Opłaty dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta z tytułu usług obejmujących udostępnienie i umożliwienie wykorzystywania zgromadzonych na Pl... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.98.2022.3.AW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.98.2022.3.AW

Temat interpretacji

Opłaty dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta z tytułu usług obejmujących udostępnienie i umożliwienie wykorzystywania zgromadzonych na Platformie bazy danych stanowią koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami potrącalne zgodnie z art. 15 ust. 4d

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy Opłaty dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta z tytułu usług obejmujących udostępnienie i umożliwienie wykorzystywania zgromadzonych na Platformie bazy danych stanowią koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 maja 2022 r. (wpływ 13 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1.         Informacje ogólne

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Spółka podlega (na dzień złożenia wniosku oraz na dzień zaistnienia zdarzenia przyszłego) w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) od całości dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym dla celów VAT w Polsce.

Spółka należy do Grupy, która prowadzi działalność gospodarczą w obszarze handlu detalicznego w segmencie convenience. Zgodnie przyjętym modelem biznesowym, Wnioskodawca prowadzi działalność z wykorzystaniem sieci franczyzowej. Wnioskodawca jest ... rynku sprzedaży detalicznej w swoim segmencie, realizuje sprzedaż z wykorzystaniem placówek na terenie całej Polski.

W grudniu 2021 r. Wnioskodawca zawarł z A. Limited (dalej: „Kontrahent”), spółką kapitałową prawa brytyjskiego, mającą siedzibę w (…) Wielka Brytania (numer w rejestrze handlowym: …) umowę – S. (w tłumaczeniu: Umowa członkostwa w S.) (dalej: „Umowa”).

Kontrahent stworzył jedną z największych na świecie platform, umożliwiającą przedsiębiorcom z całego świata dzielenie się danymi dotyczącymi prowadzonej działalności w zakresie m.in. poszanowania praw pracowniczych, bezpieczeństwa i higieny pracy, dbałości o środowisko i etycznego prowadzenia biznesu (dalej: „Platforma”). Informacje zamieszczane na Platformie dotyczą więc zróżnicowanych zagadnień z obszaru szeroko pojętej społecznej odpowiedzialności biznesu.

Dane umieszczane na Platformie pochodzą z raportów z audytów etycznych przeprowadzanych przez niezależne podmioty zewnętrzne. Audyt etyczny przeprowadzany jest przez wyspecjalizowanych audytorów z wykorzystaniem międzynarodowych standardów (tzw. standard, który został opracowany przez Kontrahenta). Firmy współpracujące z Kontrahentem, poprzez publikację raportu z audytu etycznego na Platformie, umożliwiają swoim potencjalnym partnerom biznesowym zapoznanie się z informacjami w zakresie spełnianych standardów etycznych. Dzięki przeprowadzaniu audytów, podmioty współpracujące z Kontrahentem w ramach Platformy mogą poprawić stosowane w swojej organizacji standardy.

Z Kontrahentem współpracują tysiące przedsiębiorców z ponad 150 krajów na świecie, których dane dostępne są w ramach Platformy. Na Platformie zamieszczone są informacje dotyczące wielu międzynarodowych firm, w tym również potencjalnych jak i aktualnych partnerów biznesowych Spółki.

Kontrahent nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności, które uczestniczyłoby w świadczeniu usług na rzecz Wnioskodawcy.

2.         Zakres usług

Na podstawie Umowy, Kontrahent zobowiązuje się do świadczenia Usług na rzecz Wnioskodawcy (dalej: „Usługi”). Usługi obejmują udostępnienie i umożliwienie wykorzystywania zgromadzonych na Platformie bazy danych. W ramach Usług, Kontrahent przechowuje i zarządza danymi dostarczanymi przez członków S. w związku z korzystaniem z platformy S. Dzięki współpracy, Spółka ma możliwość zamieszczenia na Platformie informacji dotyczących prowadzonej działalności w zakresie przyjętych standardów etycznych oraz stosowanych praktyk. W efekcie, potencjalni partnerzy biznesowi Spółki mogą zapoznać się z informacjami dotyczącymi jej działalności oraz z efektami przeprowadzonych audytów etycznych. Zgodnie z brzmieniem Umowy, Usługi będą świadczone na rzecz Wnioskodawcy będącego członkiem S.

