
Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca będący spółką jawną powstałą wskutek przekształcenia spółki komandytowej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
17 maja2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy Wnioskodawca będący spółką jawną powstałą wskutek przekształcenia spółki komandytowej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1).
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
Zainteresowany będący stroną postępowania:
·(…)
(dalej: „Wnioskodawca”)
Zainteresowani niebędący stronami postępowania:
·(…)
(dalej: „K.S.” lub „Wspólnik 1”)
·(…)
(dalej: „A.G. lub „Wspólnik 2”)
Opis stanu faktycznego
S.G. Spółka jawna (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest spółką mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wnioskodawca powstał w wyniku przekształcenia A.C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej jako: „Spółka przekształcana”). Podjęcie uchwały o przekształceniu miało miejsce w dniu 19 lipca 2021 r. Wpis przekształcenia do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) nastąpił z dniem 6 października 2021 r. (dalej jako: „Dzień Przekształcenia”).
Wspólnikami Spółki przekształcanej były dwie osoby fizyczne (tj. Wspólnik 1 i Wspólnik 2 jako komandytariusze, dalej jako: „Wspólnicy”) oraz jedna osoba prawna (tj. A.C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - komplementariusz). Wspólnicy posiadają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Osoba prawna – A.C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, również posiada siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W wyniku przekształcenia nie doszło do zmiany wspólników lub zmiany praw wspólników w udziale w zyskach.
Do zmiany wspólników doszło po przekształceniu, poprzez wystąpienie A.C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ze spółki S.G. Spółka jawna. Zgodnie z aktualnym brzmieniem wyciągu z Krajowego Rejestru Sądowego z dniem 10 grudnia 2021 r. miało miejsce wykreślenie A. C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (z grona – przypis Organu) wspólników. Oznacza to, że na dzień składania wniosku o interpretację w Krajowym Rejestrze Sądowym figurują jako wspólnicy wyłącznie K.S. i A.G. (czyli Wspólnicy).
Na dzień przekształcenia księgi nie były zamykane. Rok podatkowy trwał od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.
Do Dnia Przekształcenia Spółka przekształcana nie złożyła do właściwych urzędów skarbowych informacji o podatnikach posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej (dalej jako: „CIT-15J”).
Pytanie
Czy Wnioskodawca będący spółką jawną powstałą wskutek przekształcenia spółki komandytowej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie
Zdaniem Zainteresowanych, Spółka jawna nie stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) ze względu na fakt, że art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa o CIT) w brzmieniu na 2021 r. nie regulował sytuacji spółek jawnych powstałych wskutek przekształcenia natomiast art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c Ustawy o CIT wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. i nie ma zastosowania do przekształceń dokonanych przed 2022 r.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Przepisy art. 1 ust. 3 pkt 1a regulujące złożenie przez spółki jawne informacji o podmiotach posiadających prawo do udziału w zysku spółki jawnej zostały wprowadzone do Ustawy o CIT z dniem 1 stycznia 2021 r.
Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i b Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym na 2021 r., przepisy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a.przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), lub
b.aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników
-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
W przywołanym powyżej przepisie nie została uregulowana sytuacja, w której spółka jawna powstaje w wyniku przekształcenia. Przepis w brzmieniu Ustawy o CIT na 2021 r. odnosił się wyłącznie do spółek jawnych, które już prowadziły działalność.
W ocenie Wnioskodawcy, gdyby ustawodawca zechciał poszerzyć krąg podmiotów zobowiązanych do złożenia formularza CIT-15J o podmioty powstałe z przekształcenia innej spółki to zawarłby taki zapis wprost w art. 3 ust. 1a Ustawy o CIT w brzmieniu na 2021 r. Tym bardziej, że ustawodawca w Ustawie o CIT wielokrotnie posługuje się terminem przekształcenia (przykładowo w art. 15c ust. 19, 15cb ust. 9, art. 16 ust. 1c, art. 16g ust. 9 i 18, art. 16k ust. 11 i innych).
Zgodnie z § 10 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” do oznaczenia jednakowych pojęć używa się jednakowych określeń, a różnych pojęć nie oznacza się tymi samymi określeniami. Innymi słowy, jeżeli ustawodawca rozróżnia pojęcia przekształcenia w przepisach Ustawy o CIT to należałoby uznać za prawidłowe stosowanie wprowadzonych określeń do konstruowania przepisów.
