Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.428.2025.1.MO

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.428.2025.1.MO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości opodatkowania przychodu ze sprzedaży okularów bez elementu pracy własnej/wytwórczej (ZAKRES 2) stawką ryczałtu w wysokości 3% oraz

-prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 15 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą z siedzibą na terytorium RP zarejestrowaną pod numerem (…). Działalność Wnioskodawcy obejmuje prowadzenie dwóch salonów optycznych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowany jest obecnie podatkiem liniowym.

Wnioskodawca zatrudnia personel sprzedażowy oraz optometrystę (tj. specjalistę, który diagnozuje wady wzroku i na tej podstawie dobiera odpowiednią korekcję optyczną).

Wnioskodawca rozważa dokonanie zmiany formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany. W tym zakresie Wnioskodawca rozważa złożenie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania w ustawowym terminie roku następnego, tj. do 20 lutego 2026 r.

Mając na uwadze wymogi w zakresie prowadzenia ewidencji przychodów niezbędnej do wyodrębnienia czynności opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stawek zryczałtowanego podatku właściwych do realizowanej działalności.

W związku z powyższym Wnioskodawca poniżej przedstawia zakresy prowadzonej działalności:

ZAKRES 1 – sprzedaż okularów korekcyjnych z elementem pracy własnej (wytwórczej)

W tym zakresie działania Wnioskodawcy sprowadzają się do:

·pomocy w doborze oprawek (stanowiących towary handlowe zakupywane przez Wnioskodawcę od producentów i dostawców opraw, które są eksponowane w sali obsługi klienta salonu optycznego Wnioskodawcy) wraz z soczewkami okularowymi. W tym zakresie przeprowadzany jest wywiad z klientem na temat jego potrzeb wzrokowych i oczekiwań. Na tej podstawie dokonywana jest analiza produktowa i przedstawiane są szczegółowo różne sposoby rozwiązania problemów wzrokowych klienta (wraz z uzasadnieniem). Na tym etapie klient dokonuje wyboru oprawy okularowej w salonie optycznym Wnioskodawcy wg swojego gustu i uznania;

·przeprowadzenia badania wzroku klienta, by ustalić wadę widzenia pacjenta i moce potrzebnych soczewek okularowych. Badanie wzroku pacjenta wykonywane będzie przez zatrudnionego/współpracującego z Wnioskodawcą optometrystę;

·zlecenie producentowi soczewek okularowych wykonania ustalonego rodzaju soczewek okularowych według recepty oraz indywidualnych parametrów zamawiającego, a następnie po ich wykonaniu i otrzymaniu Wnioskodawca – przy wykorzystaniu własnego sprzętu odpowiednio centruje szkła, oszlifowuje je, obrabia i montuje do wybranej przez klienta oprawki;

·poinformowania klienta o sposobie użytkowania i pielęgnacji okularów.

W konsekwencji, klient Wnioskodawcy otrzymuje kompleksowe świadczenie w postaci okularów korekcyjnych dopasowanych do potrzeb klienta.

ZAKRES 2 – sprzedaż okularów korekcyjnych bez elementu pracy własnej (wytwórczej)

W tym zakresie działania Wnioskodawcy sprowadzają się do:

·pomocy w doborze oprawek (stanowiących towary handlowe zakupywane przez Wnioskodawcę od producentów i dostawców opraw, które są eksponowane w sali obsługi klienta salonu optycznego Wnioskodawcy) wraz z soczewkami okularowymi. W tym zakresie przeprowadzany jest wywiad z klientem na temat jego potrzeb wzrokowych i oczekiwań. Na tej podstawie dokonywana jest analiza produktowa i przedstawiane są szczegółowo różne sposoby rozwiązania problemów wzrokowych klienta (wraz z uzasadnieniem). Na tym etapie klient dokonuje wyboru oprawy okularowej w salonie optycznym Wnioskodawcy wg swojego gustu i uznania;

·przeprowadzenia badania wzroku klienta, by ustalić wadę widzenia pacjenta i moce potrzebnych soczewek okularowych. Badanie wzroku pacjenta wykonywane będzie przez zatrudnionego/współpracującego z Wnioskodawcą optometrystę;

