
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 15.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 04.03.2005 r.)
postanawia
- uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku spółka X zleciła Podatnikowi nabycie nieruchomości gruntowej wraz z naniesieniami położonej na terenie Polski. Na mocy odrębnych przepisów spółka X posiada status tzw. "cudzoziemcy" co oznacza, że nie może nabyć tej nieruchomości bez odpowiednich zezwoleń. Na mocy zawartej umowy Podatnik nabędzie nieruchomość we własnym imieniu lecz na rachunek zleceniodawcy, a następnie odsprzeda tę nieruchomość po najkorzystniejszej cenie. Zysk uzyskany z tej sprzedaży zostanie w całości przekazany spółce zagranicznej. Wynagrodzenie Spółki z tytułu wykonania umowy zlecenia ma być wyliczone jako określony w umowie procent od osiągniętej marży (wynagrodzenie prowizyjne).
Spółka wnosi o potwierdzenie, że przychodem dla celów podatku dochodowego od osób prawnych byłoby wynagrodzenie prowizyjne wyliczone zgodnie z zawartą umową zlecenia, zaś sama transakcja nieruchomością byłaby dla Spółki neutralna podatkowo, ponieważ marża zrealizowana na transakcji rozpoznana zostałaby dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w całości u zleceniodawcy, czyli w podmiocie na rachunek którego nieruchomość byłaby nabyta.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela stanowiska Spółki wyrażonego we wniosku.
Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (t. jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 167, poz. 1758) nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wymaga zezwolenia. Zezwolenie jest wydawane, w drodze decyzji administracyjnej, przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, jeżeli sprzeciwu nie wniesie Minister Obrony Narodowej, a w przypadku nieruchomości rolnych, jeżeli sprzeciwu również nie wniesie minister właściwy do spraw rozwoju wsi.
Zgodnie z art. 4 tej ustawy nabyciem nieruchomości w rozumieniu ustawy jest nabycie prawa własności nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, na podstawie każdego zdarzenia prawnego. Ponieważ spółka X, zgodnie z wnioskiem Spółki, jest "cudzoziemcem", więc nie może dokonać bez odpowiedniego zezwolenia zakupu wspomnianej nieruchomości we własnym imieniu. W związku z tym Spółka nabędzie wskazaną nieruchomość gruntową we własnym imieniu, wobec czego w obrocie prawnym będzie występować jako jej właściciel.
Z tego tytułu Spółka będzie posiadała określone prawa i obowiązki, w tym będzie zobligowana do regulowania zobowiązań podatkowych związanych z tą nieruchomością.
Umowa zlecenia zawarta pomiędzy spółką X a Podatnikiem rodzi skutki prawne tylko pomiędzy nimi, nie wpływa natomiast bezpośrednio na stosunek prawny, jaki wystąpi pomiędzy stronami umowy kupna - sprzedaży nieruchomości. To Spółka będzie występować wobec osób trzecich jako strona, tj. kupujący lub sprzedający nieruchomość i zależnie od rodzaju umowy, będzie nabywać lub zbywać tę nieruchomość.
Z tego tytułu Spółka osiągnie przychód oraz poniesie koszty jego uzyskania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654. z póź. zm.).
Zysk osiągnięty dzięki odsprzedaży zakupionej wcześniej nieruchomości zostanie przekazany spółce X na podstawie umowy wcześniej zawartej z tą spółką. Wzajemne rozliczenia pomiędzy stronami umowy zlecenia, w zależności od uregulowań zawartych w tej umowie, wpłyną na przychody i koszty uzyskania obu spółek, niezależnie od rozliczeń podatkowych dokonanych przez Podatnika w związku z transakcjami dotyczącymi nieruchomości.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że niewłaściwe jest stanowisko Podatnika jakoby transakcje kupna i sprzedaży wskazanej nieruchomości gruntowej były dla Spółki neutralne podatkowo.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdza natomiast, że prowizja jaka zostanie wypłacona Podatnikowi z tytułu wykonania umowy zlecenia, będzie stanowić przychód Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 15.02.2005 r. w części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie zawarta w odrębnym postanowieniu.
Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest ważna w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.
Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże
natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.
Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia.