Za pośrednictwem Platformy, Spółka ma możliwość uzyskania informacji dotyczących podmiotu, z którym planuje zawarcie współpracy, co umożliwia podejmowanie świadomych decyzji dotyczących potencjalnej współpracy z danym podmiotem.

W ramach współpracy z Kontrahentem, Spółka ma również możliwość uczestnictwa w organizowanych wydarzeniach (m.in. warsztaty i szkolenia), dotyczących różnych obszarów prowadzenia działalności i wdrażania standardów etycznych, które są prowadzone przez ekspertów.

Na podstawie zawartej umowy, Spółka może również w ograniczonym zakresie korzystać z logo Kontrahenta, w celu promowania swojej współpracy z Kontrahentem, który jest podmiotem o uznanej, międzynarodowej renomie.

Jednocześnie, w związku z przystąpieniem do S. Spółka została zobowiązana do przestrzegania określonych obowiązków (np. w zakresie danych, które Spółka będzie umieszczać na platformie S.).

Końcowo Wnioskodawca zauważył, że Kontrahent udzielił mu na podstawie Umowy nieodpłatnej oraz niewyłącznej licencji na używanie, powielanie i wyświetlanie przedmiotów praw autorskich Kontrahenta, związanych z korzystaniem z Platformy, wyłącznie w celu prawidłowego korzystania z Usług przez Wnioskodawcę.

3.         Wynagrodzenie

W związku z zawarciem Umowy i przystąpieniem do S., Wnioskodawca został zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia na rzecz Kontrahenta. Wynagrodzenie składa się z dwóch elementów tj.:

1)opłaty Membership Joining Fee (w tłumaczeniu: „Opłata członkowska za przystąpienie”) – płatnej jednorazowo po zawarciu Umowy (dalej: „Opłata wstępna”) oraz

2)opłat rocznych Membership Fee (w tłumaczeniu: „Opłata członkowska”, dalej: „Opłata roczna” lub „Opłaty roczne”) – Umowa przewiduje uiszczenie tej opłaty za trzy kolejne lata, począwszy od stycznia 2022 r.

Opłaty roczne naliczane są w okresach rocznych (od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku), z których pierwszy rozpoczął się 1 stycznia 2022 r. Po upływie okresu trzyletniego, w przypadku przedłużenia współpracy, Wnioskodawca będzie uiszczał na rzecz Kontrahenta kolejne Opłaty roczne. W dalszej części wniosku Opłata wstępna i Opłata roczna będą łącznie określane jako „Opłaty”.

W styczniu 2022 r. Spółka zaksięgowała fakturę VAT dotyczącą Opłat wystawioną przez Kontrahenta i w tym samym miesiącu dokonała płatności na rzecz Kontrahenta. Faktura w opisie świadczenia wskazuje dwie pozycje: „Membership Joining Fee 6” i „Membership First Year Fee Level 6”, tj. Opłatę wstępną oraz Opłatę roczną – faktura obejmuje Opłaty roczne za lata 2022-2024.

Spółka może w każdym momencie rozwiązać umowę zawartą z Kontrahentem, ale w takim przypadku, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu uregulowanych Opłat.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1.Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej w segmencie convenience, która to działalność jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Usługi nabywane od Kontrahenta będą wykorzystywane tylko i wyłącznie w zakresie czynności Wnioskodawcy opodatkowanych VAT.

2.Opłaty ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej w segmencie convenience.

Związek poniesienia kosztów opłat na zakup usług z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy objawia się tym, że Wnioskodawca ma możliwość weryfikacji zasad stosowanych przez potencjalnych kontrahentów w zakresie m.in. poszanowania praw pracowniczych, bezpieczeństwa i higieny pracy, dbałości o środowisko i etycznego prowadzenia biznesu. Analogiczne informacje dotyczące działalności Wnioskodawcy będą mogli uzyskać zarówno potencjalni kontrahenci oraz osoby zainteresowane zatrudnieniem u Wnioskodawcy.

Efektywnie, zakup usług będzie przekładał się za możliwość zawierania relacji biznesowych z atrakcyjnymi dla Wnioskodawcy kontrahentami oraz zatrudniania nowych pracowników. Pośrednio zakup usług od Kontrahenta będzie więc wpływał na rozwój działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę oraz w efekcie na zwiększenie osiąganych z prowadzonej działalności przychodów i ich zabezpieczenie.

3.Wnioskodawca dzięki usługom nabywanym od Kontrahenta, może uzyskać liczne korzyści zmierzające zarówno do uzyskania, jak i zabezpieczenia źródła przychodów.

Mając na uwadze specyfikę oraz skalę prowadzonej przez Spółkę działalności, kluczowe z jej perspektywy jest nawiązywanie współpracy biznesowej wyłącznie z podmiotami zapewniającymi wysoką jakość świadczonych usług lub wytwarzanych towarów, które w swoich organizacjach stosują wysokie standardy etyczne.

Możliwość weryfikacji informacji zawartych na Platformie prowadzonej przez Kontrahenta jest również istotna z uwagi na kwestie postrzegania Wnioskodawcy jako wiarygodnego partnera biznesowego. Należy bowiem zwrócić uwagę, że podjęcie współpracy z podmiotem niespełniającym przyjętych powszechnie standardów m.in. w zakresie przestrzegania praw pracowników czy dbania o środowisko, może negatywnie wpłynąć na osiągane przez Spółkę przychody. W przypadku bowiem tego rodzaju współpracy, przychody Spółki mogą się istotnie zmniejszyć na skutek zniechęcenia się klientów do marki, utrudnione może być również znalezienie nowych franczyzobiorców w celu prowadzenia dalszej ekspansji. Pozyskanie informacji na temat współpracowników biznesowych umożliwi więc Wnioskodawcy ograniczenie tego rodzaju przypadków, co zmierza do zabezpieczenia uzyskiwanych przychodów oraz umożliwi ich zwiększenie w przyszłości.

Należy w tym miejscu zauważyć, że Spółka działa pod powszechnie rozpoznawalną na rynku marką i ewentualne uchybienia w zakresie weryfikacji kontrahentów mogą bezpośrednio przełożyć się na efekt podejmowanych działań w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności operacyjnej.

Z drugiej strony, Wnioskodawca przewiduje osiągnięcie istotnych korzyści dzięki zamieszczeniu na Platformie informacji dotyczących własnej działalności. Ma to szczególne znaczenie z perspektywy podejmowania współpracy z nowymi podmiotami oraz zwiększeniem rozpoznawalności firmy, pod którą Spółka prowadzi działalność gospodarczą. Aktualnie, wielu przedsiębiorców zwraca uwagę na standardy etyczne stosowane przez podmioty, z którymi wchodzą w relacje biznesowe, w szczególności w zakresie przestrzegania praw pracowniczych, czy działań podejmowanych w celu ochrony środowiska naturalnego. Dane dotyczące Spółki zamieszczone na Platformie mogą więc być istotne z perspektywy rozwoju sieci kontaktów Spółki oraz potencjału do zawarcia umów handlowych z nowymi kontrahentami, gdzie potwierdzenie prezentowania przez Spółkę określonych standardów etycznych może być czynnikiem kluczowym do rozpoczęcia współpracy. W związku z powyższym, uzasadnione jest oczekiwanie przez Spółkę, że korzystanie z platformy wpływające pozytywnie na potencjał rozpoczęcia współpracy z nowymi kontrahentami może pośrednio wpływać na zwiększenie przychodów podatkowych Spółki.

Wnioskodawca podkreśla również, że zamieszczenie logo Kontrahenta w materiałach informacyjnych dotyczących Spółki (m.in. na stronie internetowej), może mieć pozytywny wpływ na odbiór Spółki z perspektywy potencjalnych pracowników, którzy mogą być zainteresowani podjęciem współpracy ze Spółką. Współpraca z Kontrahentem dowodzi, że Wnioskodawca stosuje przyjęte międzynarodowe standardy w zakresie praw pracowniczych, co może potencjalnie zachęcić potencjalnych pracowników do podjęcia zatrudnienia u Wnioskodawcy. Poprawa atrakcyjności Wnioskodawcy jako potencjalnego pracodawcy może mieć wpływ na możliwość pozyskania wykwalifikowanej kadry pracowniczej, a co za tym idzie, pośredni wpływ na zwiększenie potencjału osiągania przychodów przez Spółkę.

Spółka zaznacza również, że związane ze współpracą z Kontrahentem obowiązki przeprowadzenia audytu, umożliwią modyfikację funkcjonujących aktualnie u Spółki procesów, co zwiększy jej atrakcyjność jako pracodawcy dla obecnych zatrudnionych, poprawi warunki pracy pracowników, co będzie skutkowało zwiększeniem ich komfortu pracy oraz efektywności.

Uwzględniając przedstawione powyżej argumenty należy stwierdzić, że ponoszone przez Spółkę Opłaty mają na celu uzyskanie oraz zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

4.Wydatki na Opłaty są oraz będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Spółki przez Kontrahenta. Spółka otrzymała pierwszą fakturę dokumentującą Opłatę wstępną oraz Opłaty roczne za 3 lata świadczenia usług począwszy od 2022 r. Analogiczne faktury Spółka będzie otrzymywała w przypadku Opłat za kolejne okresy współpracy. Warunki współpracy uregulowane są natomiast umową zawartą przez Spółkę z S.

Dodatkowym potwierdzeniem mogą być lub będą raporty oceny ryzyka i samooceny zgodności, a także raporty z audytów zgodności, które Spółka będzie generowała w celu pozyskania informacji umożliwiających ocenę zgodności norm/standardów pracy u kontrahenta (korzystającego z usług świadczonych przez S.) z własnymi normami /standardami pracy Spółki bądź innymi normami/standardami.

Jednocześnie Spółka przed pozyskaniem wyżej wskazanych informacji będzie posiadała pisemne bądź elektroniczne potwierdzenie od kontrahenta (korzystającego z usług świadczonych przez S.). Potwierdzenie to jest niezbędne do tego, aby uzyskać dostęp do danych kontrahenta w systemie S.

Pytanie

Czy Opłaty dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta stanowią koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami i powinny być potrącalne zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT?  (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1).

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Opłaty dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta stanowią koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami i powinny być potrącalne zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze. zm., dalej: „ustawa o CIT”), tj.:

1)Opłata wstępna – potrącalna w dacie poniesienia tj. w styczniu 2021 r.;

2)Opłaty roczne – potrącalne proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą:

- w 2022 r. – wartość jednej całej opłaty rocznej;

- w 2023 r. – wartość jednej całej opłaty rocznej;

- w 2024 r. – wartość jednej całej opłaty rocznej.

W analogiczny sposób, jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), powinny być rozliczane Opłaty roczne ponoszone w kolejnych okresach współpracy Spółki z Kontrahentem.

1. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

1.1.     Wydatek jako koszt uzyskania przychodów

Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przepisy ustawy o CIT nie zawierają szczegółowych zasad dotyczących kwalifikacji określonych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów.

Należy przy tym zauważyć, że definicja kosztów uzyskania przychodów sformułowana przez ustawodawcę w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT ma charakter ogólny i nie zawiera szczegółowych zasad dotyczących kwalifikacji wydatków jako kosztów uzyskania przychodów. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawno-podatkowej.

Szczegółowe warunki odnoszące się do uznawania wydatków za koszty podatkowe, zostały określone w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. Żeby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, powinny zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1)został faktycznie poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;

2)jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;

3)pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

4)poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na wysokość osiągniętych przychodów;

5)został właściwie udokumentowany;

6)nie może znajdować się w grupie wydatków wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W celu weryfikacji możliwości zakwalifikowania Opłat do kosztów uzyskania przychodów Spółki należy więc zweryfikować, czy w odniesieniu do tych wydatków spełnione zostały powyższe przesłanki warunkujące uznanie wydatku za koszt podatkowy.

1.2.     Opłaty jako koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy

a.         Poniesienie kosztu Opłaty przez Wnioskodawcę

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, Spółka uregulowała koszt Opłaty na rzecz Kontrahenta z własnych środków i będzie ten koszt ponosić również w przypadku przedłużenia współpracy. Ciężar ekonomiczny opłaty został poniesiony bezpośrednio przez Wnioskodawcę, a żaden podmiot nie będzie zwracał poniesionych wydatków na rzecz Spółki.

Należy więc uznać, że wydatki na Opłaty zostały faktycznie poniesione przez Wnioskodawcę.

b.         Definitywny charakter kosztu

Wnioskodawca nie będzie uprawniony do zwrotu wartości Opłat, mają one więc charakter ostateczny. Nie ma również możliwości zwrotu opłaty również w sytuacji, w której Umowa zostanie rozwiązana przed upływem okresu jej trwania.

W efekcie, Opłaty poniesione przez Wnioskodawcę mają charakter definitywny.

c.         Związek Opłat z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą

Opłaty ponoszone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta mają bezsprzecznie związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej w segmencie convenience.

Z uwagi na skalę prowadzonej działalności, Wnioskodawca zdecydował się na zakup usługi dostępu do Platformy w celu zwiększenia transparentności prowadzonej działalności w stosunku do potencjalnych oraz aktualnych kontrahentów i pracowników.

Spółka ma również dzięki temu możliwość weryfikowania swoich potencjalnych partnerów biznesowych z perspektywy stosowanych przez nich standardów etycznych.

Należy zauważyć, że Spółka zdecydowała się na zakup usług od Kontrahenta wyłącznie w celu wykorzystywania ich w ramach prowadzonej działalności, nie mają one związku z żadnymi innymi aktywnościami niestanowiącymi istoty prowadzonego biznesu.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki warunek dotyczący związku opłat z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą jest spełniony.

d.         Poniesienie Opłaty w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów

Dzięki usługom nabywanym od Kontrahenta, Wnioskodawca uzyska liczne korzyści zmierzające zarówno do uzyskania jak i zabezpieczenia przychodów.

Mając na uwadze specyfikę oraz skalę prowadzonej przez Spółkę działalności, kluczowe z jej perspektywy jest nawiązywanie współpracy biznesowej wyłącznie z podmiotami zapewniającymi wysoką jakość świadczonych usług lub wytwarzanych towarów, które w swoich organizacjach stosują wysokie standardy etyczne.

Wnioskodawca podkreślił, że możliwość weryfikacji informacji zawartych na Platformie jest również istotna z uwagi na kwestie postrzegania Wnioskodawcy jako wiarygodnego kontrahenta. Należy bowiem zwrócić uwagę, że podjęcie współpracy z podmiotem niespełniającym przyjętych powszechnie standardów m.in. w zakresie przestrzegania praw pracowników czy dbania o środowisko, może negatywnie wpłynąć na osiągane przez Spółkę przychody. W przypadku bowiem tego rodzaju współpracy, przychody Spółki mogą się istotnie zmniejszyć na skutek zniechęcenia się klientów do marki, utrudnione może być również znalezienie nowych franczyzobiorców w celu prowadzenia dalszej ekspansji. Pozyskanie informacji na temat współpracowników biznesowych umożliwi więc Wnioskodawcy ograniczenie tego rodzaju przypadków, co zmierza do zabezpieczenia uzyskiwanych przychodów oraz umożliwi ich zwiększenie w przyszłości.

Należy w tym miejscu zauważyć, że Spółka działa pod powszechnie rozpoznawalną na rynku marką i ewentualne uchybienia w zakresie weryfikacji kontrahentów mogą bezpośrednio przełożyć się na efekt podejmowanych działań w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności operacyjnej.

Z drugiej strony, Wnioskodawca przewiduje osiągnięcie istotnych korzyści dzięki zamieszczeniu na Platformie informacji dotyczących własnej działalności. Ma to szczególne znaczenie z perspektywy podejmowania współpracy z nowymi podmiotami oraz zwiększeniem rozpoznawalności firmy, pod którą Spółka prowadzi działalność gospodarczą. Aktualnie, wielu przedsiębiorców zwraca uwagę na standardy etyczne stosowane przez podmioty, z którymi wchodzą w relacje biznesowe, w szczególności w zakresie przestrzegania praw pracowniczych, czy działań podejmowanych w celu ochrony środowiska naturalnego. Dane dotyczące Spółki zamieszczone na Platformie mogą więc być istotne z perspektywy rozwoju sieci kontaktów Spółki oraz potencjału do zawarcia umów handlowych z nowymi kontrahentami, gdzie potwierdzenie prezentowania przez Spółkę określonych standardów etycznych może być czynnikiem kluczowym do rozpoczęcia współpracy. W związku z powyższym, uzasadnione jest oczekiwanie przez Spółkę, że korzystanie z Platformy wpływające pozytywnie na potencjał rozpoczęcia współpracy z nowymi kontrahentami może pośrednio wpływać na zwiększenie przychodów podatkowych Spółki.

Wnioskodawca podkreśla również, że zamieszczenie logo Kontrahenta w materiałach informacyjnych dotyczących Spółki (m.in. na stronie internetowej), może mieć pozytywny wpływ na odbiór Spółki z perspektywy potencjalnych pracowników, którzy mogą być zainteresowani podjęciem współpracy ze Spółką. Współpraca z Kontrahentem dowodzi, że Wnioskodawca stosuje przyjęte międzynarodowe standardy w zakresie praw pracowniczych, co może potencjalnie zachęcić potencjalnych pracowników do podjęcia zatrudnienia u Wnioskodawcy. Poprawa atrakcyjności Wnioskodawcy jako potencjalnego pracodawcy może mieć wpływ na możliwość pozyskania wykwalifikowanej kadry pracowniczej, a co za tym idzie, pośredni wpływ na zwiększenie potencjału osiągania przychodów przez Spółkę.

Spółka zaznacza również, że związane ze współpracą z Kontrahentem obowiązki przeprowadzenia audytu, umożliwią modyfikację funkcjonujących aktualnie u Spółki procesów, co zwiększy jej atrakcyjność jako pracodawcy dla obecnych zatrudnionych, poprawi warunki pracy pracowników, co będzie skutkowało zwiększeniem ich komfortu pracy oraz efektywności.

Uwzględniając przedstawione powyżej argumenty należy stwierdzić, że zasadnym jest twierdzenie, że ponoszone przez Spółkę Opłaty mają na celu uzyskanie oraz zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

e.         Właściwe udokumentowanie Opłat

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego (i zdarzenia przyszłego – przyp. Organu), ponoszenie Opłat przewidziane jest w Umowie oraz udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na rzecz Spółki przez Kontrahenta. Spółka otrzymała pierwszą fakturę dokumentującą opłatę wstępną oraz opłatę za 2022 r. w grudnia 2021 r. Analogiczne faktury Spółka będzie otrzymywała w przypadku Opłat za kolejne okresy współpracy.

Dodatkowo, Spółka posiada stały dostęp do Platformy i jest w stanie wygenerować /zarchiwizować raporty dot. pozostałych podmiotów współpracujących z S.

W efekcie, koszty poniesione przez Spółkę na rzecz Kontrahenta tytułem Opłaty należy uznać za właściwe udokumentowane.

f.Brak możliwości zakwalifikowania Opłat do katalogu wydatków wskazanego w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT

W ocenie Wnioskodawcy, Opłaty ponoszone na rzecz Kontrahenta nie powinny zostać zakwalifikowane do żadnej z kategorii wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów, wskazanych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W szczególności, w ocenie Wnioskodawcy, Opłaty nie stanowią kosztów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 37 ustawy o CIT, dotyczących składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa. Przede wszystkim, Opłaty ponoszone przez Wnioskodawcę wiążą się ze skonkretyzowaną formą świadczenia ze strony Kontrahenta związaną z przyznaniem Wnioskodawcy dostępu do Platformy w zakresie opisanym we Wniosku. Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na charakter relacji z Kontrahentem wynikającej z zawartej Umowy, Opłaty powinny być zatem kwalifikowane jako wynagrodzenie za usługi świadczone przez Kontrahenta.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, ww. warunek należy uznać za spełniony.

g.Podsumowanie – spełnienie warunków do uznania Opłat za koszty uzyskania przychodów

Mając na uwadze przedstawione powyżej uwagi należy uznać, że w przypadku Opłat spełnione zostały wszystkie wypracowane w orzecznictwie warunki dotyczące uznania wydatku za koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Spółka jest więc uprawniona do zaliczenia Opłat do kosztów uzyskania przychodów.

1.3.     Zasady potrącalności Opłat jako kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

W myśl natomiast 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Dodatkowo, w świetle art. 15 ust. 4e ustawy o CIT za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Mając na uwadze powyższe, w celu ustalenia właściwego sposobu rozpoznania Opłat jako kosztów podatkowych, niezbędne jest ustalenie, czy na gruncie ustawy o CIT Opłaty stanowią bezpośrednie czy też pośrednie koszty uzyskania przychodów.

