POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/257/WD/423/80/05/JŻ

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.10.2005, sygn. 1473/257/WD/423/80/05/JŻ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz.U. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku XXX S.A., z maja 2005r.

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy dotyczące potwierdzenia prawidłowości na gruncie przepisów podatku dochodowego od osób prawnych - zaliczenia w całości do kosztów uzyskania przychodów wartości wydanych w ramach akcji sprzedaży premiowej towarów - podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółka przedstawiła we wniosku następujący stan faktyczny :

XXX S.A. jest jednym z największych w Polsce dostawców artykułów biurowych. Posiada szeroki wybór ponad 4.000 produktów m.in. akcesoriów komputerowych, materiałów eksploatacyjnych do maszyn biurowych, etykiet i znaków, papieru, kopert, bloków artykułów do pisania i korygowania, akcesoriów biurowych, mebli, produktów konferencyjnych, do archiwizacji, prezentacji dokumentów, a także żywność i artykuły higieniczne. Oferta XXX przedstawiona jest zarówno w przesyłanych bezpośrednio klientom katalogach, jak i na stronie internetowej. XXX prowadzi akcję promocyjną (tzw. sprzedaż premiowa) polegającą na tym, że podmioty dokonujące zamówień na produkty Spółki o określonej wartości mogą dodatkowo otrzymać wybrane przez siebie towary prezentowane w Katalogu Nagród (dalej WKN). Im większa jest wartość zamówienia, tym większa jest wartość nagrody, którą może wybrać klient. Towary oferowane przez Spółkę w WKN są inne niż asortyment sprzedawany przez XXX. Program WKN został rozpoczęty w 2000r . Od tego czasu, XXX stwierdziło wzrost przychodów ze sprzedaży o około 10%. Regulamin oraz katalog WKN jest dostępny wraz z katalogiem handlowym przesyłanym klientom oraz na stronie internetowej Spółki.Produkty wybrane przez zamawiających z WKN zostają wykazane w składanych przez nich zamówieniach. Produkty nie są jednak wykazywane na fakturach wystawionych przez spółkę, lecz są dokumentowane przy pomocy faktur wewnętrznych. Spółka zalicza wartość towarów oferowanych w WKN do kosztów uzyskania przychodów w chwili ich wydania. Spółka traktuje wydanie towarów z WKN jako sprzedaż, kierując się pismami Ministra Finansów oraz pismami urzędów skarbowych wydanych w sprawach innych podatników. Oznacza to, że wydatek na zakup towarów wydanych klientom stanowi koszt uzyskania przychodów w całości (tj. nie jest zaliczony do limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).

Zapytanie spółki brzmi:

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjętego odnośnie do charakteru akcji WKN - zdaniem spółki wydanie towarów w ramach WKN stanowi sprzedaż premiową, a wartość wydanych towarów stanowi koszt uzyskania przychodów w całości (tj. do wydatków na zakup towarów wydanych w ramach WKN nie znajduje zastosowania art. 16 ust. 1 updop).

W złożonym wniosku spółka przedstawiła następujące stanowisko:

Pojęcie sprzedaży premiowej nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa podatkowego. Przyjmuje się jednak, że jest to sposób prowadzenia sprzedaży zawierający dodatkowe elementy zachęcające do zakupów. Zwykle po spełnieniu określonych warunków dotyczących wartości dokonanych zakupów, klient ma prawo do nagrody rzeczowej. W przypadku sprzedaży premiowej otrzymanie nagrody nie zależy od losowania, a od spełnienia określonych warunków. Podobną definicję przedstawiło Ministerstwo Finansów, stwierdzając, że sprzedaż premiowa polega na tym, że do każdego sprzedanego w danym okresie wyrobu dołączona jest nagroda, a sama akcja ma zaś na celu uatrakcyjnienie zakupu danych towarów.Zdaniem spółki, przekazanie towarów w ramach programu WKN spełnia definicję sprzedaży premiowej. Biorąc natomiast pod uwagę, że oferta promocyjna wpływa na uatrakcyjnienie zakupu, ma też wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W konsekwencji, biorąc pod uwagę art. 15 ust. 1 updop, mogą one stanowić koszt uzyskania przychodu. Jednocześnie do wydatków związanych ze sprzedażą premiową nie stosuje się art. 16 ust. 1 updop. Stanowisko takie potwierdzaj ą nie tylko powoływane wcześniej pisma Ministra Finansów i urzędów skarbowych, ale także orzecznictwo NSA.

Biorąc pod uwagę w/w stan faktyczny, zastosowanie w przedmiotowej sprawie mają następujące przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 póz 654 z 2000r z późn.zm.):

  • art. 15 ust. 1 - stanowiący, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1.

W przedstawionym stanie faktycznym, biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnia:

Stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r Nr 54, poz.654, ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Zatem, można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki, gdy pomiędzy tymi wydatkami a osiąganymi przychodami zachodzi związek przyczynowo - skutkowy, tzn. poniesienie wydatków ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów z konkretnego źródła. Tak więc, w przypadku wykazania przez Podatnika, że wydatek ma związek z przychodami i nie zostanie ujęty w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, będzie można uznać ten wydatek za koszt podatkowy.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że spółka prowadzi akcję promocyjną (tzw. Sprzedaż premiową) polegającą na tym, że podmioty dokonujące zamówień na produkty firmy o określonej wartości mogą dodatkowo otrzymać wybrane przez siebie towary prezentowane w WKN, a im większa jest wartość zamówienia tym większa jest wartość nagrody.

Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Może ona przybierać różną postać, w tym nieodpłatnie wydanego towaru lub nieodpłatnie świadczonej usługi. Przy czym dla sprzedaży premiowej charakterystyczne jest to, że nagrodą nie są pieniądze ani towary lub usługi, które sprzedano nabywcy. Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową, jeżeli:

  • dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi,
  • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
  • nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.

Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego wynika, że wszystkie wymienione warunki zostały spełnione.

Sprzedaż premiowana ma na celu zachęcanie do dokonywania zakupów o określonej wartości, bądź systematycznego dokonywania tych zakupów. Wydanie nagrody w ramach sprzedaży premiowej jest niewątpliwie uatrakcyjnieniem sprzedaży, tym samym wpływa na zwiększenie przychodów spółki. Wydatki związane z takim uatrakcyjnieniem sprzedaży pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży zatem, wydatki sprzedawcy poniesione na zakup nagród związanych ze sprzedażą premiową stanowią w całości koszt uzyskania przychodu.

Nie będą miały w tym przypadku zastosowania postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy. Reklama bowiem zgodnie z definicją słownika języka polskiego to: "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś".

W świetle powyższych przepisów , Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu uważa, że stanowisko zaprezentowane przez spółką we wniosku w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

POUCZENIE

  1. Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia;
  2. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia;
  3. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jej doręczenia ( art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej), zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 gr od załącznika , uiszczonej w formie naklejania znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu