
Temat interpretacji
Czy w przypadku przeniesienia własności przyłącza na rzecz dostawcy, kwota zbycia będzie stanowić przychód Spółki, zaś koszty wytworzenia będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodu w momencie zbycia prawa własności do przyłącza wodno-kanalizacyjnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, w części określonej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 5 lit. b jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy w przypadku przeniesienia własności przyłącza na rzecz dostawcy, kwota zbycia będzie stanowić przychód Spółki, zaś koszty wytworzenia będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodu w momencie zbycia prawa własności do przyłącza wodno-kanalizacyjnego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Opis spółki i działalności
Spółka Akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2020 r. poz. 1406 - winno być: „Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.; dalej jako: „Ustawa o CIT”). Przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę obejmuje przede wszystkim produkcję i aktywność związaną z wydawaniem zaawansowanych technologicznie gier komputerowych przeznaczonych do dystrybucji na rynkach całego świata na różne platformy. Działalność prowadzona przez Spółkę obejmuje szerokie spektrum prac związanych z rozwojem produktów, procesów oraz technologii wykorzystywanych w procesie produkcji i wydawania gier komputerowych (oprogramowania), a także zdobywaniem niezbędnej wiedzy i umiejętności, które prowadzić mogą do stworzenia rozwiązań niewystępujących w praktyce branżowej lub w znaczącym stopniu odróżniających się od tych dotychczas wykorzystywanych przez Spółkę.
Opis Inwestycji
Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym gruntu oraz właścicielem wszystkich budynków oraz budowli znajdujących się na tym gruncie. Spółka podjęła decyzję o realizacji inwestycji wybudowania parkingu. W maju 2021 r. Spółka złożyła wniosek o pozwolenie na budowę budynku garażu zamkniętego (z częścią naziemną i podziemną) (dalej jako: „Parking”) wraz z infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu, w rejonie terenu ulic J. i G. W sierpniu 2021 r. Spółka otrzymała pozytywną decyzję, w której zatwierdzono projekt budowlany i udzielono pozwolenia na budowę Parkingu. Wraz z początkiem grudnia 2021 r. rozpoczęły się pierwsze prace budowlane. Zgodnie z umową o ustaleniu szczegółowych warunków rozbudowy ul. G. zawartej pomiędzy Spółką a Miastem Stołecznym, Spółka jest zobowiązana do przebudowy chodnika i oświetlenia ulicznego przy ul. G., od której znajduje się wjazd na teren Spółki i jednocześnie dojazd do Parkingu. Po dokonaniu wspomnianej przebudowy Wnioskodawca ma przekazać poniesione nakłady na rzecz gminy. Zgodnie z harmonogramem budowa Parkingu ma się zakończyć w okolicach listopada 2022 r. Spółka realizuje inwestycje wybudowania Parkingu, który będzie miał 129 miejsc na pojazdy, w tym 6 miejsc na pojazdy dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo, poza budynkiem powstanie droga dojazdowa wraz z chodnikiem, szlabany, oświetlenie, przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne, przyłącza elektroenergetyczne, okablowanie teletechniczne oraz ogrodzenie terenu. Na dachu parkingu powstanie również strefa rekreacyjna wraz z przystosowaną nawierzchnią sportową. Na poziomie dachu znajdować się mają również pomieszczenia techniczno-magazynowe oraz przedsionek.
Budynek parkingu
Parking będzie składał się z czterech kondygnacji - dwóch podziemnych i dwóch naziemnych. Główna brama wjazdowa Parkingu jest zaprojektowana od strony południowej w pobliżu istniejącego zjazdu z ul. G. Od strony istniejących budynków biurowych zaprojektowano tarasowe uskoki kondygnacji naziemnych, które mają być obsadzone roślinnością pnącą się po pionowych fragmentach ścian. Wewnątrz budynku znajdować się będą miejsca postojowe oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych. Zjazdy i wjazdy na kondygnacje odbywać się będą za pośrednictwem dwukierunkowych pochylni zlokalizowanych przy ścianach budynku.
Szlaban
Szlabany umieszczone zostaną na parterze przed bramą wjazdową. Będą one podłączone do systemu elektronicznego umożliwiającego automatyczną weryfikację numerów rejestracyjnych pojazdów zgłoszonych wcześniej pracowników i odwiedzających poprzez kamerę. Po zatwierdzeniu pojazdu w weryfikacji elektronicznej szlabany będą się otwierać i później automatycznie zamykać. Dach rekreacyjny Na dachu parkingu zlokalizowana zostanie przestrzeń przeznaczona do celów rekreacyjnych i sportowych. W celu zapewnienia bezpieczeństwa zaprojektowano tam obudowę z lekkiej siatki ażurowej po obwodzie dachu, która spełnia wymogi w zakresie przenoszenia obciążeń określone dla balustrad w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. W strefie rekreacyjnej przewidziano ułożenie nawierzchni odpowiednio przystosowanej do funkcji sportowej i rekreacyjnej. Kolejną część będzie stanowiło biuro zewnętrzne odpowiednio przystosowane do zapewnienia tam wygodnych warunków pracy. Część ta będzie pozwalała na sezonową pracę na zewnątrz, co zezwoli pracownikom na zmianę otoczenia oraz na pracę „na świeżym powietrzu”. Trzecią częścią dachu rekreacyjnego będzie strefa socjalna dla pracowników służąca do odpoczynku i do integracji wewnątrzfirmowych. Zaprojektowano tam również konstrukcję stalową w postaci słupków i poprzecznych belek, która umożliwiać ma rozwijanie tymczasowego lekkiego pokrycia membranowego lub materiałowego, a także montaż oświetlenia.
Oświetlenie
Spółka planuje zamontować oświetlenie w postaci lamp przymocowanych do ścian budowanego Parkingu. Poza wspomnianymi lampami Spółka wybuduje dodatkowe lampy, które będą wolnostojące, tj. nie będą przymocowane do bryły budynku.
Droga dojazdowa
Do wjazdu na parking prowadzić będzie nowo wybudowany odcinek drogi dojazdowej wraz z chodnikiem wybudowany w obrębie nieruchomości Wnioskodawcy. Droga będzie połączona z drogą publiczną przy ul. G., która prowadzi do wjazdu na teren Spółki. Droga będzie położona wyłączenie na terenie nieruchomości Wnioskodawcy i będzie służyć jako dojazd do Parkingu dla pracowników i gości Spółki.
Instalacja elektrotechniczna
Spółka planuje wybudować instalację elektrotechniczną Parkingu w sposób mieszany - część instalacji będzie poprowadzona podtynkowo, natomiast niektóre elementy instalacji będą poprowadzone na powierzchni tynku (natynkowo). Instalacja ta będzie służyć rozprowadzeniu kabli energii elektrycznej oraz innych kabli technicznych do odpowiednich miejsc wymagających podłączenia. Instalacje te będą pozwalały na korzystanie z większości urządzeń, w które wyposażony będzie budynek. Przyłącza wodno-kanalizacyjne i elektroenergetyczne Spółka planuje wybudować przyłącze wodno-kanalizacyjne, które zgodnie z umową zawartą z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji (dalej: „MPWiK”), po wykonanym odbiorze technicznym, zostanie przekazane przez Spółkę na rzecz MPWiK. Na podstawie podpisanej umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do wybudowania przyłącza i poniesienia kosztów tej inwestycji. Cena, po której MPWiK nabędzie przyłącze od Spółki, zostanie ustalona później - zgodnie z zasadami odpłatnego przejmowania urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych. Do tego czasu Wnioskodawca planuje ujmować koszty poniesione na budowę wspomnianego przyłącza w księgach rachunkowych jako wartość początkową środka trwałego w budowie. Wnioskodawca planuje również podłączyć Parking do sieci energetycznej. W związku z tym zawarto umowę z odpowiednim dostawcą, który na jej podstawie zobowiązał się do wybudowania przyłącza energetycznego, które pozwoli na podłączenie instalacji elektrycznej Parkingu do zewnętrznej sieci. Spółka zobowiązała się do umożliwienia wybudowania odpowiednich urządzeń przez dostawcę energii elektrycznej oraz do ustanowienia bezterminowej i nieodpłatnej służebności przesyłu na rzecz wspomnianego dostawcy. Dodatkowo Wnioskodawca wniesie opłatę przyłączeniową w określonym w umowie terminie.
Wartość początkowa środków trwałych
W związku z budową Parkingu powstaną m.in. wyżej wymienione obiekty, w tym Parking. Spółka poniesie nakłady na całość inwestycji. Kosztem bezpośrednim dla Wnioskodawcy będzie koszt usługi budowlanej prowadzonej przez wybraną firmę zewnętrzną (dalej jako: „Koszt bezpośredni”). Spółka ponosi również koszty ogólne całego przedsięwzięcia (dalej jako: „Koszty ogólne”). Do kosztów ogólnych zaliczyć można między innymi:
- Koszty ochrony placu budowy;
- Koszty energii elektrycznej przeznaczonej na budowę;
- architektów i innych specjalistów;
- Koszty pozwoleń;
- Koszty nadzoru inwestorskiego;
- Koszty uprzątnięcia terenu i przygotowania go pod inwestycję.
Z racji, że Spółka nabywa od zewnętrznej firmy usługę budowlaną, w skład której wchodzą wszystkie czynności oraz materiały nabyte w celu budowy Parkingu razem ze wszystkimi wymienionymi w zdarzeniu przyszłym obiektami, niemożliwe jest bezpośrednie rozdzielenie kosztów przypadających oddzielnie na każdy budowany obiekt. W związku z tym Wnioskodawca planuje stworzyć klucz alokacji, za pomocą którego możliwe będzie odpowiednie wyodrębnienie kosztów, które pozwoli na określenie wartości początkowej budowanych środków trwałych. Spółka planuje wyliczać wspomniany klucz alokacji w następujący sposób:
1. Spółka odbierze od wykonawcy inwestycji kosztorys materiałów budowlanych nabytych na budowę poszczególnych obiektów;
2. Spółka dokona podziału kosztów materiałów budowlanych nabytych na budowę danego obiektu przez koszt materiałów dla całej usługi budowlanej w celu określenia proporcji dla każdego budowanego obiektu (przykładowo jeśli wartość kosztów materiałów budowlanych do budowy Parkingu wynosić będzie 90, natomiast wartość ogólna kosztów materiałów budowlanych wynosić będzie 100, wówczas proporcja będzie wynosić 90/100);
3. Spółka pomnoży wyliczoną w pkt 2 proporcje, dla każdego obiektu, przez Koszt bezpośredni w celu obliczenia kosztów wytworzenia danego obiektu (przykładowo jeśli wartość Kosztu bezpośredniego wynosić będzie 200, to wartością przypadającą na Parking będzie wartość 200x90% = 180);
4. Spółka pomnoży wyliczoną w pkt 2 proporcje przez wymienione w stanie przyszłym Koszty ogólne w celu alokacji tych kosztów do każdego budowanego obiektu (analogicznie jak przy przykładzie opisanym w pkt 3);
5. Spółka obliczy wartość początkową każdego z budowanych obiektów poprzez dodanie odpowiednich sum obliczonych w pkt 3 i pkt 4. Na podstawie wyżej opisanego klucza alokacji kosztów budowy, Spółka będzie w stanie określić wartość początkową budowanych obiektów, która służyć będzie późniejszemu obliczaniu odpisów amortyzacyjnych. Wartość początkowa budowanych obiektów nie będzie obejmować kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych.
Pytanie
Czy w przypadku przeniesienia własności przyłącza na rzecz dostawcy kwota zbycia będzie stanowić przychód Spółki, zaś koszty wytworzenia będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodu w momencie zbycia prawa własności do przyłącza wodno-kanalizacyjnego? (Pytanie oznaczone we wniosku nr 5 lit. b)
Państwa stanowisko w sprawie
Kosztem uzyskania przychodów dla Spółki po przeniesieniu własności przyłącza na rzecz dostawcy będzie wartość inwestycji, a w przypadku zbycia odpłatnego cena, po której dostawca wykupi przyłącze, będzie stanowiła przychód dla Wnioskodawcy.
Uzasadniając powyższe Wnioskodawca wskazał, m.in., że Spółka, tak jak to było przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, planuje wybudowanie przyłącza wodociągowo-kanalizacyjnego do nowo powstałego Parkingu. Spółka zamierza zaliczyć koszty poniesione na budowę przyłączy wodno-kanalizacyjnych odsprzedanych odpowiedniemu dostawcy do kosztów uzyskania przychodów. Wnioskodawca planuje za koszty podatkowe uznać kwotę poniesioną na budowę przyłączy. (….) Po przeniesieniu własności przyłącza na rzecz MPWiK Spółka planuje jednorazowo ująć wspomniane wydatki w kosztach uzyskania przychodów w momencie przeniesienia prawa własności do przyłącza, które w przypadku zbycia będą stanowiły wartość inwestycji. Przychodem Spółki będzie wówczas cena zbycia przyłącza na rzecz MPWiK. Odnosząc się do wydatków Wnioskodawcy, które poniesie on podczas budowy przyłącza wodociągowo-kanalizacyjnego do Parkingu należy stwierdzić, że:
- Będą one poniesione przez podatnika w sposób rzeczywisty;
- Zostaną poniesione w związku z prowadzoną działalnością, z uwagi na fakt, iż przyłącza wodno-kanalizacyjne służyć będą do prawidłowego funkcjonowania budowanego Parkingu;
- Będą należycie udokumentowane;
- Nie znajdują się w grupie wydatków określonych w art. 16 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym koszty budowy przyłącza wodno-kanalizacyjnego stanowić będą koszty uzyskania przychodów po przekazaniu ich na rzecz przedsiębiorstwa zajmującego się dostawą odpowiednich usług kanalizacyjnych. (…)
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w części określonej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 5 lit. b jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ww. ustawy przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z tym przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
W myśl natomiast art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:
Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Jednocześnie, jak stanowi art. 14 ust. 2 ustawy o CIT:
Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy, praw majątkowych lub usług określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami, prawami lub usługami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca zbycia albo świadczenia.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że za przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego mogą zostać uznane tylko takie przysporzenie podatnika, które mają charakter definitywny, tj. w sposób bezzwrotny i trwały powiększają jego majątek.
Jak wynika z treści cytowanego przepisu, zakresem zastosowania art. 14 ww. ustawy objęte są przypadki odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych. Pod pojęciem „zbycia” tych składników majątku podatnika należy rozumieć odpowiednio przeniesienie prawa własności rzeczy lub przeniesienie prawa majątkowego na inny podmiot (nabywcę). Zbycie ma charakter odpłatny, gdy następuje za opłatą – gdy wiąże się z uzyskaniem od nabywcy świadczenia wzajemnego o określonej wartości. Wobec tego, w pojęciu „odpłatnego zbycia” mieści się zarówno klasyczna sprzedaż, czyli zobowiązanie się zbywcy do przeniesienia na nabywcę prawa własności rzeczy lub prawa majątkowego w zamian za zobowiązanie się nabywcy do zapłaty ceny ustalonej przez strony w umowie, jak i czynności prawnych o podobnym charakterze (zamiana, wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki, inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych w zamian za świadczenie wzajemne).
Skoro, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji nabędzie przyłącze od Spółki po cenie, która zostanie ustalona zgodnie z zasadami odpłatnego przejmowania urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych, to w związku z odpłatnym zbyciem prawa własności do przyłącza, po stronie Spółki powstanie przychód podatkowy w wysokości kwoty uzyskanej od MPWiK z tytułu tego zbycia.