Ustawa o CIT nie definiuje wskazanych powyżej rodzajów kosztów. W orzecznictwie ugruntowane zostało natomiast stanowisko, zgodnie z którym koszty bezpośrednio związane z przychodami to takie koszty, które można przypisać do konkretnego przychodu, przykładowo mogą to być koszty zakupu towarów handlowych czy koszty wytworzenia określonych produktów.

Odmienny charakter mają natomiast koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie), których nie można jednoznacznie przypisać do konkretnego przychodu, ale służą osiągnięciu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, Opłaty stanowią koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami. Opłaty są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów oraz zabezpieczenia źródła przychodów, natomiast nie mają bezpośredniego związku z konkretnym przychodem Spółki. W efekcie, koszty Opłat stanowią koszty pośrednie, które są potrącalne zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Opłata wstępna powinna być rozpoznana jako koszt uzyskania przychodu w dacie poniesienia. Nie można przypisać jej do konkretnego okresu czasu. Ma ona charakter opłaty jednorazowej, należnej z tytułu samego zawarcia Umowy i przystąpienia do S. Bez uiszczenia Opłaty wstępnej, Kontrahent nie zawarłby ze Spółką Umowy. Należy zauważyć, że na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca nie ma wiedzy i nie może nawet przewidzieć, w jakim faktycznie okresie czasu będzie obowiązywała Umowa (np. czy zostanie ona przedłużona). Sam jednak charakter Opłaty wstępnej jednoznacznie potwierdza, że Spółka powinna potracić ją w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo w dacie poniesienia. Co istotne, Dyrektor KIS potwierdza prawidłowość stosowania niniejszej metody przykładowo w odniesieniu do opłat motywacyjnych ponoszonych na rzecz partnerów biznesowych w związku z zawarciem umowy, które to opłaty mają charakter zbliżony do Opłaty wstępnej (por. przykładowo Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 21 lutego 2020 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.605.2019.1.AP). Przy tym, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, sposób ujęcia kosztu w księgach rachunkowych Spółki nie determinuje kwalifikacji kosztu dla celów podatkowych (por. wyrok NSA z 2 lipca 2019 r., sygn. II FSK 2312/17). Innymi słowy, moment rozpoznania skutków podatkowych związanych z ujęciem kosztu dla celów CIT uzależniony jest zatem od momentu zaksięgowania wydatku w księgach rachunkowych jako zobowiązanie (kwestia sposobu dokumentowania transakcji dla celów dokonania zapisu operacji gospodarczej jest natomiast szczegółowo uregulowana przepisami ustawy o rachunkowości). Bez znaczenia pozostaje przy tym moment ujęcia tego kosztu dla celów bilansowych, tj. ujęcie wydatku w rachunku zysków i strat.

W zakresie Opłat rocznych, ponieważ dotyczą one i będą dotyczyły poszczególnych lat podatkowych Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, należy je rozliczyć w latach podatkowych których dotyczą.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy koszt Opłat powinien zostać rozliczony w poniższy sposób:

1)Opłata wstępna – potrącalna w dacie poniesienia tj. w styczniu 2021 r. Wynika to z faktu, że ta część Opłaty nie dotyczy określonego okresu współpracy, lecz stanowi wpłatę warunkującą rozpoczęcie współpracy. W efekcie, powinna zostać potrącona w dacie jej poniesienia, tj. ujęcia w księgach Spółki na podstawie faktury wystawionej przez Kontrahenta;

2)Opłaty roczne – każda z Opłat rocznych dotyczy okresu pokrywającego się z rokiem podatkowym Spółki, a zatem powinny być potrącalne w latach podatkowych, których dotyczą:

- w 2022 r. - wartość jednej całej Opłaty rocznej;

- w 2023 r. - wartość jednej całej Opłaty rocznej;

- w 2024 r. - wartość jednej całej Opłaty rocznej.

Opłaty roczne ponoszone w kolejnych latach współpracy powinny być rozliczane w sposób analogiczny, tj. w roku podatkowym którego dotyczą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto Organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem dotyczącym podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w  ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.