
Temat interpretacji
W zakresie ustalenia, czy Spółka sprzedając produkt leczniczy w ramach Programu po obniżonej cenie powinna rozpoznać przychód na gruncie ustawy o CIT, w faktycznie uzyskanej wartości wynikającej z transakcji, tj. w wartości wskazanej na fakturze (cena netto, bez podatku VAT).
Interpretacja indywidualna
/>
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
/>
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy Spółka sprzedając produkt leczniczy w ramach Programu po obniżonej cenie powinna rozpoznać przychód na gruncie ustawy o CIT, w faktycznie uzyskanej wartości wynikającej z transakcji, tj. w wartości wskazanej na fakturze (cena netto, bez podatku VAT).
Treść wniosku jest następująca:
/>
Opis zdarzenia przyszłego
/>
Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką z grupy (dalej: „Grupa”) zajmującej się dystrybucją hurtową produktów leczniczych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
W ramach prowadzonej działalności, Spółka pełni rolę dystrybutora produktów leczniczych Grupy na terytorium Polski. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej. W portfolio produktów Spółki znajdują się produkty lecznicze podlegające refundacji w Polsce na podstawie ustawy z dnia 12 maja 2011 r.o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (dalej: „Ustawa o refundacji”, Dz.U. z 2021, poz. 523, t.j. z dnia 23 marca 2021 r.).
Spółka jest przedstawicielem podmiotu odpowiedzialnego w Polsce oraz wnioskodawcą w postępowaniach refundacyjnych i podmiotem decyzji refundacyjnych wydanych na podstawie składanych przez nią wniosków o refundację. Obecnie Spółka planuje uruchomienie w Polsce programu wczesnego dostępu do nowo zarejestrowanego produktu leczniczego (dalej: „Program”). Wprowadzenie Programu wynika z faktu, że pomiędzy momentem zarejestrowania produktu leczniczego, a uzyskaniem refundacji Narodowego Funduszu Zdrowia (dalej: „NFZ”), czas oczekiwania może być długi - w związku z tym, Spółka postanowiła umożliwić pacjentom szybszy dostęp do terapii. Program będzie miał na celu umożliwienie pacjentom dostępu do produktu leczniczego po jego dopuszczeniu do obrotu a przed objęciem go refundacją NFZ na podstawie decyzji refundacyjnej.
W sytuacji, gdy w szpitalu pojawi się pacjent kwalifikujący się do terapii produktem leczniczym objętym Programem, po zgłoszeniu przez dany szpital zapotrzebowania na dany produkt leczniczy, Wnioskodawca dokona jego sprzedaży po istotnie obniżonej cenie (np. 1 zł), która znacząco odbiega od ceny rynkowej produktu. Spółka w celu wprowadzenia Programu planuje sprzedaż specjalistycznego produktu leczniczego po cenie znacznie poniżej kosztów jego wytworzenia. Spółka nie wyklucza, że równolegle do sprzedaży produktów leczniczych objętych Programem, będzie prowadzić także sprzedaż tych produktów po cenie standardowej.
Wprowadzenie Programu wpisuje się jasno w politykę firmy i jej wartości poprzez umożliwienie skorzystania z pełnowartościowego produktu leczniczego przez pacjenta potrzebującego terapii. Produkt leczniczy objęty Programem jest produktem wysoce specjalistycznym i charakteryzuje się wysoką ceną regularną. W ocenie Wnioskodawcy, przeciętnemu pacjentowi trudno będzie sfinansować terapię za regularną cenę przed uzyskaniem refundacji. Dla pacjenta często jedyną możliwością skorzystania z terapii przed refundacją jest dostęp do leku dzięki Programowi. Wdrożenie Programu jest więc działaniem w interesie pacjenta.
Co więcej, z perspektywy Spółki przy wprowadzaniu nowego produktu leczniczego na rynek, istotna jest możliwość szybkiego zapoznania z nim lekarzy. W ocenie Wnioskodawcy, przyczynia się to do większej rozpoznawalności zarówno produktu jak i Spółki. Co więcej, znajomość produktu leczniczego oraz specyfiki jego stosowania może zwiększyć zaufanie i chęć stosowania produktu wśród lekarzy.
Kolejną z przyczyn planowanego wprowadzenia Programu jest budowanie i rozwój relacji z klientami (szpitalami). W ocenie Wnioskodawcy, możliwość stosowania produktu leczniczego przez lekarzy oraz obserwacja przez nich jego skuteczności i efektów terapeutycznych w przyszłości wpłynąć może pozytywnie na rozpoznawalność zarówno produktu jak i Spółki.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, w ocenie Spółki, wprowadzenie Programu może pozytywnie wpłynąć na jej obroty oraz zabezpieczenie przyszłych przychodów.
Wnioskodawca podkreśla, że cena produktów leczniczych w ramach Programu wynika z przedstawionych wyżej przyczyn ekonomicznych i nie służy obejściu przepisów prawa ani uniknięciu opodatkowania.
Co więcej, pomiędzy Spółką i podmiotami nabywającymi produkty lecznicze w ramach programu nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 11a ustawy o CIT.
Spółka powzięła wątpliwości co do klasyfikacji Programu na gruncie przepisów o CIT.
/>
Pytanie
Czy Spółka sprzedając produkt leczniczy w ramach Programu po obniżonej cenie powinna rozpoznać przychód na gruncie ustawy o CIT, w faktycznie uzyskanej wartości wynikającej z transakcji, tj. w wartości wskazanej na fakturze (cena netto, bez podatku VAT)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki, sprzedając produkt leczniczy w ramach Programu po obniżonej cenie powinna rozpoznać przychód na gruncie ustawy o CIT, w faktycznie uzyskanej wartości wynikającej z transakcji, tj. w wartości wskazanej na fakturze (cena netto, bez podatku VAT).
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami (z zastrzeżeniem art. 12 ust. 3 i 4 oraz art. 14 ustawy o CIT), są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Pojęcia „bonifikata” i „skonto”, użyte w art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, nie zostały zdefiniowane ustawowo. Należy je zatem rozumieć zgodnie z językiem potocznym. Bonifikata i skonto są dwoma rodzajami rabatu, tj. obniżki ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażonej procentowo lub kwotowo. Zgodnie z definicją wskazaną w Słowniku Języka Polskiego (https://sjp.pl/) bonifikata to zmniejszenie ustalonej ceny usługi lub towaru; skonto, bonifkacja; skonto to zmniejszenie ustalonej ceny usługi lub towaru; bonifikata, bonifikacja.
Z przepisu art. 12 ust. 3 ustawy o CIT wynika, że udzielenie rabatu w postaci obniżenia ceny za towar lub usługę stanowi podstawę do pomniejszenia przychodu z tytułu tej sprzedaży. Wartość tak udzielonej obniżki podlega bowiem wyłączeniu z przychodów sprzedawcy.
Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, cena finalna produktu leczniczego objętego Programem stanowić będzie efekt udzielonej przez Spółkę bonifikaty, będącej elementem strategii Spółki obejmującej wdrożenie Programu, mającej na celu zbudowanie wieloletniej pozytywnej relacji pomiędzy Spółką a szpitalami. Należy zatem przyjąć, że przychodem ze sprzedaży produktów leczniczych w ramach Programu będzie cena widniejąca na fakturze. Warto zaznaczyć, że sprzedaż towarów po cenie 1 zł będzie skierowana do konkretnych podmiotów, zainteresowanych zakupem oraz będzie trwała do momentu uzyskania refundacji. Zdaniem Wnioskodawcy, wdrożenie Programu będzie również realnym wsparciem dla publicznej służby zdrowia, ponieważ pozwala na korzystanie z produktu leczniczego po atrakcyjnej dla szpitali cenie pomimo braku refundacji z NFZ.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Zdaniem Spółki, zgodnie z tym przepisem w przypadku, gdy ustalenie ceny odbiegającej od ceny rynkowej jest uzasadnione, podatnik może wykazać przychód według kwoty umówionej. Ustalenie ceny produktów leczniczych objętych Programem jest uzasadnione pod względem ekonomicznym. Jak wskazano w stanie faktycznym, ekonomiczne znaczenie będzie wynikało z realizacji założeń strategii biznesowej Spółki. Jak zostało wskazane powyżej, w ocenie Spółki, wdrożenie Programu może pozytywnie wpłynąć na jej obroty oraz zabezpieczenie przyszłych przychodów.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, wprowadzenie Programu wpisuje się w politykę firmy i jej wartości. Produkt leczniczy objęty Programem jest produktem wysoce specjalistycznym i charakteryzuje się wysoką ceną regularną. W ocenie Wnioskodawcy, przeciętnemu pacjentowi trudno będzie sfinansować terapię za regularną cenę przed uzyskaniem refundacji. Dla pacjenta często jedyną możliwością skorzystania z terapii przed refundacją jest dostęp do leku dzięki Programowi. Wdrożenie Programu jest więc działaniem w interesie pacjenta.
Co więcej, z perspektywy Spółki przy wprowadzaniu nowego produktu leczniczego na rynek, istotna jest możliwość szybkiego zapoznania z nim lekarzy. W ocenie Wnioskodawcy, przyczynia się to do większej rozpoznawalności zarówno produktu jak i Spółki. Co więcej, znajomość produktu leczniczego oraz specyfiki jego stosowania może zwiększyć zaufanie i chęć stosowania produktu wśród lekarzy.
Kolejną z przyczyn planowanego wprowadzenia Programu jest budowanie i rozwój relacji z klientami (szpitalami). W ocenie Wnioskodawcy, możliwość stosowania produktu leczniczego przez lekarzy oraz obserwacja przez nich jego skuteczności i efektów terapeutycznych w przyszłości wpłynąć może pozytywnie na rozpoznawalność zarówno produktu jak i Spółki.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki, wprowadzenie Programu jasno wpisuje się w stawiane jej cele biznesowe, może pozytywnie wpłynąć na jej obroty oraz zabezpieczenie przyszłych przychodów. Z uwagi więc na ten fakt, w ocenie Spółki, w zaistniałym stanie faktycznym cena ustalana jest na podstawie uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W związku z tym, w ocenie Spółki, nie zachodzi przesłanka do zastosowania art. 14 ustawy o CIT.
Końcowo Spółka zaznacza, że do omawianego stanu faktycznego nie będą miały zastosowania zasady wynikające z przepisów o cenach transferowych pomiędzy podmiotami powiązanymi. Wynika to z faktu, że Spółka nie jest powiązana ani kapitałowo ani osobowo z żadnym potencjalnym klientem. Dlatego też Spółka może ustalać ceny zgodnie z ogólnymi zasadami swobody umów przy uwzględnieniu natury stosunku prawnego.
Wskazane stanowisko Spółki jest również poparte interpretacjami podatkowymi zawierającymi zbliżoną wykładnię przepisów prawa. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) z 22 kwietnia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.37.2020.2.PP/SJ) Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, zgodnie z którym: stosowanie przez Spółkę preferencyjnych cen sprzedaży produktów przeznaczonych wyłącznie na potrzeby realizacji warsztatów ma uzasadnione przyczyny ekonomiczne. W konsekwencji, przychodem Spółki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży produktów warsztatowych w okolicznościach opisanych przez Spółkę powinna być cena należna Spółce za te produkty, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, również w przypadku gdy cena ta znacznie odbiega od wartości rynkowej tych produktów. W opisanym w niniejszym wniosku stanie faktycznym nie występują okoliczności uzasadniające oszacowanie przychodu w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej sprzedawanych produktów.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki, sprzedając produkt leczniczy w ramach Programu po obniżonej cenie powinna rozpoznać przychód na gruncie ustawy o CIT, w faktycznie uzyskanej wartości wynikającej z transakcji, tj. w wartości wskazanej na fakturze (cena netto, bez podatku VAT).
/>
Ocena stanowiska
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
/>
Dodatkowe informacje
/>
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Końcowo nadmienić należy, że z dniem 1 stycznia 2018 r. ustawodawca zmienił brzmienie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.), zgodnie z którym za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jednak zmiana ta nie ma wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało/zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
/>
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
/>
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
/>
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
