POSTANOWIENIENa podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ... - Interpretacja - 1434/PP/423-6/07/MZ

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.04.2007, sygn. 1434/PP/423-6/07/MZ, Urząd Skarbowy Warszawa-Praga

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.01.2006r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza,
że stanowisko Wspólnoty jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 12.01.2006r. (data wpływu 23.02.2007r.) Podatnik wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych w kwestii opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu opłat za lokal użytkowy wchodzący w skład wspólnoty mieszkaniowej.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na terenie wspólnoty mieszkaniowej znajduje się lokal użytkowy będący własnością miasta st. Warszawy, którego właściciel uiszcza co miesiąc, zgodnie z uchwałą Wspólnoty, tak jak pozostali właściciele lokali mieszkalnych opłaty eksploatacyjne, fundusz remontowy oraz inne świadczenia, m. in. centralne ogrzewanie (wg stawki jak za lokale mieszkalne).
We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca stwierdza, że ponoszone przez miasto st. Warszawa opłaty rozliczane są tak jak w przypadku pozostałych właścicieli lokali mieszkalnych na pokrycie kosztów utrzymania lokali własnych i nieruchomości wspólnej, a zatem podlegają zapisom wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w związku z powyższym podlegają zwolnieniu od podatku a Wspólnota ma prawo do złożenia oświadczenia w trybie art. 25 ust. 5 cytowanej ustawy o zwolnieniu z obowiązku wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga stwierdza, że stanowisko jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych... uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Z punktu widzenia podatku dochodowego istotny jest więc zarówno cel, na jaki ma być przeznaczony osiągnięty przez Podatnika dochód, jak również źródło pochodzenia tego dochodu i aby dokonać prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do występującej w literaturze prawa oraz innych aktach normatywnych definicji zasobów mieszkaniowych i gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
I tak, zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006r. Nr DD6-8213-438/WK/06/339/391 przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć między innymi budynki mieszkalne wraz w wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami..., zaś zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynkami mieszkalnymi są obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkaniowych. Ponadto z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok NSA z 16 października 1995r. sygn. akt SA/Wr 152/95, wyrok NSA z 8 listopada 1995r. sygn. akt SA/Kr 622/95) wynika, że pod pojęciem gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć działanie mające na celu utrzymanie substancji lokalowej, tj. pomieszczeń mieszkalnych i użytkowych.
W związku z powyższym w oparciu o stan prawny istniejący w dniu udzielenia niniejszej interpretacji organ podatkowy informuje, że wpłaty dokonywane przez właściciela lokalu użytkowego przeznaczone na utrzymanie tego lokalu i należącej do wspólnoty części wspólnej nieruchomości powiększają przychody Podatnika, które pomniejszone o koszty uzyskania przychodów określone na podstawie art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, powodują powstanie dochodu lub starty podatkowej. Tak więc osiągnięta w opisanym stanie faktycznym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania stanowi dochód uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który przeznaczony na utrzymanie tych zasobów, jest wolny od podatku dochodowego.
W przypadku osiągania dochodów wolnych od podatku ustawodawca przewiduje możliwość złożenia oświadczenia w trybie art. 25 ust 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sprawie zwolnienia od obowiązków wynikających z ust. 1 w/w artykułu od dnia złożenia tego oświadczenia.
Z akt Wspólnoty wynika, że oświadczenie w trybie powołanego wyżej art. 25 ust. 5 wpłynęło do tutejszego Urzędu w dniu 01.02.2006r. Powyższe obowiązuje do czasu zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie, wtedy to Wspólnota, bez wezwania, jest obowiązana stosować przepisy art. 25 ust. 1-4 cytowanej ustawy.
Jednocześnie organ podatkowy informuje, że wprowadzone z dniem 1 stycznia 2007r. opodatkowanie podatkiem dochodowym tej części dochodów wspólnot mieszkaniowych, które nie spełniają jednocześnie dwóch przesłanek wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje konieczność rozgraniczenia przychodów, kosztów i dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczonych na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, a więc wolnych od podatku od pozostałych nie spełniających w/w warunków.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz aktualnego stanu prawnego i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236§ 2 pkt 1 i i 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zgodnie z art. 222 w/w ustawy zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy Warszawa-Praga