·zlecenia producentowi soczewek okularowych kompleksowego wykonanie ustalonego rodzaju soczewek okularowych według recepty oraz indywidualnych parametrów zamawiającego, a następnie po ich kompleksowym wykonaniu przez producenta soczewek (szkła odpowiednio wycentrowane, oszlifowane i obrobione) i otrzymaniu Wnioskodawca montuje kompletnie wykonane soczewki do wybranej przez klienta oprawki (przy czym montaż sprowadza się jedynie do prostej czynności włożenia soczewki do oprawki bez specjalistycznego sprzętu bez jakiejkolwiek ingerencji w ich wykonanie bądź strukturę). Zlecenie całościowego wytworzenia, wycentrowania i oszlifowania soczewek okularowych do konkretnego modelu opraw w laboratorium producenta wynika z ograniczonych mocy przerobowych w działalności Wnioskodawcy;

·poinformowania klienta o sposobie użytkowania i pielęgnacji okularów.

W konsekwencji, klient Wnioskodawcy otrzymuje kompleksowe świadczenie w postaci okularów korekcyjnych dopasowanych do potrzeb klienta.

ZAKRES 3 sprzedaż okularów przeciwsłonecznych, soczewek kontaktowych, płynów czyszczących, sznurków, łańcuszków, ściereczek, etui, obturatorów, opraw korekcyjnych, płynów do pielęgnacji soczewek.

W tym zakresie działania Wnioskodawcy sprowadzają się do nabycia towarów handlowych, które są eksponowane w salonach optycznych Wnioskodawcy i sprzedawane bez jakiejkolwiek ingerencji w ich strukturę.

ZAKRES 4 badaniu wzroku

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na ustaleniu najlepszych mocy soczewek okularowych, które polepszają widzenie oraz zapewniają komfort widzenia. Jest ono przeprowadzane w oparciu o specjalistyczny sprzęt, wiedzę i doświadczenie optometrysty, który przeprowadza badanie wzroku klienta, by ustalić wadę widzenia pacjenta i moce potrzebnych soczewek okularowych.

W celu doprecyzowania Wnioskodawca pragnie wskazać, że w głównej mierze wykonuje badanie wzroku jako element świadczenia złożonego, tj. dla sytuacji, w której pacjent/klient ma na celu otrzymanie soczewek okularowych dopasowanych do jego wady wzroku. W konsekwencji, należy uznać, iż podstawową rolę odgrywa sprzedaż okularów, a badanie „dzieli los” świadczenia zasadniczego, ponieważ badanie optometryczne zwykle nie jest „celem samym w sobie”, gdyż głównym celem jest zakup okularów; badanie optometryczne ma znaczenie pomocnicze – pomaga ustalić moce szkieł, które mają być zamontowane w okularach klienta – z ekonomicznego punktu widzenia jest to świadczenie złożone i taka jest też wola stron. Wyjątkiem jest sytuacja gdzie badanie wzroku wykonywane jest bez wykonania okularów (Zakres 4) – w sytuacji, gdy klient chce wyłącznie zakupić usługę badania wzroku.

Uzupełniająco Wnioskodawca pragnie wskazać, iż:

·usługi opisane w zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. Wnioskodawca nie uzyska w 2026 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym lub bieżącym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy);

·do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy (w szczególności Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym);

·wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę nie przekroczy 2 mln EUR;

·prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·Wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2022.2540 t. j. z późn. zm);

·Wniosek dotyczy kolejnego roku podatkowego (2026 r.) i lat następnych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które Wnioskodawca planuje złożyć, złożone zostanie w 2026 r. i znajdzie zastosowanie do przychodów jakie będzie osiągał Wnioskodawca w 2026 r. (oraz w latach następnych – o ile w kolejnych latach Wnioskodawca nie zdecyduje się na zmianę formy opodatkowania);

·Wnioskodawca nie występował oficjalnie o potwierdzenie grupowania PKWiU dla poszczególnych usług. Niemniej, w ocenie Wnioskodawcy, właściwymi kodami będą odpowiednio:

-Sprzedaż okularów korekcyjnych: PKWiU 32.50.42.0, tj. „Okulary, gogle i tym podobne wyroby korekcyjne, ochronne lub do innych celów”, por. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: z 15 czerwca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.337.2023.1.AP; z 23 marca 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1174.2021.3.MT; z 1 września 2023 r., sygn. 0114-KDWP.4011.85.2023.1.ASZ; interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lipca 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-1.4011.254.2024.3.JB; interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lipca 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-1.4011.254.2024.3.JB;

