Dochód ze sprzedaży gruntu niezabudowanego stanowiącego zasoby mieszkaniowe przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych korzysta ze zwolnienia p... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.688.2021.2.AW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.688.2021.2.AW

Temat interpretacji

Dochód ze sprzedaży gruntu niezabudowanego stanowiącego zasoby mieszkaniowe przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z tej samej daty o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dochód ze sprzedaży gruntu niezabudowanego może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 24 stycznia 2022 r. (wpływ 27 stycznia 2022 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 lutego 2022 r. (wpływ 3 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała w drodze przetargu sprzedaży gruntu niezabudowanego – sześciu działek, do których przysługiwało jej prawo użytkowania wieczystego. Prawo użytkowania wieczystego sprzedanych działek Spółdzielnia nabyła na podstawie umowy o oddanie w użytkowanie wieczyste od Gminy Miejskiej. Zgodnie z umową z 1988 r. działki te oddane zostały w użytkowanie wieczyste pod budownictwo spółdzielcze mieszkaniowe. Zgodnie z wypisem rejestru gruntów działki te stanowią grunty orne oznaczone symbolem RV. Działki te objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem na: 2 działki – na tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej oraz 4 działki – na tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami. Tereny te pozostały niezabudowane, były one wykorzystywane przez mieszkańców w celach rekreacyjnych. Uzyskane ze sprzedaży środki po podjęciu uchwały przez Walne Zgromadzenie zostaną przeznaczone na fundusz zasobów mieszkaniowych. Sprzedaż miała miejsce w październiku 2021 r., jednakże w związku z płaceniem zaliczek miesięcznych w formie uproszczonej końcowe rozliczenie podatku za rok 2021 nastąpi w terminie do 31 marca 2022 r.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo opis zaistniałego zdarzenia podając, że sprzedane nieruchomości, o których mowa we wniosku dotyczą gruntu niezabudowanego, do którego przysługiwało prawo użytkowania wieczystego. Na tym gruncie miały być postawione budynki mieszkalne, niestety nie zrealizowano tego celu. Grunt ten jednak służył mieszkańcom w celach rekreacyjnych, bowiem znajduje się w otoczeniu innych działek, na których posadowione są budynki mieszkalne. Zdaniem Spółdzielni grunt ten stanowi zasoby mieszkaniowe, bowiem służył mieszkańcom. Środki natomiast ze sprzedaży tego gruntu zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

Pytanie

Czy dochód ze sprzedaży należy opodatkować podatkiem dochodowym, czy można skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółdzielni można zastosować zwolnienie przedmiotowe z art.17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Grunt został Spółdzielni przekazany w celach zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, mimo niezabudowania tego terenu nadal służył mieszkańcom. Środki ze sprzedaży tego gruntu zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów. W związku z powyższym Spółdzielnia uważa, że spełnione zostały warunki, aby dochód ze sprzedaży gruntu korzystał ze zwolnienia przedmiotowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych określa ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1208).

Stosownie do art. 1 ust. 1 tej ustawy:

Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 7 ww. ustawy:

W zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. – Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r. poz. 648), z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.

W myśl art. 11 § 1 Prawa spółdzielczego:

Spółdzielnia nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego.

Spółdzielnie mieszkaniowe jako osoby prawne, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają więc regułom podatkowym wynikającym z tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 updop:

Z art. 7 ust. 2 updop (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.) wynika, że:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24dart. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 7 ust. 2 updop obowiązuje w brzmieniu następującym:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 updop powoduje więc, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze – przychód, a po drugie – koszty jego uzyskania.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop:

Na podstawie art. 12 ust. 3 updop:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei na mocy art. 15 ust. 1 updop:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Ustalony w powyższy sposób dochód (art. 7 ust. 2 updop) może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 updop:

Z powyższej regulacji można wywieść wniosek, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

·dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

·dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów. W celu dokonania prawidłowej wykładni powyższego przepisu należy odwołać się do definicji gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zasobów mieszkaniowych. Powołana ustawa nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”, stąd konieczne jest odwołanie się do reguł wykładni językowej. Pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś.

Z definicji zawartej w Słowniku języka polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Zatem przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje natomiast zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służących celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

Należy podkreślić, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Tym samym ze zwolnienia nie będą korzystały dochody osiągnięte z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała w drodze przetargu sprzedaży gruntu niezabudowanego – sześciu działek, do których przysługiwało jej prawo użytkowania wieczystego. Prawo użytkowania wieczystego sprzedanych działek Spółdzielnia nabyła na podstawie umowy o oddanie w użytkowanie wieczyste od Gminy Miejskiej. Zgodnie z umową z 1988 r. działki te oddane zostały w użytkowanie wieczyste pod budownictwo spółdzielcze mieszkaniowe. Zgodnie z wypisem rejestru gruntów działki te stanowią grunty orne oznaczone symbolem RV. Działki te objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem na: 2 działki – na tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej oraz 4 działki – na tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami. Tereny te pozostały niezabudowane, były one wykorzystywane przez mieszkańców w celach rekreacyjnych. Uzyskane ze sprzedaży środki po podjęciu uchwały przez Walne Zgromadzenie zostaną przeznaczone na fundusz zasobów mieszkaniowych. Sprzedaż miała miejsce w październiku 2021 r.

Sprzedane nieruchomości, o których mowa we wniosku dotyczą gruntu niezabudowanego, do którego przysługiwało prawo użytkowania wieczystego. Na tym gruncie miały być postawione budynki mieszkalne, niestety nie zrealizowano tego celu. Grunt ten jednak służył mieszkańcom w celach rekreacyjnych, bowiem znajduje się w otoczeniu innych działek, na których posadowione są budynki mieszkalne. Zdaniem Spółdzielni grunt ten stanowi zasoby mieszkaniowe, bowiem służył mieszkańcom. Środki natomiast ze sprzedaży tego gruntu zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Spółdzielni.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że ponieważ – jak podał Wnioskodawca – sprzedany grunt stanowił zasoby mieszkaniowe, a środki ze sprzedaży zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych - spełnione zostały obie przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego dochodu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).