
Temat interpretacji
Uznanie Spółki za „spółkę holdingową”, a w związku z tym, możliwość skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 updop w odniesieniu odpowiednio do dywidend i przychodów ze zbycia udziałów (akcji) dotyczących tych Spółek Zależnych
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lutego 2022 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania Spółki za „spółkę holdingową”, a w związku z tym, możliwości skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu odpowiednio do dywidend i przychodów ze zbycia udziałów (akcji) dotyczących tych Spółek Zależnych. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 17 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie należał do podatkowej grupy kapitałowej oraz nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. Spółka prowadzi (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie prowadzić) rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT.
Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka (Societe anonyme - odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) z siedzibą na terytorium Luksemburga. Tym samym, akcji Spółki nie posiada (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie posiadał) pośrednio lub bezpośrednio akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca będzie posiadał akcje lub udziały w spółkach, które będą spełniały łącznie następujące warunki:
- co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,
- nie będą posiadały więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
- nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
- nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,
- nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT
- dalej łącznie: „Spółki Zależne”.
Część Spółek Zależnych na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku podlegać będzie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz prowadzona będzie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.
Z kolei Spółki Zależne podlegające na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i nie korzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:
- będą posiadać osobowość prawną oraz
- nie będą mieć siedziby ani zarządu, ani nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:
wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie również udziałowcem (akcjonariuszem) spółek niespełniających definicji krajowej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagranicznej spółki zależnej przewidzianej w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT (dalej łącznie: „Spółki N”) - w szczególności spółek posiadających więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki.
W przyszłości Wnioskodawca może uzyskiwać dywidendy:
- w odniesieniu do których zastosowane zostaną zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 20 ust. 3 albo 22 ust. 4 ustawy o CIT. Niniejsze dywidendy wypłacane będą przez:
- Spółki N lub
- Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca nie zamierza korzystać ze zwolnień określonych w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT oraz 24o ust. 1 ustawy o CIT (dalej jako: „Reżim Holdingowy”) (dalej jako: „Spółki X”),
- wypłacane przez Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnień określonych w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT oraz 24o ust. 1 ustawy o CIT.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości dokona odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
W przypadku wykonania rozważanych transakcji zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych (innych niż Spółki X) oraz podjęcia decyzji o skorzystaniu z regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT, Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych, złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT.
Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy o CIT nie będą stanowiły, spółek, wskazanych w art. 24o ust. 3 tj. których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.
W piśmie z 17 maja 2022 r. będącym uzupełnieniem wniosku, wskazaliście Państwo dane identyfikujące jedynego Akcjonariusza Spółki, oraz wskazaliście, że na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Spółka nie będzie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, w stosunku do dywidend otrzymywanych od Spółek Zależnych, w odniesieniu do których Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnień określonych w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT oraz 24o ust. 1 ustawy o CIT (tj. innych niż Spółki X).
Pytanie
Czy w stosunku do Spółek Zależnych, innych niż Spółki X, Wnioskodawca będzie wypełniał definicję „spółki holdingowej” przewidzianą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, a co za tym idzie, będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu odpowiednio do dywidend i przychodów ze zbycia udziałów (akcji) dotyczących tych Spółek Zależnych?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki, Wnioskodawca będzie wypełniał definicję „spółki holdingowej” przewidzianą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w stosunku do Spółek Zależnych innych niż Spółki X, a co za tym idzie, będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „Reżim Holdingowy”) w odniesieniu odpowiednio do dywidend i przychodów ze zbycia udziałów (akcji) dotyczących tych Spółek Zależnych.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Od 1 stycznia 2022 roku, na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.; dalej: „Ustawa zmieniająca”) do ustawy o CIT został dodany Rozdział 5b pt. „Opodatkowanie spółek holdingowych”, który umożliwił spółkom holdingowym skorzystanie z preferencji podatkowych w postaci:
- zwolnienia z CIT w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT);
- zwolnienia z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego (art. 24o u st. 1 ustawy o CIT).
Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej
Zgodnie z art. 24n ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.
Zdaniem Wnioskodawcy ww. zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia dwóch przesłanek:
1.podmiotem otrzymującym dywidendę jest spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT;
2.podmiotem wypłacającym dywidendę jest krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, Reżim Holdingowy i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do poszczególnych spółek spełniających przesłanki uznania za spółki zależne w rozumieniu ustawy o CIT. Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy, należy każdorazowo rozpatrywać, czy w ramach konkretnej wypłaty dywidendy podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie podmiot wypłacający dywidendę spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej).
Spółka pragnie zauważyć, że art. 24n ust. 1 ustawy o CIT odnosi się do relacji na linii „spółka matka” - „spółka córka”. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, „spółka matka” w celu zastosowania omawianego zwolnienia powinna w odniesieniu do konkretnej „spółki córki” posiadać status spółki holdingowej, natomiast nie musi posiadać takiego statusu w odniesieniu do wszystkich spółek wypłacających dywidendę na jej rzecz.
Zdaniem Wnioskodawcy, przy zastosowaniu omawianego zwolnienia w odniesieniu do danej Spółki Zależnej bez znaczenia pozostaje fakt, że:
- Spółka nie będzie wypełniała definicji „spółki holdingowej” w odniesieniu do innych podmiotów wypłacających na jej rzecz dywidendę, czy też
- inne podmioty wypłacające dywidendę na rzecz Spółki nie będą wypełniały warunków uznania ich za krajową czy też zagraniczną spółkę zależną w rozumieniu przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT (przykładowo, z uwagi na wypłacanie dywidendy korzystającej ze zwolnienia przewidzianego w art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT).
Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Ustawy zmieniającej, zgodnie z którym: „Nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT. Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:
- skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo
- skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).
Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o”.
W ocenie Wnioskodawcy, warunki zastosowania ww. zwolnienia powinny być spełnione w odniesieniu do konkretnej relacji zachodzącej między „spółką matką” a „spółką córką”, na co jednoznacznie wskazuje użycie liczby pojedynczej w powyższym przepisie (w stosunku do „spółki zależnej”).
Zwolnienie od podatku dochodowego dochodów z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki zależnej
Zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Wyżej wskazane zwolnienie nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.
Analiza warunków zastosowania zwolnienia z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego prowadzi do wniosku, że przesłanki zastosowania zwolnienia są analogiczne do znajdujących zastosowanie w zakresie zwolnienia z opodatkowania dywidend uzyskanych przez spółkę holdingową (art. 24n ust. 1 ustawy o CIT). W rezultacie, podmiotem zbywającym udziały (akcje) powinna być spółka holdingowa w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, a podmiotem, którego udziały (akcje) są zbywane powinna być krajowa spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT lub zagraniczna spółka zależna, o której mowa w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT, z tą różnicą, że formalnym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie przez spółkę zbywającą właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
W konsekwencji, analogicznie jak w przypadku dywidend objętych Reżimem Holdingowym, to w odniesieniu do konkretnej relacji „spółka matka” - „spółka córka” należy rozpatrywać czy warunki zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 24o są spełnione. W szczególności, to w ramach danej relacji należy badać status „spółki matki” jako spółki holdingowej oraz status „spółki córki” jako spółki zależnej.
Warunki uznania spółki za spółkę holdingową
Stosownie do art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, za spółkę holdingową uznaje się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), spełniającą łącznie następujące warunki:
a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,
d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,
e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Odnosząc powyższe do zaprezentowanego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy wskazać, że na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku :
- Spółka będzie prowadzona w formie spółki akcyjnej;
- Spółka nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową;
- Spółka nie będzie korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT;
- Spółka będzie prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą;
- akcjonariuszem Spółki nie będzie pośrednio lub bezpośrednio podmiot mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Równocześnie, należy wskazać, że w odniesieniu do danej Spółki Zależnej, w odniesieniu do której Wnioskodawca będzie chciał skorzystać z preferencji Reżimu Holdingowego, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku:
- Spółka będzie posiadać, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale Spółki Zależnej;
- Spółka w odniesieniu do otrzymywanych dywidend od Spółki Zależnej nie będzie korzystać (w okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia skorzystania z preferencji w ramach Reżimu Holdingowego) ze zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.
W tym kontekście Wnioskodawca pragnie wskazać, że warunek wskazany w art. 24m pkt 2 lit. c ustawy o CIT, tj. niekorzystanie ze zwolnień podatkowych, o których mowa art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, należy zdaniem Spółki odnosić do otrzymywanych przez spółkę holdingową dywidend w konkretnej relacji „spółka matka” i „spółka córka”. Przy ocenie spełniania tej przesłanki, nie powinien mieć znaczenia fakt, że ramach innej relacji „spółka matka” - „spółka córka” do wypłacanych dywidend znajdzie zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Ustawy zmieniającej, w świetle której: „Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o”.
W konsekwencji, warunek niekorzystania ze zwolnień dywidendowych (art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT) powinien być rozpatrywany w odniesieniu do dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową w ramach danej relacji „spółka matka - spółka córka”, w okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia zastosowania preferencji w ramach Reżimu Holdingowego. Ten sposób interpretacji ww. przepisu uzasadnia także wykładnia celowościowa - w ocenie Wnioskodawcy, warunek niekorzystania ze zwolnień określonych w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT ma na celu uniknięcie sytuacji, w której w odniesieniu do tych samych wypłat miałoby dojść do równoległego zastosowania wskazanych zwolnień oraz preferencji przewidzianych w art. 24o ust. 1 i 24n ustawy o CIT.
Natomiast okoliczność, czy i jakie zwolnienie zostanie zastosowane przez spółkę w odniesieniu do otrzymywanych przez nią dywidend od innych podmiotów (w ramach odrębnej relacji „spółka matka - spółka córka”), powinno pozostawać bez wpływu z perspektywy oceny możliwości uznania jej za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w odniesieniu do danej Spółki Zależnej.
Mając na uwadze powyższe, wypłacenie dywidend korzystających ze zwolnień przewidzianych w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT na rzecz Spółek N i Spółek X nie powinno wpływać na status Wnioskodawcy jako spółki holdingowej w relacji ze Spółkami Zależnymi innymi niż Spółki X. W konsekwencji, zgodnie z przedstawionym powyżej opisem zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy będzie on spełniał przesłanki do uznania za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w relacji ze Spółkami Zależnymi innymi niż Spółki X.
Podsumowanie
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, na możliwość zastosowania Reżimu Holdingowego w ramach konkretnej relacji zachodzącej między „spółką córką” a „spółką matką” nie wpływa fakt, że Spółka otrzymywałaby od innej „spółki córki” dywidendę korzystającą ze zwolnień podatkowych o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, bowiem oceny wypełniania definicji „spółki holdingowej” należy dokonywać w odniesieniu do konkretnej relacji „spółka matka” - „spółka córka”, w ramach której ma być zastosowany Reżim Holdingowy.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki, Wnioskodawca będzie wypełniał definicję „spółki holdingowej” przewidzianą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w stosunku do Spółek Zależnych innych niż Spółki X, a co za tym idzie, będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu odpowiednio do dywidend i przychodów ze zbycia udziałów/akcji dotyczących tych Spółek Zależnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa zmieniająca”), do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) wprowadzono szereg zmian m.in. poprzez wprowadzenie nowych przepisów, w tym nowych preferencji podatkowych dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.
W ramach Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.
W rozdziale 5b ustawy o CIT, w art. 24n i 24o, zawarto nowe zwolnienia z opodatkowania tj.:
zwolnienie z CIT 95% kwoty dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową od spółek zależnych;
pełne zwolnienie z CIT zysków ze zbycia udziałów/akcji w spółkach zależnych.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. ustalenia, czy w stosunku do Spółek Zależnych, innych niż Spółki X, Wnioskodawca będzie wypełniał definicję „spółki holdingowej” przewidzianą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.
Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:
a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,
d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,
e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Natomiast, stosownie do art. 24m pkt 3 ustawy o CIT:
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:
a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,
b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.
Zgodnie zaś z art. 24m pkt 1 ustawy o CIT:
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 24m pkt 4 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o zagranicznej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:
a) ma osobowość prawną,
b) podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,
c) nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:
- wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
- wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
- z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Odnosząc się natomiast do zwolnień przewidzianych w Rozdziale 5b należy wskazać, że w myśl art. 24n ust. 1 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.
Stosownie do art. 24n ust. 2 ww. ustawy:
w przypadku gdy dywidendy są wypłacane przez zagraniczną spółkę zależną, odliczenia, o którym mowa w art. 20 ust. 1 i 6, dokonuje się, uwzględniając podatek zapłacony w obcym państwie proporcjonalnie przypadający na 5% kwoty tych dywidend.
Przy czym, jak wynika z art. 24n ust. 3 cyt. ustawy:
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do dywidend wypłacanych przez zagraniczną spółkę zależną:
1) w przypadku gdy spółka ta spełnia warunki, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w roku podatkowym, w którym wypłacana jest dywidenda, lub w którymkolwiek z 5 lat podatkowych poprzedzających ten rok;
2) w części, w jakiej wypłacana dywidenda w jakiejkolwiek formie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku przez zagraniczną spółkę zależną.
Jednakże stosownie do treści art. 24n ust. 4 ustawy o CIT:
przepis ust. 3 pkt 1 nie ma zastosowania do zagranicznej spółki zależnej podlegającej opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli spółka ta prowadzi w tym państwie istotną rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepisy art. 24a ust. 18 i 18a stosuje się odpowiednio.
Adresatem powołanej normy prawnej jest spółka holdingowa, która uzyskuje przychody z dywidend ze spółki zależnej.
Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, art. 24n ust. 1 zakłada zwolnienie od opodatkowania otrzymywanej przez spółkę holdingową od spółki zależnej dywidendy wskazanej w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy CIT, w części odpowiadającej 95% kwoty tej dywidendy. Pozostała część dywidendy, nieobjęta projektowanym zwolnieniem (tj. 5% kwoty dywidendy), będzie podlegała opodatkowaniu CIT w Polsce na zasadach ogólnych dla opodatkowania dywidend, według stawki podatku 19%. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości należy podkreślić, że ta część dywidendy nie będzie objęta zwolnieniami z art. 20 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy CIT.
Jak już wcześniej zasygnalizowano uznanie spółki, od której otrzymywane będą dywidendy za spółkę zależną a spółki otrzymującej taką dywidendę za spółkę holdingową jest jednym z warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w omawianym
art. 24n ust. 1 ustawy o CIT. Brak spełnienia któregokolwiek z warunków, a więc albo nie uznania spółki otrzymującej dywidendę za spółkę holdingową, albo spółki wypłacającej dywidendę za spółkę zależną wyklucza zatem możliwość stosowania ww. zwolnienia.
Natomiast zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Jak wynika z art. 24o ust. 2 ustawy o CIT:
Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:
1) imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;
2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;
3) wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;
4) planowaną datę zawarcia umowy.
Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Zatem ustawą zmieniającą wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodatkową preferencję w postaci zwolnienia z CIT dochodów uzyskiwanych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji w spółce zależnej.
Należy podkreślić, że możliwość skorzystania z opisanych powyżej preferencji jest co do zasady uzależniona od spełnienia dodatkowych określonych wymogów, w tym zwłaszcza o charakterze antyabuzywnym.
Należy mieć na uwadze art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że:
przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:
1)sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;
2)głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.
Z kolei zgodnie z art. 22c ust. 2 tej ustawy:
na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie należał do podatkowej grupy kapitałowej oraz nie będzie korzystał ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a oraz art. 20 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. Spółka prowadzi (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie prowadzić) rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT. Jedynym akcjonariuszem Spółki jest spółka z siedzibą na terytorium Luksemburga. Tym samym, akcji Spółki nie posiada (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie będzie posiadał) pośrednio lub bezpośrednio akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
§wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
§wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
§z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Ponadto, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca będzie posiadał akcje lub udziały w Spółkach Zależnych, które będą spełniały łącznie następujące warunki:
- co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tych spółek Wnioskodawca będzie posiadał bezpośrednio na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,
- nie będą posiadały więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
- nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
- nie będą spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,
- nie będą korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.
Część Spółek Zależnych na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku podlegać będzie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz prowadzona będzie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej.
Z kolei Spółki Zależne podlegające na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (bez względu na miejsce ich osiągania) i nie korzystające ze zwolnienia z tego opodatkowania:
- będą posiadać osobowość prawną oraz
- nie będą mieć siedziby ani zarządu, ani nie będą, zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:
wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości dokona odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. W przypadku wykonania rozważanych transakcji zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych (innych niż Spółki X) oraz podjęcia decyzji o skorzystaniu z regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT, Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów (akcji) w Spółkach Zależnych, złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 2 ustawy o CIT. Spółki Zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy o CIT nie będą stanowiły, spółek, wskazanych w art. 24o ust. 3 tj. których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy ustalenia, czy w stosunku do Spółek Zależnych, innych niż Spółki X, Wnioskodawca będzie wypełniał definicję „spółki holdingowej” przewidzianą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, a co za tym idzie, będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu odpowiednio do dywidend i przychodów ze zbycia udziałów (akcji) dotyczących tych Spółek Zależnych.
Przepisy Reżimu Holdingowego i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do konkretnych relacji i poszczególnych spółek spełniających określone przesłanki z Rozdziału 5b ustawy o CIT. Należy zatem każdorazowo rozpatrywać, czy w ramach konkretnej wypłaty dywidendy podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie podmiot wypłacający dywidendę spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej). Analogicznie należy postępować w przypadku zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 24o ustawy o CIT. Możliwe są bowiem sytuacje w których podmioty korzystające z preferencji Reżimu Holdingowego utracą wymagany przez przepisy Rozdziału 5b ustawy o CIT status i nie będą mogły korzystać z ww. preferencji w przyszłości.
Biorąc pod uwagę powyższe, możliwość zastosowania preferencji wynikających z Reżimu Holdingowego każdorazowo powinna być rozpatrywana w odniesieniu do konkretnej relacji zachodzącej między „spółką holdingową” a daną „spółką zależną”. Świadczy o tym treść przepisów art. 24n ust. 1 oraz w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powyższe przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie spełniać definicję spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w stosunku do Spółek Zależnych innych niż Spółki X, natomiast Spółki Zależne opisane we wniosku stanowią krajowe spółki zależne o których mowa w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT oraz zagraniczne spółki zależne których mowa w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT.
Odnosząc się zatem do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z CIT w wysokości 95% kwoty dywidend otrzymanych przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej o którym mowa w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT wskazać należy, że Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z ww. zwolnienia z uwzględnieniem warunków przewidzianych w art. 24n ust. 3 i art. 24n ust. 4 ustawy o CIT.
W odniesieniu natomiast do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę z preferencji o której mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do Spółek Zależnych innych niż Spółki X należy wskazać, że Wnioskodawca spełnił warunki o których mowa w art. 24o ust. 1 i ust. 3 tej ustawy, więc może skorzystać ze zwolnienia z CIT dochodów ze zbycia udziałów lub akcji krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Wnioskodawca będzie wypełniał definicję „spółki holdingowej” przewidzianą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT w stosunku do Spółek Zależnych innych niż Spółki X, a co za tym idzie, będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w odniesieniu odpowiednio do dywidend i przychodów ze zbycia udziałów/akcji dotyczących tych Spółek Zależnych.
Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