Z tego też względu Państwa stanowisko, iż przychodem Spółki będzie cena zbycia przyłącza na rzecz MPWiK należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii zaliczenia w ciężar kosztów podatkowych wydatków poniesionych na wytworzenie ww. przyłącza, wskazać należy, iż jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).
Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.
Należy przy tym podkreślić, że obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu – każdorazowo spoczywa na podatniku.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zrealizuje inwestycję polegającą na budowie budynku garażu zamkniętego (z częścią naziemną i podziemną) wraz z infrastrukturą techniczną i zagospodarowaniem terenu. W ramach tej inwestycji Spółka planuje wybudować przyłącze wodno-kanalizacyjne, które zgodnie z umową zawartą z MPWiK, po wykonanym odbiorze technicznym, zostanie przekazane przez Spółkę na rzecz MPWiK. Na podstawie podpisanej umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do wybudowania przyłącza i poniesienia kosztów tej inwestycji. Cena, po której MPWiK nabędzie przyłącze od Spółki, zostanie ustalona później - zgodnie z zasadami odpłatnego przejmowania urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych.
Problematykę związaną z budową sieci i wykonaniem przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych regulują przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. 2020 poz. 2028 ze zm.).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy,
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest obowiązane zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (…).
Z treści art. 15 ust. 2 ww. ustawy wynika z kolei, że
realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
Warunki przyłączania do sieci (zgodnie z art. 19 ustawy) określa uchwalony przez radę gminy regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne, od dnia wejścia w życie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę, mogą te urządzenia przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie (art. 31 ust. 1 ww. ustawy). Rozliczenie pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a podmiotem, który przekazał infrastrukturę techniczną, powinno być dokonane na podstawie umowy, uwzględniającej zasady ekwiwalentności wzajemnych świadczeń.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że poniesienie wydatków na budowę przyłączy wodno-kanalizacyjnych jest działaniem niezbędnym w prowadzonej działalności gospodarczej Spółki, zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie budynku Parkingu. Zatem pomiędzy przychodami Spółki a wydatkami związanymi z budową przyłącza wodno-kanalizacyjnego, mającymi na celu prawidłowe funkcjonowanie budynku Parkingu, istnieje związek przyczynowo-skutkowy.
Wydatki poczynione na wybudowanie przyłącza wodno-kanalizacyjnego, które następnie zostanie odpłatnie zbyte podmiotowi świadczącemu usługi dostawy wody i odbioru ścieków należy kwalifikować do kosztów „bezpośrednich”, gdyż mają one bezpośrednie odzwierciedlenie w uzyskanych przychodach z tytułu odpłatnego zbycia przyłącza.
Moment potrącalności kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4 oraz ust. 4b-4c ustawy o CIT.
I tak, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Natomiast na podstawie art. 15 ust. 4b ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
1)sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
2)złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego
- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Zgodnie z art. 15 ust. 4c ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.
Skoro opisane we Wniosku wydatki poniesione na wybudowanie przyłącza wodno-kanalizacyjnego są bezpośrednio związane z przychodem z tytułu przeniesienia własności przyłącza na rzecz MPWiK, to należy je potrącać stosując regulacje dotyczące kosztów bezpośrednich, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, czyli co do zasady w momencie osiągnięcia przychodu z tytułu odpłatnego zbycia prawa własności do przyłącza.
Podsumowując, w przypadku przeniesienia własności przyłącza na rzecz dostawcy, kwota uzyskana z tytułu odpłatnego zbycia będzie stanowić dla Spółki przychód podatkowy, zaś koszty wytworzenia przyłącza będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodu, potrącane w momencie uzyskania przychodu z tytułu zbycia prawa własności do przyłącza na rzecz MPWiK.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w kwestii możliwości i momentu uznania wydatków na wybudowanie wskazanego we wniosku przyłącza należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna, stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącą wyłącznie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 lit. b. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
