Ad 1. - Interpretacja - II US.I.PB/423-10/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.07.2004, sygn. II US.I.PB/423-10/04, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ad 1.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) zakład pracy chronionej, a taki status posiada jednostka, ma obowiązek tworzyć zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Fundusz ten tworzony jest zgodnie z przepisami art. 33 ust. 2 ww. ustawy m.in. z dotacji, subwencji PFRON oraz z ulg podatkowych. Środki ZFRON pochodzące np. z subwencji PFRON są środkami pochodzącymi "z zewnątrz" i stanowią - stosownie do zapisu art. 12. ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychód jednostki, zaś zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 25 ww. ustawy są wolne od podatku. Stąd amortyzacja środków trwałych sfinansowanych z tych środków stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu. Przepis ten stanowi bowiem, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości środków trwałych, która odpowiada poniesionym wydatkom na ich nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Natomiast odpisy amortyzacyjne dokonane zgodnie z art. 16a do 16m powoływanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od środków trwałych, których zakup lub wytworzenie zostało sfinansowane z ZFRON, ale ze środków pochodzących z ulg podatkowych będą stanowić koszt uzyskania przychodów. Nie ma bowiem w tym wypadku zastosowanie wymieniony wcześniej art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie mamy tu bowiem do czynienia ze zwrotem wydatków, ani też ich odliczeniem od podstawy opodatkowania. Z kolei żadne inne przepisy zawarte w art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie wyłączają z kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych sfinansowanych z ZFRON.

Ad 2.

Środki finansowe ZFRON pochodzące z ulg podatkowych stanowią środki własne jednostki. Dlatego też równowartość tych środków wydatkowanych na nabycie lub wytworzenie środków trwałych, o czym pisze spółka, mimo że w ewidencji rachunkowej odniesiona została na przychody operacyjne, nie stanowi przychodu dla celów podatkowych. Przepisy bowiem o rachunkowości nie są podatkotwórcze. Także sam art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który formułuje definicje przychodów podatkowych nie zawiera w swej treści kategorii przychodów, do której można by zakwalifikować wspomniane środki.

Omówione powyżej zasady są zgodne zarówno ze stanem prawnym obowiązującym na dzień 1.01.2003 r., jak i na 1.01.2004 r. Wprawdzie przepis art. 1 pkt 13 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957), która weszła w życie z dniem 1.01.2004 r. uchylił m.in. powołany wyżej art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, który zwalniał od podatku dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, ale stosownie do zapisu art. 5 ust. 1 ww. noweli zwolnienie, o którym mowa zachowało moc prawną do dnia 31.12.2004 r.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie