dot. ustalenia, czy dochód z działalności gospodarczej Spółki realizowanej w Zakładzie w Y. na terenie SSE, w zakresie przedmiotowym mieszczącym się... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.425.2018.1.ŚS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.01.2019, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.425.2018.1.ŚS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

dot. ustalenia, czy dochód z działalności gospodarczej Spółki realizowanej w Zakładzie w Y. na terenie SSE, w zakresie przedmiotowym mieszczącym się w Zezwoleniu, będzie objęty zwolnieniem podatkowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP do wysokości limitu przysługującego Spółce z tytułu realizacji inwestycji objętej Zezwoleniem

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2018 r. (data wpływu 17 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód z działalności gospodarczej Spółki realizowanej w Zakładzie w Y. na terenie SSE, w zakresie przedmiotowym mieszczącym się w Zezwoleniu, będzie objęty zwolnieniem podatkowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP do wysokości limitu przysługującego Spółce z tytułu realizacji inwestycji objętej Zezwoleniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2018 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód z działalności gospodarczej Spółki realizowanej w Zakładzie w Y. na terenie SSE, w zakresie przedmiotowym mieszczącym się w Zezwoleniu, będzie objęty zwolnieniem podatkowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP do wysokości limitu przysługującego Spółce z tytułu realizacji inwestycji objętej Zezwoleniem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest podmiotem z branży motoryzacyjnej. Spółka produkuje części do samochodów, w tym m.in. elementy układów zapłonowych, osprzęt elektronicznych paneli drzwiowych, przełączniki deski rozdzielczej, przełączniki wycieraczek i świateł. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie dwóch zezwoleń:

  • Zezwolenia z 4 lutego 2008 r. (Spółka wyczerpała limit pomocy publicznej wynikający z tego zezwolenia i w związku z tym nie jest już uprawniona do korzystania ze zwolnienia z PDOP na podstawie tego zezwolenia),
  • Zezwolenia z 1 czerwca 2011 r. (dalej: Zezwolenie) - Spółka korzysta obecnie i planuje korzystać z limitu pomocy publicznej wynikającego z tego Zezwolenia.

Zezwolenie z 2011 r., obejmuje działalność produkcyjną, handlową i usługową, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie SSE według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2008 Głównego Urzędu Statystycznego:

Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników - 29.3

W związku z powyższym w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, Spółka korzysta z pomocy regionalnej udzielonej w formie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

W Zezwoleniu, ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

  • poniesienie na terenie SSE wydatków inwestycyjnych o łącznej wartości co najmniej 23.200.000 PLN w terminie do dnia 30 września 2015 r.,
  • zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie 221 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty poprzez zatrudnienie co najmniej 65 nowych pracowników na terenie SSE po dniu uzyskania zezwolenia w terminie do 30 września 2015 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 286 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty do dnia 30 września 2020 r.,
  • zakończenie inwestycji w terminie do dnia 30 września 2015 r.,
  • przestrzeganie Regulaminu SSE i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania strefy.

Powyższe warunki dotyczące poniesienia nakładów inwestycyjnych we wskazanym terminie oraz utworzenia nowych miejsc pracy zostały przez Wnioskodawcę spełnione. Spółka jest obecnie w okresie utrzymania inwestycji oraz deklarowanego zatrudnienia w terminie do 30 września 2020 r.

Pierwotnie, Spółka prowadziła działalność gospodarczą na terenie SSE wyłącznie w ramach zakładu produkcyjnego, który został zbudowany i uruchomiony w ramach projektu inwestycyjnego stanowiącego podstawę do ubiegania się o zwolnienie z PDOP w ramach Zezwolenia (dalej: Zakład w X.). Na przełomie 2017 i 2018 r., Spółka uruchomiła w miejscowości Y. kolejny zakład produkcyjny, w którym prowadzi działalność gospodarczą o takim samym charakterze jak w Zakładzie X. (dalej: Zakład w Y.) tj. określoną tym samym kodem PKWiU 29.3.

Spółka nie występowała o wydanie odrębnego zezwolenia strefowego z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego w Y., a wydatki inwestycyjne związane z tą inwestycją nie będą stanowiły wydatków kwalifikowanych uprawniających Spółkę do kalkulacji limitu zwolnienia. Jednakże w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w Zakładzie w Y. na terenie SSE oraz posiadanym przez Wnioskodawcę ważnym Zezwoleniem, w ocenie Spółki, jest ona uprawniona do korzystania ze zwolnienia z PDOP w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej nie tylko w Zakładzie w X., ale także w Zakładzie w Y., w zakresie wskazanym w Zezwoleniu, przy zachowaniu warunków w nim określonych.

W związku z powyższym, w rozliczeniu PDOP za rok 2018 r. oraz kolejne lata podatkowe, Wnioskodawca zamierza uznać dochody osiągnięte z działalności określonej w Zezwoleniu i realizowanej na terenie SSE w Zakładzie w Y. za dochody podlegające zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu Załącznika I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód z działalności gospodarczej Spółki realizowanej w Zakładzie w Y. na terenie SSE, w zakresie przedmiotowym mieszczącym się w Zezwoleniu, będzie objęty zwolnieniem podatkowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP do wysokości limitu przysługującego Spółce z tytułu realizacji inwestycji objętej Zezwoleniem?

W ocenie Wnioskodawcy, dochód z działalności gospodarczej Spółki realizowanej w Zakładzie w Y. na terenie SSE, w zakresie przedmiotowym mieszczącym się w Zezwoleniu, będzie objęty zwolnieniem podatkowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 ze zm., dalej: ustawa o PDOP) do wysokości limitu przysługującego Spółce z tytułu realizacji inwestycji objętej Zezwoleniem.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2017 r. poz. 1010 ze zm., dalej: ustawa o SSE) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione z podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w art. 16 ustawy o SSE.

Stosownie do regulacji art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o PDOP, zwolnienie (o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP) przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Wobec powyższego, podstawowymi warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej są:

  1. posiadanie ważnego zezwolenia na prowadzenie określonego rodzaju działalności na terenie strefy,
  2. uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej objętej zakresem tego zezwolenia oraz
  3. prowadzenie tej działalności fizycznie na terenie strefy.

Wnioskodawca spełnia przesłankę określoną w punkcie a) - posiada bowiem ważne Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.

Wnioskodawca spełnia także przesłankę określoną w punkcie b) i c) - zarówno działalność w Zakładzie w X., jak i w Zakładzie w Y. prowadzona jest na terenie strefy. Rodzaj działalności w Zakładzie w Y. jest zbieżny z rodzajem działalności Zakładu w X. i jest on wskazany w Zezwoleniu posiadanym przez Wnioskodawcę.

Odnosząc się do brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, warto zauważyć, że dla zwolnienia wymagane jest, aby działalność była prowadzona na terenie strefy na podstawie zezwolenia. Nie wskazuje ono dalszych ograniczeń terytorialnych, precyzujących przykładowo konkretną działkę lub inny administracyjnie określony obszar, niż terytorium specjalnej strefy ekonomicznej.

Podobnego ograniczenia w zakresie terytorialności nie zawiera także przyznane Wnioskodawcy Zezwolenie, które zezwala Spółce na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa we wskazanym w nim zakresie przedmiotowym. Zezwolenie nie określa zatem konkretnego obszaru, miejsca lub adresu w SSE, gdzie taka działalność może być prowadzona.

Odnosząc się do Zakładu w Y., to działalność w nim prowadzona:

  • mieści w zakresie kodu PKWiU wskazanego w Zezwoleniu Spółki oraz
  • odbywa się fizycznie na terenie objętym statusem SSE.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, działalność Spółki realizowana w Zakładzie w Y. w zakresie przedmiotowym mieszczącym się w Zezwoleniu będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. l pkt 34 ustawy o PDOP do wysokości limitu wynikającego z inwestycji na którą zostało wydane Zezwolenie.

Należy wskazać, że zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2015 poz. 465 ze zm., dalej: Rozporządzenie SSE), pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP stanowa regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu m.in. kosztów nowej inwestycji.

Wielkość tej pomocy, zgodnie z § 3 Rozporządzenia SSE, liczona jest jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 Rozporządzenia SSE. Sposób liczenia maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej, precyzuje § 4 Rozporządzenia SSE.

Obliczony w powyższy sposób (w oparciu o wydatki kwalifikowane poniesione w ramach inwestycji objętej Zezwoleniem) limit pomocy publicznej, w ocenie Spółki, odnosić się będzie także do zwolnienia dochodu Zakładu w Y. z tytułu realizacji działalności gospodarczej na terenie SSE w zakresie określonym w Zezwoleniu.

Odnosząc się do ogólnej zasady wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczącego ulg i zwolnień, należy podkreślić, iż zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania i tym samym przepisy ich dotyczące należy interpretować w sposób ścisły oraz przede wszystkim w oparciu o reguły wykładni językowej.

Kierując się powyższymi zasadami, jeżeli działalność prowadzona przez Spółkę w Zakładzie w Y. będzie wskazana w Zezwoleniu oraz realizowana na terenie SSE i jednocześnie poziom pomocy publicznej wynikający z Zezwolenia nie zostanie w pełni wykorzystany, nie ma prawnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie Zezwolenia na całym obszarze SSE, w tym również w Zakładzie w Y.

Podsumowując, zdaniem Spółki, jej stanowisko w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu będącego rezultatem prowadzonej przez Zakład w Y. działalności na terenie SSE wskazanej w Zezwoleniu, jest prawidłowe.

Stanowisko to potwierdza wykładnia językowa przepisów regulujących zasady funkcjonowania przedmiotowego zwolnienia, tj. ustawa o PDOP oraz przepisy regulujące funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych tj. ustawa o SSE i Rozporządzenie SSE.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia do wysokości limitu wynikającego z inwestycji przeprowadzonej na podstawie Zezwolenia przez

Zakład w Y. położony w granicach SSE, o ile jego działalność mieści się w zakresie przedmiotowym Zezwolenia, aż do momentu wyczerpania limitu pomocy przysługującego Spółce na podstawie tego Zezwolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, że z dniem 30 czerwca 2018 r. zmianie uległo brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1162 z późn. zm.). Zgodnie z obowiązującym brzmieniem tego przepisu, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1010 oraz z 2018 r. poz. 650), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Powyższa zmiana nie ma jednakże wpływu na ocenę istoty przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska w sprawie.

Zaznaczyć należy, że tut. Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności faktycznych podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej