działalności były opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (jedna faktura z marca 2022 r. tytułem: Usługi zarządzania projektami, zgodnie z § 1 ust. 1 Umowy wykonawczej z marca 2022 r.), następnie działalność została zawieszona. Po wznowieniu działalności Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Po wznowieniu działalności w czerwcu 2025 r. przychody są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 8,5%, a pierwsze dwie faktury zostały wystawione na koniec czerwca 2025 r.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza ma charakter działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi o charakterze operacyjnym i wdrożeniowym w zakresie zarządzania projektami informatycznymi, realizowane na rzecz podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której jest/będzie w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ewidencja przychodów prowadzona jest za pomocą urządzeń księgowych, a przy obecnej formie opodatkowania można określić jaka stawka powinna być zastosowana w zależności od rodzaju przychodu.
Wnioskodawca osiąga przychody wyłącznie z tytułu usług prowadzenia projektów informatycznych o charakterze operacyjno-wdrożeniowym, zgodnie ze zgłoszonym PKD 70.20.Z – „Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania.” Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegają na kompleksowym zarządzaniu projektami informatycznymi realizowanymi na rzecz zlecających podmiotów gospodarczych. Usługi te mają charakter operacyjny (codzienne działania związane z bieżącą realizacją projektu) oraz wdrożeniowy (prowadzący do uruchomienia i zaimplementowania konkretnego rozwiązania IT). Usługi te nie polegają na świadczeniu usług doradczych w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a ich efektem nie są dokumenty o charakterze opinii, rekomendacji, czy ekspertyz. Czynności mają charakter wykonawczy i koordynacyjny.
Zgodnie z treścią w umowach o współpracy Wnioskodawca świadczy niniejsze usługi na rzecz Zleceniodawców:
§ 1. Przedmiot Umowy
1. Zamawiający powierza Wykonawcy świadczenie Usług w zakresie określonym w ust. 2 poniżej na rzecz Zamawiającego na warunkach określonych w Umowie, a Wykonawca zobowiązuje się do świadczenia tych Usług, w zamian za wynagrodzenie, o którym mowa § 4 Umowy.
2. Przedmiotem Umowy jest określenie zasad i warunków świadczenia przez Wykonawcę - w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej zarejestrowanej we właściwej ewidencji - na rzecz Zamawiającego usług IT dotyczących prowadzenia projektów informatyczno-wdrożeniowych na potrzeby Zamawiającego, planowania, harmonogramowania, budżetowania, określania zakresu projektu oraz rozliczanie się z wdrożenia danego projektu, podziału działań i koordynacji prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, obsługi zmian zakresu projektu, komunikacji z partnerami, dostawcami, kierowania bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, prowadzenia nadzoru nad dokumentacją projektową (dalej: Usługi);
3. Dodatkowo Wykonawca wykonywał będzie inne zadania doraźnie zlecane przez Zamawiającego, każdorazowo uzgadniane co do zakresu prac i terminu ich realizacji, o ile ich przedmiot nie będzie wykraczał poza rodzaj i charakter Usług określonych, zgodnie z ust. 2 powyżej.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia wykonywane przez siebie usługi oraz ich charakterystykę:
·analiza wymagań i planowanie projektu - charakter czynności: analityczno-przygotowawczy. Polega na organizacji spotkań z klientem, zebraniu wymagań biznesowych do tworzenia zakresu, opracowaniu harmonogramu prac, określeniu budżetu i kamieni milowych. Zakres czynności: etap początkowy projektu; tworzenie planu wdrożeniowego. Efekt czynności: plan zarządzania projektem zatwierdzony przez klienta;
·koordynacja zespołu projektowego - charakter czynności: operacyjno-zarządczy. Czynności polegają na przydzielaniu zadań zespołowi (programistom, testerom, analitykom), monitorowaniu realizacji zadań, rozwiązywaniu bieżących problemów. Zakres czynności obejmuje cały okres trwania projektu. Efektem czynności jest realizowane zadania projektowe w założonym czasie i jakości;
·organizacja i prowadzenie spotkań projektowych - charakter czynności: komunikacyjno-operacyjny. Czynności polegają na organizowaniu i prowadzeniu spotkań statusowych, sprintów, retrospektyw, przekazywaniu informacji między członkami zespołu i interesariuszami. Zakres: Zakres czynności obejmuje cały cykl życia projektu. Efektem czynności jest skuteczna komunikacja, redukcja błędów i nieporozumień w projekcie;
·nadzór nad wdrożeniem rozwiązania - charakter czynności: techniczno-organizacyjny. Czynności polegają na koordynowaniu instalacji, konfiguracji i uruchomienia systemu w środowisku klienta, nadzorze nad testami i migracją danych. Zakres czynności obejmuje fazę końcową projektu. Efektem czynności jest system uruchomiony i oddany do użytkowania zgodnie z wymaganiami;
·bieżący monitoring postępów projektu - charakter czynności: operacyjno-kontrolny. Czynności polegają na śledzeniu realizacji zadań względem harmonogramu, identyfikowaniu zagrożeń, raportowanie postępów. Zakres czynności obejmuje cały czas trwania projektu. Efektem czynności są aktualizowane raporty statusowe i wczesne reagowanie na ryzyka;
·zarządzanie zmianami - charakter czynności: operacyjno-wykonawczy. Czynności polegają na wprowadzaniu zmian w projekcie na podstawie decyzji klienta, modyfikacji zakresu, harmonogramu, zasobów. Zakres czynności obejmuje elastyczne dostosowanie projektu. Efektem czynności jest dostosowanie systemu do bieżących potrzeb bez zakłóceń projektu;
·przekazanie produktu użytkownikowi - charakter czynności: wdrożeniowo-produkcyjny. Czynności polegają na organizowaniu warsztatów dla użytkowników końcowych, podczas którego dostawca przekazuje wiedzę o funkcjach wytworzonego produktu, wsparcie powdrożeniowe użytkownika końcowego w przypadku występowania błędów produkcyjnych produktu. Zakres czynności obejmuje końcową fazę projektu i pierwsze dni po wdrożeniu. Efektem czynności jest to, że użytkownicy są przygotowani do pracy z systemem, ograniczenie błędów i reklamacji.
Wszystkie wyżej opisane czynności:
·mają charakter usługowy i wykonawczy (nie doradczy),
·nie obejmują przygotowywania ekspertyz, opinii, ani rekomendacji,
·nie prowadzą do podejmowania decyzji biznesowych za klienta,
·są realizowane osobiście i nie mają charakteru działalności profesjonalnej w rozumieniu usług doradczych.
Reasumując, usługi Wnioskodawcy nie polegają na świadczeniu usług doradczych, informatycznych (w rozumieniu usług programistycznych), prawniczych, księgowych, ani na zarządzaniu cudzym przedsiębiorstwem w imieniu i na rzecz zleceniodawcy. Wnioskodawca nie wykonuje też czynności zastrzeżonych dla wolnych zawodów. Świadczone czynności mają charakter usługowy i nie są sklasyfikowane w żadnej z kategorii wyłączonych z możliwości opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% (np. z art. 8 ust. 1 pkt 3, 4, 6 i 7 powołanej ustawy). Działalność mieści się w definicji działalności usługowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc obejmuje działalność polegającą na świadczeniu usług na rzecz innych podmiotów gospodarczych bez sprzedaży towarów lub dóbr materialnych. W związku z powyższym, działalność ta spełnia warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej usługi są objęte grupowaniem PKWiU 70.22.20. Faktura z marca 2022 r. zawierała usługę oraz PKWiU: 70.22.20.0 - Usługi zarządzania projektami, zgodnie z § 1 ust. 1 Umowy wykonawczej z dnia 4 marca 2022r. Na fakturach wystawionych po dacie wznowienia działalności (w czerwcu 2025 r.) Wnioskodawca wskazuje usługę:
1.Prowadzenie projektów zgodnie z § 1 Umowy o współpracy z dnia … czerwca 2025 r.
2.Prowadzenie projektów zgodnie z § 1 ust. 2 Umowy o współpracy z dnia … czerwca 2025 r.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są związane z usługami firm centralnych (head office), o których mowa w dziale 70.10 PKWiU. Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie sprawowania ogólnego zarządu, kierowania innymi podmiotami gospodarczymi, ani nie wykonuje czynności w imieniu zarządu grupy kapitałowej. Usługi Wnioskodawcy polegają na zarządzaniu projektami informatycznymi o charakterze operacyjno-wdrożeniowym, które są realizowane na rzecz różnych klientów, bez powiązań kapitałowych, czy organizacyjnych. Świadczone czynności mają charakter wykonawczy, operacyjny oraz wdrożeniowy - nie stanowią elementu struktury centralnego zarządzania.
Usługi, które świadczy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70). Wnioskodawca nie świadczy usług polegających na formułowaniu strategii, przygotowywaniu analiz, ekspertyz, opinii ani rekomendacji biznesowych. Działalność Wnioskodawcy nie ma charakteru doradczego, a wykonywane czynności mają charakter techniczno-wykonawczy i koordynacyjny, związany bezpośrednio z realizacją i wdrożeniem projektów informatycznych, a nie z podejmowaniem decyzji strategicznych przez klientów.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie posiada formalnych kwalifikacji zawodowych, ani wpisu do rejestru właściwego samorządu zawodowego, który byłby wymagany do wykonywania wolnych zawodów (np. adwokat, radca prawny, doradca podatkowy, architekt, lekarz itp.). Usługi Wnioskodawcy mają charakter techniczno-organizacyjny i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej, nie jako zawód regulowany ustawowo.
Zleceniodawcami Wnioskodawcy są:
·X... Spółka jawna z siedzibą …, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (akta rejestrowe w Sądzie Rejonowym dla …, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego) pod numerem KRS: …, posiadająca numer NIP …,
·Y… Spółka Akcyjna z siedzibą …, wpisany do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (akta rejestrowe w Sądzie Rejonowym dla …, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego) pod numerem KRS …, posiadający numer NIP ...
Wnioskodawca nie jest wspólnikiem/członkiem zarządu powyższych spółek, a także nie posiada żadnych akcji/udziałów. Obowiązki względem wymienionych spółek mieszczą się wyłącznie w ramach usług wskazanych w umowach współpracy, szczegółowo wskazanych powyżej.
Pierwszy przychód po wznowieniu działalności (w czerwcu 2025 r.) Wnioskodawca osiągnął w czerwcu tego roku:
·Faktura nr ... - data wystawienia: … czerwca 2025 r.,
·Faktura nr ... - data wystawienia: … czerwca 2025 r.
Następnie kolejne w lipcu tego roku:
·Faktura nr ... - data wystawienia: .. lipca 2025 r.,
·Faktura nr ... - data wystawienia: .. lipca 2025 r.
W uzupełnieniu wniosku z 3 października 2025 r. Wnioskodawca doprecyzował, że działalność gospodarcza była prowadzona w okresie od marca 2022 r. do maja 2025 r., a następnie została zawieszona do czasu wznowienia w dniu .. czerwca 2025 r. Okres zawieszenia działalności wynikał z otrzymanej oferty pracy na zasadach umowy o pracę w …., gdzie jednym z wymogów zatrudnienia był brak posiadania aktywnie działającej działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem projektów. Aktualnie Wnioskodawca jako podatnik korzysta z opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanej działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa ryczałtowa”).
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej wart. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy ryczałtowej. Dodatkowo, działalność ta nie spełnia cech działalność gastronomicznej, działalności usługowej w zakresie handlu, działalności wytwórczej, ani sprzedaży towarów.
Na chwilę obecną w profilu CEIDG działalności Wnioskodawcy widnieje wyłącznie kod PKD, zaktualizowane zgodnie z klasyfikacją 2025 r. - 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania, który jest kodem przeważającym.
Przychody dotychczas nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro, tak samo jak zakładana wysokość przychodów w 2025 r., 2026 r. oraz 2027 r. nie powinna przekroczyć 2 000 000 euro. Jako podatnik Wnioskodawca posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1 a Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa o PIT”). Obecnie Wnioskodawca rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i planuje pozostać przy takiej formie rozliczenia.
Doprecyzowując informacje we wniosku Wnioskodawca wskazuje, ze świadczy usługę zarządzania projektami (tzw. „project management services”) - sklasyfikowaną w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. W ramach usługi zarządzania projektami, podejmuję się realizacji czynności wskazanych we wniosku oraz jego uzupełnieniu, bowiem stanowią czynności Project Managera, takie jak: usługi IT dotyczące prowadzenia projektów informatyczno-wdrożeniowych na potrzeby Zamawiającego, planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu oraz rozliczanie się z wdrożenia danego projektu, podziału działań i koordynacji prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, obsługi zmian zakresu projektu, komunikacja z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, prowadzenia nadzoru nad dokumentacją projektową.
Czynności realizowane w ramach powyższych usług koncentrują się na całościowym prowadzeniu projektów, w tym ich planowaniu i nadzorowaniu, a nie doradzaniu w ich realizacji (tj. uczestniczenia w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzania w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczenia w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta). Nie mogą być zatem traktowane jako czynności związane z doradztwem związanym z zarządzaniem strategicznym z grupowania PKWiU 70.22.11.0. Do tego Wnioskodawca przyjmuje, że choć dział 70 PKWiU został wprost wymieniony przy stawce 15%, to wzmianka „ex”, umieszczona w treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy ryczałtowej, wskazuje na fakt, że tylko czynności wymienione (czyli działalność firm centralnych i usługi doradztwa związanego z zarządzaniem) są objęte stawką 15%, a pozostałe usługi -stawką 8,5%.
Jednocześnie usługi opisane przez Wnioskodawcę, nie zaliczają się do grupy PKWiU ex 63.11.1 - Wnioskodawca nie świadczy usług opisanych w tym grupowaniu.
Umowy zawarte z X… oraz Y… nie mają charakteru umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego, czy innej umowy o podobnym charakterze. Obowiązki Wnioskodawcy względem wymienionych spółek mieszczą się wyłącznie w ramach usług wskazanych i opisanych w umowach współpracy.
Pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku z 3 października 2025 r.)
Czy usługa zarządzania projektami (tzw. „project management services”), w zakresie opisanym powyżej, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku 3 października 2025 r.)
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 846, dalej: „Ustawa ryczałtowa”), osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą wybrać opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przychody te są określone w art. 14 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm., dalej: „Ustawa o PIT”), a stawki ryczałtu zależą od rodzaju działalności, z której podatnik uzyskuje przychody, co zostało wprost wskazane w art. 12 ust. 1 Ustawy ryczałtowej.
Zdaniem Wnioskodawcy jako podatnika, czynności opisane powyżej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, bowiem stanowią czynności Project Managera, takie jak: usługi IT dotyczące prowadzenia projektów informatyczno-wdrożeniowych na potrzeby Zamawiającego, planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu oraz rozliczanie się z wdrożenia danego projektu, podziału działań i koordynacji prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, obsługi zmian zakresu projektu, komunikacja z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, prowadzenia nadzoru nad dokumentacją projektową. Czynności realizowane w ramach wskazanych usług koncentrują się na całościowym prowadzeniu projektów, w tym ich planowaniu i nadzorowaniu, a nie doradzaniu w ich realizacji. Nie mogą być zatem traktowane jako czynności związane z doradztwem. Do tego przyjmuje się, że choć dział 70 PKWiU został wprost wymieniony przy stawce 15%, to wzmianka „ex”, umieszczona w treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy ryczałtowej, wskazuje na fakt, że tylko czynności wymienione (czyli działalność firm centralnych i usługi doradztwa związanego z zarządzaniem) są objęte stawką 15%, a pozostałe usługi - stawką 8,5%.
Podobną linię decyzyjną można zauważyć w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:
·0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD z 5 marca 2024 r.,
·0112-KDSL1-2.4011.346.2024.2.PS z 9 sierpnia 2024 r. oraz
·0113-KDIPT2-1.4011.262.2025.2.HJ z 5 czerwca 2025 r.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane we wniosku stanowią czynności z zakresu project management, które należy uznać za czynności zarządzania i konsekwentnie poddać usługę stawce ryczałtu 8,5%.
Dodatkowo, zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy ryczałtowej, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy ryczałtowej, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż.
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art 6 ust. 1 Ustawy ryczałtowej, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 9 ust. 1 Ustawy ryczałtowej, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 Ustawy ryczałtowej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy ryczałtowej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 Ustawy ryczałtowej, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tytko do tej nazwy grupowania.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy ryczałtowej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy ryczałtowej, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Co do zasady - w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy ryczałtowej, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Reasumując, z przestawionych dotychczas informacji wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od marca 2022 r., wznowioną w czerwcu 2025 r. Korzysta z opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanej działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy ryczałtowej. Działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Dodatkowo, działalność ta nie spełnia cech działalności gastronomicznej, działalności usługowej w zakresie handlu, działalności wytwórczej, ani sprzedaży towarów.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy ryczałtowej, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane powinny być stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy ryczałtowej.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych.
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami firm centralnych (head offices) oraz „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
•klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
•kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
•kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem wg 8,5% stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy ryczałtowej, o ile w istocie nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
Reasumując - na podstawie powołanych wyżej przepisów prawa oraz opisu sprawy Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody uzyskiwane przez Niego ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy ryczałtowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Pana oceny stanowiska.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyskuje i nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu określona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz jeśli spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego przychodów z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0.
Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Zatem, w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