-Sprzedaż okularów przeciwsłonecznych:

oPKWiU 47.00.86.0, tj. „Sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”,

oPKWiU 47.00.75.0, tj. „Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne”;

-Badanie wzroku: PKWiU 86.90.19.0, tj. „Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Pytania

Czy do przychodów uzyskiwanych z działalności polegającej na prowadzeniu salonu optycznego, obejmującej:

1)przychód uzyskany ze sprzedaży okularów wytworzonych na życzenie klienta (ZAKRES 1), będzie miała zastosowanie stawka zryczałtowanego podatku w wysokości 5,5%?

2)przychód uzyskany ze sprzedaży okularów bez elementu pracy własnej/wytwórczej (ZAKRES 2), będzie miała zastosowanie stawka zryczałtowanego podatku w wysokości 3%?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, do przychodów uzyskiwanych z działalności polegającej na prowadzeniu salonu optycznego, obejmującej:

-przychód uzyskany ze sprzedaży okularów wytworzonych na życzenie klienta (ZAKRES 1) z istotnym elementem pracy własnej Wnioskodawcy, będzie miała zastosowanie stawka zryczałtowanego podatku w wysokości 5,5% zaś

-przychód uzyskany ze sprzedaży okularów bez elementu pracy własnej/wytwórczej (ZAKRES 2), będzie miała zastosowanie stawka zryczałtowanego podatku w wysokości 3%.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: Ustawa), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 przez pozarolniczą działalność gospodarczą rozumiemy „pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym”.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) „Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9”.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy: „Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością”.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy: „opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a”.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy: „użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym”.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 Ustawy: „opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)uchylony

e)uchylony

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach”.

W myśl art. 8 ust. 2 Ustawy: „jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach”.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy: „sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 Ustawy i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie art. 12 ust. 1 Ustawy: „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b);

-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a)”.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 5 lit. a Ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

-działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (art. 4 ust. 1 pkt 1);

-działalność usługowa w zakresie handlu – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 1);

-działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 1).

-towary – towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z ww. rozporządzenia wynika, że Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:

-wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,

-usługi stanowią:

owszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

owszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Ponieważ Ustawa nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.:

-„zrobić, wyprodukować coś” (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl);

-„produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz. R. Kubacki. Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lex 8474).

Ponadto użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy sformułowanie „sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

W świetle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 1104/11, LEX nr 1361233:

a)działalność handlowa polega na sprzedaży (zbyciu) towarów uprzednio nabytych. W ramach działalności handlowej nie mogą być zbywane (sprzedawane) towary własnej produkcji. Towar nabyty to taki, który został uzyskany w sposób pochodny – od innego podmiotu. Mogło to nastąpić zarówno w Polsce, jak i za granicą (w ramach importu czy też wewnątrzwspólnotowego nabycia). Może to być również nabycie pod tytułem darmym (np. towary przywożone z zagranicy z tzw. wystawek). Istotne jest to, aby sprzedawany towar nie został przez podatnika nabyty w sposób pierwotny – przez jego wytworzenie bądź pozyskanie w wyniku odłączenia od innych towarów czy też wyodrębnienia z otaczającego środowiska (np. kopaliny);

b)przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej. Przykładowo, trwałe połączenie towaru z innym towarem zwykle stanowić będzie o jego przetworzeniu;

c)konfekcjonowanie towarów nie stanowi działalności wytwórczej, lecz pozostaje nadal działalnością handlową. Omawiany przepis stanowi o zapakowaniu (rozważeniu, rozlaniu) towarów do mniejszych opakowań bądź pojemników. Teoretycznie możliwe są sytuacje, w których zakupione towary zostałyby przepakowane do opakowań (pojemników) większych. Sytuacje takie zapewne w praktyce nie będą występować.

A. Bartosiewicz w komentarzu praktycznym „Stawki podatkowe w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych” (lex 70591) wskazuje, że:

„Uznać trzeba, że wytworzony wyrób powinien w sposób istotny różnić się od materiału, z którego powstał. Nie można uznać za działalność wytwórczą czynności polegających na konfekcjonowaniu zakupywanych produktów, czy też dzieleniu zakupywanych towarów na mniejsze części. Jest to bowiem w istocie – w zależności od okoliczności – albo działalność usługowa (opodatkowana stawką 8,5%), albo działalność handlowa (dla której stawka właściwa wynosi 3%). Efektem działalności wytwórczej powinno być powstanie całkiem nowego – co do cech jakościowych i charakteru – wyrobu”.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego”.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e, art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86);

-8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego;

-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;

-3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3”.

Ponadto, zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.”

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona działalność gospodarcza, polegająca na realizacji świadczenia kompleksowego obejmującego wykonanie okularów korekcyjnych do wybranej oprawy będącej towarem handlowym, z wykorzystaniem szkieł okularowych zamówionych przez Wnioskodawcę u ich producenta wraz z wcześniejszym badaniem wzroku i wykonaniem szeregu czynności własnych w zakresie obróbki szkieł okularowych (ZAKRES 1) spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 Ustawy – Wnioskodawca wytwarza okulary korekcyjne. Do uzyskanych z tego tytułu przychodów zastosowanie znajdzie zatem stawka 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy.

Potwierdzenie powyższego znajduje odzwierciedlenie w szeregu znanych Wnioskodawcy interpretacjach podatkowych, przykładowo:

·Interpretacji indywidualnej z 11 lutego 2025 r. (sygn. 0115-KDST2-1.4011.694.2024.1.AW);

·Interpretacji indywidualnej z 4 października 2024 r. (sygn. 0115-KDST2-1.4011.417. 2024.3.AW).

Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje okulary korekcyjne do wybranej oprawy, gdzie działania Wnioskodawcy ograniczają się do badania wzroku i jedynie włożenia do oprawy szkieł okularowych wytworzonych i obrobionych przez producenta szkła (ZAKRES 2) – 32.50.42.0 „Okulary, gogle i tym podobne wyroby korekcyjne, ochronne lub do innych celów”, należy przyjąć, że do uzyskanych z tego tytułu przychodów zastosowanie znajdzie stawka 3% właściwa dla przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b Ustawy (analogicznie jak w przypadku sprzedaży okularów przeciwsłonecznych, soczewek kontaktowych, płynów czyszczących, sznurków, łańcuszków, ściereczek, etui, obturatorów, opraw korekcyjnych, płynów do pielęgnacji soczewek, itp. – PKWiU 47.00.75.0 „Sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne”; PKWiU 47.00.86.0 „Sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych” (ZAKRES 3), która polega na odsprzedaży towarów bez ingerencji w ich strukturę).

W ramach ZAKRESU 1 i 2 podstawową rolę odgrywa sprzedaż okularów, a badanie „dzieli los” świadczenia zasadniczego, zatem badanie optometryczne ma znaczenie pomocnicze – pomaga ustalić moce szkieł, które mają być zamontowane w okulary klienta.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że w odniesieniu do działalności, polegającej na wykonaniu okularów korekcyjnych:

-w ramach ZAKRESU 1 – stwierdzić należy, że ta część działalności Wnioskodawcy spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 Ustawy. W opisanych okolicznościach Wnioskodawca wytwarza bowiem okulary korekcyjne z materiałów będących własnością Wnioskodawcy. W wyniku wykonywanych czynności polegających na m.in. odpowiednim przygotowaniu szkieł (centrowanie, oszlifowanie, obrabianie) oraz ich montażu do oprawki dochodzi do powstania (wytworzenia) nowego wyrobu – okularów korekcyjnych. W konsekwencji, do uzyskanych przychodów z tytułu działalności, efektem której będzie wytworzony przez Wnioskodawcę z własnych materiałów nowy produkt w postaci okularów korekcyjnych, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 5,5%, przewidziana dla przychodów z działalności wytwórczej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy;

-w ramach ZAKRESU 2 i 3 – stwierdzić należy, że ta część działalności Wnioskodawcy spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności usługowej w zakresie handlu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy. W opisanych okolicznościach Wnioskodawca jedynie odsprzedaje okulary korekcyjne z materiałów będących jej własnością. W wyniku wykonywanych czynności nie dochodzi do powstania (wytworzenia) przez Wnioskodawcę nowego wyrobu – okularów korekcyjnych. W konsekwencji, do uzyskanych przychodów ze sprzedaży okularów korekcyjnych, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 3%, przewidziana dla przychodów z działalności wytwórczej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b Ustawy.

Natomiast w odniesieniu do przychodów z tytułu usługi badania wzroku, mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 86.90.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane”, w sytuacji, gdy klient nie wykonuje u Wnioskodawcy okularów korekcyjnych, a jego celem jest wykonanie wyłącznie badania, wskazać należy, że właściwa stawka ryczałtu wynosi 14%, przewidziana dla przychodów z tytułu świadczenia usługi w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Niemniej jednak, jeżeli badanie wzroku jest jednym z etapów procesu wytwórczego, który polega na wykonaniu określonego rodzaju okularów i zawiera się w cenie sprzedaży wyrobu (nie jest usługą za którą pobierane jest odrębne wynagrodzenie) to stawka ryczałtu będzie jedna – właściwa dla działalności wytwórczej lub handlowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym wg art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarczą oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Według art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU, to surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa w zakresie handlu oznacza – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy precyzuje termin „towary handlowe”, zgodnie z którym:

Towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

W odniesieniu do pojęcia działalności usługowej w zakresie handlu opodatkowanej według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu wg stawki 3%.

Użyte w treści wyżej powołanego art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Z kolei w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność wytwórcza oznacza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

W odniesieniu do działalności wytwórczej, wskazać należy, że skoro ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.: zrobić, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl).

O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy.

Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki. Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).

W świetle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 1104/11, LEX nr 1361233:

a)działalność handlowa polega na sprzedaży (zbyciu) towarów uprzednio nabytych. W ramach działalności handlowej nie mogą być zbywane (sprzedawane) towary własnej produkcji. Towar nabyty to taki, który został uzyskany w sposób pochodny – od innego podmiotu. Mogło to nastąpić zarówno w Polsce, jak i za granicą (w ramach importu czy też wewnątrzwspólnotowego nabycia). Może to być również nabycie pod tytułem darmym (np. towary przywożone z zagranicy z tzw. wystawek). Istotne jest to, aby sprzedawany towar nie został przez podatnika nabyty w sposób pierwotny – przez jego wytworzenie bądź pozyskanie w wyniku odłączenia od innych towarów czy też wyodrębnienia z otaczającego środowiska (np. kopaliny);

b)przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej. Przykładowo, trwałe połączenie towaru z innym towarem zwykle stanowić będzie o jego przetworzeniu;

c)konfekcjonowanie towarów nie stanowi działalności wytwórczej, lecz pozostaje nadal działalnością handlową. Omawiany przepis stanowi o zapakowaniu (rozważeniu, rozlaniu) towarów do mniejszych opakowań bądź pojemników. Teoretycznie możliwe są sytuacje, w których zakupione towary zostałyby przepakowane do opakowań (pojemników) większych. Sytuacje takie zapewne w praktyce nie będą występować.

Natomiast w komentarzu do art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:

Nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl Słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym, przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej.

Ponadto, A. Bartosiewicz w komentarzu praktycznym „Stawki podatkowe w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych” (lex 70591) wskazuje, że:

Uznać trzeba, że wytworzony wyrób powinien w sposób istotny różnić się od materiału, z którego powstał. Nie można uznać za działalność wytwórczą czynności polegających na konfekcjonowaniu zakupywanych produktów, czy też dzieleniu zakupywanych towarów na mniejsze części. Jest to bowiem w istocie – w zależności od okoliczności – albo działalność usługowa (opodatkowana stawką 8,5%), albo działalność handlowa (dla której stawka właściwa wynosi 3%). Efektem działalności wytwórczej powinno być powstanie całkiem nowego – co do cech jakościowych i charakteru – wyrobu.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Z kolei z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ww. ustawy wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ponadto podkreślić również należy, że według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy wynika, że jest Pani osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą z siedzibą na terytorium Polski. Pani działalność obejmuje prowadzenie dwóch salonów optycznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej obecnie jest Pani opodatkowana podatkiem liniowym. Zatrudnia Pani personel sprzedażowy oraz optometrystę (tj. specjalistę, który diagnozuje wady wzroku i na tej podstawie dobiera odpowiednią korekcję optyczną). Rozważa Pani dokonanie zmiany formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany. W tym zakresie rozważa Pani złożenie oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania w ustawowym terminie roku następnego, tj. do 20 lutego 2026 r. Mając na uwadze wymogi w zakresie prowadzenia ewidencji przychodów niezbędnej do wyodrębnienia czynności opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu wnosi Pani o potwierdzenie stawek zryczałtowanego podatku właściwych do realizowanej działalności. Przedmiotem Pani zapytania są dwa zakresy prowadzonej przez Panią działalności, tj.:

ZAKRES 1 – sprzedaż okularów korekcyjnych z elementem pracy własnej (wytwórczej). W tym zakresie Pani działania sprowadzają się do:

·pomocy w doborze oprawek (stanowiących towary handlowe zakupywane przez Panią od producentów i dostawców opraw, które są eksponowane w sali obsługi klienta Pani salonu optycznego) wraz z soczewkami okularowymi. W tym zakresie przeprowadzany jest wywiad z klientem na temat jego potrzeb wzrokowych i oczekiwań. Na tej podstawie dokonywana jest analiza produktowa i przedstawiane są szczegółowo różne sposoby rozwiązania problemów wzrokowych klienta (wraz z uzasadnieniem). Na tym etapie klient dokonuje wyboru oprawy okularowej w Pani salonie optycznym wg swojego gustu i uznania;

·przeprowadzenia badania wzroku klienta, by ustalić wadę widzenia pacjenta i moce potrzebnych soczewek okularowych. Badanie wzroku pacjenta wykonywane będzie przez zatrudnionego/współpracującego z Panią optometrystę;

·zlecenia producentowi soczewek okularowych wykonania ustalonego rodzaju soczewek okularowych według recepty oraz indywidualnych parametrów zamawiającego, a następnie po ich wykonaniu i otrzymaniu – przy wykorzystaniu własnego sprzętu – odpowiednio centruje Pani szkła, oszlifowuje je, obrabia i montuje do wybranej przez klienta oprawki;

·poinformowania klienta o sposobie użytkowania i pielęgnacji okularów.

W konsekwencji, Pani klient otrzymuje kompleksowe świadczenie w postaci okularów korekcyjnych dopasowanych do potrzeb klienta.

ZAKRES 2 – sprzedaż okularów korekcyjnych – bez elementu pracy własnej (wytwórczej). W tym zakresie Pani działania sprowadzają się do:

·pomocy w doborze oprawek (stanowiących towary handlowe zakupywane przez Panią od producentów i dostawców opraw, które są eksponowane w sali obsługi klienta Pani salonu optycznego) wraz z soczewkami okularowymi. W tym zakresie przeprowadzany jest wywiad z klientem na temat jego potrzeb wzrokowych i oczekiwań. Na tej podstawie dokonywana jest analiza produktowa i przedstawiane są szczegółowo różne sposoby rozwiązania problemów wzrokowych klienta (wraz z uzasadnieniem). Na tym etapie klient dokonuje wyboru oprawy okularowej w Pani salonie optycznym wg swojego gustu i uznania;

·przeprowadzenia badania wzroku klienta, by ustalić wadę widzenia pacjenta i moce potrzebnych soczewek okularowych. Badanie wzroku pacjenta wykonywane będzie przez zatrudnionego/współpracującego z Panią optometrystę;

·zlecenia producentowi soczewek okularowych kompleksowego wykonanie ustalonego rodzaju soczewek okularowych według recepty oraz indywidualnych parametrów zamawiającego, a następnie po ich kompleksowym wykonaniu przez producenta soczewek (szkła odpowiednio wycentrowane, oszlifowane i obrobione) i otrzymaniu montuje Pani kompletnie wykonane soczewki do wybranej przez klienta oprawki (przy czym montaż sprowadza się jedynie do prostej czynności włożenia soczewki do oprawki bez specjalistycznego sprzętu bez jakiejkolwiek ingerencji w ich wykonanie bądź strukturę). Zlecenie całościowego wytworzenia, wycentrowania i oszlifowania soczewek okularowych do konkretnego modelu opraw w laboratorium producenta wynika z ograniczonych mocy przerobowych w Pani działalności;

·poinformowania klienta o sposobie użytkowania i pielęgnacji okularów.

W konsekwencji, Pani klient otrzymuje kompleksowe świadczenie w postaci okularów korekcyjnych dopasowanych do potrzeb klienta.

W celu doprecyzowania wskazała Pani, że w głównej mierze wykonuje Pani badanie wzroku jako element świadczenia złożonego, tj. dla sytuacji, w której pacjent/klient ma na celu otrzymanie soczewek okularowych dopasowanych do jego wady wzroku. W konsekwencji, należy uznać, iż podstawową rolę odgrywa sprzedaż okularów, a badanie „dzieli los” świadczenia zasadniczego, ponieważ badanie optometryczne zwykle nie jest „celem samym w sobie”, gdyż głównym celem jest zakup okularów; badanie optometryczne ma znaczenie pomocnicze – pomaga ustalić moce szkieł, które mają być zamontowane w okularach klienta – z ekonomicznego punktu widzenia jest to świadczenie złożone i taka jest też wola stron.

Wskazała Pani także, że usługi opisane w zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. nie uzyska Pani w 2026 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym lub bieżącym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy); do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (w szczególności nie będzie osiągała Pani przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym); wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią nie przekroczy 2 mln euro; w odniesieniu do Pani zachowane zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które planuje Pani złożyć, złożone zostanie w 2026 r. i znajdzie zastosowanie do przychodów jakie będzie osiągała Pani w 2026 r. (oraz w latach następnych – o ile w kolejnych latach nie zdecyduje się Pani na zmianę formy opodatkowania).

Odnosząc się do działalności określonej przez Panią jako „sprzedaż okularów korekcyjnych z elementem pracy własnej (wytwórczej)” (ZAKRES 1), stwierdzić należy, że ta część Pani działalności spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z opisanych okoliczności wynika, że pomaga Pani klientowi w doborze oprawek (stanowiących towary handlowe zakupywane przez Panią od producentów i dostawców opraw, które są eksponowane w sali obsługi klienta Pani salonu optycznego) wraz z soczewkami okularowymi. W tym zakresie przeprowadza Pani wywiad z klientem na temat jego potrzeb wzrokowych i oczekiwań. Na tej podstawie dokonywana jest analiza produktowa i przedstawiane są szczegółowo różne sposoby rozwiązania problemów wzrokowych klienta (wraz z uzasadnieniem). Na tym etapie klient dokonuje wyboru oprawy okularowej w Pani salonie optycznym wg swojego gustu i uznania, dodatkowo zostaje przeprowadzane badania wzroku klienta, by ustalić wadę widzenia pacjenta i moce potrzebnych soczewek okularowych. Badanie wzroku pacjenta wykonywane będzie przez zatrudnionego/współpracującego z Panią optometrystę. Następnie zleca Pani producentowi soczewek okularowych wykonanie ustalonego rodzaju soczewek okularowych według recepty oraz indywidualnych parametrów zamawiającego i po ich wykonaniu i otrzymaniu – przy wykorzystaniu własnego sprzętu – odpowiednio centruje Pani szkła, oszlifowuje je, obrabia i montuje do wybranej przez klienta oprawki. W konsekwencji, Pani klient otrzymuje kompleksowe świadczenie w postaci okularów korekcyjnych dopasowanych do potrzeb klienta. W wyniku czynności wykonywanych przez Panią, polegających na m.in. odpowiednim przygotowaniu szkieł (centrowanie, oszlifowanie, obrabianie) oraz ich montażu do oprawki dochodzi do powstania (wytworzenia) nowego wyrobu – okularów korekcyjnych. W konsekwencji, do uzyskanych przychodów z tytułu tej części działalności, efektem której będzie wytworzony przez Panią nowy produkt w postaci okularów korekcyjnych, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 5,5%, przewidziana dla przychodów z działalności wytwórczej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzam, że prowadzona przez Panią działalność gospodarcza w ZAKRESIE 1 stanowi działalność wytwórczą w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, przychody uzyskane przez Panią z tytułu sprzedaży okularów wytworzonych na życzenie klienta (ZAKRES 1) będą podlegały opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W tej części Pani stanowisko jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do części Pani działalności określonej przez Panią jako „sprzedaż okularów korekcyjnych bez elementu pracy własnej (wytwórczej)” (ZAKRES 2), wskazała Pani w opisie sprawy, że pomaga Pani klientowi w doborze oprawek (stanowiących towary handlowe zakupywane przez Panią od producentów i dostawców opraw, które są eksponowane w sali obsługi klienta Pani salonu optycznego) wraz z soczewkami okularowymi. W tym zakresie przeprowadza Pani wywiad z klientem na temat jego potrzeb wzrokowych i oczekiwań. Na tej podstawie dokonywana jest analiza produktowa i przedstawiane są szczegółowo różne sposoby rozwiązania problemów wzrokowych klienta (wraz z uzasadnieniem). Na tym etapie klient dokonuje wyboru oprawy okularowej w Pani salonie optycznym wg swojego gustu i uznania, dodatkowo zostaje przeprowadzane badania wzroku klienta, by ustalić wadę widzenia pacjenta i moce potrzebnych soczewek okularowych. Badanie wzroku pacjenta wykonywane będzie przez zatrudnionego /współpracującego z Panią optometrystę, następnie zleca Pani producentowi soczewek okularowych kompleksowe wykonanie ustalonego rodzaju soczewek okularowych według recepty oraz indywidualnych parametrów zamawiającego, a następnie po ich kompleksowym wykonaniu przez producenta soczewek (szkła odpowiednio wycentrowane, oszlifowane i obrobione) i otrzymaniu montuje Pani kompletnie wykonane soczewki do wybranej przez klienta oprawki (przy czym montaż sprowadza się jedynie do prostej czynności włożenia soczewki do oprawki bez specjalistycznego sprzętu bez jakiejkolwiek ingerencji w ich wykonanie bądź strukturę). W konsekwencji, Pani klient otrzymuje kompleksowe świadczenie w postaci okularów korekcyjnych dopasowanych do potrzeb klienta.

Analizując powyższy opis nie sposób zgodzić się z Pani stanowiskiem, że ta część Pani działalności spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności usługowej w zakresie handlu w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani zdaniem, w opisanych okolicznościach jedynie odsprzedaje Pani okulary korekcyjne z materiałów będących Pani własnością. Według Pani, w wyniku wykonywanych czynności nie dochodzi do powstania (wytworzenia) przez Panią nowego wyrobu – okularów korekcyjnych.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy, tj. fakt, że to Pani zleca producentowi soczewek okularowych kompleksowe wykonanie ustalonego rodzaju soczewek okularowych według recepty oraz indywidualnych parametrów zamawiającego, a następnie po ich kompleksowym wykonaniu przez producenta soczewek (szkła odpowiednio wycentrowane, oszlifowane i obrobione) i otrzymaniu montuje Pani kompletnie wykonane soczewki do wybranej przez klienta oprawki (nawet jeśli montaż sprowadza się jedynie do prostej czynności włożenia soczewki do oprawki bez specjalistycznego sprzętu), uznać należy, że skoro to z Pani inicjatywy i na Pani zlecenie odbywa się kompleksowe wykonanie ustalonego rodzaju soczewek okularowych według recepty oraz indywidualnych parametrów zamawiającego, a następnie to Pani montuje kompletnie wykonane soczewki do wybranej przez klienta oprawki, to przychody uzyskiwane z ww. działań kwalifikują się do opodatkowania 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani działalność jest bowiem działalnością wytwórczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, gdyż w wyniku podjętych/zainicjowanych przez Panią działań są wytwarzane nowe wyroby (towary) i bez znaczenia pozostaje okoliczność zlecenia kompleksowego wykonania soczewek ich producentowi, tj. wraz z ich wycentrowaniem, oszlifowaniem i obrobieniem. Trwałe połączenie soczewki okularowej z oprawą świadczy o przetworzeniu tych towarów, w konsekwencji sprzedaż wytworzonych okularów korekcyjnych nie wpisuje się w definicję działalności usługowej w zakresie handlu, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzam, że prowadzona przez Panią działalność gospodarcza w ZAKRESIE 2 stanowi działalność wytwórczą w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, przychody uzyskane przez Panią ze sprzedaży okularów korekcyjnych (ZAKRES 2) będą podlegały opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W tej części należało ocenić Pani stanowisko jako nieprawidłowe.

Wskazana stawka ryczałtu w wysokości 5,5% odnosząca się do czynności objętych ZAKRESEM 1 i ZAKRESEM 2, będących przedmiotem wniosku, będzie miała zastosowanie, jeżeli będzie prowadziła Pani stosowną ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Zwracam uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności opodatkowania właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych czynności objętych ZAKRESEM 3 oraz ZAKRESEM 4.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.