Powyższe stanowisko potwierdza fakt, że ustawodawca dostrzegł omawiany problem i z dniem 1 stycznia 2022 r. wprowadził do Ustawy o CIT lit. c do art. 1 ust. 3 pkt 1a, zgodnie z którym przepisy Ustawy o CIT mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki - do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Cytowany przepis wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Zgodnie z zasadą lex retro non agit Wnioskodawca nie może być objęty warunkiem wprowadzonym dopiero w 2022 r., bowiem przekształcenie miało miejsce przed wprowadzeniem wskazanego przepisu.
Żaden inny przepis Ustawy o CIT w brzmieniu ustawy na 2021 r. nie normował sytuacji spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia, w szczególności nie był to:
-art. 1 ust. 5 Ustawy o CIT określający rok obrotowy spółki jawnej,
-art. 8 ust. 2b Ustawy o CIT określający długość pierwszego roku obrotowego spółki jawnej będącej podatnikiem podatku CIT,
-art. 9 ust. 2e wskazujący na obowiązku spółki jawnej będącej podatnikiem CIT.
Żaden z wyżej wymienionych przepisów ustawy o CIT nie odnosi się do spółki jawnej powstałej w wyniku przekształcenia.
Reasumując powyższe rozważania, w przedstawionym we wniosku zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca, który powstał w wyniku przekształcenia nie miał obowiązku złożenia informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a Ustawy o CIT, bowiem:
1)nie był adresatem normy prawnej wynikającej z przepisów art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i b Ustawy o CIT w brzmieniu na 2021 r. (ustawodawca nie objął zakresem spółek powstałych w wyniku przekształcenia) oraz
2)nie miał możliwości zastosowania art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c Ustawy o CIT, ponieważ przepis wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. i nie znajdzie zastosowania do spółek powstałych w wyniku przekształcenia przed ww. dniem.
Zastosowania nie znajdzie również art. 21 ust. 1 Ustawy zmieniającej zgodnie z którym pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:
1)1 stycznia 2021 r. - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
2)rozpoczęcia działalności - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.
Przywołany przepis reguluje bowiem sytuację spółek rozpoczynających działalność pomiędzy dniem 1 stycznia 2021 r. a dniem 31 stycznia 2021 r. lub przed dniem 1 stycznia 2021 r. Również w powyższym przepisie nie została uregulowana sytuacja spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia, więc ww. przepis nie znajdzie zastosowania do zaistniałego stanu faktycznego. Na dzień 31 stycznia 2021 r., który został wyznaczony w przytoczonym przepisie jako termin do złożenia CIT-15J spółka jawna nie istniała, więc nie mogła złożyć wskazanego formularza (nie istniał podmiot uprawiony do skutecznego składania informacji).
Spółka jawna, zgodnie z art. 251 § 1 Ustawy Kodeks spółek handlowych, powstaje z chwilą wpisu do rejestru. Zdaniem Wnioskodawcy przed wpisem do rejestru (tj. przed dniem 6 października 2021 r.) nie istniał podmiot umocowany do reprezentowania Wnioskodawcy, który mógłby złożyć w jej imieniu informację CIT-15J. Z przywołanych powyżej przepisów Ustawy o CIT w brzmieniu na 2021 r. nie wynika, aby CIT-15J miała obowiązek złożyć do urzędów skarbowych Spółka przekształcana.
Podsumowując powyższe rozważania, Wnioskodawca jako spółka powstała w wyniku przekształcenia nie miał możliwości złożenia CIT-15J, ponieważ nie był adresatem żadnej normy prawnej wynikającej z Ustawy o CIT oraz Ustawy zmieniającej, która nakładałaby na niego taki obowiązek, ażeby zachować status podmiotu transparentnego podatkowo. Spółka przekształcana również nie miała możliwości złożenia CIT-15J, ponieważ żaden przepis Ustawy o CIT oraz Ustawy zmieniającej nie nakładał na nią takiego obowiązku.
Wnioskodawca zwraca uwagę na ratio legis przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a Ustawy o CIT. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu Ustawy zmieniającej (Uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, (druk 642, dostęp: www.sejm.gov.pl): „Założeniem proponowanych regulacji nie jest jednak nałożenie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym na spółki jawne przez generalne nadanie im statusu „podatnika podatku dochodowego”, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez będących podatnikami tego podatku wspólników takich spółek (bezpośrednich i pośrednich)”. W praktyce oznacza to, że złożenie informacji CIT-15J ma charakter wyłącznie techniczny i w żadnym stopniu nie można uzależniać od tej czynności statusu podatnika. Z powyższego wynika, że spółka jawna powstała w wyniku przekształcenia innej spółki prawa handlowego przed 1 stycznia 2022 r. (tj. przed datą wejścia w życie art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c Ustawy o CIT) zachowuje status podmiotu podatkowo transparentnego, nawet jeżeli nie złoży informacji CIT-15J.
Powyższej argumentacji nie zmienia odpowiedź Podsekretarza Stanu p. Jana Sarnowskiego działającego z upoważnienia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej na interpelację nr 18645 Pana posła Grzegorza Gaży w sprawie podatkowego statusu spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 lutego 2021 r. (znak: DD5.054.8.2021). Zgodnie z treścią dokumentu: „Powyższe przepisy dotyczyć także będą nowopowstających spółek jawnych oraz spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia innej spółki prawa handlowego, które chciałyby zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu”. Zdaniem Wnioskodawcy, nie znajduje to odzwierciedlenia w obowiązującym na dzień wydania odpowiedzi na interpelację przepisie i przeczy literalnej jego wykładni. Potwierdza to fakt, że pkt 3 art. 1 ust. 3 pkt 1a został dodany w późniejszym okresie.
W dalszej części odpowiedzi na interpelację Podsekretarz Stanu p. Jan Sarnowski przywołuje przepis art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT, zgodnie z którym spółka jawna jest zobowiązana do złożenia informacji przed rozpoczęciem roku obrotowego. Zgodnie z treścią dokumentu: „Wskazać należy, iż rozpoczęcie pierwszego roku obrotowego przedsiębiorcy będącego spółką jawną nie jest tożsame z datą rejestracji w KRS-ie takiego przedsiębiorcy. Początkiem roku obrotowego nowotworzonego podmiotu zobowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym spółek prawa handlowego, jest dzień otwarcia przez taki podmiot ksiąg rachunkowych. Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r. poz. 217), nowopowstała jednostka księgi rachunkowe obowiązana jest otworzyć na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym. Jak wynika z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej jednostka, co do zasady, zamyka księgi rachunkowe. Jednakże, zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 1 tej ustawy można nie zamykać ksiąg rachunkowych m.in. w przypadku przekształcenia spółki osobowej w inną spółkę osobową”. Innymi słowy, początek roku obrotowego w spółce przekształcanej to dzień otwarcia ksiąg rachunkowych (chyba, że spółka nie zamykała ksiąg).
Z dalszych informacji zawartych w interpelacji wynika, że „W konsekwencji, jeżeli spółka jawna powstaje w wyniku przekształcenia innej spółki prawa handlowego, w tym np. spółki komandytowej, to wówczas wspomnianą informację powinna złożyć w terminie
a)14 dni od dnia rejestracji przekształcenia spółki - jeżeli w trakcie przekształcenia innej spółki w spółkę jawną doszło do zmiany wspólników takiej przekształcanej spółki lub praw wspólników do udziału w zyskach spółki przekształconej (powstałej z przekształcenia), lub
b)przed dniem rejestracji przekształcenia spółki - jeżeli w trakcie przekształcenia innej spółki w spółkę jawną nie doszło do zmiany wspólników takiej przekształcanej spółki lub praw wspólników do udziału w zyskach spółki przekształconej (powstałej z przekształcenia); w tym przypadku informację taką zobowiązana byłaby złożyć spółka przekształcana”.
Lit. a powyższej argumentacji nie znajdzie w analizowanej sprawie zastosowania, bowiem w trakcie przekształcenie nie doszło do zmiany wspólników. Natomiast lit. b jest sprzeczna z literalnym brzmieniem Ustawy o CIT. Art. 1 ust. 3 lit. a Ustawy o CIT nakazuje wprost składać informację przez spółki jawne. Treść odpowiedzi na interpelację nakazująca składać informację przez spółkę przekształcaną (spółkę komandytową) stoi w sprzeczności z ww. przepisem.
Wnioskodawca podkreśla, że w omawianym przypadku nie można stosować wnioskowania per analogium czyli wnioskowania opartego na podobieństwie. Analogia pozwala na objęcie danym przepisem prawa większej liczby podmiotów, niżby to wynikało z jego językowego znaczenia. Analogia rozumiana w ten sposób pozwalałaby wypełnić lukę w prawie polegającą na stosowaniu normy prawnej do przypadku podobnego, lecz przez przepisy prawne nieuregulowanego. Innymi słowy zastosowanie analogii do Ustawy o CIT w brzmieniu na 2021 r. pozwalałoby rozszerzyć krąg podmiotów zobowiązanych do złożenia informacji CIT-15J.
Jednak, w ocenie Wnioskodawcy, nie można w omawianym przypadku zastosować wnioskowania per analogium, tym bardziej, że w prawie podatkowym przyjmuje się zakaz analogii na niekorzyść podatnika. Prawo z danym zachowaniem nieobjętym regulacją po prostu nie wywołuje żadnych skutków. Jeżeli zatem ustawodawca nie objął w sposób wyraźny regulacją ustawową określonych zjawisk (zdarzeń), to nie ma podstaw, aby drogą wykładni prawa uznać zjawiska (zdarzenia) podobne do tych uregulowanych w ustawie za podlegające uregulowaniu.
Podsumowując, jeżeli ustawodawca nie objął regulacją obowiązku złożenia informacji na formularzu CIT-15J przez spółki jawne powstałe w wyniku przekształcenia to nie ma podstaw, aby poprzez analogię uznać takie zdarzenie za podlegające uregulowaniu ustawowemu.
Gdyby jednak próbować wnioskować per analogium i objąć obowiązkiem złożenia informacji CIT-15J spółki jawne należałoby zastanowić się w jaki sposób dokonać owego zgłoszenia od strony technicznej. Przepis art. 1 ust 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT nakazuje spółkom jawnym składać informację przed rozpoczęciem roku obrotowego. Pierwszy dzień roku obrotowego to dzień otwarcia ksiąg rachunkowych. Zgodnie z informacją dostępną w Krajowym Rejestrze Sądowym dzień kończący pierwszy rok obrotowy to 31 grudnia 2021 r. Pierwszy dzień roku obrotowego przypadł na dzień 1 stycznia 2021 r.
Przepisem regulującym powstanie spółki jawnej jest art. 251 Kodeksu spółek handlowych, który stanowi, że spółka jawna powstaje z chwilą wpisu do rejestru. W analizowanym zdarzeniu wpis do rejestru miał miejsce z dniem 6 października 2021 r. Przed tym dniem spółka jawna nie istniała a w szczególności nie istniał podmiot umocowany do składania w imieniu spółki jawnej oświadczeń woli i wiedzy.
Wobec powyższego przed rozpoczęciem roku obrotowego (tj. przed dniem 1 stycznia 2021 r.) nie istniał podmiot umocowany do składania informacji w imieniu spółki jawnej (umocowanie nastąpiło bowiem z dniem 6 października 2021 r.). W szczególności, do złożenia informacji nie była zobowiązana Spółka przekształcana, bowiem nie wynika to z literalnego brzmienia wyżej przywołanych przepisów. Złożenia informacji na formularzu CIT-15J było więc technicznie niemożliwe. Odmienne rozumienie przywołanych przepisów stałoby w sprzeczności z zasadą impossibilium nulla obligatio est, stanowiącą, że nikt nie jest zobowiązany do wykonywania rzeczy niemożliwych.
Należy podkreślić, że nawet formularz CIT-15J skonstruowany jest w ten sposób, że wskazuje bezpośrednio, iż składającym jest: „spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne” oraz zawiera pola do uzupełnienia wskazujące „dane spółki jawnej”, dane „osoby reprezentujące spółkę jawną” oraz „podpis osoby/osób reprezentujących spółkę jawną”. Na formularzu brak jest miejsca na wskazanie danych podmiotu trzeciego, w szczególności danych spółki przekształcanej.
Odnosząc powyższe rozważania do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca jako spółka jawna powstała w wyniku przekształcenia spółki komandytowej zachowuje status spółki transparentnej podatkowo. Do złożenia informacji CIT-15J nie była zobowiązana ani spółka jawna powstała w wyniku przekształcenia (tj. Wnioskodawca) ani Spółka przekształcana.
Zastosowania nie znajdzie art. 21 ust. 3 Ustawy zmieniającej, stanowiący, że: „W przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników”. Wskazany ust. 1 albo 2 odnosi się w swojej treści do art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i b Ustawy o CIT. Adresatem tych przepisów nie jest spółka powstała w wyniku przekształcenia.
