
Temat interpretacji
1. Czy w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, Spółka powinna rozliczać dochód (lub stratę) uzyskany z realizowanej Nowej Inwestycji jako zwolniony z opodatkowania w związku z posiadaną Decyzją, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód z realizowanej Nowej Inwestycji rozumiany jako pierwszy przychód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży produktów testowych wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Nowej Inwestycji, niezależnie od daty oddania do używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład Nowej Instalacji, a których zakup mieści się w kategorii kosztów kwalifikowanych zgodnie z § 8 rozporządzenia WNI? 2. Czy wydatki związane z Nową Instalacją, które zgodnie z § 8 rozporządzenia WNI mieszczą się w kategorii kosztów kwalifikowanych a poniesione (ujęcie kasowe) po dacie uzyskania pierwszego przychodu ze sprzedaży produktów testowych, ale w okresie ważności Decyzji, stanowić będą koszty kwalifikowane Nowej Inwestycji o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o WNI i mogą być uwzględniane w kalkulacji limitu pomocy publicznej?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia, czy:
- w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, Spółka powinna rozliczać dochód (lub stratę) uzyskany z realizowanej Nowej Inwestycji jako zwolniony z opodatkowania w związku z posiadaną Decyzją, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód z realizowanej Nowej Inwestycji rozumiany jako pierwszy przychód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży produktów testowych wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Nowej Inwestycji, niezależnie od daty oddania do używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład Nowej Instalacji, a których zakup mieści się w kategorii kosztów kwalifikowanych zgodnie z § 8 rozporządzenia o WNI,
- wydatki związane z Nową Instalacją, które zgodnie z § 8 rozporządzenia o WNI mieszczą się w kategorii kosztów kwalifikowanych a poniesione (ujęcie kasowe) po dacie uzyskania pierwszego przychodu ze sprzedaży produktów testowych, ale w okresie ważności Decyzji, stanowić będą koszty kwalifikowane Nowej Inwestycji o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o WNI i mogą być uwzględniane w kalkulacji limitu pomocy publicznej.
Opis zdarzenia przyszłego
Informacje ogólne o Wnioskodawcy.
A S.A. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka należy do grona największych i najbardziej nowoczesnych przedsiębiorstw chemicznych w Polsce, które specjalizuje się w produkcji m.in. nawozów, polichlorku winylu, wodorotlenku sodu, granulatów twardych oraz miękkich polichlorku winylu.
W związku z planowanym rozwojem, Spółka uzyskała w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 ze zm., dalej: „Ustawa WNI”) wsparcie dla inwestycji mającej na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (dalej: „Nowa Inwestycja” lub „Nowa Instalacja”) na podstawie Decyzji o wsparciu z dnia 18 czerwca 2019 r., nr (…), zmienionej decyzją z dnia 14 września 2020 r. nr (…) oraz decyzją z dnia 3 września 2021 nr (…) (dalej łącznie określane: „Decyzja”).
Decyzja określa m.in. objęty nią zakres działalności gospodarczej Spółki sklasyfikowany według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWIU”) zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 4 września 2015 r. (Dz.U. 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.), a także nieruchomości, na których zlokalizowana ma zostać Nowa Inwestycja, i na których generowany będzie dochód podlegający zwolnieniu.
Następujące wyroby (według PKWIU) objęte są wskazaną Decyzją:
- Sekcja C, dział 20, klasa 20.11 - Gazy techniczne,
- Sekcja C, dział 20, klasa 20.13 – Pozostałe podstawowe chemikalia nieorganiczne,
- Sekcja C, dział 20, klasa 20.15 - Nawozy i związki azotowe.
Zgodnie z treścią Decyzji, Spółka została zobowiązana do spełnienia następujących warunków prowadzenia Nowej Inwestycji, tj.:
1) Nowa Inwestycja realizowana będzie w gminie miasta (…), na terenie działek wymienionych w Decyzji. Miasto (…) jest miastem średnim, tracącym funkcje społeczno-gospodarcze;
2) poniesienia na terenie realizacji Nowej Inwestycji kosztów kwalifikowanych inwestycji, rozumianych jako wydatki określone w § 4 oraz § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r. poz. 1713 z późn. zm., winno być: Dz.U. z 2018 r., poz. 1713, dalej: „Rozporządzenie WNI”), w wysokości co najmniej 429 160 000 zł w terminie do dnia 31 grudnia 2022 r.,
3) zatrudnienia po dniu wydania Decyzji co najmniej 24 osób ponad stan zatrudnienia w okresie poprzedzającym wydanie Decyzji (1320 osób), w terminie do dnia 31 grudnia 2022 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie realizacji Nowej Inwestycji przez co najmniej 5 lat licząc od dnia zatrudnienia do dnia 31 grudnia 2027 r.,
4) zakończenia realizacji Nowej Inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, w terminie do dnia 31 grudnia 2022 r.,
5) w zakresie korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu kosztów Nowej Inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji nie może przekroczyć 426.310.000,00 PLN, będącej równowartością 100.000.000,00 euro przy zastosowaniu kursu PLN/EUR = 4,2631, tj. średniego kursu NBP na dzień wydania Decyzji,
6) kryteria jakościowe:
- Spółka zobowiązana jest do uzyskania co najmniej 5 punktów, ale nie mniej niż 1 punkt za każde z poniższych kryteriów:
Kryterium zrównoważonego rozwoju gospodarczego:
1. Inwestycja w projekty wspierające branżę zgodne z aktualną polityką rozwojową kraju, w których Rzeczpospolita Polska może uzyskać przewagę konkurencyjną, obejmujące inwestycje w ramach łańcucha dostaw sektorów strategicznych zgodnych ze Strategią na rzecz Odpowiedzianego Rozwoju, sektor żywności wysokiej jakości PKWiU 20.15.3 oraz z inteligentnymi specjalizacjami województwa kujawsko- pomorskiego.
Kryterium zrównoważonego rozwoju społecznego:
2. Prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko, w okresie utrzymania inwestycji, tj. w ciągu 5 lat od dnia zakończenia Nowej Inwestycji,
3. Zlokalizowanie inwestycji na obszarze miasta (…), tj. miasta średniego tracącego funkcję społeczno- gospodarczą,
4. Wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkołami branżowymi, w okresie utrzymania inwestycji, tj. w ciągu 5 lat od dnia zakończenia Nowej Inwestycji,
5. Podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem w okresie utrzymania inwestycji, tj. w ciągu 5 lat od dnia zakończenia Nowej Inwestycji.
Decyzja została wydana na czas określony - 12 lat licząc od dnia jej wydania.
Spółka złożyła do Ministra Rozwoju i Technologii wniosek o zmianę Decyzji w zakresie ustalenia nowej daty zakończenia inwestycji oraz okresu ponoszenia wydatków zaliczanych do kosztów kwalifikowanych.
Przedmiotem Nowej Inwestycji jest zakup i budowa kompletnej linii nawozowej składającej się z instalacji do produkcji nawozów azotowych w technologii granulacji z zastosowaniem bębna granulacyjnego na bazie roztworu azotanu amonu, wytwarzającej produkty w postaci gruboziarnistej saletry amonowej (GAN) w ilości 1300 t/dzień oraz saletrzaka (CAN) z magnezem (Mg) lub z siarką (S) w ilości 1550 t/dzień lub/oraz saletrosiarczanu (ASN) w ilości 1200 t/dzień.
Ponadto, powstaje również infrastruktura pomocnicza (naziemna oraz podziemna) służąca do obsługi Nowej Instalacji oraz obszar logistyki, obejmujący magazyn produktu gotowego.
Nowa Instalacja będzie umożliwiała produkcję przemienną wielu nawozów opartych na azotanie amonu takich jak: saletrzak z magnezem lub z siarką, saletra gruboziarnista i saletrosiarczan amonu. Ponadto, Nowa Instalacja będzie umożliwiała dodawanie innych makro i mikroelementowych składników modyfikujących własności nawozów - produktów coraz bardziej poszukiwanych w Polsce i w Europie.
Efektem realizacji przedmiotowej Nowej Inwestycji będzie:
- mniejsza ekspozycja Spółki na ryzyko ograniczenia sprzedaży saletry wskutek potencjalnych ograniczeń w obrocie tym produktem,
- wprowadzenie do portfela Spółki nowych produktów: saletrosiarczanu amonu (ASN) oraz saletry gruboziarnistej (GAN),
- pełne zbilansowanie mocy produkcyjnych zakładu we Włocławku w zakresie produkcji nawozów,
- poprawa elastyczności i stabilności produkcji.
Planowane przedsięwzięcie realizowane jest na terenie, na którym Spółka od lat prowadzi działalność produkcyjną, we (…). Jest to teren zagospodarowany przemysłowo, niewymagający niwelacji, ani ingerencji w środowisko przyrodnicze. Nowa Inwestycja realizowana jest na terenie, na którym już obecnie są produkowane nawozy przy wykorzystaniu innych instalacji. Przedmiotowy obszar zajęty pod Nową Inwestycję zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących instalacji produkcyjnych i towarzyszących.
Spółka również wskazuje, że do tej pory nie otrzymała innych decyzji o wsparciu (za wyjątkiem wskazanej na wstępie Decyzji) lub zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Opis przebiegu procesu inwestycyjnego po zakończeniu montażu.
Etap rozruchu, który oznacza okres realizacji prac dostawcy instalacji następujący bezpośrednio po zakończeniu montażu, obejmuje rozruch mechaniczny oraz rozruch technologiczny. Rozruch technologiczny oznacza okres realizacji prac następujący bezpośrednio po zakończeniu rozruchu mechanicznego, w którym, po pierwszym podaniu wsadu do Nowej Instalacji, przeprowadzone zostaną wszystkie działania potrzebne do osiągnięcia stabilnej pracy Nowej Instalacji oraz wykazania, na urządzeniach AKPiA (AKPiA oznacza wszelką aparaturę kontrolno-pomiarową i automatykę wchodzącą w skład Nowej Instalacji), że osiąga ona i utrzymuje gwarantowane parametry określone w kontrakcie. Rozruch technologiczny obejmuje ruch regulacyjny, którym to mianem określono część Rozruchu technologicznego, której celem jest regulacja i optymalizacja pracy Nowej Instalacji w warunkach różnych obciążeń i osiągnięcie wszystkich gwarantowanych kontraktem parametrów zgodnie ze wskazaniami AKPiA.
Po zakończeniu Rozruchu technologicznego nastąpi okres ruchu testowego, którego celem jest wykazanie, iż Nowa Instalacja przez nieprzerwany okres co najmniej 72 (siedemdziesięciu dwóch) godzin pracuje stabilnie w sposób ciągły na obciążeniu 100%, zgodnie z dokumentacją techniczno-ruchową, oraz przy utrzymaniu właściwości i parametrów technicznych określonych kontraktem, w szczególności - gwarantowanych parametrów.
Ww. działania podejmowane w ramach ruchu testowego będą prowadzone kolejno dla każdego typu nawozu, który będzie wytwarzany na Nowej Instalacji tj. dla saletry gruboziarnistej, saletrzaku z magnezem, saletrzaku z siarką i saletrosiarczanu amonu.
W ramach ruchu testowego wytworzone będą produkty testowe - z doświadczenia wynikającego z innych procesów inwestycyjnych prowadzonych przez Spółkę - zarówno spełniające kryteria do uznania ich za zgodne z normami technologicznymi jak i mogące odbiegać jakościowo od założonych parametrów. W zależności od spełnienia dodatkowych wymagań wynikających z obowiązujących przepisów (np. wynik przeprowadzonego testu na wybuchowość, proces certyfikacji) produkty te mogą stanowić wyroby pełnowartościowe lub odbiegające od standardu ale posiadające wartość handlową (zostaną przeznaczone do sprzedaży) lub będą to wyroby, których Spółka nie będzie mogła sprzedać (koszt ich wyprodukowania i utylizacji obciąży koszty inwestycji).
Przeprowadzenie prób i pomiary testowe zostaną potwierdzone Protokołami Akceptacji Osiągnięcia Parametrów (PAC - Performance Acceptance Certificate) dla poszczególnych typów nawozów, które będą wytwarzane na Nowej Instalacji.
Po uzyskaniu wszelkich niezbędnych certyfikatów dopuszczających nowe wyroby do obrotu Spółka będzie dążyła do sprzedaży produktów testowych wyprodukowanych w trakcie ruchu testowego (zarówno pełno- jak i niepełnowartościowych). Uzyska tym samym pierwszy przychód, który będzie stanowił podstawę do rozpoczęcia rozliczeń z (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną na podstawie umowy o świadczenie usług innych niż informacyjne, do zawarcia której Spółka była zobowiązana na podstawie art. 10 ust. 4 Ustawy WNI. W umowie wskazano datę rozpoczęcia korzystania przez Spółkę z Nowej Inwestycji, który należy rozumieć jako wystawienie przez Spółkę pierwszej faktury VAT w związku z działalnością opisaną w Decyzji.
Przekazanie do eksploatacji.
Zgodnie z warunkami umowy zawartej z dostawcą Nowej Instalacji przejęcie Nowej Instalacji do eksploatacji nastąpi z chwilą złożenia ostatniego wymaganego podpisu przedstawicieli Spółki na Protokole Przejęcia do Eksploatacji. Protokół Przejęcia do Eksploatacji oznacza podpisany przez upoważnionych do tego przedstawicieli obu Stron dokument potwierdzający wykonanie przez wykonawcę wszystkich zobowiązań wynikających z umowy, z wyłączeniem jedynie zobowiązań wyraźnie wskazanych w umowie jako podlegające wykonaniu po Przejęciu do Eksploatacji.
Zgodnie z wewnętrznym aktem organizacyjnym Spółki zatwierdzone (przez dyrektora obszaru, w którym jest uruchamiana każda nowa instalacja) oświadczenie o osiągnięciu stabilnej produkcji oraz jakościowego produktu jest podstawą do uruchomienia formalnego procesu rozliczenia nakładów inwestycyjnych na składniki majątku, zgodnie z Instrukcją ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w Spółce. Jego wystawienie jest informacją o zakończeniu realizacji danego projektu inwestycyjnego i wskazuje datę dostępności składników do użytkowania (w celu ich rozliczenia). W tej dacie następuje rozliczenie dowodów majątkowych.
Podstawą do zapisów w systemie księgowym (SAP R/3) w urządzeniach ewidencji analitycznej środków trwałych są dokumenty źródłowe. Dla operacji przyjęcia środka trwałego jest to dowód OT, który stanowi dokument stwierdzający przyjęcie środka trwałego do użytkowania, powstałego w wyniku zakończenia inwestycji, zakupu lub zmiany wartości inwentarzowej istniejących środków trwałych.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) Spółka identyfikuje możliwość sprzedaży produktów testowych wyprodukowanych w trakcie ruchu testowego przed przekazaniem Nowej Instalacji do eksploatacji oraz przed zaliczeniem nowych środków trwałych do składników majątku oraz ich wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym (winno być: zdarzeniem przyszłym) przychód uzyskany ze sprzedaży produktów wytworzonych w trakcie ruchu testowego będzie pierwszym przychodem uzyskanym w związku z wykorzystaniem Nowej Instalacji, która służyć będzie zwiększeniu produkcji, powstałej w ramach inwestycji objętej Decyzją.
W zależności od uzyskanej ceny rynkowej na produkty testowe (jak wskazano powyżej mogą to być wyroby pełnowartościowe lub odbiegające od standardu ale posiadające wartość handlową) oraz cen surowców i innych czynników kosztotwórczych Spółka może uzyskać dochód lub stratę ze sprzedaży produktów testowych dokonanej zarówno w fazie ruchu testowego jak i po rozpoczęciu eksploatacji środków trwałych.
Z uwagi na zmienne otoczenie gospodarcze na etapie przygotowania wniosku Spółka możliwy do uzyskania wynik na sprzedaży produktów testowych (dochód/strata) uznaje jako wartość zmienną, niezależną od Spółki i trudną do określenia.
Rozliczenia finansowe dot. Nowej instalacji.
Spółka jako inwestor ponosi koszty na realizację Nowej Inwestycji, stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z przepisem § 8 Rozporządzenia WNI.
Zgodnie z warunkami umowy zawartej z dostawcą Nowej Instalacji płatności są realizowane za zakończone i odebrane przez Spółkę etapy realizacji (tzw. Milestones). Po rozruchu mechanicznym przewidziane są m.in. płatności wynikające z etapów: zakończenia ruchu regulacyjnego dla pierwszego produktu, podpisania protokołu odbioru ruchu testowego dla wskazanego w harmonogramie produktu, podpisania protokołu odbioru ruchu testowego Nowej Instalacji, podpisania protokołu przejęcia Nowej Instalacji do eksploatacji. Po zakończeniu wskazanych etapów prac Spółka otrzyma fakturę i na jej podstawie dokona zapłaty (termin płatności - 30 dni od daty doręczenia faktury).
W związku z przyjęciem ww. zasad rozliczeń część kosztów dotyczących realizacji Nowej Inwestycji zostanie przez Spółkę poniesiona (zarówno w ujęciu memoriałowym jak i kasowym) po uzyskaniu pierwszego przychodu ze sprzedaży produktów testowych, jak i w późniejszym okresie produktów wytworzonych po przekazaniu Nowej Instalacji do eksploatacji.
Pytania
1. Czy w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,Spółka powinna rozliczać dochód (lub stratę) uzyskany z realizowanej Nowej Inwestycji jako zwolniony z opodatkowania w związku z posiadaną Decyzją, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód z realizowanej Nowej Inwestycji rozumiany jako pierwszy przychód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży produktów testowych wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Nowej Inwestycji, niezależnie od daty oddania do używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład Nowej Instalacji, a których zakup mieści się w kategorii kosztów kwalifikowanych zgodnie z § 8 rozporządzenia WNI?
2. Czy wydatki związane z Nową Instalacją, które zgodnie z § 8 rozporządzenia WNI mieszczą się w kategorii kosztów kwalifikowanych a poniesione (ujęcie kasowe) po dacie uzyskania pierwszego przychodu ze sprzedaży produktów testowych, ale w okresie ważności Decyzji, stanowić będą koszty kwalifikowane Nowej Inwestycji o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o WNI i mogą być uwzględniane w kalkulacji limitu pomocy publicznej?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko dotyczące pytania nr 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach dostępnego dla Spółki limitu zwolnienia podatkowego, zwolnieniem o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, jest objęty całkowity dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w Decyzji, zgodnie z podanymi kodami PKWiU oraz prowadzonej na terenie wskazanym w Decyzji, począwszy od miesiąca w którym Spółka uzyska pierwszy przychód ze sprzedaży produktów wytworzonych w trakcie ruchu testowego Nowej Instalacji, niezależnie od momentu w którym Spółka wprowadzi majątek powstały w ramach zrealizowanej Nowej Inwestycji do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Stanowisko dotyczące pytania nr 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do uwzględnienia w kalkulacji limitu pomocy publicznej również wydatków związanych z Nową Instalacją, spełniających zgodnie z Rozporządzeniem WNI definicję wydatku kwalifikowanego, poniesionych (ujęcie kasowe) w okresie ważności Decyzji po dacie uzyskania pierwszego przychodu ze sprzedaży produktów testowych.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy WNI, na realizację nowej inwestycji udzielane jest wsparcie w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w Ustawie o CIT albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W myśl art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Wsparcie na realizację Nowej Inwestycji udzielone zostało Spółce jako przedsiębiorcy realizującemu Nową Inwestycję, w drodze Decyzji, określanej decyzją o wsparciu (art. 13 ust. 1 Ustawy WNI).
Zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia WNI, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. Przepis ten określa pierwszy możliwy moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia. Przepis ten wskazuje, w jakiej dacie, w okresie przypadającym między dniem uzyskania decyzji o wsparciu aż do dnia wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Uzasadnienie - stanowisko dotyczące pytania nr 1.
Dla uzyskania prawa do skorzystania ze zwolnienia konieczne jest uzyskanie dochodów z Nowej Inwestycji, a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.
Dopóki Spółka nie osiągnie przychodów będących następstwem realizowanej Nowej Inwestycji, to nie będzie ustalać dochodu (lub straty) wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z Nową Inwestycją, której dotyczy Decyzja.
W przypadku Spółki pierwsze oczekiwane przychody związane z Nową Inwestycją będą uzyskane ze sprzedaży produktów testowych.
Dla ustalenia momentu, od którego Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia bez znaczenia jest moment oddania do eksploatacji środków trwałych nabytych/wytworzonych w ramach realizacji Nowej Inwestycji, co znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 21 grudnia 2021 r. - sygn. akt I SA/Po 704/21 - „W świetle powyższych rozważań należy uznać, że zgodnie z § 9 pkt 1 rozporządzenia skarżący będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b u.p.d.o.f, począwszy od miesiąca, w którym zostały poniesione koszty kwalifikowane w ramach inwestycji, niezależnie od momentu, w którym zostały/zostaną oddane do używania środki trwałe wchodzące w skład inwestycji”).
Zatem, zdaniem Spółki będzie ona uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, począwszy od miesiąca w którym osiągnie pierwszy przychód ze sprzedaży wyrobów testowych na podstawie, którego Spółka ustali dochód (lub stratę) z Nowej Inwestycji realizowanej na podstawie Decyzji, niezależnie od momentu w którym Spółka wprowadzi majątek powstały w ramach zrealizowanej Nowej Inwestycji do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Uzasadnienie - stanowisko dotyczące pytania nr 2.
Zgodnie z § 8 Rozporządzenia, momentem poniesienia wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w postaci zwolnienia podatkowego na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT będzie (zgodnie z metodą kasową) moment zapłaty tych kosztów. Potwierdzeniem tego stanowiska jest m.in. przywołany wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 21 grudnia 2021 r. (sygn. I SA/Po 704/21) – z kolei momentem poniesienia wydatków, o których mowa w § 8 rozporządzenia, kwalifikujących się do objęcia pomocą w postaci zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b u.p.d.o.f., będzie (zgodnie z metodą kasową) moment zapłaty tych kosztów”.
Ustawodawca sformułował definicję legalną kosztów kwalifikowanych, którą umieścił w art. 2 pkt 7 Ustawy WNI - są to poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub też dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej. Jednocześnie treścią art. 14 ust. 3 pkt 8 Ustawy WNI Rada Ministrów została uprawniona do określenia w drodze rozporządzenia rodzaju kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji. Koszty te zostały określone właśnie w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI. Co istotne delegacja ustawowa została ograniczona wyłącznie do określenia rodzaju kosztów, nie zaś do zmiany samej definicji.
Zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia WNI wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych Nowej Inwestycji przysługuje Spółce, począwszy od miesiąca, w którym poniosła te koszty po dniu wydania Decyzji, aż do wygaśnięcia Decyzji lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. Przyjmując wskazaną powyżej metodę kasową uznać należy, iż momentem poniesienia wydatków, o których mowa w § 8 ust. 1 Rozporządzenia WNI jest moment zapłaty. Wynikającym z przepisów warunkiem ograniczającym zakończenie okresu, w którym Spółka może ponosić wydatki i zaliczać je do kosztów kwalifikowanych jest moment wygaśnięcia Decyzji lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej. Uwzględniając powyższe należy uznać, że kryterium ograniczającym czas ponoszenia kosztów kwalifikowanych jest okres ważności Decyzji, a nie moment uzyskania przychodu lub np. wprowadzenia majątku powstałego w ramach zrealizowanej Nowej Inwestycji do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Tym samy należy uznać, że Spółka, ponosząc wydatki (ujęcie kasowe) po dacie uzyskania pierwszego przychodu ze sprzedaży produktów testowych, zachowa prawo do zaliczenia ponoszonych nakładów do wydatków kwalifikowanych uwzględnianych w kalkulacji limitu pomocy publicznej wydatków związanych z Nową Instalacją.
Decyzja uzyskana przez Spółkę wydana została na czas określony - 12 lat licząc od dnia jej wydania. Przepis art. 17 ust. 1 Ustawy WNI stanowi, że prawo do korzystania ze zwolnienia dochodów z podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu. Uwzględniając również przepisy kolejnych ustępów art. 17 Ustawy WNI należy uznać, że jeśli Decyzja wydana dla Spółki nie zostanie uchylona lub nie zostanie stwierdzona jej nieważność bądź nie zostanie stwierdzone wygaśnięcie Decyzji to uzyskana przez Spółkę Decyzja będzie ważna przez okres 12 lat licząc od dnia jej wydania.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 Ustawy WNI, Decyzja określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest zobowiązany spełnić, dotyczące:
- poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji,
- terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty nowej inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane,
- maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej.
Dodatkowo więc, oprócz kryterium okresu ważności Decyzji, aby uznać koszt inwestycyjny za wydatek kwalifikowany powinien on być poniesiony w terminach wskazanych w Decyzji i mieścić się w limicie maksymalnych kosztów kwalifikowanych.
W Decyzji otrzymanej przez Spółkę określono w/w terminy oraz maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych.
W ocenie Spółki, obowiązujące przepisy nie wprowadzają innych niż wskazane powyżej ograniczeń dotyczących terminu do jakiego momentu mogą być uwzględniane ponoszone koszty uznane za wydatki kwalifikowane, a w szczególności brak jest ograniczeń terminu wynikającego z faktu oddania Nowej Inwestycji do eksploatacji bądź też z uzyskania pierwszego przychodu ze sprzedaży produktów testowych.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że koszty inwestycji poniesione do dnia ważności Decyzji i w ramach limitu maksymalnych kosztów kwalifikowanych wskazanego w Decyzji ale po uzyskaniu przez Spółkę pierwszego przychodu lub po oddaniu inwestycji do eksploatacji mogą być uwzględnione w kalkulacji wysokości wsparcia na realizację Nowej Inwestycji udzielanego w formie zwolnienia od podatku odchodowego od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”), w brzmieniu obowiązującym do końca grudnia 2021 r.:
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Natomiast, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
wolne od podatku są dochody podatników dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami
Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Natomiast, zgodnie z brzmieniem obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć:
a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713, dalej: „rozporządzenie o WNI”):
maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo
2) zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników - z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
Decydującym kryterium o uznaniu kosztów danej inwestycji za koszt kwalifikowany ma rodzaj poniesionych wydatków, oraz w przypadku kosztów związanych z nabyciem, bądź wytworzeniem środków trwałych, spełnienie przez te składniki majątku kryterium kompletności i zdatności do użytku w dniu przyjęcia go do używania.
Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.
Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 rozporządzenia o WNI. Jak wynika z tego przepisu:
do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:
1) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
2) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
3) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
4) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
5) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,
6) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie realizacji inwestycji, a w przypadku kosztów określonych w pkt 5 - poniesione wyłącznie w okresie 5 lat w przypadku dużych przedsiębiorców, albo 3 lat w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców, liczonych od dnia zakończenia nowej inwestycji.
Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia o WNI:
wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Z kolei w § 10 rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej (§ 10 ust. 3 rozporządzenia).
Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia o WNI:
koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.
Nie każdy koszt mieszczący się w katalogu kosztów kwalifikowanych może być uznany za kwalifikowany. Jeżeli realizowana inwestycja nie powoduje zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, nie spełnia tym samym wymagań zawartych w definicji nowej inwestycji.
Również kosztem kwalifikowanym nie są wydatki związane z nabyciem posiadanych, przed wydaniem decyzji o wsparciu, aktywów, jeżeli nowa inwestycja realizowana jest z uwzględnieniem posiadanych przez podatnika aktywów w zakresie istnienia ścisłych powiązań istniejącej inwestycji i nowej inwestycji.
Przytoczone powyżej przepisy, określają następujące warunki, aby dany wydatek zakwalifikować do objęcia pomocą (uznać za koszt kwalifikowany), tj.:
- koszt musi być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,
- środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek lub wartość, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- najem lub dzierżawa gruntów, budynków i budowli musi trwać co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata,
- po upływie najmu lub dzierżawy w postaci leasingu finansowego przedsiębiorca jest zobowiązany do nabycia aktywów, wartości niematerialne i prawne w zakresie transferu technologii muszą być wykorzystywane wyłącznie w zakładzie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, muszą być ujęte w aktywach tego zakładu co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców co najmniej 3 lata, muszą być nabyte na warunkach rynkowych od osoby trzeciej niepowiązanej z nabywcą oraz muszą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.
Z kolei, cenę nabycia i koszt wytworzenia ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r., poz. 217).
Wyjaśnić również należy, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych, to wyrażenie „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia, należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikujących się jako koszty inwestycji, nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego (pomocy publicznej) jedynie dokonanie w księgach odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku w księgach bez jego faktycznego poniesienia.
Jednak, cytowany powyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, wprowadza warunek zaliczenia jako koszty kwalifikowane kosztów zarówno nabytych jak i wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zatem, uwzględniając fakt, że w przypadku nabycia środka trwałego musi być on kompletny i zdatny do użytkowania to należy również przyjąć, że wytworzony we własnym zakresie środek trwały musi spełniać takie same kryteria, czyli musi być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia go do używania.
Z cytowanego § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, wyraźnie więc wynika, że do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Zatem, analizując powołane powyżej przepisy, a także opis sprawy należy wskazać, że momentem poniesienia wydatków o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje nie będzie, zgodnie z metodą kasową moment zapłaty tych kosztów, konieczne jest również zaliczenie ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Odnosząc się w pierwszej kolejności do Państwa wątpliwości objętych pytaniem nr 1, które dotyczą kwestii ustalenia, czy w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, Spółka powinna rozliczać dochód (lub stratę) uzyskany z realizowanej Nowej Inwestycji jako zwolniony z opodatkowania w związku z posiadaną Decyzją, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód z realizowanej Nowej Inwestycji rozumiany jako pierwszy przychód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży produktów testowych wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Nowej Inwestycji, niezależnie od daty oddania do używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład Nowej Instalacji, a których zakup mieści się w kategorii kosztów kwalifikowanych zgodnie z § 8 rozporządzenia o WNI, należy ponownie zwrócić uwagę na treść § 9 ust. 1 rozporządzenia o WNI, który stanowi że:
wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Przenosząc powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy, należy wskazać, że analiza treści art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, prowadzi do wniosku, że słuszne jest Państwa twierdzenie zawarte w stanowisku, że (…) Dla uzyskania prawa do skorzystania ze zwolnienia konieczne jest uzyskanie dochodów z Nowej Inwestycji.
Należy zwrócić uwagę, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT podlega dochód z nowej inwestycji, rozumiany jako dochód osiągnięty z wyodrębnionego zespołu składników majątku składających się na nową inwestycję. Dochodem ze źródła przychodów jest, co do zasady, nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.
Zdaniem Organu oznacza to, że dopiero wygenerowanie dochodu z inwestycji objętej decyzją o wsparciu daje prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, tj. wyłączenia tego dochodu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Samo rozpoczęcie Inwestycji oraz ponoszenie wskazanych we wniosku kosztów z tym związanych, nie upoważnia do rozpoczęcia korzystania z omawianego zwolnienia od podatku.
Organ zawraca uwagę, że wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu oraz uzyskanych na terenie określonym w tej decyzji.
Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu (dochodu z realizacji nowej inwestycji) nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji.
Jednak, dla oceny stanowiska Wnioskodawcy istotne jest również odniesienie się do momentu uznania wydatków związanych z nową inwestycją za koszty kwalifikowane.
Jak wskazano powyżej, koszty związane z realizacją prac które Wnioskodawca będzie ponosił w ramach nowej inwestycji będące ceną nabycia lub wytworzenia środków trwałych, aby mogły stanowić koszty kwalifikowane wpływające na kalkulację dostępnego limitu pomocy publicznej oprócz poniesienia w znaczeniu kasowym, muszą spełnić dodatkowy warunek, a mianowicie nabyte oraz wytworzone środki trwałe muszą zostać zaliczone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Zatem, skoro z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przychód z Nowej Inwestycji, Spółka osiągnie przed datą wprowadzenia środków trwałych wytworzonych w ramach Nowej Inwestycji do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, nie można się zgodzić, że Spółka winna rozliczać dochód uzyskany z realizowanej Nowej Inwestycji jako zwolniony z opodatkowania w związku z posiadaną Decyzją, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód z realizowanej Nowej Inwestycji rozumiany jako pierwszy przychód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży produktów testowych wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Nowej Inwestycji.
W tym miejscu zaznaczyć należy, że dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1.
Reasumując, uzyskanie ww. dochodu przed zaliczeniem wydatków związanych z Nową Instalacją do kosztów kwalifikowanych nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Powyższe stanowisko potwierdza również brzmienie § 9 ust. 1 rozporządzenia o WNI, z którego wynika, że wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, które dotyczy ustalenia, czy w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, Spółka powinna rozliczać dochód (lub stratę) uzyskany z realizowanej Nowej Inwestycji jako zwolniony z opodatkowania w związku z posiadaną Decyzją, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód z realizowanej Nowej Inwestycji rozumiany jako pierwszy przychód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży produktów testowych wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Nowej Inwestycji, niezależnie od daty oddania do używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład Nowej Instalacji, a których zakup mieści się w kategorii kosztów kwalifikowanych zgodnie z § 8 rozporządzenia o WNI, należy uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że Spółka ma prawo do uwzględnienia w kalkulacji limitu pomocy publicznej również wydatków związanych z Nową Instalacją, spełniających zgodnie z Rozporządzeniem WNI definicję wydatku kwalifikowanego, poniesionych (ujęcie kasowe) w okresie ważności Decyzji po dacie uzyskania pierwszego przychodu ze sprzedaży produktów testowych.
Jak wskazano powyżej, koszty związane z realizacją prac które Wnioskodawca będzie ponosił w ramach Nowej Inwestycji będące ceną nabycia lub wytworzenia środków trwałych, aby mogły stanowić koszty kwalifikowane wpływające na kalkulację dostępnego limitu pomocy publicznej oprócz poniesienia w znaczeniu kasowym, muszą spełnić dodatkowy warunek, a mianowicie nabyte oraz wytworzone środki trwałe muszą zostać zaliczone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:
- w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, Spółka powinna rozliczać dochód (lub stratę) uzyskany z realizowanej Nowej Inwestycji jako zwolniony z opodatkowania w związku z posiadaną Decyzją, począwszy od miesiąca, w którym uzyskano pierwszy przychód z realizowanej Nowej Inwestycji rozumiany jako pierwszy przychód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży produktów testowych wytworzonych z użyciem środków trwałych nabytych/wytworzonych przez Spółkę w ramach tej Nowej Inwestycji, niezależnie od daty oddania do używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład Nowej Instalacji, a których zakup mieści się w kategorii kosztów kwalifikowanych zgodnie z § 8 rozporządzenia o WNI jest nieprawidłowe,
-wydatki związane z Nową Instalacją, które zgodnie z § 8 rozporządzenia o WNI mieszczą się w kategorii kosztów kwalifikowanych a poniesione (ujęcie kasowe) po dacie uzyskania pierwszego przychodu ze sprzedaży produktów testowych, ale w okresie ważności Decyzji, stanowić będą koszty kwalifikowane Nowej Inwestycji o których mowa w art. 2 pkt 7 Ustawy WNI i mogą być uwzględniane w kalkulacji limitu pomocy publicznej jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651).
