
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu stwierdza, że stanowisko Spółki w sprawie czy w świetle opisanego stanu faktycznego wydzielona część majątku w spółce, stanowi "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" oraz czy zgodnie z obowiązującym prawem podatkowym wszystkie strony uczestniczące w podziale poprzez wydzielenie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Spółka pismem z dnia 18 czerwca 2007 r. (wpływ do tut. Urzędu 22.06.2007 r.) zwróciła się z zapytaniem czy w wyniku podziału przez wydzielenie majątek przejmowany (w spółce wydzielonej) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy zgodnie z obowiązującym prawem podatkowym wszystkie strony uczestniczące w podziale poprzez wydzielenie (spółka dzielona, spółka nowozawiązana, udziałowiec spółki dzielonej i nowozawiązanej) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zdaniem wnioskodawcy dokonanie podziału gminnej jednoosobowej spółki z o.o. x w x na dwie spółki z o.o. realizujące odrębnie zadania związane z gospodarką wodno-ściekową oraz odrębnie zadania związane z pozostałą działalnością komunalną wiąże się z wydzieleniem "zorganizowanej części przedsiębiorstwa". W związku z tym żadna ze stron tego podziału nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) spółka dzielona, na dzień podziału, nie uzyskuje realnego przychodu, przychód taki dla celów podatkowych w tej spółce powstanie, o ile przejmowany majątek, a także majątek pozostający w spółce, w przypadku podziału przez wydzielenie) nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 4a pkt 4 ww. ustawy, która stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w
istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania. Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych, mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością zdolną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa.
Aby dany zbiór składników majątkowych mógł zostać uznany
za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi on spełniać następujące kryteria:
- wyodrębnienie organizacyjne w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,
- wyodrębnienie finansowe w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,
- przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- zdolność do stworzenia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż dana część składników przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Spółki. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że do nadzorowania poszczególnych rodzajów działalności wyznaczone są konkretne osoby, co wskazuje, iż takie wyodrębnienie ma w tym przypadku miejsce. Wyodrębnienie finansowe polega na możliwości prowadzenia takiej ewidencji, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Spółka wskazała, iż taka sytuacja w jej przypadku zachodzi. Nie ma również wątpliwości co do tego, że
przedmiotowe składniki przeznaczone są do wykonywania określonych zadań gospodarczych i mogą samodzielnie je realizować. W wyniku podziału powstaną dwie Spółki z o.o. realizujące odrębnie zadania związane z gospodarką wodno-ściekową oraz odrębnie zadania związane z pozostałą działalnością komunalną.
Tym samym wszystkie ww. warunki przewidziane w sprawie zostaną spełnione. W świetle powyższego, podział spółki jak wyżej nie spowoduje powstania zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych z uwagi na to, iż zarówno majątek wydzielany i przejmowany, jak i majątek pozostający w spółce dzielonej, która nadal będzie prowadzić działalność gospodarczą stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja
podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sadem administracyjnym.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
Informuje się, że rozstrzygnięcie w zakresie podatku VAT i podatku od czynności cywilno-prawnych zostanie zawarte w odrębnych postanowieniach.
