Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) ... - Interpretacja - PUS.I/423/24/07

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.05.2007, sygn. PUS.I/423/24/07, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000r. Dz.U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. G., z dnia 01.03.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 07.03.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na reklamę Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka G. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na handlu hurtowym art. gospodarstwa domowego. W celu zwiększenia sprzedaży nierozerwalną jest działalność reklamowa promująca sprzedaż tych produktów. Reklama towarów przeprowadzana jest na zasadzie zapoznawania potencjalnych klientów z ich walorami poprzez rozdawanie w/w w sklepach, marketach, hipermarketach, instytucjach (szpitale, szkoły, hotele, urzędy, restauracje) oraz na różnego rodzaju imprezach promujących tego typu asortyment. Reklamą objęte są również osoby fizyczne dokonujące zakupów w sklepach, które jeszcze nie podjęły współpracy ze spółką. Przedstawiciele handlowi - pracownicy Spółki zaopatrują takie placówki w towary reklamowe jako wzory użytkowe, próbki towarów do przetestowania przez użytkowników. W akcjach reklamowych uczestniczą pracownicy Spółki biorąc bezpośredni udział w promowaniu produktów poprzez rozdawanie produktów, udzielanie wszelkich informacji, zachęcanie do zakupu. Towary handlowe przeznaczone na reklamę zaopatrzone są w informację zawierającą nazwę i adres spółki, informację o atrakcyjności ceny, walorach jakościowych oraz ogólnej informacji o miejscach gdzie można je zakupić. Informacja jest umieszczana w formie naklejonej trwale etykiety bądź dołączonej ulotki reklamowej z zaczepem. W/w działania mają na celu nakłonienie potencjalnych nabywców do zakupów w Spółce lub produktów Spółki oferowanych w sklepach i marketach. Przekazanie towaru w ramach reklamy nie jest bezpośrednim następstwem zawarcia transakcji sprzedaży, lecz stanowi wstępną próbę zainteresowania potencjalnego nabywcy ofertą handlową, a zatem stanowi swoisty rodzaj zachęty, namowy do dokonania zakupu.

Podatnik pyta czy w/w działania spółki są kosztami reklamy będącymi w całości kosztami uzyskania przychodu. W opinii Wnioskodawcy opisane działania spełniają warunki do określenia ich jako reklamy mieszczącej się od 01.01.2007 r. w całości w kosztach uzyskania przychodów. Kosztów uzyskania przychodów nie stanowią natomiast koszty reprezentacji jak wynika to z treści art.16 ust. 1 pkt 28 updop.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska Podatnika tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

Do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy należą (pkt 28) m.in. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. W katalogu wyłączeń nie wymieniono natomiast wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości pod warunkiem, że spełnione są pozostałe przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 w/w ustawy.

Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, w praktyce należy posługiwać się wykładnią słownikową, która najczęściej definiuje reprezentację jako: grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo oraz okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Z kolei reklama jest definiowana jako: działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług oraz napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi, efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia). Podobna definicja funkcjonuje też w orzecznictwie gdzie pojęcie reklama oznacza - rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia, chwalenie czegoś, zalecanie czegoś. Natomiast pojęcie reprezentacja- to działanie zmierzające do wywołania jak najlepszego wrażenia przez okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia, związane ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Przepisy podatkowe nie określają również rodzaju wydatków, które można zaliczyć odpowiednio do kosztów reprezentacji lub reklamy, zatem przy ocenie tych wydatków istotnym kryterium jest ich charakter. Niewątpliwie oznakowanie towaru logo firmy przesądza o tym, że towar ten ma charakter reklamowy.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy uznać, iż działania podejmowane przez Spółkę poprzez m.in. rozdawanie w sklepach, instytucjach i na różnego rodzaju imprezach promujących, asortymentu będącego przedmiotem handlu Spółki (dodatkowo towary przeznaczone na reklamę zaopatrzone są w informację zawierającą nazwę i adres spółki, informację o atrakcyjności ceny, walorach jakościowych oraz ogólnej informacji o miejscach gdzie można je zakupić), mieszczą się w szeroko rozumianej definicji reklamy, postrzeganej jako działania mające na celu zachęcanie ewentualnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług, rozpowszechniania informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu i zalecaniu czegoś. Ponadto poniesione koszty na zakup towarów przeznaczonych na reklamę spełniają przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, tut. organ potwierdza stanowisko Podatnika, iż koszty poniesione na zakup towarów przeznaczonych na reklamę w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią w całości koszt uzyskania przychodów.

Tożsamy z

143635, 142917

Podkarpacki Urząd Skarbowy