POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/ROP1/423/103/77/05/AW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.04.2005, sygn. 1472/ROP1/423/103/77/05/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 4 w związku z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 - tekst jednolity) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 02.03.2005r. (wpłynęło do Ministerstwa Finansów w dniu 02.03.2005r. a następnie przekazane do Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w dniu 11.03.2005r., który przesłał wniosek do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 29.03.2005r. i uzupełnione w dniu 13.04.2005r.)

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż w związku z tym, że ceny produktów rolno - spożywczych na rynku wewnętrznym UE kształtują się na poziomie wyższym niż ceny światowe, Unia Europejska stosuje refundacje wywozowe w celu zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności produktów przeznaczonych na wywóz. Refundacja wywozowa pokrywa częściowo lub całkowicie różnicę między wysokością cen produktów na rynkach światowych i na rynku wewnętrznym UE. Wykaz produktów oraz poziom stawek refundacji ustalany jest przez Komisję Europejską.Firma otrzymuje od Agencji Rynku Rolnego dopłaty do eksportu artykułów mleczarskich (masła, odtłuszczonego mleka w proszku, bezwodnego tłuszczu mlecznego).

W związku z powyższym Spółka pyta:

Czy w/w środki można zakwalifikować jako dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej? oraz

Czy otrzymywane refundacje eksportowe są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Spółki otrzymywane refundacje eksportowe (dopłaty do eksportu) są zwolnione z podatku dochodowego.

Naczelnik Drugiego MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje co następuje:

Ustawą z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 202, poz.1957) do art. 17 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1992r. N 54, poz.654) dodano pkt.36, który obowiązuje od dnia 1 stycznia 2004 r. i stanowi, iż: "wolne od podatku są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów".

Ze złożonego przez Spółkę wniosku wynika, iż otrzymuje ona refundacje eksportowe w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej dotyczące wywozu produktów mleczarskich. Powyższe dopłaty są jej przekazywane za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego.

Agencja Rynku Rolnego realizuje zadania w zakresie dopłat do przechowywania, przetwórstwa i konsumpcji przetworów mlecznych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz.U. Nr 93, poz.897).

Generalnie działalność Agencji Rynku Rolnego w zakresie dopłat unormowana jest m.in. w art.11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz.U. Nr 42, poz.386), który stanowi, iż: Agencja Rynku Rolnego administruje obrotem z zagranicą towarami rolnymi w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w szczególności przez: naliczanie i wypłacanie refundacji wywozowych i dopłat przywozowych, wydawanie i rozliczanie pozwoleń na przywóz i wywóz, wydawanie dokumentów wymaganych do naliczenia i wypłacenia refundacji wywozowych oraz naliczenia opłat wywozowych jak również przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie ustanowienia Agencji Rynku Rolnego agencją płatniczą (Dz.U. z 2004r. Nr 76, poz.713) zgodnie z którym zakres akredytacji udzielonej Agencji Rynku Rolnego obejmuje m.in. administrowanie obrotem towarowym z zagranicą, w tym w szczególności w zakresie przyznawania refundacji przy wywozie do państw trzecich - jako realizację zadań w ramach Wspólnej Polityki Rolnej ( § 2 pkt.2 w/w rozporządzenia).

Natomiast warunki i tryb udzielania i rozliczania pożyczek na prefinansowanie zadań Wspólnej Polityki Rolnej oraz przekazywania na bieżący rachunek agencji płatniczych, środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej na realizację przedmiotowych zadań określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 maja 2004 r. w sprawie zasilania agencji płatniczych w środki na realizację zadań Wspólnej Polityki Rolnej (Dz.U. Nr 118, poz.1231).

Środki przeznaczone na prefinansowanie i współfinansowanie wydatków z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej pochodzą z budżetu państwa i są przekazywane zgodnie z przepisami o finansach publicznych oraz gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane z uwzględnieniem przepisów Unii Europejskiej.

Refundacja wywozowa jest więc formą dopłaty, która pokrywa, częściowo lub całkowicie, różnicę między wysokością cen produktów na rynkach światowych i na rynku wewnętrznym UE. Jej poziom może być stały bądź zmienny w zależności od kształtującej się sytuacji na rynku unijnym i światowym. Wykaz produktów objętych systemem refundacji oraz poziom obowiązujących stawek refundacji ustalony jest przez Komisje Europejską i publikowany w Dzienniku Urzędowym UE.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż stosowane refundacje wywozowe spełniają warunki dopłat bezpośrednich stosowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej. Źródłem pochodzenia tych środków finansowych jest Unia Europejska, a ich celem jest m.in. stabilizacja rynków i zapewnienie odpowiedniej konkurencyjności produktów przeznaczonych na wywóz.

W związku z tym dopłaty te będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 36 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przy wydawaniu przedmiotowej interpretacji nie dokonywano oceny przedłożonych załączników.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanawia jak w sentencji.Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie