POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP.005/VII/32/2007

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.09.2007, sygn. DP.005/VII/32/2007, Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn.. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz.U. Nr 217, poz. 1590) po rozpatrzenia wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 28.06.2007 r. stwierdza, że stanowisko o udzielenie pisemniej interpretacji co do zasady i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Społdzielni wydatków na zakup kawy, herbaty, niewielkiej ilości ciastek czy paluszków na rzecz sekretariatu i organów stanowiących spółdzielni jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.06.2007 r. (uzupełnione pismem z dnia 13.09.2007r.) Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia na rzecz sekretariatu i posiedzenia organów stanowiących (Rady Nadzorczej, Zebranie Przedstawicieli Członków) zakupuje sporadycznie niewielkie ilości kawy, herbaty, wody mineralnej oraz ciasta i paluszków. Artykuły te zużywane są podczas narad pracowniczych, spotkań z wykonawcami robót w zasobach mieszkaniowych lub z dostawcami mediów dla spółdzielni oraz podczas spotkań organów wewnętrznych i nadzorujących.

Zdaniem Spółdzielni zakup kawy, herbaty, ciastek dla potrzeb wewnętrznych sekretariatu i organów stanowiących i nadzorujących nie jest kosztem reprezentacji i powinien być uznany za koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółdzielnia uważa, że nie są to wydatki reprezentacyjne, ponieważ reprezentacja to działanie polegające na kantaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami skierowane na zewnątrz firmy.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytania Spółdzielni Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim stwierdza co następuje:

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) dokonano z dniem 1 stycznia 2007 r. zmian przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w zakresie pojęcia kosztów uzyskania przychodów oraz kosztów reprezentacji i reklamy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Sformułowanie "w szczególności" oznacza, że nie jest to katalog zamknięty, a tylko przykładowo wymienione niektóre wydatki związane z reprezentacją danego podmiotu. Z powyższych przepisów wynika, że od 1 stycznia 2007 r. wydatki na reklamę, bez względu na jej rodzaj uznano za koszt nielimitowany, a wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Pojęcie "reprezentacja" oznacza wystawność, okazałość w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Istotne znaczenie przy kwalifikowaniu wydatków na cele reprezentacji lub reklamy ma orzecznictwo sądów administracyjnych. Jak bowiem stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 września 2000 r. (sygn.akt. III SA 1994/99), w przypadku firmy "reprezentacja" jest to:

"dobre jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, m.in. interesującym logo oraz sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów".Celem reprezentacji jest kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy. Z istoty pojęcia "reprezentacji" wynika, że ma ona na celu stworzenie i utrwalenie dobrego wizerunku firmy między innymi poprzez wystawność, okazałość, elegancję. Przekazane do spożycia np. kawa, herbata, napoje jako poczęstunek dla klientów i kontrahentów, stanowią wydatek na potrzeby reprezentacji i stanowią element utrwalający dobry wizerunek firmy, dbającej o klienta.

W związku z powyższym mając na uwadze zapis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki na zakup artykułów jak: kawa, herbata, cukier, woda mineralna - w celu wykorzystania ich jako poczęstunek dla klientów i kontrahentów oczekujących na obsługę, Spółdzielnia od 1 stycznia 2007 r. nie będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast niewątpliwie nie zalicza się do kosztów reprezentacji wydatków na wyżywienie podczas szkolenia czy zakup artykułów spożywczych (herbaty, kawy, paluszków, ciastek, wody mineralnej, itp.) na posiedzenia, narady, zebrania wewnętrzne organów zarządzających i stanowiących spółdzielni.

W związku z powyższym stanowisko zawarte we wniosku o interpretację stosowania przepisów prawa podatkowegp w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółdzielnię we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienie zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zminy lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim