
Temat interpretacji
Czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od dostawców mediów, Wnioskodawca ma obowiązek skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana nota księgowa uznaniowa lub wystawiona nota księgowa obciążeniowa?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 marca 2022 r. za pośrednictwem epuap wpłynął Państwa wniosek z 11 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który m.in. dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od dostawców mediów, Wnioskodawca ma obowiązek skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana nota księgowa uznaniowa lub wystawiona nota księgowa obciążeniowa.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 27 maja 2022 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.168.2022.3.MKU wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 30 maja 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce (dalej: „Wnioskodawca" lub „Spółka”) jest domem mediowym, świadczącym usługi polegające na planowaniu i prowadzeniu kampanii reklamowych oraz zakupie usług mediowych (takich jak czas reklamowy w telewizjach, miejsce na reklamę w prasie, ekspozycja w Internecie materiałów reklamowych, itp.). Wnioskodawca występuje także jako agencja reklamowa nabywająca m.in. powierzchnię reklamową od dostawcy. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka powiązana z Wnioskodawcą zawarła umowę konsorcjum z zarejestrowaną w Polsce spółką z o.o. będącą podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „Konsorcjant” lub „Lider Konsorcjum”), aby wspólnie i w porozumieniu, korzystając wzajemnie z posiadanych zasobów, narzędzi i kontaktów, zrealizować wspólne przedsięwzięcie polegające na byciu siecią afiliacyjną, skupiającą dostawców mediów. Konsorcjum wspólnymi siłami tworzy model prowadzenia działalności, w którym dostawca mediów udostępnia nośniki reklamowe w postaci stron lub serwisów, blogów internetowych, bazy adresów e-mail i innych, w celu promowania produktów i usług reklamodawców będących klientami polskich spółek z grupy Wnioskodawcy, do której poza Wnioskodawcą należą jeszcze trzy inne spółki kapitałowe (zwane razem ze Spółką „Grupą Spółek”).
Lider Konsorcjum nabywa usługi od dostawców mediów. Usługi te są związane z realizacją zadań ww. konsorcjum, a ich odbiorcami są poszczególne spółki z Grupy Spółek, w tym Wnioskodawca. Koszt nabycia usług od dostawców mediów, Lider Konsorcjum przerzuca (refakturuje) na spółki z Grupy Spółek. W tym przypadku dochodzi do świadczenia usługi w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”) przez Lidera Konsorcjum na spółki z Grupy Spółek. Podobną rolę do Lidera Konsorcjum w kontekście odprzedaży usługi nabytej od dostawców mediów pełni czasem inny podmiot krajowy, mający status pośrednika w nabyciu usług mediowych (dalej: „Pośrednik”).
Dostawcy mediów, którzy są krajowymi podatnikami podatku od towarów i usług zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni, za spełnienie warunków, np. przekroczenie określonego pułapu zakupów, przyznają rabaty (bonusy). Rabaty, które za określony pułap zakupów dostawcy mediów wypłacają klientom Lidera Konsorcjum lub klientom Pośrednika, to rabat należny spółkom z Grupy Spółek. Spółki z Grupy to główni klienci (odbiorcy usług) Lidera Konsorcjum lub Pośrednika. Jest to tzw. rabat pośredni, który w dacie wypłaty daje wypłacającemu dostawcy mediów prawo do obniżenia VAT należnego od obrotu zrealizowanego na sprzedaży do Konsorcjanta lub Pośrednika. Rabat taki (bonus) dokumentowany jest notą księgową wystawianą przez dostawcę mediów wypłacającego go na rzecz beneficjenta rabatu, tj. w tym przypadku spółki z Grupy Spółek (por. interpretacja indywidualna DKIS z 20.02.2019 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.61.2019.1.KS; interpretacja indywidualna DIS w Warszawie z 3.08.2016 r., sygn. IPPP2/4512-488/16-2/MT,; interpretacja indywidualna DKIS z 10.03.2017 r., sygn. 0461-ITPP1.4512.23.2017.1.MN; interpretacja indywidualna DKIS z 26.10.2018 r., 0112-KDIL1-2.4012.636.2018.2.JO). Nota księgowa wystawiana przez dostawców mediów nie jest fakturą zawierającą wszystkie wymagane dane wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy o VAT. Podstawą do otrzymania rabatu pośredniego (bonusu) od dostawcy mediów może być także nota obciążeniowa wystawiona na dostawcę przez Wnioskodawcę. Z uwagi na fakt, że beneficjent tego rabatu (np. Wnioskodawca) nie jest bezpośrednim kontrahentem dostawcy mediów, nie jest właściwe dokumentowanie tego rabatu fakturą korygującą. Zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Z uwagi na fakt, że rabat wypłacony jest w związku ze spełnieniem warunków, np. określonym pułapem obrotu, ma on finalnie wpływ na obniżenie tego obrotu w rozumieniu przepisów o VAT, podobnie jak rabat bezpośredni dokumentowany fakturą korygującą zmniejszającą cenę, tzw. fakturą korygującą in minus.
Dodatkowo, Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną z 1 grudnia 2021 r., sygn. 0111- KDIB2-1.4010.620.2021.2.AP, dotyczącą trochę innego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego niż ten opisany w tym wniosku, z której wynikało jednak, że rabat pośredni należy traktować jako korektę (zmniejszenie) kosztów uzyskania przychodu, a nie korektę (zwiększenie) przychodu. W interpretacji tej DKIS wskazał, że „w sytuacji otrzymania rabatu pośredniego należy skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca, lub w przypadku braku faktury inny dokument potwierdzający przyczyny korekty”. Organ interpretacyjny powołał się w tym przypadku na art. 15 ust. 4i ustawy o CIT (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Pytanie
Czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od dostawców mediów, Wnioskodawca ma obowiązek skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana nota księgowa uznaniowa lub wystawiona nota księgowa obciążeniowa? (pytanie oznaczone we wniosku numer 5)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od dostawców mediów, Wnioskodawca ma obowiązek skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana nota uznaniowa lub wystawiona nota obciążeniowa.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
W ustawie o CIT pojęcia „bonifikata” i „skonto” nie są zdefiniowane. W odczytaniu znaczenia przepisu art. 12 ust. 3 ustawy o CIT należy kierować się więc ich powszechnym znaczeniem. Zgodnie z „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” - to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Bonifikata jest udzielana wówczas, gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżenie ustalonej wcześniej ceny, których nie można było przewidzieć w momencie zawierania umowy sprzedaży (np. udzielenie długoletnim kontrahentom bonifikaty wyrażonej procentowo lub kwotowo w stosunku do określonej wartości zakupów w przeciągu jakiegoś ustalonego okresu czasu). Natomiast w przypadku, jeżeli okoliczności wpływające na zmniejszenie ceny są znane stronom przed zawarciem umowy sprzedaży, to powinny znaleźć odzwierciedlenie w cenie określonej w tej umowie.
Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru. Natomiast „bonus” to „dodatkowe wynagrodzenie; nagroda; premia”.
W świetle powołanej wyżej definicji „rabatu” należy uznać, że w opisanym przypadku będziemy mieć do czynienia z pomniejszeniem, czyli odstępstwem od ustalonej ceny usług przez dostawcę mediów, który co prawda nie będzie świadczył usług bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy, ale na podstawie odpowiednich indywidualnych ustaleń będzie przyznawał mu rabaty. Spowoduje to w istocie zwrot części ceny usług.
W przypadku kiedy Wnioskodawca, któremu dostawca mediów przyznał rabat, otrzyma zwrot części ceny nabywanych usług (nabytych bezpośrednio od Lidera Konsorcjum), wówczas dla dostawcy mediów i dla Wnioskodawcy nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny świadczonych usług. Takie obniżenie ceny nie będzie dotyczyło bezpośrednio Lidera Konsorcjum, od którego Wnioskodawca nabywa usługi. W takiej sytuacji otrzymywany przez Wnioskodawcę bonus stanie się opustem, obniżką ceny po jakiej Wnioskodawca nabywa usługi.
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że Wnioskodawca nabywając usługi mediowe i otrzymując bonus (rabat pośredni), powinien tym samym obniżyć koszty uzyskania przychodu, ponieważ przyznany rabat obniża faktycznie koszty zakupu towaru/usługi. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Powyższe potwierdza wskazana w opisie stanu faktycznego interpretacja indywidualna wydana dla Wnioskodawcy w nieco odmiennym stanie faktycznym niż ten będący przedmiotem tego wniosku, lecz w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które również dotyczyło kwalifikacji podatkowej rabatów pośrednich.
Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on przedmiotowy bonus (rabat pośredni) rozpoznać w oparciu o art. 15 ust. 1 i ust. 4i-4l ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
W art. 15 ust. 4i ustawy o CIT wyjaśniono, że jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 4j ustawy o CIT, jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów. Oznacza to, że w sytuacji otrzymania rabatu pośredniego należy skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca, lub w przypadku braku faktury inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
W konsekwencji nie będzie miało zastosowania zwiększenie wartości przychodu na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę, ponieważ przyznany rabat faktycznie obniża koszty zakupu towaru/ usługi.
Powyższe rozważania potwierdzają natomiast, że w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od dostawców mediów, Wnioskodawca ma obowiązek skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana nota księgowa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 5.
W zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1-4 oraz Nr 6 wydane zostanie odrębne
rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
