
Temat interpretacji
Możliwości opodatkowania preferencyjną stawką podatkową dochodu osiągniętego w 2019 r.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości opodatkowania preferencyjną stawką podatkową dochodu osiągniętego w 2019 r. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 marca 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości opodatkowania preferencyjną stawką podatkową dochodu osiągniętego w 2019 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Bank jest bankiem spółdzielczym w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Bank prowadzi działalność na podstawie przepisów ww. ustawy, ustawy Prawo spółdzielcze oraz ustawy Prawo bankowe. Bank powstał w 1947 r. (obecną nazwę przyjął w 1973 r.).
Bank jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Rokiem podatkowym dla Banku jest rok kalendarzowy.
W roku 2018 Bank uzyskał przychody w łącznej wysokości () zł.
Na powyższą kwotę składają się przede wszystkim przychody z podstawowej działalności Banku obejmującej świadczenia usług finansowych, przychody z tytułu czynności opodatkowanych VAT (w tym kwoty należnego podatku VAT) a także inne przychody, w tym:
- przychody z tytułu rozwiązanych rezerw celowych (rezerw na ryzyko związane z działalnością banków odnoszących się do ekspozycji kredytowych) w wysokości () zł,
- przychody z tytułu rozwiązanych rezerw innych niż wyżej wymienione (rezerw na świadczenia pracownicze) w wysokości () zł,
- przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych posiadanych przez Bank na rachunkach prowadzonych przez bank zrzeszający w wysokości () zł, oraz od środków na rachunku Funduszu Zabezpieczającego w Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia Banku w wysokości () zł.,
- przychody z tytułu refundacji przez Urząd Pracy kosztów wynagrodzeń w wysokości () zł, przychody z tytułu refundacji kosztów szkoleń w wysokości () zł, otrzymanych odszkodowań od ubezpieczyciela w wysokości () zł.
W roku 2019 Bank uzyskał przychód podatkowy w łącznej wysokości () zł.
Wszystkie przychody podatkowe uzyskiwane przez Bank w roku podatkowym 2019 stanowiły przychody (dochody) inne niż z zysków kapitałowych (przy uwzględnieniu ograniczonego katalogu przychodów z zysków kapitałowych obowiązującego w bankach zgodnie z art. 7b ust. 2 w zw. z art. 7b ust. 1 pkt 1) lit. a) i f) ustawy o PDOP).
W trakcie roku podatkowego 2019 r. Bank obliczał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za ten rok przy zastosowaniu stawki 19%.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy przepis art. 4a pkt 10) ustawy o PDOP, w brzmieniu obowiązującym w roku 2019, należy interpretować w ten sposób, że Bank przy obliczaniu kwoty przychodów ze sprzedaży powinien pominąć uzyskane w tym roku przychody z tytułu: rozwiązanych rezerw celowych (rezerw na ryzyko związane z działalnością banków odnoszących się do ekspozycji kredytowych), rozwiązanych rezerw na świadczenia pracownicze, z tytułu odsetek od środków pieniężnych posiadanych przez Bank na rachunkach prowadzonych przez bank zrzeszający, odsetek od środków na rachunku Funduszu Zabezpieczającego w Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia Banku, refundacji przez Urząd Pracy kosztów wynagrodzeń, refundacji kosztów szkoleń, otrzymanych odszkodowań od ubezpieczyciela?
Zdaniem Wnioskodawcy:
1.
Przepis art. 4a pkt 10) ustawy o PDOP, w brzmieniu obowiązującym w roku 2019, należy interpretować w ten sposób, że Bank przy obliczaniu kwoty przychodów ze sprzedaży powinien pominąć uzyskane w tym roku przychody z tytułu: rozwiązanych rezerw celowych (rezerw na ryzyko związane z działalnością banków odnoszących się do ekspozycji kredytowych), rozwiązanych rezerw na świadczenia pracownicze, z tytułu odsetek od środków pieniężnych posiadanych przez Bank na rachunkach prowadzonych przez bank zrzeszający, odsetek od środków na rachunku Funduszu Zabezpieczającego w Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia Banku, refundacji przez Urząd Pracy kosztów wynagrodzeń, refundacji kosztów szkoleń, otrzymanych odszkodowań od ubezpieczyciela.
2.
Przepisy ustawy o PDOP, w szczególności 19 ust. 1 pkt 2) i ust. 1d w zw. z art. 4a pkt 10), w brzmieniu obowiązującym w roku 2019, należy interpretować w ten sposób, że Bank powinien zastosować dla obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych należnego za rok podatkowy 2019 stawkę tego podatku w wysokości 9%.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2) i ust. 1d ustawy o PDOP, stawka podatku wynosząca 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych jest właściwa, w rozliczeniu za rok 2019, dla podatników spełniających łącznie następujące warunki:
- osiągnięcie w roku podatkowym 2019 przychodów nie przekraczających wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego 2019, w zaokrągleniu do 1000 zł (art. 19 ust. 1 pkt 2) ustawy);
- posiadanie w roku podatkowym 2019 statusu małego podatnika (art. 19 ust. 1d ustawy).
Bank spełnił obydwa powyższe warunki, ponieważ:
ad. 1)
Ogłoszony przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku 2019, tj. na dzień 2 stycznia 2019 r., kurs średni euro wyniósł 4,3016 (zgodnie z tabelą nr 001/A/NBP/2019).
Wobec powyższego, limit przychodów wynikający z art. 19 ust. 1 pkt 2) ustawy o PDOP dla roku podatkowego 2019 obejmuje kwotę 5 162 000 zł (1 200 000 euro x 4,3016 = 5 161 920 zł; po zaokrągleniu 5 162 000 zł).
Bank uzyskał w roku podatkowym 2019 przychód podatkowy w łącznej wysokości () zł, tj. w wysokości niższej od limitu 5 162 000 zł. Warunek 1) należy tym samym uznać za spełniony.
ad. 2)
Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 4a pkt 10) ustawy o PDOP (w brzmieniu obowiązującym w 2019 r.), pod pojęciem małego podatnika należy rozumieć:
podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł; ,
Ogłoszony przez NBP średni kurs euro na dzień 1.10.2018 r., tj. pierwszy dzień roboczy października 2018 r., wyniósł 4,2795 zł (zgodnie z tabelą nr 190/A/NBP/2018). Limit wartości przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) uzyskanej w roku 2018, o którym mowa w definicji małego podatnika wynosi zatem 5 135 000 zł (1 200 000 euro x 4,2795 zł = 5 135 400 zł; po zaokrągleniu 5 135 000 zł).
Wobec powyższego, w 2019 r. za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła 5 135 000 zł.
Ustawa o PDOP nie zawiera definicji przychodu ze sprzedaży. Zdaniem Banku, pojęcia tego nie należy utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego, tzn. nie wszystkie przychody podatkowe uzyskiwane przez Bank stanowią przychody ze sprzedaży. Przychodami ze sprzedaży są bowiem wyłącznie przychody obejmujące wynagrodzenie/cenę należne Bankowi od nabywców świadczonych przez Bank usług lub od nabywców sprzedawanych przez Bank rzeczy lub praw.
Wobec powyższego, do przychodów ze sprzedaży nie należy zaliczać uzyskanych przez Bank przychodów z tytułu: rozwiązanych rezerw celowych (rezerw na ryzyko związane z działalnością banków odnoszących się do ekspozycji kredytowych), rozwiązanych rezerw na świadczenia pracownicze, z tytułu odsetek od środków pieniężnych posiadanych przez Bank na rachunkach prowadzonych przez bank zrzeszający, odsetek od środków na rachunku Funduszu Zabezpieczającego w Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia Banku, refundacji przez Urząd Pracy kosztów wynagrodzeń, refundacji kosztów szkoleń, otrzymanych odszkodowań od ubezpieczyciela.
Stanowisko Banku co do znaczenia pojęcia przychodów ze sprzedaży jest zgodne z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych. Np. tutejszy organ w interpretacji indywidualnej z 14 listopada 2019 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.349.2019.2.DP stwierdził, że:
Wskazane w art. 4a pkt 10 updop, sformułowanie wartość przychodu ze sprzedaży nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.
[...] pojęcie sprzedaż nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie definiowania sprzedaży dla celów ustalenia limitu małego podatnika podkreśla się że wskutek braku definicji ustawowej, pojęcie to powinno być odczytywane według jego literalnego znaczenia (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 grudnia 2018 r., sygn. akt I SA/Po 723/18). Skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to istotnym jest, że ustawodawca odwołał się do węższego pojęcia przychodu ze sprzedaży, a nie ogólnie do przychodu. Jest to zatem ograniczenie uwzględnianych w limicie kwot do określonych czynności. Tą czynnością jest sprzedaż, która według Słownika Języka Polskiego PWN oznacza odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę. Takie znaczenie językowe najbliższe jest definicji użytej w Kodeksie cywilnym w art. 535 § 1 który definiuje pojęcie umowy sprzedaży następująco: przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Cechami umowy sprzedaży będzie występowanie przynajmniej dwóch stron, swoboda zawierania umów, ustalona cena, dokonywanie jej na wolnym rynku, składnie ofert, możliwość wyboru stron umowy.
W roku 2018 Bank uzyskał przychody w łącznej wysokości () zł. Dla ustalenia, jaka część powyższej kwoty stanowi przychody ze sprzedaży, należy zdaniem Banku pomniejszyć ją o uzyskane przez Bank w 2018 r.:
- przychody z tytułu rozwiązanych rezerw celowych (rezerw na ryzyko związane z działalnością banków odnoszących się do ekspozycji kredytowych) w wysokości () zł,
- przychody z tytułu rozwiązanych rezerw innych niż wyżej wymienione (rezerw na świadczenia pracownicze) w wysokości () zł,
- przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych posiadanych przez Bank na rachunkach prowadzonych przez bank zrzeszający w wysokości () zł, oraz od środków na rachunku Funduszu Zabezpieczającego w Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia Banku w wysokości () zł.,
- przychody z tytułu refundacji przez Urząd Pracy kosztów wynagrodzeń w wysokości () zł, przychody z tytułu refundacji kosztów szkoleń w wysokości () zł, otrzymanych odszkodowań w wysokości () zł.
Kwotę przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) uzyskanego przez Bank w roku 2018 stanowi zatem kwota () zł, uzyskana w wyniku pomniejszenia kwoty () zł (łącznej kwoty przychodów) o kwotę () zł (sumę przychodów wymienionych powyżej w pkt (1) - (4)).
Ponieważ ww. kwota przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w 2018 r. limitu () zł wynikającego z art. 4a pkt 10) ustawy o PDOP, należy uznać, że Bank posiadał w 2019 r. status małego podatnika. Warunek 2) został zatem spełniony.
W związku z łącznym spełnieniem warunków wymienionych w pkt 1) i 2) należy uznać, że dla obliczenia podatku dochodowego od osób prawnych należnego za rok 2019 Bank powinien zastosować stawkę podatku 9%.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za w pełni uzasadnione.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm., dalej: updop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a i art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na źródła:
- z zysków kapitałowych oraz
- z innych źródeł.
Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Wydzielając odrębne źródło przychodów z zysków kapitałowych na gruncie updop, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Oznacza to, że konieczność rozdzielania źródeł przychodów na przychody operacyjne i zyski kapitałowe nie ma zastosowania jedynie do określonych podmiotów zajmujących się działalnością finansową. W przypadku takich podmiotów kategorie przychodów ze źródła zyski kapitałowe stanowią podstawowy rodzaj działalności (są de facto działalnością operacyjną).
Zgodnie z art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:
- 19% podstawy opodatkowania;
- 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
Regulacje wyłączające możliwość korzystania z preferencyjnej 9% stawki podatkowej zostały określone w art. 19 ust. 1a-1c updop. Wyłączenia te jak wynika z wniosku nie mają jednak do Wnioskodawcy zastosowania.
Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
W myśl art. 4a pkt 10 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro, przy czym przeliczenia tej kwoty dla danego roku podatkowego dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
W 2019 r. za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. Przeliczenia dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł (za rok 2018 jest to kwota 5 135 000 zł).
Stawka 9% podstawy opodatkowania ma zatem zastosowanie wyłącznie do podatników będących małymi podatnikami, u których przychody ze sprzedaży osiągnięte w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1 200 000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.
Wskazane w art. 4a pkt 10 updop, sformułowanie wartość przychodu ze sprzedaży nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.
Taka interpretacja przychodu ze sprzedaży koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).
Odwoływanie się do definicji sprzedaży zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia wartości przychodów ze sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest bankiem spółdzielczym w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Bank prowadzi działalność na podstawie przepisów ww. ustawy, ustawy Prawo spółdzielcze oraz ustawy Prawo bankowe. Bank powstał w 1947 r. (obecną nazwę przyjął w 1973 r.). Bank jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Rokiem podatkowym dla Banku jest rok kalendarzowy.
W roku 2018 Bank uzyskał przychody w łącznej wysokości () zł.
Na powyższą kwotę składają się przede wszystkim przychody z podstawowej działalności Banku obejmującej świadczenia usług finansowych, przychody z tytułu czynności opodatkowanych VAT (w tym kwoty należnego podatku VAT) a także inne przychody, w tym:
- przychody z tytułu rozwiązanych rezerw celowych (rezerw na ryzyko związane z działalnością banków odnoszących się do ekspozycji kredytowych) w wysokości () zł,
- przychody z tytułu rozwiązanych rezerw innych niż wyżej wymienione (rezerw na świadczenia pracownicze) w wysokości () zł,
- przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych posiadanych przez Bank na rachunkach prowadzonych przez bank zrzeszający w wysokości () zł, oraz od środków na rachunku Funduszu Zabezpieczającego w Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia Banku w wysokości () zł.,
- przychody z tytułu refundacji przez Urząd Pracy kosztów wynagrodzeń w wysokości () zł, przychody z tytułu refundacji kosztów szkoleń w wysokości () zł, otrzymanych odszkodowań od ubezpieczyciela w wysokości () zł.
W roku 2019 Bank uzyskał przychód podatkowy w łącznej wysokości () zł.
Wszystkie przychody podatkowe uzyskiwane przez Bank w roku podatkowym 2019 stanowiły przychody (dochody) inne niż z zysków kapitałowych (przy uwzględnieniu ograniczonego katalogu przychodów z zysków kapitałowych obowiązującego w bankach zgodnie z art. 7b ust. 2 w zw. z art. 7b ust. 1 pkt 1) lit. a) i f) ustawy o PDOP).
W trakcie roku podatkowego 2019 r. Bank obliczał i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za ten rok przy zastosowaniu stawki 19%.
W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie ustalenia wartości przychodu ze sprzedaży, która decyduje o statusie małego podatnika, a w konsekwencji możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku dochodowego od osób prawnych.
Jak już wcześniej wskazano, samo pojęcie sprzedaż nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie definiowania sprzedaży dla celów ustalenia limitu małego podatnika podkreśla się że wskutek braku definicji ustawowej, pojęcie to powinno być odczytywane według jego literalnego znaczenia (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 grudnia 2018 r., sygn. akt I SA/Po 723/18). Skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to istotnym jest, że ustawodawca odwołał się do węższego pojęcia przychodu ze sprzedaży, a nie ogólnie do przychodu. Jest to zatem ograniczenie uwzględnianych w limicie kwot do określonych czynności. Tą czynnością jest sprzedaż, która według Słownika Języka Polskiego PWN oznacza odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę. Takie znaczenie językowe najbliższe jest definicji użytej w Kodeksie cywilnym w art. 535 § 1 który definiuje pojęcie umowy sprzedaży następująco: przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Cechami umowy sprzedaży będzie występowanie przynajmniej dwóch stron, swoboda zawierania umów, ustalona cena, dokonywanie jej na wolnym rynku, składnie ofert, możliwość wyboru stron umowy.
Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca przy ustalaniu przychodu ze sprzedaży za 2018 r. nie powinien uwzględniać:
- przychody z tytułu rozwiązanych rezerw celowych (rezerw na ryzyko związane z działalnością banków odnoszących się do ekspozycji kredytowych),
- przychody z tytułu rozwiązanych rezerw innych niż wyżej wymienione (rezerw na świadczenia pracownicze),
- przychody z tytułu odsetek od środków pieniężnych posiadanych przez Bank na rachunkach prowadzonych przez bank zrzeszający oraz od środków na rachunku Funduszu Zabezpieczającego w Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia Banku,
- przychody z tytułu refundacji przez Urząd Pracy kosztów wynagrodzeń, przychody z tytułu refundacji kosztów szkoleń i otrzymanych odszkodowań od ubezpieczyciela.
Nie można uznać za przychód ze sprzedaży przychodów z tytułu rozwiązania rezerw. Powyższe rezerwy są tworzone w celu zrównoważenia skutków potencjalnego ryzyka, a obowiązek ich tworzenia, aktualizacji oraz rozwiązania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz.U. z 2019 r., poz. 520).
Również odsetki od środków pieniężnych posiadanych przez Bank na rachunkach prowadzonych przez bank zrzeszający oraz od środków na rachunku Funduszu Zabezpieczającego w Spółdzielni Systemu Ochrony Zrzeszenia Banku nie stanowią przychodu ze sprzedaż.
Także przychody z tytułu refundacji przez Urząd Pracy kosztów wynagrodzeń, przychody z tytułu refundacji kosztów szkoleń i otrzymanych odszkodowań od ubezpieczyciela nie stanowią przychodów ze sprzedaży.
Reasumując, jeżeli przychód podatkowy Banku w 2019 r. nie przekroczyły 1 200 000 euro i równocześnie Wnioskodawca posiadał status małego podatnika ponieważ wartość przychodów ze sprzedaży za 2018 r. Banku nie przekroczyła 1 200 000 euro, Wnioskodawca dla obliczenia należnego podatku dochodowego od osób prawnych za 2019 r. może zastosować stawkę podatku 9%.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy dodać, że Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Wnioskodawcę. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego, w którym możliwa jest analiza dokumentów i weryfikacja ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości podstawy opodatkowania.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.).
Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.
Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