Z powyższych względów zastosowania nie znajdzie również art. 1 ust. 5 Ustawy o CIT stanowiący, że spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Podsumowując powyższe rozważania, Wnioskodawca będący spółką jawną powstałą wskutek przekształcenia spółki komandytowej nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Zastosowania nie znajdzie art. 13 ust. 1 Ustawy zmieniającej, zgodnie z którym do dochodów wspólników spółki komandytowej lub spółki jawnej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Odnosi się on bowiem do sytuacji, w którem spółka staje się podatnikiem podatku CIT, co w opisywanym przypadku zdaniem Wnioskodawcy nie miało miejsca.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a)przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, 1163, 1243, 1551 i 1574), lub
b)aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c)informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Przy czym w myśl art. 21 ust. 1 ustawy z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa nowelizująca”):
Pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:
1)1 stycznia 2021 r. - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
2)rozpoczęcia działalności - w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.
W świetle art. 21 ust. 2 ustawy nowelizującej:
Jeżeli przed przekazaniem pierwszej informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, nastąpi zmiana w składzie podatników, pierwszą aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy zmienianej w art. 2, składa się w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r., chyba że termin do jej złożenia przypada później.
Według art. 21 ust. 3 ustawy nowelizującej:
W przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników.
Stosownie natomiast do art. 1 ust. 4 ustawy CIT:
Informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:
1)imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
a)wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
b)podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.
Treść art. 1 ust. 5 ustawy CIT stanowi, że:
Spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, jest zobowiązana do złożenia informacji, przed rozpoczęciem roku obrotowego, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Zobowiązana jest także do składania aktualizacji informacji, o której mowa w ww. art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy CIT, w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Powyższe przepisy dotyczą także nowo powstających spółek jawnych oraz spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia innej spółki prawa handlowego, które chciałyby zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Spółka jawna) powstał w dniu 6 października 2021 r. w wyniku przekształcenia Spółki komandytowej. Nie doszło do zamknięcia ksiąg rachunkowych. Spółka jawna kontynuuje rok podatkowy otwarty przez Spółkę komandytową, czyli jej rok podatkowy będzie trwał od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. W dniu 6 października 2021 r. nastąpiła rejestracja Spółki jawnej w Krajowym Rejestrze Sądowym. W wyniku przekształcenia nie doszło do zmiany wspólników lub zmiany praw wspólników w udziale w zyskach. Do dnia przekształcenia Spółka przekształcana nie złożyła do właściwych urzędów skarbowych informacji o podatnikach posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej (CIT-15J).
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy Wnioskodawca będący spółką jawną powstałą wskutek przekształcenia spółki komandytowej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
W uzasadnieniu do projektu ustawy zmieniającej Ustawodawca wyraźnie wskazał, iż „założeniem proponowanych regulacji nie jest nałożenie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym na spółki jawne przez generalne nadanie im statusu podatnika podatku dochodowego, lecz zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez będących podatnikami tego podatku wspólników takich spółek (bezpośrednich i pośrednich)”.
W uzasadnieniu tym Ustawodawca wskazał również: „podstawowym celem wprowadzenia tych przepisów jest zatem uszczelnienie polskiego systemu podatkowego przez skuteczniejsze egzekwowanie już istniejącego i wynikającego z aktualnych przepisów obowiązku podatkowego oraz faktyczna realizacja akceptowanej również przez inne ustawodawstwa podatkowe zasady, iż dochody powinny podlegać opodatkowaniu w miejscu/w kraju, w którym były rzeczywiście wypracowane”.
Z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy CIT wynika, że informację o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki – spółka jawna składa przed rozpoczęciem roku obrotowego. Ponadto powinna złożyć aktualizację informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników.
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.):
Księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3:
1) na dzień rozpoczęcia działalności, którym jest dzień pierwszego zdarzenia wywołującego skutki o charakterze majątkowym lub finansowym,
2) na początek każdego następnego roku obrotowego,
3) na dzień zmiany formy prawnej,
– w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
W myśl art. 12 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy
Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej – nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
W świetle natomiast art. 8 ust. 6 ustawy CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zatem zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzi do zakończenia roku obrotowego podatnika.
Przy czym zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości:
Można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową, a także spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową.
Z powyższego przepisu wynika zatem uprawnienie przysługujące przekształcającym się spółkom osobowym (m.in. spółce komandytowej przekształcającej się w spółkę jawną), w zakresie zamknięcia (bądź też nie) ksiąg rachunkowych.
Wskazać należy, iż rozpoczęcie pierwszego roku obrotowego przedsiębiorcy będącego spółką jawną nie jest tożsame z datą rejestracji w KRS-ie takiego przedsiębiorcy. Początkiem roku obrotowego nowotworzonego podmiotu zobowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym spółek prawa handlowego, jest dzień otwarcia przez taki podmiot ksiąg rachunkowych.
W omawianej sprawie należy zwrócić uwagę, iż w procesie przekształcania spółek nie następuje zmiana tożsamości podmiotu podlegającego przekształceniu. Spółka przekształcana nie przestaje istnieć.
Zgodnie bowiem z art. 552 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm., dalej: Ksh):
Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.
Według art. 553 Ksh:
§ 1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.
§ 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
§ 3. Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 576.
Z treści art. 552 i art. 553 Ksh wynikają podstawowe skutki przekształcenia, a mianowicie określone w tych przepisach zasady tzw. sukcesji uniwersalnej, w myśl których spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.
Zasady powyższej sukcesji uniwersalnej nie obejmują jednak skutków podatkowych, tzw. sukcesji podatkowej, gdyż te zasady zostały unormowane odrębnie w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowa (Dz. U z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Zgodnie bowiem z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej:
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Przy czym stosownie do art. 93a § 2 pkt 1 lit. a Ordynacji podatkowej:
Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej.
Sukcesja podatkowa na gruncie podatków dochodowych oznacza, że na spółkę przekształconą przejdą skutki podatkowe zdarzeń zaistniałych w spółce przekształcanej i ujętych w prowadzonych przez nią ewidencjach dla celów podatkowych, które wystąpiłyby w tej spółce, gdyby przekształcenie nie miało miejsca.
Należy jednak zwrócić uwagę, iż zarówno sukcesja uniwersalna w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, jak i sukcesja podatkowa regulowana Ordynacją podatkową zakładają, że spółka przekształcana nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż prowadzona działalność gospodarcza przy wykorzystaniu tego samego majątku będzie kontynuowana przez następcę prawnego.
Mając na uwadze wyżej przytoczone uregulowania należy zatem stwierdzić, że, jeżeli spółka jawna powstaje w wyniku przekształcenia innej spółki prawa handlowego, w tym spółki komandytowej, to wówczas informację, o której mowa w ww. art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy CIT, powinna złożyć w terminie:
·14 dni od dnia rejestracji przekształcenia spółki – jeżeli w trakcie przekształcenia innej spółki w spółkę jawną doszło do zmiany wspólników takiej przekształcanej spółki lub praw wspólników do udziału w zyskach spółki przekształconej (powstałej z przekształcenia), lub
·przed dniem rejestracji przekształcenia spółki – jeżeli w trakcie przekształcenia innej spółki w spółkę jawną nie doszło do zmiany wspólników takiej przekształcanej spółki lub praw wspólników do udziału w zyskach spółki przekształconej (powstałej z przekształcenia); w tym przypadku informację taką zobowiązana byłaby złożyć spółka przekształcana.
W przypadku zatem dochowania powyżej wskazanych terminów, spółka jawna powstała w wyniku przekształcenia innej spółki prawa handlowego zachowuje status podmiotu podatkowo transparentnego.
Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy wskazać, że w związku z okolicznością, iż w trakcie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną nie doszło do zmiany wspólników spółki przekształcanej – do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy CIT zobowiązana była spółka przekształcana (Spółka komandytowa) przed dniem rejestracji przekształcenia. Tymczasem, jak wynika z opisu stanu faktycznego, do dnia przekształcenia spółka przekształcana (Spółka komandytowa) nie złożyła do właściwych urzędów skarbowych informacji o podatnikach posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej (CIT-15J).
Dopełnienie powyższego obowiązku jeszcze przed rejestracją przekształcenia Spółki komandytowej było warunkiem niezbędnym do tego, aby Wnioskodawca jako Spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne – nie stał się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Reasumując należy stwierdzić, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca (Spółka jawna), który powstał z przekształcenia Spółki komandytowej, a który nie dochował obowiązku złożenia jeszcze przed rejestracją przekształcenia oświadczenia zawierającego informacje, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy CIT, powoduje, że Wnioskodawca (Spółka jawna) uzyskała status podatnika CIT 6 października 2021 r. i zachowa ten status aż do czasu likwidacji lub wykreślenia z rejestru przedsiębiorców.
Tym samym stanowisko Zainteresowanych jest nieprawidłowe.
Stanowisko tut. Organu potwierdza również przywołana przez Państwa odpowiedź Podsekretarza Stanu p. Jana Sarnowskiego działającego z upoważnienia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej na interpelację nr 18645 Pana posła Grzegorza Gaży w sprawie podatkowego statusu spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 lutego 2021 r. Znak: DD5.054.8.2021.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie wskazać należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postepowania ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
